Het alternatief voor een vliegvisvest

Started by Enc0unt3r, January 16, 2016, 16:40:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Enc0unt3r

Ik ben op zoek naar mijn eerste vliegvisvest, maar stuit op internet op veel alternatieven van allerlei merken, van groot tot klein.

Hebben jullie bijvoorbeeld ervaring met de Patagonia Hybrid Pack vest of de Patagonia Fly Fishing Vest Front Sling?
Dat zijn hybride vormen tussen een vest en rugzak.

Iemand (goede of slechte) ervaring mee? Handig icm een waadpak?

Hier linkjes naar de producten voor ieder die nieuwsgierig is:
http://www.patagonia.com/us/product/hybrid-pack-fly-fishing-vest?p=89165-0
http://www.patagonia.com/eu/enSK/product/fly-fishing-vest-front-sling?p=48155-0

Koen

Sinds ik een chest pack heb wil ik nooit meer anders. Ik heb de mijne van Fishpond.

http://fishpondusa.com/product/category/packs-vests/chest-packs/6

Heb voor het grote werk een fishpond rugzak met chestpack combi gekocht.

Less is more.

Wilco

Ik gebruik al een tijd de slingbag van `Sims en dan de kleine. Werkt perfect. Voor mij geen vliegvisvest meer.

mvg Wilco

jo flyfishing

Ik heb ook zo'n rugzak-chestpack, en ben nu of onderweg met het chestpack alleen (forel in de ardennen), of een andere (waterdichte) rugzak zonder het chestpack (zeebaars/snoeken).

http://www.airflofishing.com/buy.cfm/luggage/airflo-rucksack-and-chestpack/75/no%20/50320

De rugzak heeft wel een regenhoes, maar vindt dat zo'n gedoe dat ik bij kan op regen liever een andere rugzak gebruik.
En bij een uitschuiver/neerzetten op de grond/in het water hangen blijft de inhoud van je rugzak droog.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Beertje

IK lees in de eerste reactie's dat het geweldig is en woorden van de strekking "voor mij geen vliegvisvest meer" maar wat is nu werkelijk het voor/ nadeel?

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

FrancoisCKX


Quote from: Beertje on January 16, 2016, 21:53:31
IK lees in de eerste reactie's dat het geweldig is en woorden van de strekking "voor mij geen vliegvisvest meer" maar wat is nu werkelijk het voor/ nadeel?

Dat vraag ik me ook af.

Hidde

Grootste voordeel lijkt mij dat je al je zakken en vakken met je spulletje niet aan 1 bepaalde kledinglaag vast hebt zitten.
In de zomer is het vaak lekker om je visjack niet aan te hebben ivm temp. Sta je in je shirt te vissen met alleen je hip-pack , chestpack etc om.

Hidde

Daarnaast.., ik heb en gebruik ook zeker een jack,wat mij daar aan stoort soms is de grote bulk aan spullen die ik voorop mijn lijf meesdraag. Zit vaak ook in de weg met vissen., dikke vliegendozen op de borst enzo.., ik heb dus een heuptas die ik naar achter draai tijdens het vissen., al moet dat wel met beleid gebeuren ivm slijtage aan het waadpak

johan1965

Ik heb geen ervaring met n chestpack. Heb vorig jaar geen vest meer aangehad, altijd met hip-pack op pad geweest. Hippack rechts op heup en stripmand links, blijft dan ook goed laag hangen met riem over de hippack. Waadend hang ik de hippack over schouder op de rug, hier zou het vest wel makkelijker zijn!!
Voor de rest vind ik de hippack een makkelijk compact tasje waar alles goed bereikbaar in is. Ideaal!.

Arie de Vries

Heb een chestpack, maar echt enthousiast ben ik er niet over. Overweeg terugkeer naar vest.
Groet, Arie

Raymond

#10
Je schrijft je "eerste vliegvisvest" waar ik uit opmaak dat je beginnend vliegvisser bent? Dan zou ik zeggen, schaf gewoon een goedkoop vest aan en ga vissen en ervaring opdoen. Iedereen heeft een eigen mening en smaak, en, niet geheel onbelangrijk, zijn eigen techniek en kijk op het vissen. Vraag tien vliegvissers en je krijgt vijftien verschillende meningen met hopeloos veel uitzonderingen... ;)
::wtf::

Koen

Quote from: Beertje on January 16, 2016, 21:53:31
IK lees in de eerste reactie's dat het geweldig is en woorden van de strekking "voor mij geen vliegvisvest meer" maar wat is nu werkelijk het voor/ nadeel?

Wat ik altijd een nadeel vond is dat je met een vliegvis vest altijd te veel meeneemt en dus ook vaak veel spul bij je hebt wat je nooit gebruikt. Ik heb al die andere rommel wel bij me, maar dat ligt dan in de tent oid. In de zomer kan hij toch wel warm zijn.

Je moet je er wel een beetje op aanpassen. Ik heb dunne vliegendozen (van vision) ipv die lompe dikke dingen. 2 voor nymphen en 1 voor droog. Een klein tangentje ipv een grote, beperkte hoeveelheid tippet. etc etc. Er is wel een nadeel. Eten en drinken meenemen is wat lastig, want dat past niet. Maar, gezien ik toch vaak in het voor en na jaar vis heb je je waadjack wel aan en daar (bij mij dan) zit achter op de jas een groot vak voor eten en drinken en eventueel een fleece trui. Het nadeel van een vliegvis vest is ook dat wanneer je echt op pad gaat hij te klein is, zeker als je eten en drinken en wellicht wat extra kleding voor de hele dag moet meenemen. Ten eerste zit het niet fijn omdat je dat extra gewicht moet meezeulen en hij daar niet echt voor gemaakt is. Je krijgt sneller last van je schouders etc en dus heb je een goede rugzak nodig. Vliegvis vesten en rugzakken gaan niet echt samen. Dat zit gewoon niet lekker en ga je last van krijgen. Rugzak/vliegvest vest combies zijn helemaal onhandig omdat je dan dus niet je rugzak af kan doen terwijl je een stuk aan het uitvissen bent omdat je dan ook meteen je spulletjes achterlaat. Vandaar dat ik een chestpack icm een rugzak ideaal vindt.

Ik heb deze:



zoals je ziet kan je de chest pack zowel voor als achter monteren, en uiteraard ook zonder backpack gebruiken. Nu is die chestpack wat groter, dus heb er ook nog een kleinere bij gekocht, uiteraard ook van Fishpond. Ik ben zoals je ziet wat bevooroordeeld  ;D maar ze hebben bij fishpond er echt goed over nagedacht en ondanks dat ze wellicht wat duurder zijn is het het geld zeker waard.

Joost S.

#12
Ik vis altijd met een vest, zou niks anders willen.

Zit ook een rugzak in, kan van alles mee nemen. Heb altijd alles bij. Lijntjes, vergunningen, schaartje, verklikkers, etc. Maar geen dingen die ik nooit gebruik.

Wissel alleen mijn visnet op de rug, van groot naar klein en vice versa. En neem alleen vliegendoosjes mee die ik ga gebruiken.

Verder veranderd er in dat vest niks.

Ik vind het ideaal.


En ik zou als je een vest neemt, juist niet voor een goedkoop ding gaan. Dat wordt duurkoop. Meteen een goede halen, dat is ook beter voor je nek, schouders en of rug.

Wat is een goede? Dat weet ik eerlijk gezegd niet zo, maar andere forumgangers kunnen je daar wel mee helpen.

Ik heb een simms guide vest. Veel geld, maar daar heb je misschien wel meer dan 10 jaar plezier van.

iMarco

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Ik ben anderhalf jaar begonnen met een 'el cheapo' vestje. Nu ben ik wel toe aan wat beters (lees betere fit en meer opbergruimte).

Ik heb in ieder geval wat meer inspiratie... chestpak lijkt mij handig... Simms guide vest lijkt mij ook wel wat (en ook mooi wat ook niet onbelangrijk is)... 8)

Marco

Scaramouche

Ik heb nog altijd mijn el cheapo vest - linksvoor nimfen en streamers, rechtsvoor droog, klein zakje links voor de tippets klein zakje rechts voor tangetje en reserve-leaders. Vireger zeulde ik ook reservelijnen en -spoelen mee in dat vest, maar ik heb nu een slingbag voor het grove spul, inclusief eten en drinken en evt fototoestel. Meestal doe ik de slingbag af tijdens het vissen al hou ik em wel binnen handbereik. als ik echt aan het struinen ben  (twee worpen en dan weer een stukje verder) dan hou ik de slingbag om. het is maar wat je het prettigst vindt denk ik.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Enc0unt3r

Iedereen bedankt voor de nuttige en leuke reacties :)
Ik merk al dat het heel persoonlijk is. Misschien dat ik toch voor een combi ga van vest en rugzakje ivm eten en drinken.

Joost S.

In de simms guide zit een rugzak he. 2 om precies te zijn. Past met gemak eten en drinken in. Als ik op karper of snoek ga, heb ik mijn onthaakmat er in zitten.

Ik denk dat dat bij andere merken ook zo is hoor, maar dat weet ik niet zeker. Eigenlijk zou je eens een winkel op moeten zoeken waar je verschillende vesten kan passen en kijken of er op zit wat je wilt.



Raymond

Ik zou om te beginnen dus juist niet voor een duur vest gaan. Als je er straks achter komt dat een slingbag, rugzak, chestpack of waistpack beter bij je pas, hangt dat dure vest er ook maar wat te hangen. Of geld zou geen rol moeten spelen, dan zou ik zeggen kopen dat dure ding! Is alleen maar goed voor de economie. ;) De keuze is zó ontzettend persoonlijk!

Oh ja, ik gebruik altijd een vest. Soms gebruik ik hier nog een riem bij met tas(sen) die ik om mijn middel hang. Ik probeer tegenwoordig ook steeds minder mee te nemen. Ervaring wijst op termijn wel uit wat je wel en niet nodig hebt...
::wtf::

Joost S.

#18
Ja ok, als je nog twijfelt dan ligt het wellicht anders. Dat ben ik wel je met eens Raymond.

Wil je perse een vest, zeg ik nog steeds; ga meteen voor een goede. Ik heb ook weinig geld, juist daarom wilde ik zeker weten dat ik er een heb die jaren en jaren mee gaat.

Ik denk, in mijn situatie (bijstand), als ik nog zou twijfelen tussen een tas of vest, ik helemaal niks zou kopen nog. Dan zou ik eerst proberen eens een chestpack en vest van iemand te lenen. Om dan te bepalen wat ik het fijnst vind.

En dan pas iets te kopen.


Maar inderdaad, het is echt persoonlijk. ;-)

Jan Bruins

#19
Ik heb zo'n beetje alles wel geprobeerd en ben tot de conclusie gekomen dat ik altijd te veel meenam naar de waterkant.

Het meest confortabel is de lanyard voor mij en als ik meer spullen mee wil nemen dan heb ik een klein chestpack waarvan alle vakken een magnetische sluiting hebben (handig!)

Maar wees is eens kritisch en ga aan het einde van je visdag een na "wat heb ik nu werkelijk gebruikt".

Heb wel altijd een tas met de rest van de zooi in de auto liggen, voor het geval dat......

Voorbeeld: als ik op wintervoorn ga heb ik aan 1 vliegendoosje genoeg plus een lijnknipper, onthaaktang, 2 klosjes nylon, lijnvet en desnoods een beetverklikkertje.

Desnoods nog een paar kleine zaken in je jaszak,     

Maar volgens mij blijft het een persoonlijke zaak.

Zoveel mensen, zoveel wensen.

I don't drink water, fish f*ck in it...

Beertje

Dat veel spullen meenemen doe ik allang niet meer. In de zomer heb ik één klein doosje onverzwaarde en één voor verzwaarde nimphen en één klein doosje met droge vliegen. In de praktijk blijkt dat ik in 80% van mijn vissen vang met de zelfde vliegen. verder een lijn knipper, onthaaktangetje, tip materiaal 2 klosjes, lijn vet, viegenvet, bril+ zonnebril, documenen en wat kleine spullen als beetverklikkers enz.Dat alles zit in mijn vliegvisvest. en dan is er ook nog ruimte voor een broodje. Als het warm wordt kan ik het rugpand uit ritsen er blijft dan alleen een gazen stuk over.Lekker fris.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Raymond

Oh ja, de Lanyard waren we nog vergeten  ;D ;D ;D Om het aantal keuzes tenminste nóg wat groter te maken  ;)
::wtf::

Koen

Quote from: Raymond on January 18, 2016, 09:53:09
Ik zou om te beginnen dus juist niet voor een duur vest gaan. Als je er straks achter komt dat een slingbag, rugzak, chestpack of waistpack beter bij je pas, hangt dat dure vest er ook maar wat te hangen. Of geld zou geen rol moeten spelen, dan zou ik zeggen kopen dat dure ding! Is alleen maar goed voor de economie. ;) De keuze is zó ontzettend persoonlijk!

Oh ja, ik gebruik altijd een vest. Soms gebruik ik hier nog een riem bij met tas(sen) die ik om mijn middel hang. Ik probeer tegenwoordig ook steeds minder mee te nemen. Ervaring wijst op termijn wel uit wat je wel en niet nodig hebt...

Ja begrijpelijk, maar er zit echt wel kwaliteits (en comfort) verschil in de verschillende prijs klasses hoor.

Lanyard heb ik ook geprobeerd, maar daar kon ik geen vrienden mee worden.

Heuptas heb ik ook idd ( ook van fishpond :P ) maar die gebruik ik alleen tijdens het snoeken omdat je dan niet hoeft te waden. Een heuptas vind ik te laag zitten in de meeste gevallen.

MarcelN

Ik ben mijn vest ook helemaal zat, ik deed er werkelijk alles in, dus ook 2 reserve spoelen met lijnen, eten en drinken op de rug (ik liep dan als quasimodo) maar normaal werpen kon niet meer vanwege alle zooi en niet te vergeten 4 vliegendozen en allerhande vetjes en tips tangetjes pffff.
Nee ik heb nu ook heuptasjes van Fishpond en Patagonia voor Bonaire, maar die mooie set van Koen gaat er ook zeker komen die rugzak en heuptas combo van Fishpond.
Lijkt mij heerlijk toeven daarmee de gehele dag op een dam op het OVM, of komende zomer waar ik in Slovenië voor 2 weken 2 verschillende huisjes heb geboekt (Sava en Soca), gezin met de auto op pad en ik bepakt en bezakt de riviertjes afstruinen 8)

Alex

15 jaar geleden gestopt met vesten.
Toen overgestapt op een BH. Haha. Kosten nu wat minder zie ik.
http://www.romanmoser.com/site/shop/product/CB_Shop_Product_Detail.php?product_id=662

Laatste jaren voor mij met name Simms heuptas ideaal.
Kan genoeg in en geen belasting voor je rug.
Met diep waden grijp ik nog wel eens terug naar de BH of naar mijn waadjas.