Zoutwater bestendig

Started by Woenos, August 12, 2017, 09:15:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Woenos

Vraag me al een tijdje iets af, hoe weet je of je vis spullen zoutwater bestendig zijn? Soms staat het in een advertentie erbij, maar dan hebben ze het over waterdicht gemaakt spul. Of is niets bestand tegen zoutwater en moet je alles goed spoelen met zoet water?

Omdat ik dit niet zeker weet durf ik het nooit aan om even aan de kust een vliegje uit te gooien. Maar misschien overdrijf ik het wel.

Floor

#1
Beste is alles grondig spoelen. Lijntjes afrollen, reels, hengels, alles in de badkuip of onder de douche en vergeet je vliegen niet. Als je goed spoelt kan je gerust een paar uurtjes met je 'zoetwater' spulletjes aan de slag. Kleine moeite, groot gemak!
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Bert J.

Zout tast op de duur alles aan. Afspoelen dus. Zelfs de kunststof ritsen van mijn Loop vestje gingen vast zitten. Beetje schoon en weer soepel maken met WD40 of zoiets dergelijks.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Marco B

Ondanks dat veel fabrikanten adverteren met 'zoutwaterbestendig' zijn er maar heel weinig die dit ook echt waar kunnen maken. Zoals al eerder hier is vermeld is het verstandig om altijd je spullen achteraf goed af te spoelen. Eigenlijk kan je iedere hengel wel op het zoute gebruiken mits je hem goed naspoelt. Waadpak afspoelen is ook verstandig en uiteraard geldt dit ook voor je reels. De meeste reels zullen niet eens zo snel roesten; het probleem zit meer in het slipsysteem dat, zeker bij de goedkopere versies, zelden of nooit waterdicht is waardoor de spoel na verloop van tijd helemaal vast komt te zitten. Er zijn reels in de handel waar je dit probleem niet of nauwelijks hebt (zelf gebruik ik o.a. Abels) maar daar betaal je dan ook meteen de hoofdprijs voor.
Kortom, gewoon je zoetwaterspullen gebruiken maar altijd achteraf goed afspoelen!!
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Woenos

Top informatie weer  :) Dank!