Eerste vliegvishengel en eerste vangst!

Started by Laurens86, August 01, 2014, 12:24:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Laurens86

Hallo allemaal,

Gisteren ben ik naar A&M geweest en daar heb ik mijn eerste vliegvishengel gekocht. Het is een A&M 8,6 ft #2 geworden. Daar is is natuurlijk ook nog een prachtige reel bij gekomen en de nodige droge vliegen.
Vanmorgen had ik even wat tijd over en ben natuurlijk even gaan vissen. Ik had er een hard hoofd in omdat ik dacht dat het veel te warm was. Na een uur werpen (met de nodige knopen in de lijn, een aantal lelybladeren gevangen te hebben en enige frustratie) kreeg ik wat aanbeten. Ik had nog wat moeite met het aanslaan maar uiteindelijk lukte dit ook. Een mooie voorn!!!
Ik heb gisteren bij A&M begrepen dat vliegvissen een verslaving is. Dit zie ik nu ook in. Waarschijnlijk is mijn 2e keer vissen met een vliegvishengel vanavond al!

Groet Laurens

Ps: ik weet niet of ik dit in het goede topic heb geplaatst???

Scaramouche

Prima plek voor dit topic lijkt me  :)   ::goodjob::

Het mooie van deze verslaving is dat ie weliswaar veel geld kost maar niet ten koste van je gezondheid gaat ... wacht maar tot je je eigen vliegen wilt gaan binden  :P
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

wouter veuger

nou ja,als er een dikke mama snoek achter je streamer opduikt,kun je toch een soort van halve wegtrekker krijgen... :o


gefeliciteerd laurens! ::goodjob::

weerwolf

vindt ik wel dapper leren vliegvissen met een #2, dan kan je veel meer!
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

quaden

#4
je bent bevoorrecht :P 1ste keer vissen en meteen vangen!! 8). was voor mij niet weggelegd

Joost S.

Duurde een paar weken bij mij. Netjes hoor!

Het is wel verslavend ja. Vis al ruim 30 jaar fanatiek en heb sinds vorig jaar mijn andere hengels niet aangeraakt.

(Sluit niet uit dat ik toch af en toe eens op een luie vis stoel ga zitten, maar nog niet van gekomen)

Laurens86

Quote from: weerwolf on August 02, 2014, 15:18:13
vindt ik wel dapper leren vliegvissen met een #2, dan kan je veel meer!

Is het lastiger om met een lichte hengel te oefenen dan?

weerwolf

ja absoluut, met een zwaarder setje bouw je het gevoel makkelijker op.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Laurens86

#8
Oké, ik moet zeggen dat ik het aardig goed vind gaan met de #2. Ik wil niet zeggen dat ik geen zeer goede worp heb maar ik weet de lijn van de grond, door de hengel richting het water te krijgen en 8 van de 10 keer krijg ik de vlieg ook nog in het water.
Ik moet wel zeggen dat ik geregeld de lijn op een hoopje in het water krijg. Alles valt dan op een hoopje en de vlieg valt er een paar cm naast. Hebben jullie enige idee hoe ik dat kan veranderen?

Arno

je denkt bij het werpen vast nog 1 keer zwiepen en dan gooi ik in
maar juist daar gaat het mis je zet dan teveel kracht om de vlieg in het water te krijgen
je gooit dan een beetje als met de werphengel.
probeer maar eens bij de gedachte van dat word de laatste worp je lijn juist dan lost te laten.

succes.
Gr Arno

merijn1982

Goed bezig! Gelijk vis tijdens je eerste sessie:-)  leuke hengel trouwens die #2. Heb 'm ook gehad!
Tight lines!!

JanW

Quote from: merijn1982 on August 03, 2014, 09:38:37
Goed bezig! Gelijk vis tijdens je eerste sessie:-)  leuke hengel trouwens die #2. Heb 'm ook gehad!

"Gehad?" Dat is geen goede reclame.

merijn1982

Jawel hoor. Ik kreeg alleen de kans om een handgebouwde #2 te kopen. Dus heb ik de a en m weer verkocht. maar is er nog steeds niks mis met de hengel:-)
Tight lines!!

weerwolf

heel veel vliegvis materiaal is helemaal nix mis mee. maar je eisen en visie worden anders waardoor je ander materiaal wilt.


Ik heb nu meer geld voor materiaal over dan bv 5 geleden, ik gebruik het nu ook intensiever dan toen


maar je woont hier om de hoek we kunnen wel een avondje gaan vissen, heb je een waadpak?

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Laurens86

Quote from: weerwolf on August 03, 2014, 11:36:31
heel veel vliegvis materiaal is helemaal nix mis mee. maar je eisen en visie worden anders waardoor je ander materiaal wilt.


Ik heb nu meer geld voor materiaal over dan bv 5 geleden, ik gebruik het nu ook intensiever dan toen


maar je woont hier om de hoek we kunnen wel een avondje gaan vissen, heb je een waadpak?

Lijkt me leuk om een avondje te vissen. Ik heb alleen geen waadpak. Dit wil ik in de toekomst nog wel graag.

weerwolf

vanavond waren we nog in hardenberg tussen de europabrug en die bij de baron of hoe dat nu ook heet. Leuk gevangen. baars, voorn,winde, brasem. Was we met de kayak. Er vaarde zelfs nog iemand met een hobie rond


laat maar een keer in een pm weten wanneer je kan/wil

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Scaramouche

Quote from: Laurens86 on August 02, 2014, 23:25:59
Oké, ik moet zeggen dat ik het aardig goed vind gaan met de #2. Ik wil niet zeggen dat ik geen zeer goede worp heb maar ik weet de lijn van de grond, door de hengel richting het water te krijgen en 8 van de 10 keer krijg ik de vlieg ook nog in het water.
Ik moet wel zeggen dat ik geregeld de lijn op een hoopje in het water krijg. Alles valt dan op een hoopje en de vlieg valt er een paar cm naast. Hebben jullie enige idee hoe ik dat kan veranderen?

Het is wat Arno al schreef, je geeft bij de laatste voorwaartse worp net even teveel kracht waardoor je tot dan toe mooie loop verandert in een compleet verstoorde baan van je lijn,

of....

je geeft juist geen kracht meer, waardoor je hengel vroegtijdig ontlaadt, met hetzelfde resultaat.

Wat je altijd in je achter- en voorhoofd moeten houden is dat je worp moet blijven versnellen tot een abrupte stop. Goed naar je loop kijken, die vertelt je altijd of je het goed doet.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Laurens86

Allemaal bedankt voor de reacties en tips. Ik blijf oefenen!