Nieuw voorstellen en vragen

Started by jur606, December 29, 2011, 11:26:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jur606

Hallo,

het is mijn 1e post dus zal me eerst voorstellen ik ben:
Jürgen  31jaar
uit spijkenisse
getrouwd en 2 jong kids

Al mijn hele leven visverslaafd en sinds een jaar of 5 ook fanatiek roofvisser,
De laatse 2 jaar voornamelijk uit de kajak en dit jaar zelf een hobie aangeschaft.
(hier al vele diverse avondturen mee beleeft van op zee vissen onder d ezeeland brug op zeebaars als op het OVM en brielsmeeer, zee divers dus)

Ik heb voor komend jaar (eigenlijk vorig jaar al maar toen een hobie gekocht) me voorgenomen om ook te gaan vliegvissen.
Wat wil ik bevissen.

in NL witvis (heb vele dagen meegemaakt met kajak vissned at de snoeken niet thuis gaven en dat ik op grote ondiepe platan vele grote brasems en voorns gezien heb  (40+) dez ewil ik met de vleigenhengel gaan belagen. ook gewoon singels e.d. bevissen op voorntjes baarsen e.d.
En e.v.t .oostvoornsemeer met de vliegenhengel

Ik wil het zowel vanaf de kant(wadend) als vanuit de kajak gaan doen.
dus niet al te lange hengel (i.v.m. handelbaarheid uit de kajak)

En in Frankrijk wil ik de ondiepe kleine berg riviertjes onveilig maken (gaan dit jaar wederom richting de alpen)

Ik heb al enige info ingewonnen en denk eraam om voor een #4 te gaan (licht voor kleine vis?) die een redelijk top actie heeft i.v.m. het werpen aan te leren?
Ik dacht aan 8foot (+/- 2.40) kwa lengte is goed te hendelen vanuit de kajak nog?

Ik kom verlopig op deze dingen uit om te kunnen gaan starten? (zeg maar minimale vereisten?)
hebben jullie nog aanvulling tips wat echt aan eht begin erbij zou moeten?

hengel
reel
lijn (ik denk drijvende om te beginnen)
backing?
leaders (een paar)
Vliegen
line cleaer, (om schoon en drijvend te houden van de lijn)
vliegendoosje (om ze mee te kunnen nemen)

nog aanvullingen ?
Alvast heel erg bedankt!

maurice

Als eerste natuurlijk WELKOM.

het belangrijkste om te beginnen heb je er allemaal op staan.
dus ik zou zeggen gaan met die banaan.
oefen eerst droog op de werp techniek dan zul je zien dat je op het water meer plezier zult beleven.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Gert

Welkom hier Jurgen.

Bij deze maak ik dan ook maar gebruik van de gelegenheid om de medeforummers te vragen of het inderdaad aan te raden is om vanuit een bellyboat, kajak etc. een kortere hengel te gebruiken. Als je vaak bij je top moet wezen kan ik me daar iets bij voorstellen, maar met drillen en onthaken lijkt me een langere hengel juist handiger. Voor het werpen zal het waarschijnlijk weinig uitmaken. Ik weet het niet, want ik heb er geen ervaring mee. Ben benieuwd.

Groet,
Gert

HappyFisherman

Hier een beetje reclame gaan lopen maken voor dat cluppie mafkezen (maar wel gezellig ;)) daar aan't OVM...

Oh ja, veel plezier hier Jurgen!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

jur606

#4
Quote from: Gert on December 29, 2011, 14:38:31
Welkom hier Jurgen.

Bij deze maak ik dan ook maar gebruik van de gelegenheid om de medeforummers te vragen of het inderdaad aan te raden is om vanuit een bellyboat, kajak etc. een kortere hengel te gebruiken. Groet,
Gert

Gert ik kan volmondi ja zeggen op korter hengel vanuit de kajak (ik heb afgelopen jaar gevist met 2.10 2.40 en 270 hengels vanuit de kajak
(spin en jerk hengels) en hoe langer hoe lastiger (juist met dichtbij drillen?) in mijn optiek krijg je ze makkelijker bij je kajak met een korter hengel
Tevens,  (hengel omhoog van 270 betekend weinig controle over de vis vlak naast je kajak?)

@ Rob, ik ken een aantal mensen, Die veel hebben gevliegvist en/of nog steeds actief doen, Dus ga zeker als nodig is hulp zoeken
1 maar eens alles bij elkaar zoeken (en bestellen)
2 een beetje droog oefenen o.b.v. dingen die ik gelezen en gezien heb op internet
3 lukt dat niet via de bekende proberen, lukt dat niet
4 met mensen van forum vissen (werkt dat ook niet :P)
5- bij vliegvis vereniging aansluiten.

Lijkt me goed plan toch :)

jur606

Begin is er,
Bestelling is afgelopen weekend de deur uitgegaan, voor hengel lijn(backing etc) standaard setje vliegen e.d.
Het enige waar ik nu nog voor moet gaan kijken, is een reeltje (maar dat komt na mijn verjaarag de 16e wel:P)
en wachten tot alles binnenkomt :) hopelijk dit weekend (misschien zaterdag al reeltje kijken dan)