Kort verslagje Tarn

Started by wh82, August 01, 2016, 21:35:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wh82

Zo, weer terug in Nederland. Heb een weekje bij de Tarn gezeten tussen Ispagnac en Saint Enimie.
Heb heerlijk gevist en daarbij ook nog lekker gevangen. Kopvoorn eerst op miertjes. Daarmee ving ik vooral kleintjes. Streamers zoals getipt werkte niet. Uiteindelijk ben ik geswitcht naar de Red Tag zoals ik dat "altijd deed". Dat was voor mij de truuk, die namen ze vol overgave, ook de grotere. (tot 50 cm). Heb weinig foto's gemaakt, wel 1 van deze mooie met knalrode vinnen. Vaak zijn ze veel donkerder:


Heb ook een paar kleine barbelen gevangen, de echt grote zag ik wel maar ving ik niet. Sneep was ook leuk.
Uiteindelijk heb ik ook nog wilde forel gevangen, erg leuk. Mooi met van die zebra strepen. Mijn zoontje van 5 ving er ook een aan de vaste hengel aan een grote zwarte nimf die we onder een steen vandaan hebben gepeuterd. Dat is uiteindelijk ook een beetje vliegvissen toch ;) Daar heb ik wel een foto van maar daar sta vooral ik op en weinig vis :D Aangezien ik liever niet al te vaak pontificaal op internet staat laat ik die maar even achterwege.

Een dag eerder waren vier franse jongens met en duikbril en netjes onder een klein watervalletje aan t rommelen. Opeens woest geschreeuw. Hadden ze een grote wilde bruine forel van zeker 70 centimeter met de hand gevangen en in een klein netje gepropt. Hij heeft heel lang in het netje gezeten en is ook nog een paar keer boven water geweest. Heb ze geprobeerd te helpen de vis zo netjes mogelijk terug0 te zetten (kop in de stroom enzo) maar veel fut had ie niet meer.

Daarna heb ik nog een weekje bij de Loire gezeten. Daar heb ik mooie stekken gezien maar om mijn gezin wat te sparen maar niet gevist (wel ontspannen en lekkere wijntjes gescoord).




jo flyfishing

Geslaagd verlof zo te horen. ::goodjob::
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

sjoerd

Leuk verslagje van lekker tripje.
Kopvoorn blijft altijd leuk om te vangen, mooi alternatief voor de forel.(zijn immers vaak een stuk groter)
Wij zijn inmiddels ook weer terug uit het Hoge Noorden (tot boven de poolcirkel). Mooie trip met fantastische vangsten in ongekende aantallen. Nouja het verslag met de foto's komt tzt hier wel te staan.'
gr Sjoerd

Bone F

Mooi dat ze er nog steeds zitten en je ze aan de schubben gezeten hebt. Heeeel lang geleden vonden de vis Fransen dat je ze allemaal op de kant moest gooien omdat kopvoorn teveel forellenbroed zou vreten. Gelukkig heeft dat geen effect gehad op het bestand.

wh82

Ze (kopvoorns) zitten er zeker en in grote getale. Waar we zaten had ik heel mooi viswater bijna voor mijzelf. Forel was er ook maar die verstopte zich erg goed en alleen onder watervalletjes of achter grote stenen in harde stroming. De forel die ik ving was meer toevalstreffer.

De barbeel (groot) liet zich goed zien maar drift na drif lieten ze de rollende/stuiterende nimf voor wat hij was. Alleen de kleinere lieten zich foppen.

Overigens is de pisciculture in Florac inderdaad weer open maar de forellen moeten nog hard groeien want ze zijn nog lang niet zo groot als vroeger.

Bone F

Dat forelgedrag herken ik wel. Ik heb een keer gesnorkeld in de Tarn en toen zag ik een mooie foeel onder een grote steen vandaan komen een donderpadje pakte en weer terug kroop, zo weer een dag gegeten!