Nylon getrokken leader

Started by devliegvisser, June 12, 2011, 08:50:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

devliegvisser

Wat vinden jullie de fijnste getrokken leaders voor het vissen met de droge vlieg (Merk, type etc)?

groetjes
De vliegvisser

Rossie69

Alleen in de begin jaren heb ik ze gebruikt,nu helemaal niet meer.
had wel de leaders van Cortland merk weet ik niet meer.
en van die eigenmerk leaders.

maar nu gebruik ik een  klein overslagje,van een getwijnde leader (30cm) en dan een stuk tippit 1 x of anderhalve meter .
ook geen fluorcarbon,heb ik slaechte ervaringen mee.

maar er zijn veel soorten leaders.


weerwolf

Toevallig zat ik er gisteren over na te denken. Ik heb laatst een zooitje leaders gekocht van Ron thomson en daar zit veel krul in maar die gaat er weer erg makkelijk uit. Ik zag de voordelen niet zo totdat ik gister weer met zelfgeknoopte leaders ging vissen en deze slaan toch minder mooi over met onverzwaarde nimfen. Ik zie er wel voordelen in maar er zijn wel veel leaders die niet zo fijn zijn. Niet sterk op de knopen of veel geheugen. In het verleden had ik wel meer lijnbreuk met getrokken leaders maar deze van ron thomson vindt ik niet verkeerd. Maar als je verzwaarde nimfen hebt zie ik de noodzaak er niet van in.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Sieger

Ik vind 2 merken tot nu toe erg prettig. Airflo en Umpqua... Beiden lekker soepel en gaan lang mee..

Gebruik meestal de leaders die te kort worden als beginstuk bij het vissen bij nymphen, dan slaat alles toch makkelijker over.

Meestal verleng ik de leader nog met 2/3 voet, zodat ik dan met 12 voets leaders vis....


Sieger

A{b}r{a}xa{s}

Toegegeven, als je een leader gebruikt slaat de lijn mooier over.
Maar dat is eigenlijk alleen van belang wanneer je met droge vliegen vist.
Zodra je met nimfjes aan de gang gaat is dit veel minder (niet ?) meer van belang.
En als je dan de prijzen ziet die er soms voor gevraagd worden,
dan is (voor mij althans) de keuze makkelijk :
gewoon een stuk 25/00 van één tot anderhalve meter,
daar een klein ringetje aan,
en daaraan tippet/nylon van gewenste dikte en lengte.

maurice

ik gebruik alleen nog maar een getwijnde leader.
bevalt me zeer goed.
bij het snoeken een stuk F.C . van 1 tot 1,5 mtr
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Jan Bruins

Ik las in de nieuwste Fly & Ty een artikel over leaders van het merk Sameo (Zweeds).
Deze leaders wil ik beslist eens gaan proberen, je schijnt ze heel gemakkelijk weer te kunnen strekken.
Er stond ook een test in van vele soorten lijnen en ook hier kwam dit merk goed naar voren.
Ik weet alleen niet waar men dit merk in Nederland verkoopt.  (wie wel ??)

Ik ga binnenkort een paar leaders van het merk Stroft bestellen, ik heb met het tippetmateriaal zeer goede ervaringen en sinds kort zijn ze ook leaders gaan maken.
I don't drink water, fish f*ck in it...

Rossie69

Dat kan je welicht proberen Jan,als de tippit je al bevalt,dan moet een leader ook wel wat zijn.

of niet natuurlijk ;) maar daar kom je maar op 1 manier achter.


weerwolf

wat dan weer jammer is dat er altijd een knoop in de leader zit voor de lus op lus verbinding. Deze knopen zijn nogal dik. Ik doe mijn best met mijn eigen leaderloops (een lus van de kern van de lijn) en dan zit er zo'n gezwel bij de leader loop en deze trekt toch weer strepen!
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Sietzezietzevliege

Ik gebruik altijd de cortland fair play leaders naar volle tevredenheid http://www.bogdangawlik.pl/product_info.php/cPath/73_74_268/products_id/2026 . Maar alleen voor droge vliegen. Voor nimfen pak ik gewoon een kleine hengellengte (8 foot 3#) 2 meter en een beetje dus. 6 mm fish pimp erboven en dan een nimfje. Als ik met droppers vis gebruik ik de 12 mm.

Mvg
Sietze