Starterset

Started by Niels, December 21, 2016, 21:00:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Niels

Hallo iedereen,

Onlangs heb ik mij dit starterset aangeschaft om te beginnen met vliegvissen
http://nl.decathlon.be/set-go-fishing-fly-id_8014384.html

Iemand die hier nog ervaringen mee heeft?

Op termijn zou ik wel verder willen gaan en kijken voor wat betere hengels en reels, maar voorlopig heb ik even op veilig gespeeld (mocht deze soort van visserij mij uiteindelijk toch niet aanspreken ben ik niet onmiddelijk een hele som geld kwijt).

Alvast bedankt :) ...

Mike

Ik ken die spullen niet en zie ook nergens een # klasse staan.
Om hier in nl te beginnen op witvis en evt forel is een #4 perfect.
Ze hebben het hier al over zalm enzo dus lijkt het me te zwaar om leuk op voorn enzo te vissen.

En daarbij, ik begon met een Rozemijer hengeltje.
Heb daarmee het begin gemaakt en het casten een beetje geleerd. Daarna kocht ik mijn 1ste Sage en toen ging er echt een wereld voor me open.
Ik heb wel es het idee dat mensen een hele goedkope starterset kopen omdat ze bang zijn dat het niets voor ze is.
Die echt goedkope startersets zijn vaak zo bagger slecht dat het gewoon niet lukt. Uit frustratie houden ze er dan maar weer mee op omdat ze denken dat het aan henzelf licht.

Mijn advies zou zijn, koop meteen iets fatsoenlijks of leen wat van iemand. Leren werpen met shit materiaal is gewoon erg vervelend.

Je hoeft natuurlijk niet meteen een Sage hengel met een Hatch reel aan te schaffen maar kijk ff of je ergens een fatsoenlijk 2de hands setje op de kop kan tikken of lenen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

goswit

Mike .  klasse 5   
geschikt voor zalm en voorntjes
werpen 30 mt.
als je de 30 mt en zalm vergeet kan hij mooi leren/oefenen .

Persoonlijk had ik wat anders gekozen , maarja we kunnen niet in de portomonix kijken . :)
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

henkverhaar

#3
Op de Franse decathlon site wordt hij in het Frans (de oorspronkelijke taal) aangeraden voor 'salmonidés', dus niet zalm maar zalmachtigen, waarbij forel en vlagzalm (= 'game fish') bedoeld worden. Decathlon is geen wereldmerk, maar levert aan de andere kant ook geen vreselijke bagger. Ze zijn groot en kunnen dus heel scherp inkopen, en het zou me niks verbazen als dit soort setjes als 'loss leader' (dus onder de inkoopsprijs) in de markt worden gezet. De bijgeleverde lijn zal ongetwijfeld als eerste aan vervanging toe zijn, maar ik ga er zo maar van uit dat je met dit setje, mits je wat werpbegeleiding krijgt, best kunt ervaren of je vliegvissen wel leuk vindt of niet.

Het molentje ziet er ook niet heel duurzaam uit...

Stefan Schout

#4
Het was mijn eerste hengeltje en ik vind hem perfect voor de beginnert.
Het is een stevige #5 met bijpassende lijn. -goed weg te krijgen. En dat heb je m.i. nodig in het begin.
Het reeltje is i.d.d niet veel. Maar dat hoeft ook nog niet toch? De lijn opgeruimd houden doet hij goed en meer moet je er niet van verwachten.

Ging een jaar of 3 mee, toen viel de schroefdop van de kurk en lag de reel in het water😂

Inmiddels vis ik met Greys want er is i.d.d beter maar om te starten een perfect setje.

Gewoon lekker zwiepen met dat ding!

Teunisvlieg

Het enige wat nog te zeggen is over een duurdere hengel is dat je die vaak kunt doorverkopen voor een redelijke prijs zodat een deel van je geld weer terugkrijgt als het niks voor je blijkt te zijn. Een goedkopere hengel kun je lastiger en voor mindergeld doorverkopen.

Dan komt het uiteindelijk op ongeveer dezelfde prijs neer. Maar dan heb je in de tussentijd wel kunnen werpen en vissen met een net wat prettiger hengeltje. En stel je wilt door blijven vissen dan is het snel goedkoop is duurkoop (hoewel het hengeltje van Stefan het prima lang volgehouden heeft) en dan heb je spijt als je voor de goedkopere bent gegaan.

Maar als er zoals bij mij het geval was ouders, een vrouw of iets dergelijks is die niet wilt dat je een te duur ding koopt dan moet je soms wel voor het goedkopere gaan.
Deze set ziet er trouwens prima uit, ik had mijn eerste en enige werphengel ook een Caperlan, goedkoop en zeker prima te gebruiken. Je krijgt er alleen geen werples bij

Stefan Schout

ik bedenk mij net nog iets van het reeltje: na verloop van tijd kun je de spool verticaal op de as wat bewegen. Er zit dan wat speling op zeg maar. Dat is het enige nadeel wat ik aan dit beginners setje kan bedenken. - door de speling kan je lijn wel eens tussen spool en de rest van de reel klem komen te zitten als je lijn uittrekt.

En dat is zonde, want het komt de levensduur van je lijn niet ten goede.


Menno_siemensma

Als je bedenkt wat de prijs is en waar het voor is, kan dit prima, er zijn bijna geen echt slechte hengels meer te koop, eerder overpriced merkspul wat zeker niet altijd de prijs waard is. Hier kan hij zonder een bult te vallen lekker mee beginnen, oefenen maar wel als het kan onder begeleiding van iemand die het goed kan om het de juiste manier te leren. Mocht dit bevallen kan hij altijd (een) betere hengel(s) gaan kopen.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

p.forel

Er is bij dure of goedkope  hengels 1 overeenkomst

Als je niet kan werpen lukt het bij beide niet

En of je nou gelijk 15 meter meer gooi met hengel van 700 daar geloof ik helemaal niet in

Bone F

#9
Ik ken iemand die een complete set aanschafte van Ron Thompson. Voor een aantal lieden zijn dit bijna vieze woorden. Hij vist er, niet zo vaak, maar wel al jaren mee. Ik heb die hengel ook een x ter hand genomen en ik vond hem absoluut niet slecht. De reel is vaak het item waar op bezuinigd wordt. Voor de beginnende vv'er heb ik nog wel een beter reeltje liggen oa Orvis en Scientific Angler. Geen large arbor maar verder prima reels, geschikt voor # 4/5/6 afhankelijk van de (opvul)-backing.
Voor alle duidelijkheid gratis reels dus he ;D

Niels

Thx iedereen voor de reacties :) ...
Ik heb al enkele keren thuis geprobeerd om de lijn in de lucht te kunnen houden,, en steeds meer lijn te geven, en dit lukt wel al vrij goed, maar ik denk dat ik toch nog vrij veel oefening nodig heb om achteraf de vlieg mooi aan te bieden :) ...

Ondertussen heb ik al wat zitten rond snuffelen op internet,, en ik ben al verschillende keren tegengekomen dat het altijd handig is om enkele reserve rolletjes nylon voorslag waar de vlieg op geknoopt wordt bij de hand te hebben.
Welke soort is het beste voor deze lijn geschikt volgens jullie?
Want ik ben reeds zoveel verschillende soorten tegengekomen, en zie soms door het bos de bomen niet meer ...

Alvast bedankt :) ...

henkverhaar

Ik zou zeggen - koop geen rolletjes tippetmateriaal. Gewoon goeie nylon is veelal even goed, en veel goedkoper. Persoonlijk gebruik ik veel Gamakatsu nylon, en Sufix, maar mijn favo hengelier heeft tegenwoordig de Shogun nylon in de aanbieding. Ook niks mis mee.

Bone F


Zweden1963

Ik gebruik deze......Knoopt goed,Strekt perfect,Kost geen drol😉 En voor de eerste 10 jaar genoeg ze zijn in rollen van 100m en 300m en tussen 4.0 Lb en 31.40 Lb......plus gratis verzending.

http://www.aliexpress.com/store/product/2015-new-Available-100M-Fluorocarbon-Fishing-Line-4-32LB-Carbon-Fiber-Leader-Line-brand-fly-fishing/1360630_32335070453.html

Rein.

Menno_siemensma

Quote from: Niels on December 23, 2016, 23:40:37
Thx iedereen voor de reacties :) ...
Ik heb al enkele keren thuis geprobeerd om de lijn in de lucht te kunnen houden,, en steeds meer lijn te geven, en dit lukt wel al vrij goed, maar ik denk dat ik toch nog vrij veel oefening nodig heb om achteraf de vlieg mooi aan te bieden :) ...

Ondertussen heb ik al wat zitten rond snuffelen op internet,, en ik ben al verschillende keren tegengekomen dat het altijd handig is om enkele reserve rolletjes nylon voorslag waar de vlieg op geknoopt wordt bij de hand te hebben.
Welke soort is het beste voor deze lijn geschikt volgens jullie?
Want ik ben reeds zoveel verschillende soorten tegengekomen, en zie soms door het bos de bomen niet meer ...

Alvast bedankt :) ...
eerst leren hoe je de juiste techniek toepast, dan afstanden oefenen, langzaam opbouwen en leg een witte doek oid op het gras om op te richten, als je techniek goed is zou je zonder zijwind in principe de vlieg moeten kunnen presenteren waar je de hengeltop heen wijst als je de worp afmaakt. Nylon moet je niet te moeilijk over doen, elk fatsoenlijk merk werkt in principe wel, al zijn voor lange leaders of voor streamervissen soms specifieke soorten beter of minder goed. Zou ik me nu niet druk om maken omdat je a niet met snoekstreamers gaat gooien nog en lange leaders sowieso een no go zijn voor beginners totdat je de techniek beheerst.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Bone F

Om niet opnieuw het wiel uit te vinden en geen fouten te laten insluipen in je werpen is het het beste dat of lid wordt van een vv"club of een ervaren vv'er vindt die je de grond beginselen bijbrengt. Ik kan een aardig lijntje wegzetten maar het zal wel eens tot meewarig hoofdschudden leiden als een "pro" mij bezig ziet.  ::slaugh::
Vrolijk Kerstfeest ye'all

henkverhaar

Quote from: Bone F on December 24, 2016, 22:49:28
Om niet opnieuw het wiel uit te vinden en geen fouten te laten insluipen in je werpen is het het beste dat of lid wordt van een vv"club of een ervaren vv'er vindt die je de grond beginselen bijbrengt. Ik kan een aardig lijntje wegzetten maar het zal wel eens tot meewarig hoofdschudden leiden als een "pro" mij bezig ziet.  ::slaugh::

Ja en dus? Is dat heel erg? Voor mij geldt hetzelfde - ik heb mezelf uit een boekie leren werpen. Kan ik het heel goed? Nee. Had ik het (veel) sneller onder de knie kunnen krijgen? Ja. Valt er nog wat te verbeteren? You bet. Vermaak ik me als ik ga vliegvissen? Jazeker...

Bone F

Heel erg of woorden van die strekking heb ik niet gebruikt hoor, maar jouw opmerking geeft eigenlijk aan wat ik bedoel. ::duim::

lambert63

Ik heb een intro gedaan bij de VNV en heb eigenlijk effe geen "hulpvraag". Kan mij voorstellen dat dat voor heel veel vliegvissers op gaat 😊


JB

Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Bone F

2,6 kg trekkracht, dat is wel veel. Producenten noteren elk gewicht dat je wilt :) Het beste is om het in de winkel handmatig te testen dan voel je wat je ervan kunt verwachten.

Wilco

Quote from: JB on December 26, 2016, 14:33:56
Ik gebruik deze voor mijn wintervisserij,
https://www.raven.nl/jvs-vulcan-nylon-vislijn-012mm-300m/nl/product/8460/

Als je de lijndikte van JVS Vulcan nameet dan is de gemeten maat zeker niet de maat die op de verpakking staat. 0.12 is waarschijnlijk 0.14 mm

Bone F

Ja dat zou ook nog heel goed kunnen en dan is nylon ook niet altijd mooi rond dus dat maakt het ook weer moeilijk. De praktijktest is de beste  ;D

JB

Vis al 4 jaar met die lijn, lekker belangrijk wat er op het rolletje staat,
Bij mij strekt die mooi, kan de dril lekker kort kouden en is mooi knoopvast.
Ben niet aan het vissen om records te breken waarbij de lijn wel aan bepaalde voorwaarden moet voldoen.
Vis voor mijn plezier en €8,00 voor 300m vindt ik heel plezierig en kan altijd nog overstappen naar het rolletje 10/00 wat dan misschien wel 12/00 is. Lekker belangrijk  8)
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)