''Fly Tying Classes''

Started by Johan, August 14, 2012, 11:26:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Johan

''Fly Tying Classes''

Beste mensen,

Het bovenstaande is een idee waar ik en mijn maat André Kiezebrink al een tijd mee rondlopen. Samen hebben we zo'n 50 jaar evaring op het gebied van vliegbinden, en zonder arrogant te doen denk ik de laatste 15 jaar op het allerhoogste niveau, we beheersen alle vaardigheden en technieken en zijn bekend met alle materialen en gereedschappen, we weten vele truckjes en kneepjes om het vliegbinden een stuk gemakkelijker te maken en dat willen we met jullie gaan delen.

Regelmatig geef ik workshops bij clubs en winkels, maar vooral bij clubs zijn de groepen vaak te groot en krijg niet iedereen de aandacht die hij nodig zou hebben, en dat is jammer want uiteindelijk wil je graag iets leren en er van opsteken!! Vele filmpjes en SVS staan er op internet maar niets werkt zo goed als iemand die het je voordoet en je er op wijst waar het op dat moment bij jouw fout gaat.

Gisteren tijdens de rit van onze vistrip kwam het één en ander weer te spraken en zijn er toch wel vergaande ideeën geopperd, en nu zijn wij heel benieuwd wat jullie daar van vinden en/of er dingen zijn die we juist wel/niet moeten doen, en vooral wat je verwacht van een ''vliegbindschool''

De bedoeling is om de ''Tying classes''  in Apeldoorn te gaan doen (we zijn nog bezig met een geschikte locatie) het aantal deelnemers wordt 8 tot maximaal 10 personen we willen het aantal bewust laag houden om zo iedereen voldoende aandacht te geven en de cursisten ook echt iets te leren zodat ze met gevoel naar huis gaan iets te hebben opgestoken en er mee verder kunnen. Één van ons beide zal voor binden en de ander zal rond lopen om fysiek de cursisten bij te staan. De lessen zullen  een tijdsbestek in gaan nemen van zo rond de 4 a 5 uur en zullen op zaterdagen worden gehouden. We willen de classes gaan doen op basis van thema's met een gevarieerd aanbod, enkele voorbeelden hier van kunnen zijn: CDC vliegen, Eifel vliegen, paraloops, snoekstreamers, foam vliegen maar ook een beginners cursus of een cursus realistisch binden kan tot de mogelijkheden behoren.

De classes zullen gaan op basis van inschrijving en vol=vol, er zal gereedschap aanwezig zijn maar in principe zorg iedereen voor zijn eigen gereedschap zoals vise, tools en verlichting, alle materialen zo als haken, veren, dubbing en noem maar op zullen wij beschikbaar stellen. Een definitieve prijs kunnen we op dit moment nog niet geven voor de classes om dat we de zaalhuur en dergelijk nog niet weten maar we verwachten dat we ergens zo rond de 30,- pp zullen uitkomen dit zal inclusief koffie/thee en een koek of iets dergelijks zijn.

Nu zijn we heel benieuwd naar jullie commentaar hier op, goed of slecht maakt niet uit, wees vooral eerlijk voor ons is dit ook nieuw en voor dat we beginnen hopen we al veel van jullie commentaar te leren om zo goed mogelijk van start te gaan.

Met vliegbind vriendelijke groeten,

Johan en André




Troutbuster

Beste Johan
Ik kan zo'n initiatief alleen maar toejuichen ::goodjob::

Als er op onze aardkloot iemand is die een ander kan leren vliegbinden ben jij het wel! ::agree::

Ik denk dat zo'n initiatief wel een redelijke kans van slagen heeft, echter kan het "stationaire" van één les locatie een drempel zijn voor de (beginnende) vliegbinder die er een lange rit voor zou moeten maken

Wellicht is het, naast de "vaste locatie" een optie om "mobiel" masterclasses te geven in den lande???
Misschien in combinatie en op verzoek van vliegvis verenigingen??

Hoe dan ook, ik zeg ga ervoor!!

Succes en ik hoor graag van de ontwikkelingen

Gr

Jan
"Petri Heil"


pberkenbosch

Klinkt super Johan!.

Weet je wel zeker dat 30,- pp voor 4-5 uur genoeg is? Ik vindt het persoonlijk spot goedkoop namelijk..

HappyFisherman

De keren dat ik je met groepjes heb zien binden (of 1op 1) kom je heel open en enthousiast over, dus als iemand met dit initiatief mee moet doen dan ben jij het wel!

Misschien ook eens leuk om in zo'n clubje de mensen met het gereedschap van een ander te laten binden.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Herman

Helemaal goed zoals je het nu wilt opzetten Johan en Andre!
Ik zou beginnen met een paar sessies in het Apeldoornse. Je kunt altijd nog verder het land in gaan...
Prijs lijkt me ook goed, hoe duurder hoe minder mensen je krijgt. Ik geloof niet dat jullie er je bestaan mee willen financieren toch??
Wat me tijdens de bindevenementen en andere masterclasses vaak opvalt is dat je maar één vlieg bind en dan overgaat op een ander patroon. Zelf heb ik dan het idee dat ik het kan, kom ik thuis en ga een paar weken later (het is niet anders) weer eens proberen, dan valt t altijd tegen. Na een paar proberen, eindig meestal met lege haken en een vol doosje afval...
Als we dan toch wat invloed zouden mogen hebben, stel ik voor om per sessie je te beperken tot twee patroontjes. Die kun je dan eerst heel goed voordoen, daarna nog een aantal voor de "slag" krijgen.
Maar ja misschien ben ik niet zo goed in onthouden en zo.. maar de ervaring leert als je en avond/middag slechts twee patroontjes maakt onthoud ik het beter en kan ik na verloop van tijd zo de (bind)draad weer op pakken.

Laten jullie weten wanneer jullie van start gaan met de classes?? Kan ik kijken of het niet in mijn werkweekeinden valt...
Succes mannen met dit top idee!!!!
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Cornico

#5
Wanneer ik op de berichten van dit forum mag afgaan is er zeker behoefte aan.
Nu vind ik zelf vliegbindlessen ook  heel gewoontjes klinken, maar als ik nu in deze topic lees over Tying Classes, Fly Tying Classes en Masterclasses, dan zou dit mij zo'n 30 jaar geleden zo afgeschrikt hebben dat ik me niet zou "durven" aanmelden.
We leven hier in Nederland met Nederlandse mensen, er is toch wel een andere naam mogelijk?
We hebben toch ook een eigen vliegvisserij hier ontwikkeld?
Of ben ik hier weer te ouderwets in?

Jh

Lijkt mij een prima initiatief. Om de prijs hoef je het als aspirant-binder niet te laten, want het is een scherpe prijs. Verder ben ik het eens met de opmerking van Herman. Beperk het aantal te binden soort vliegen. Beter 1 vlieg goed binden dan 2 slordig.
Ik schrijf mij in voor een master class.

Succes

Erwin

Quote from: Johan on August 14, 2012, 11:26:28
... en vooral wat je verwacht van een ''vliegbindschool''

Als ik les zou willen nemen, dan zou ik denk ik behoefte hebben aan een cursus. Dus niet een losse sessie. Wellicht kan je dat in je pakket kunt aanbieden.
Ik zou na de cursus in staat willen zijn om droge-, natte vliegen, nimfen en streamers te maken. Ook zou informatie willen hebben over de diverse matarialen en wat die wel en niet doen. Ook zou ik willen weten waar ik op moet letten als ik haakjes koop. Bovendien zou ik willen weten hoe ik met de door mij gemaakt vliegjes moet vissen en op wat voor soort water en op welke vis, dus iets over de vistechniek.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

Dick

goed idee heren is De Stolp geen mooie lokatie ??

Team

Goed idee Johan,

Je kunt ook inschrijvingen doen op lokatie, als je in de omgeving van Utrecht 10 mensen hebt kan het bij mijn thuis,  gratis.


Ton Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

aalbrecht

heel mooie johan we lezen wel hoe of wat ben er naarturlijk in geintreserd groet aalbrecht ::agree::
vliegvissen is een passie

bij

Ik vind het een best wel een stevige prijs voor 4-5 uur binden. Zeker als je zelf al je bindspullen mee moet nemen.
Wellicht is het toch verstandig om een aantal bindmaterialen "gratis" te verstrekken zodat iedereen met het zelfde materiaal bindt. Iedereen kan dan ook dezelfde vlieg binden. Dit zal voor de instructeurs ook makkelijker zijn om les te geven.
Maar ja dit is mijn mening.


bij

Evert,

je hebt gelijk, dan kloppen mijn opmerkingen niet.


Jh

Zoals de Engelsen zeggen: " The proof of the pudding is the eating". Start een proefles op en kijk wat er uit komt. Aantal deelnemers, kostenaspect, ervaringen deelnemers etc etc. Aan de hand van deze gegevens kun je mogelijk bijstellen en kun je beoordelen wat de opbrengsten en kosten zijn. Het moet immers voor alle partijen "leuk" zijn.


Johan

Beste Mensen,

Ik heb bewust even gewacht om te antwoorden, ik wilde namelijk zo veel mogelijk feedback.
Allen bedankt voor jullie input, we denken dat jullie inbreng kan bijdragen om de classes tot een succes te maken.

Nu even wat vragen beantwoorden.

@ Jan, bedankt voor je compliment, over het stationaire heb je misschien een punt, maar in eerste instantie willen we het toch in Apeldoorn gaan proberen, mensen rijden ook naar bv een Vliegbindevenement of een winkelier voor workshops, dus mensen die echt willen komen denk ik wel, daarna gaan we evalueren en kijken we verder.

@ Peter, ook jij bedankt, de insteek is om de kosten zo laag mogelijk te houden en de classes voor iedereen bereikbaar te maken.

@ Bram, goed idee gaan we zeker meenemen.

@ Herman, dat is ongeveer onze insteek om het zo te gaan doen, als de cursisten naar huis gaan moeten ze het gevoel hebben het nu zelf te kunnen.

@ Evert, dank je wel kerel, verslag maak Sieger denk ik.

@ Marten, dat was de eerste naam die bij ons op kwam, als jij een betere suggestie hebt staan we daar voor open.

@ JH, bedank en je bent van harte welkom.

@ Bert, bedankt, maar jou valt ook niet veel meer te leren;)

@ Erwin, goede suggesties man, een stukje hoe er mee te vissen zullen we ook zeker gaan doen.

@ Team, bedankt voor je aanbod, maar Apeldoorn staat echt op nr 1.

@ Bij, het is je vergeven;)

Ik ga één deze dagen een poll aan maken op mijn site zetten, hier kunnen jullie dan kiezen in welke onderwerpen je het meest interesse in zou hebben.

Johan


Johan

Even een update,

de data en de classes zijn uitgewerkt, de data worden nu gechekt of het past, zodra dit klopt maken we het bekend.
we hebben 6 classes ingepland met 6 verschillende thema's. Ik verwacht dat we binnen een week alles bekend kunnen maken.

Johan

Sieger



Sieger

Eric

Mooi initiatief hou de topic in de gaten, mocht de datum uitkomen zou ik graag willen deelnemen aan een van de classes !!!!

Gr. Eric