Studs

Started by Bone F, November 01, 2017, 20:51:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bone F

Op zoek naar rvs studs kwam ik deze tegen. Rvs omdat ik nog al eens in het zoute sta en verzinkte studs toch gaan roesten. In zeskant kun je voor zover ik weet alleen maar met boorpunt kopen en datlijkt mij geen succes. Onder de kop zijn ze 16mm. dus geschikt voor de meeste waadschoenen. Met een accuboormachine en een zeskant bitje draai je ze heel eenvoudig in de schoen. Inbusboutjes verkrijgbaar bij "rvs paleis".
[attachment id=2 msg=172349]
[attachment id=1 msg=172349]
Wat een weelde dat je nu zo eenvoudig een foto kunt bijvoegen  ::goodjob:: Plantje!

pierre

Ik ben echt benieuwd of dit gaat werken, zelfs een beetje sceptisch ..... ???. Denk dat je heel weinig bodemcontact met je rubberzool hebt omdat de kopjes zover uit de zool steken, en daardoor makkelijk gaat glijden op het rvs, waarvan het oppervlak ook glad is. Je hebt er ook aardig wat onder geschroefd.
Maar hopelijk heb ik geen gelijk  :).

Groeten,  Pierre.

Ben Tabak

en daardoor (uitsteken) zul je ze heel snel verliezen.... :(

Grt. Ben

Beertje

Studs moeten toch iets van reliƫf hebben voor grip! deze zijn zo glad als een biljartbal.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Bone F

#4
Te hoog dan slijp ik ze af, te glad dan maak ik ze scherper maar ze zijn wel rvs en vond ik belangrijk. En het aantal ja dat wist ik ook niet precies daar is niet zoveel over te vinden ik heb er genoeg vandaar. @ Pierre ik denk dat je met gewone studs ook nie zoveel bodemcontact hebt met de zool. Ik denk datde druk per cm2 de belangrijkste factor is tegen het uitglijden. Ze zullen waarschijnlijk beter werken op ruwe blokken in de Europoort dan op de gladde stenen in bv. Denemarken.  Ik hou jullie op de hoogte  :D

Floor

Het ziet er niet uit alsof dit gaat werken op stenen en harde ondergrond, de kant op of gras ed zal des te beter gaan denk ik.

Wie weet!? We horen het graag! 😁
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

pierre

@Bone F; De tungsten studs (cleats van Simms) die ik onder mijn schoenen heb steken maximaal 2 mm buiten de schoenzool uit. Voordeel van tungsten is dat het niet zo snel slijt als RVS, dus mogelijk moet jij ze wel iets langer houden omdat je ze anders blijft vervangen.
Om ze ruw te maken zou je de kop met een slijpschijf in kunnen slijpen (maar of de stud er dan nog met een inbussleutel uit krijgt later ???).
Ik snap wel dat je het probeert hoor, geen roest en die krengen zijn reteduur van bepaalde merken.

Persoonlijk zou ik de stud die in de buurt onder het kopje van je eerste middenvoetsbeentje en onder het kopje van je vijfde middenvoetsbeentje weghalen. Denk dat de kans groot is dat je anders te veel gaat schaatsen  ;D of dat het door gaat drukken en pijnklachten gaat veroorzaken na langere tijd belasten.

Succes, ik ben benieuwd naar je probeersels en ervaringen!!

Steelhead

Interessant.
Ik heb nooit studs gebruikt, maar naarmate de leeftijd hoger wordt, heb ik vooral in Canada, het gevoel steeds onstabieler te staan op de stenen in de rivieren.
Dus 'studs' kwamen af en toe bij me op.
Ik ben echt benieuwd naar je ervaringen Mike!

greetzz

Bram
my best memories are not that old!

Bone F

#8
@ Steelhead, Frans mag ook hoor ;D
Bone(fish)F(rans)gepikt van Bone M waar ik overigens geen fan van ben. Zo alles weer duidelijk  ;D

sjoerd

Gewone rvs bolkopschroefjes als die tenminste te koop zijn, wellcht ook een optie?  Door hun ronding lijken die beter op studs.

p.forel

Rvs is gewoon veel te zacht voor studs
En waarom rvs als er zoveel beters op de markt is

Bone F

Na ca. 2 maanden kom ik nog ff terug op dit item. Ik heb de schoenen/studs nu aardig getest en ik kan alleen maar zeggen dat het prima bevalt. Het zijn geen "biljartballen", ze laten niet los, en bij een slijptest bleek dat ze gelijkwaardig hard zijn als de gebruikelijke zeskant parkers, de dure studs van bv. Simms heb ik buiten beschouwing gelaten. Nog een tip om de voet van je waadpak niet lek te prikken, prik een naald door de zool van je waadschoen en meet zodoende de dikte van de zool
ter plekke  waar je de stud indraait.

p.forel

lek prikken met deze studs zal mee vallen en zijn voorzien van carbide core  wat slijtage ten goede komt

http://www.supatracks.com/best-grip-boot-studs-buy-online-uk.html

Bone F

Dit was ff in aansluiting op mijn topic rvs inbus schroeven die hebben wel een venijnige punt  ;D

Hans-oet-remunj

interessant experiment ! 

peterf


Floor

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

p.forel

Quote from: p.forel on December 17, 2017, 16:49:31
lek prikken met deze studs zal mee vallen en zijn voorzien van carbide core  wat slijtage ten goede komt

http://www.supatracks.com/best-grip-boot-studs-buy-online-uk.html

Zelfde studs andere winkel

sjoerd

Quote from: Floor on December 24, 2017, 16:28:33
http://www.bergsportwinkel.nl/alpiene-en-winter/stijgijzers.html?gclid=EAIaIQobChMIiOaj9fqi2AIV6ZPtCh1eiA2IEAAYASAAEgIUKvD_BwE

Voor de echte "die hards"....

Haha, wat we wel eens gebruikt hebben zijn die antislipijzers van  bijv de anwb, die je onder je schoenen kunt doen in winterse omstandigheden. Werkte goed in canada op de super gladde kleiweggetjes naar de rivier toe

goswit

Ik heb ze van de aldi,  werkt goed
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Huib

Kold Kutter schroeven voor ijsspeedway, de kortste 3/8" zijn echt perfect! sherpe rand voor extra grip en roestvast ook. grote zak voor 250 stuks voor iets van 35 euro betekent ook dat je er genoeg hebt voor de rest van  je leven/je visclub. Wel effe checken dat je zool dik genoeg is. De tip had ik van een amerikaans forum waar iemand zich ook bestolen voelde bij het kopen van een set Simms. De shop waar hij heen ging zette echter een emmer met deze op de toonbank, pak maar een handje...
vooral op het zoute met groene glade stenen zijn ze echt super goed en veilig, nooit meer uitgegleden.
Ik heb ze ooit gekocht bij modellbau bochum

Bert J.

Goede tip. Bedankt.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Bert J.

Op de site van Modellbau Bochum kan ik alleen de 1/2'' en de 5/8'' vinden.
Ik heb snap niks van die Engelse maten.

https://www.modellbau-bochum.de/Kold-Kutter

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

PeterS

Kijk eens bij Supatracks UK.

Rene V.

Ik heb snap niks van die Engelse maten.

Engelse maten is even wennen.3/8 is ietsie kleiner dan 1/2 dus 4/8.
Zoek je 3/8 neem dan 1/2.

Groet Rene V.