Knopen vlieglijn met leader

Started by Gerundino, September 19, 2016, 21:18:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerundino

Hallo, een beginnersvraagje. Heb de zoekfunctie gebruikt, maar niets gevonden.

Als ik het goed heb begrepen zijn er drie manieren on de vlieglijn aan de leader te binden.

De buisknoop, de naaldknoop of de bloedknoop.

De buisknoop vind ik erg lastig. De bloedknoop iets makkelijker en het voordeel lijkt mij, dat je er niets voor nodig hebt.
De naaldknoop heb ik nog niet geprobeerd.

-Zijn er voor of nadelen aan de verschillende knopen?
-Zijn er nog meer mogelijkheden om de vlieglijn met de leader te verbinden?


jo flyfishing

Er is ook nog de lus in lus voor lijnen eindigen met een (al dan niet zelf gesmolten lus, of een 'braided loop'

of ook nog deze,

https://www.youtube.com/watch?v=BjSxn0O9qAk

Nog niet zelf gebruikt, maar een vismaat doet het al jaren zo, zonder problemen.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

henkverhaar

Volgens mij krijg je met een bloedknoop geen leader aan je vliegenlijn gebonden.

Ik zou te allen tijde kiezen voor een lus-in-lus verbinding. In een leader is een lus heel eenvoudig gemaakt. In een geknoopte of knooploze leader van nylon (of ander monofilament) knoop je gewoon een standaard-lus; persoonlijk zou ik altijd voor een Perfection loop kiezen - heel eenvoudig te maken, volkomen in lijn met het mono waar je hem inlegt, misschien niet de sterkste lusknoop die er is, maar die lusknoop is never nooit de zwakste schakel in je set-up dus dat is lekker boeiend... In een gewijnde leader of iets vergelijkbaars zit altijd standaard al een lus.

In je lijn: veel lijnen hebben tegenwoordig af fabriek een lus. Zo niet, kun je zelf een smeltlus maken, een stukje zwaar nylon met een naaldknoop aan je lijn maken en daar een lus in knopen, of, mijn persoonlijke voorkeur, een splitslus maken, waarbij de van de laatste 5-10cm de mantel afstript, zodat je in de gevlochten kern een splitslus kunt maken - hierbij sla je de kern dubbel, waarna je het uiteinde van de kern, met een daarvoor geschikt gereedschapje, een cm of 2-3 door de binnenkant van het staande eind van de kern haalt. (een plaatje is duidelijker dan deze beschrijving.) Daarna afwikkelen en afwerken met bv een zacht-PVC lijm. Of een zacht blijvende UV-reactieve lijm (zoals knot sense of wader repair).

IvanSweden

Vision nanoloop of iets dergelijks bij lusloze vliegenlijn en lus lus verbinding idd met perfection loop.
Voor leader tippet gebruik ik dubbel grinner.

Raymond

Waarom die lus-in-lus? Dus gewoon nog minder moeilijk doen en de leader lekker eenvoudig vastknopen aan de lus van de vliegenlijn... ;)

Succes!
::wtf::

Floor

Quote from: Raymond on September 20, 2016, 10:09:20
Waarom die lus-in-lus? Dus gewoon nog minder moeilijk doen en de leader lekker eenvoudig vastknopen aan de lus van de vliegenlijn... ;)

Succes!

Bij het wisselen van leader vind ik een lus / lus verbinding toch wel erg handig.
Als er geen lus aan het eind van de vliegenlijn is gebruik in een braided loop maar er zijn ook winkels waar ze er een lus in kunnen maken of een ringetje kunnen smelten.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.