Zevenhuizerplas: lastig in de zomer (?)

Started by zeeforel, September 02, 2018, 17:03:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zeeforel

Vandaag weer eens fijn geblankt op de Zevenhuizerplas, nabij Rotterdam. Probeerde het met de streamer. Duikers (zeer populaire duikstek!) stellen altijd enorm veel snoek en baars te zien.

Enorm helder water en.......heel veel groen. Mooie kraamkamers voor visbroed, maar om te vissen is dit helemaal niets, althans zo voel ik het.

Mijn idee is dit water maar te mijden tot de wintermaanden als het groen verdwenen is.

Iemand soortgelijke ervaring in dit soort plassen?

markpiet

Ik ben hier afgelopen winter een keer op de snoek geweest. Mooie taluds. Om ze te volgen heb je niet eens een dieptemeter nodig. zo helder was het water. Helaas was het wel een blank voor mij. Maar dat komt misschien door onervarenheid op groot water met de bb.
groeten van Mark
><((((0>

wh82

Vroeger woonde ik er redelijk dichtbij. Ging er nooit vissen en stond ook niet bekend als een goede visplek. Rottemeren lijkt me beter. Viste veel in de polders bij Nieuwerkerk ('s Gravenweg en achter Hitland), daar ving je haast altijd wel wat en vaak ook veel. Dat is echter 15 jaar of meer geleden, af en toe rijd ik er langs en dan lijkt t nog wel prima uit te zien.

Martijn

Ik heb ook de nodige keren in de Zevenhuizerplas gedoken, geweldige snoeken gezien. Ze zitten er zeker.
Maar de plas is erg groot... de grootste snoeken heb ik gezien buiten de begroeiing en op iets van 15 meter diep, behoorlijk eindje uit de kant - hing gewoon ergens in het water. De grootste bleef gewoon hangen als ik in de buurt kwam, als ik moet gokken was ie even groot als ik :-) maar zal iets van 1.20cm geweest zijn, gigantisch was ie. Ik ben 'm regelmatig tegengekomen.

Volgens mij moet je dus best flinke meters afvissen om de snoeken te kunnen pakken. Tussen de dichtbegroeide waterplanten heb ik vele kleine(re) snoeken gezien, behoorlijke aantallen, maar probeer daar maar eens bij te komen.
Op plateaus heb ik er ook erg veel baars gezien, leuk om te zien als je onderwater bent. Ook wat keren geprobeerd er wat te vangen, maar ja... weer dat grote water.
M.i. zijn bellyboten hier wel een leuke manier om grote afstanden efficiƫnt af te vissen.
Maar eerlijk is eerlijk, de vissen zitten er, misschien zijn er manieren of tijdstippen om de vissen te verleiden, onmogelijk is het niet.

Rottemeren schijnt weinig meer te zijn, zeker weinig roofvis. ik heb er op forums slechte berichten over gelezen.... dus geen eigen ervaring....
Wel liep ik laatst langs de Alexanderbaan (lange roeibaan achter de zevenhuizerplas) en zag redelijk wat oppervlakteactiviteit - zullen geen grote vissen geweest zijn maar ik denk dat het een leuke broedplaats is voor kleine vis.

Hitland woon ik naast.... dat vind ik niet veel. Hitland begint voor mij bij de Klaas Klinkertkade, een leuke water waar ik 15-20 jaar geleden de nodige zeelt, karper en snoeken uit heb gehaald... nu is dat op veel plaatsen ca. 50? cm diep. Het wordt niet (meer) uitgebaggerd en slibt dus lekker dicht.
Hetzelfde voor Hitland (zowel oud- als nieuw hitland), 10-50cm diep en erg snel dichtbegroeid met waterplanten en enzo.
Zonde van de wateren (Hitland), prachtig natuurgebied, het water had alleen wat dieper moeten zijn. Op net iets diepere delen zie ik soms wat kleine karpertjes zwemmen (ca. 50cm).

Ik ben benieuwd of anderen een andere mening hebben....

wh82

Das zonde, vroeger was t leuk.. Dat gebrek aan baggeren zie je veel tegenwoordig hoewel er toen ook heel ondiepe stukken waren met forse karpers.

Floor

Het Hitland is juist aangewezen als een gebied waar verlanding (waar water langzaam veranderd in land) mag plaats vinden. Het is er dan ook in verschillende stadia te zien. Bijzonder gunstig voor de biodiversiteit en uiterst interessant mbt onderzoek. Toegegeven, voor de sportvisserij is het simpelweg gewoon erg jammer dat er weer mooi viswater verdwijnt.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

fre

Zelf heb ik er de ervaring dat het een zeer wisselend water is .Ik heb in de Zevenhuizenplas best wat baars gevangen met de belly en af en toe een snoek , maar inderdaad je kan er ook regelmatig slechte dagen treffen .Wel heb ik de indruk dat het de laatste jaren bergaf gaat.





Hallo Ik zal me zelf even voorstellen .Ik ben Fre (Freddy) en woon in Adegem Belgie  en ben 56 jaar zelf vliegvis ik al vanaf mijn 16 jaar (40 jaar dus ).Zelf onderneem ik ieder jaar een paar visreizen naar het buitenland die zeer uiteenlopend zijn.
Het gaat van vissen op Pollak tot stromend water .