Binden met Inderk

Started by Gerrit72, May 31, 2012, 20:45:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72

Gisteravond heeft Henk me in Baggelhuizen tijdens een avondje knutselen de beginselen v/h binden bijgebracht en kon ik eindelijk Gert's Snowbee AR vice inwijden (die bevalt me goed).

We bonden pink-tag vliegjes (Henk was de rode wol vergeten), maar dat mocht de pret niet drukken. Na het tonen van de verschillende manieren van afbinden van dit simpele vliegje, is me direct duidelijk dat je over vliegbinden nooit uitgepraat raakt. Er is zo oneindig veel mogelijk, met voor- en nadelen, verschillende meningen, dat ik nu ook snap wat ze bedoelen met 'een hobby binnen een hobby'. Hoe dan ook, ik ben er enthousiast over en het smaakt zeker naar meer! Henk bedankt man! (heb ik gister ook al 10x gezegd, waarna Henk me telkens bedankte voor het bedanken, ik was weer eens zo blij als een kind).

Nu dus weer op zoek naar spulletjes en waar ik minder enthousiast van werd is de prijs van goede hackle veren. Nog maar eventjes teruggelezen, want ik kon me herinneren dat er in een ander topic (bleek topic 'hackles') ook al uitvoerig over is gesproken. Daar de tips doorgenomen, waarbij ik de zin tegenkwam;

foam / hertehaar / cdc zijn dan goede vervangers

Kan iemand mij uitleggen of een voorbeeld geven wat en hoe er met foam, hertehaar of cdc te binden is?

Mijn vliegen zijn bedoeld voor nederlands water, op voorn, brasem, winde en karper (mocht je een leuk en niet te moeilijk vliegje kennen, die met het genoemde materiaal gebonden kan worden, dan hoor ik het graag. Alle creatieve tips voor 'goedkope' vliegen zijn welkom.
Zijn er bijvoorbeeld andere veren goed als hackle? Een vriend van mij is preparateur, ook ken ik jagers, aan veren kan ik dus wel komen (heb het topic over 'verse veren' ook gelezen en weet inmiddels dat je ze eerst moet 'bewerken'. 
Het verhaal van een dure nek afzetten tegen het hoge aantal vliegen dat er mee te binden valt snap ik. Als beginner, met weinig bind en vistijd, probeer ik het eerst graag low-budget ;)





The only difference between men and boys is the price of their toys.

A{b}r{a}xa{s}

Gerrit, help me even herinneren... dan brand ik vlg week een paar cd's (dvd's zijn op geloof ik) met mooie, duidelijke bindinstructies voor je.
Zijn mooie voorbeelden om mee te oefenen.

rein

Gerrit,

als je jagers hebt als vrienden kan je volgens mij makkelijk komen aan fazantenstaarten. De phaisanttail is een super vliegjes voor op voorn in de polder maar uiteraard ook voor forel en etc. een rolletje koperdraad (eventueel bij de doe het zelvert) en bindgaren. Als je nog een haakje hebt dan ben je er :)

verder kan je ook prima spiders maken met bijvoorbeeld spreeuw of kauw. (ook relatief goedkoop als je het moet kopen) Zelf ben ik eerder fan van patrijs maar die worden over het algemeen wat duurder :)

A{b}r{a}xa{s}

I know.... :)
Heb deze ooit van Bert gekregen...met de opdracht om ze (zo nu en dan) door te geven aan andere binders in spé.
Dus nu heb ik de kans, moet ik het ook doen he. ;)

HappyFisherman

Voor hackles kun je prima gebruik maken van "Indian nekjes". Fibers zijn vergeleken bij dure nekken of capes bagger, maar je kunt er alsnog prima mee strikken!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

bij

Quote from: rein on May 31, 2012, 21:03:08
Gerrit,

als je jagers hebt als vrienden kan je volgens mij makkelijk komen aan fazantenstaarten. De phaisanttail is een super vliegjes voor op voorn in de polder maar uiteraard ook voor forel en etc. een rolletje koperdraad (eventueel bij de doe het zelvert) en bindgaren. Als je nog een haakje hebt dan ben je er :)

verder kan je ook prima spiders maken met bijvoorbeeld spreeuw of kauw. (ook relatief goedkoop als je het moet kopen) Zelf ben ik eerder fan van patrijs maar die worden over het algemeen wat duurder :)

Als je toch een jager kent dan kun je ook kraaien vragen aan de jager.Deze zullen zeker ook door de jager geschoten worden.


catchem

Je kan ook losse hackles kopen, als je het gaat uitrekenen uiteindelijk duurder, maar ben je niet in 1 keer veel geld kwijt. Vorig jaar 2 pakjes gekocht en zijn nog niet op, maar ja, ik vis ook liever met nymphen. Ik gebruik die van fly scene, meerdere vliegen uit een veer.

http://www.kajs-flyfishing.nl/webshop-detail.asp?groep=Vliegbindmaterialen&product=Veren&pid=910
http://www.kajs-flyfishing.nl/webshop-detail.asp?groep=Vliegbindmaterialen&product=Veren&pid=1500
http://www.troutline.ro/en/flytying/traditional-hackle-capes/genetic-saddle-packs-2.html
http://www.troutline.ro/en/flytying/traditional-hackle-capes/genetic-saddle-packs.html

Gerrit72


Superbedankt voor al deze tips, kan ik zeker wat mee!
Kraai staat op mn verlanglijstje (heb al een ekster).
Fazant schieten de jagers die ik ken niet. Ze zitten in mijn omgeving niet tot weinig.
Alleen op het eind v/h jaar wemelt het er soms van, die diezelfde dag nog afgeschoten worden.
De jagers die deze illegale uitzettingen doen ken ik niet (wil ik ook graag zo houden).
Een vriend van me kent fokkers van bijzondere kippen en eenden. Heb hem inmiddels gevraagd of
met deze mannen wat te regelen is.

Tips blijven welkom en Bas ik trek volgende week wel even aan de bel ;)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

rein

zo'n fazantenveer kost ook niet zoveel (evenals een bosje pauwefibers) en je kunt er al behoorlijk veel mee binden.

Rossie69

Gerrit ?

ik ga zondag de bindspullen,weer rangschikken,dus zal is wat apart leggen,is kijken of je het gebruiken kan.

wat betreft pauwe herls,is bij de kinderboerderie,vragen of ze die willen bewaren,voor.
kun je vliegen van maken,en van de stam een dobber voor de vlokvisserrij ;)


Inderk

Gerrit,

Ik vond het ook gewoon bijzonder leuk om te doen, en geniet er iedere keer van om anderen iets bij te kunnen brengen. Zoals ik al zei vliegvissers hebben weinig geheimen als het op binden en technieken aan komt.
En je leert iedere keer weer, en wat is er nu mooier en leuker dan het delen van kennis dat door een ander weer wordt overgenomen. Zelf heb ik veel van o.a. Kees Pootjes (nestor) en Bert O geleerd over het binden, en wat ik van o.a. Kees en Bert heb geleerd draag ik graag uit naar anderen zodat hun kennis ook niet verloren gaat.

Als ik tijd heb, zal ik ook even struinen tussen mijn bindzooi. Helaas voor jou heb ik de laatste tijd ook al het e.e.a. weggegeven aan anderen. En laten we nog maar weer gaan afspreken om samen te gaan binden.
DVD's en internet kunnen heel veel informatie geven en helpen, maar sommige technieken zijn toch gemakkelijker face to face uit te leggen. En kom gerust eens een keer langs op een bindavond van de NNVV (eerste dinsdagavond van de maand) dan heb je een hok vol binders en helpende handen, en een overload aan goede tips en adviezen  ;D
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Rossie69

heb ieder geval al een stukkie elk haar voor je :)

Gerrit72

#12
Rossie, klinkt goed, maar wat is elk haar ????

Op zo'n bindavond kom ik zeker eens kijken.

Pauwefibers, dubbing etc ga ik zsm kopen (zijn idd niet duur), wil best wat uitgeven, maar die hackle nekken, dat gaat me wat ver (al snap ik dat kwaliteit geld kost en het voor de grootgebruikers best uitkan).
The only difference between men and boys is the price of their toys.


Gerrit72


Da's duidelijk, mooi beest, met mooie bindharen ;D Thanx Rossie!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

DMeijer

Quote from: Gerrit72 on May 31, 2012, 20:45:31
Henk bedankt man! (heb ik gister ook al 10x gezegd, waarna Henk me telkens bedankte voor het bedanken, ik was weer eens zo blij als een kind).

Kan niet eigenlijk niet vaak genoeg zeggen, maar Henk/Inderk/Kermit/Knutselsmurf/Papa is een toffe vent/grunneger/kikker/smurf/vader!

Rossie69

Is dr nog een plekkie vrij ?

voor de andere veer :)