wie het kleine niet eert.............

Started by johannes, June 12, 2011, 12:47:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

johannes

gisteren avond haalde ik erik om 8:00 op om nog effe in de bergen te vissen effe pielen met een droog vliegje.









daar bleef het bij

heerlijk pielen op kleine visje wel hadde de man denk ik een 20-25 stuks maar wat een lol gehad

hier ook nog een plaatje van een tijdje terug



spreekt voor zich zelf gevangen en schoongemaakt (pa was best trots)

groeten

johannes

weerwolf

Johannes, zolang het niet met een 6 of hoger was is het best leuk om kleintjes te vangen. Wel plezier gehad lees is en dat is wat telt .
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Rossie69

is niet slecht :)

en smaken zullen ze ;)


johannes


Hans-oet-remunj

smaken zullen ze ?

ik hoop niet dat het allemaal uitgezette zalmpjes waren dan  :(

HappyFisherman

Die smaken toch net zo goed als andere visjes?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Hans-oet-remunj

foei...ik neem aan dat je me zit op te kloten... tenzij het een dwergstam van forel is, is het is een doodzonde dit soort ondermaatse vis te verorberen, en al helemaal indien ondermaatse zalm.. ze zijn ook voor de noorse wet sowieso ondermaats...

En het lijkt zalm....

als je eens wist hoeveel werk het is om zo'n zalmbestand op te bouwen. Ik zie het zelf geregeld in de pogingen van de rijn...  Ook in scandinavie wordt hier heel veel energie in gestopt.

Mocht het zalm zijn moet je sowieso niet op dit soort jonkies gaan vissen....Doe dat maar op de volwassen terugkeerders...

Hans-oet-remunj


Maar zo te zien aan de 2 e foto zitten er vermoedelijk ook wel een paar eetbare forelletjes bij... (had ik niet gezien, mijn browser scrolde te snel)

maurice

Hans, Ga er maar van uit dat het geen zalm is.
Johannes weet el wat hij doet en mag doen.
heb dit jaar zelf ook van die kleine bruine forelletjes gevangen terwijl ik toch echt opa of oma wilde hebben.
de vreetzakken namen gewoon een #14 in de bek
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Hans-oet-remunj

welnu... ben bekend met die noorse dwergstammen... en ja je wil soms ook wel eens wat eten...

Maar wat me triggert is dat ik een rode punt op de vetvin van dat kleine 'forelletje' zie....

kan zijn dat ik me vergis maar meen me toch te herinneren dat dit 1 van de herkenningspunten van jonge zalm is....

en nou ken ik johannes niet...maar in een andere thread meen ik toch echt een zeeforel te zien ipv zalm.....


peter

een beetje rustig aan doen als je net komt kijken ,Noorwegen is nog steeds geen  NL,D, B,Fr of weet ik veel .Als je in Belgie en Frankrijk een forelletje terug zet denken ze dat een of andere mongol bent.
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

Hans-oet-remunj

kom niet net kijken  ;D

vis al van 1979 bijna elk jaar in noorwegen op de rivieren, hoogvlaktes, fjorden.....




Hans-oet-remunj

en ja ik reageer inderdaad een beetje geirriteerd....

Dat komt omdat ik de laatste jaren steeds meer 'macho'  nederlandse vliegvissers tegen kom, die na
2 jaar noorwegen al hoog van te toren blazen en arrogant gaan vertellen dat ze het allemaal zo goed weten...

maar als ik dan ga kijken kom ik er achter dat ze onwetendheid meer kapot maken dan ze denken...
bv door grote risicos te nemen inzake verspreiding van gyrodactylus, kapot vissen van kwetsbare wateren, of
zelfs bevissen en opeten van parr.... (los van de vraag of dat kleine visje nu wel of niet een parr is, altijd moeilijk te zien)

Maar dat laatste doen we natuurlijk niet he jongens ? (alleen gericht aan al die machos natuurlijk)  8)

(Gaat dus niet over beperkt afromen van dwergbestanden)

HappyFisherman

En hoe denk je zelf dat je hier op het forum overkomt op anderen leden? Niet lullig bedoeld, maar na 1 post al iedereen vertellen hoe het zit/moet komt bij mij ook net zo macho over als "de macho's" waar jij je kapot aan ergert...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Hans-oet-remunj

Nee dat zie je verkeerd, was gewoon een beetje assertief... en ja ik denk, sluit me eens aan bij die cultuur, eens kijken wat er gebeurt...

Ik schaam me onderhand als ik in noorwegen moet zeggen dat ik nederlandse vliegvisser ben..te vaak wantoestanden gezien
met nederlandse vliegvissers die niet weten dat ze er gast zijn..regels aan hun laarzen lappen....Ook noren ergeren zich daar steeds meer aan

Dus om daar eens lekker mee in te schieten .... moet kunnen... (is dat dan al macho ????? ) ;)

Gert

Quote from: Hans-oet-remunj on November 25, 2011, 11:13:43
Nee dat zie je verkeerd, was gewoon een beetje assertief... en ja ik denk, sluit me eens aan bij die cultuur, eens kijken wat er gebeurt...

Hans, welkom.
Deze al gelezen:
Re: Welkom Hans-oet-remunj

Daar kun je jezelf voorstellen, dat voorkomt denk ik een hoop "gedoe"

Groet,
Gert

johannes

als eerste welkom hans

zal een verhaaltje schrijven als ik terug kom moet nu effe werken

johannes

pfff effe werken als je elektricien bent en storingsdiens heb en een stroomuitval in de hele provincie dan ben je laat thuis.

Als eerste kan ik zeggen met 99,9% dat het geen zalmpjes zijn en dat is niet omdat ik zo goed ben in het verschil zien maar meer omdat ik heel veel van dit soort vissen vang met een rode stip op de vetvin en als tweede er staat beneden een kraftverk waar geen trap langs loopt.
kan al helemaal zeggen dat het geen uitgezette zalmpjes zijn er wordt hier geen vis uitgezet maar de grondeigenaren willen dat deze kleine visjes op de kant gemikt worden omdat er veel veel veel te veel zijn en het bestand niet groeit maar dat alle visjes zo klein blijven.
het is wat je mooi noemt afromen van een bestand.
de reden dat ik deze visjes opeet is dat ik geen dier dood zonder een reden en dat elk dier wat je dood ook een "nuttige" bestemming krijgt.
er is zo veel van dit soort kleine vis dat ik rustig op een middag (mits de waterstand een beetje normaal is)
100 stuks kan vangen tot max 20 cm.

Ik weet heel goed hoe veel werk het is om zalm terug te krijgen maar in mijn bescheiden mening is het niet de vissers die hier debet aan zijn (niet om ze te beschermen) maar meer de bouw van kraftverk zonder trap, bouw van stuwen, sluizen, en andere vormen van opstakels waar de zalm geen mogelijkheid heeft.
een ander ding wat ik graag aanstip is een nog vele male groter probleem (en niet alleen voor de zalm) de kweekzalm en dan niet de ontsnapte maar de comsuptie door de mensheid die de "luizenkwekerijen" in stand houden.

Quotekom niet net kijken 

vis al van 1979 bijna elk jaar in noorwegen op de rivieren, hoogvlaktes, fjorden.....


ik kom wel net kijken en ben op de rivieren nog steeds een "leek" maar vis al wel bijna 4 jaar elke week het hele jaar door zomer winter in noorwegen 95% met de vlieg.  ;D

QuoteDat komt omdat ik de laatste jaren steeds meer 'macho'  nederlandse vliegvissers tegen kom, die na
2 jaar noorwegen al hoog van te toren blazen en arrogant gaan vertellen dat ze het allemaal zo goed weten...

Ik schaam me onderhand als ik in noorwegen moet zeggen dat ik nederlandse vliegvisser ben..te vaak wantoestanden gezien
met nederlandse vliegvissers die niet weten dat ze er gast zijn..regels aan hun laarzen lappen....Ook noren ergeren zich daar steeds meer aan



dat is 1 van de redenen waarom ik in het noors of engels tegen een toerist praat ook al weet ik dat i uit nedeland komt.

het heeft er mee te maken dat de iedereen op het net kan vinden hoe je in noorwegen je visje moet vangen en dat als er dan een aantal vlagzalmen van 40 cm gevangen zijn dan is men direct een "noorwegenexpert" maar een 40 cm vlagzalm is niet groot en is zelfs voor mij als leek niet al te moeilijk. mischien stel ik het wel te hart. vaak zie je dat als de omstandigheden veranderen dat de omstandigheden de schuld krijgen (te hoog of te laag water te harde wind of juist het gebrek er aan, 3 weken regen, enz.) maar dat het nooit aan de visser zelf ligt die niet goed op de omstandigheden kan inspelen.

maar om weer terug te gaan naar het onderwerp.

die kleine visjes neem ik mee en veel ook heb liever dat ik het zo doe dan dat de noren een groot net uitzetten en vervolgens de visjes op de kant laten kreperen.

daarintegen vang ik liever een groottere vis maar die krijgen dan de vrijheid terug omdat die vele malen belangrijker zijn in het systeem zeker die vissen met een grootte kop een een klein lijf. echte rovers. die de kleine visjes opeten.
er zijn hier een paar meren waar een gezond bestand vis op zit met een gezonde verhouding vis klein/groot. deze meren zijn geheim en er worden alleen doorverteld aan mensen die verstandig met een terugzetbelijd omgaan en de meren in een goede staat behouden er is hier bijvoorbeeld een meer met een oud bestand forel die nagenoeg zilver net is als zeeforel het meer is afgesloten door de kraftverk en dus optrek is niet mogelijk.
in dit meer worden alleen de bruine vissen meegenomen. om het zilveren bestand zo goed mogelijk te houden.

hier nog meer plaatjes van vissen die een rode stip op de vetvin hebben







als laatste wil ik nog zeggen dat het niet alleen de nederlandse vissers zijn die de regels aan de laars lappen maar de noren zelf doen het net zo hard. wil in beide gavallen de "goede" en "slechte" niet op 1 hoop gooien want er zitten ook zat "goeie" tussen.
paar voorbeeldjes:
makreelgarn zetten op minder dan 3 meter diep je vist dan niet op makreel.
staand wand in de riviermondingen.
buiten seizoenen fuiken zetten in zee of zoetwater.

kan nog wel effe door gaan .

groeten

johannes

Hans-oet-remunj

nou Johannes je hebt er wel een fraai werk van gemaakt, en dat na het stressen bij die calamiteit..
chapeau (laat je niet opnaaien door die mailtjes van me)  ;D

Tav die rode puntjes za ik eens bij onze duitse expert navragen. Ben jaartje geleden hier bij
een proef elektrovisserij mee gaan helpen om surivalrates voor parr in een eifelbeekje te meten.

De expert gaf toen 2 'harde' herkennings methoden aan : iets met rood puntje op vetvin (maar wellicht
heb ik hem toen verkeerd verstaan en ging het dus om de ABSENTIE vn dit puntje ?),
en een andere methode die ik zelf toen praktischer vond: als je die visjes op hun buik zet spreiden
ze de borstvinnen. De visjes die niet omvallen maar blijven staan zijn de zalmpjes.
Maar dat gaat een beetje lastig tav herkenning op een foto... ???


Tav het voorkomen van jonge zalm boven migratie barriere: Ik ken een aantal locaties waar jonge
zalm boven een migratie barriere bleek te zijn uitgezet. Dit om het gebied in elk geval als
opgroeigebied te oogsten.
Dacht voeger dat dit zo werkte zoals jij aangaf : boven barriere kan geen zalm zitten..
maar dat bleek anders...ik ving er aan de lopende band jonge zalmpjes... ben daar toen dus gestopt.  :o

Vandaar mijn mail hierover, om te voorkomen dat er uit onwetendheid... enz..

Maar goed, bij jou speelt dat totaal niet zie ik ... maw...ik kan weer terug in mijn hol en straks
met gerust hart gaan slapen ... :)

Hilsen

Hans

P.s.
Wel herkenbaar dat engels en noors praten om die reden... 8)

johannes

zal me niet snel laten opnaaien maar het is altijd goed om getriggert te worden om te zien of we/ik wel "goed" bezig zijn.

als je bij de duitse experts gaat navragen zou je dan ook willen vragen waarom veel van die vissen hier wit onder de achterste vinnen hebben?

bij de onderste foto te zien

groeten

johannes

HappyFisherman

Mooi stukkie Johannes! Als Twente eens in Noorwegen lag.... HAHA!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

peter

Ja Bram dan zsat je niet in het oosten
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

sebas-vh

Mooi stukje Johannes, je spreekt al als een echte noor ;)

Ik wist trouwens niet dat norren zo'n hekel hadden aan nederlandse vliegvissers..
Gr Sebas

johannes

QuoteIk wist trouwens niet dat norren zo'n hekel hadden aan nederlandse vliegvissers..
de noren hebben geen hekel aan nederlandse vliegvissers maar wel aan vissers/toeristen/duitsers die zich niet gedragen

het is meer ikzelf die me wel eens schaam voor de mensen uit nederland die ik tegen kom.
een deel denkt na 1 vakantie noorwegen te kennen terweil ze nog geen 20 meter van het asfalt geweest zijn
lopen te zeiken als het regend en misbruiken (lees zoeken de grenzen) het allemansrecht.
wil zeker niet de "goede" en "slechte" over 1 kam scheren
maar als gevraagt wordt door noren of situaties normaal zijn in nederland dan schaam ik me wel eens.



Hans-oet-remunj

@Johannes

Interessante vraag....

Ja dat vroeg ik me ooit ook al,  waarom veel van die vissen wit onder de achterste vinnen hebben? I ving ze vroeger vaak, viste ik meer op beekforel in meertjes aan de westkust. Dergeljke witte vinnen verwacht je eerder bij char zou je zeggen... maar daar zijn ze weer veel te beekforellerig voor...

Als ik onze expert weer zie zal ik eens vragen. kan wel even duren, zie m niet zo vaak.