Is er nog gevist vandaag seizoen 2015.

Started by Bone F, January 01, 2015, 02:33:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

sjoerd

Quote from: MarcelN on December 27, 2015, 22:37:45
Hahahaa geweldig Sjoerd, wat een pestzooi uit die muil, lachu ;D

Ja Marcel, zo lijkt het niet meer erg op en streamer maar in het water: geweldige actie en schittering, dat dan wel weer.

Gerrit59

Prachtige plaatjes weer Sjoerd!
De foto's bedriegen een beetje, want de streamer lijkt aanmerkelijk groter dan 30 cm. Maar niettemin: prachtig!
Ik heb ook nog wat mooie kerstglitter  aangeschaft de afgelopen dagen.

Gerrit

MarcelN

Ja van die poses word ik ook een beetje flauw :(
Ik heb hier nog ergens een foto van een baars van 44cm in het net, daar zie je niets van, maar als Pieter-Bas er 1 van 40cm poseert.... ::)

FrancoisCKX

#1278
Vandaag nog even in de polder op voorntjes geweest. In de hoek waar ik zat, stegen ze gewoon. Ik heb uiteindelijk maar een klein droog vliegje aangebonden en heb er zo nog een aan paar kleintjes op de kant gekregen. Het is godbetert 28 december en ze nemen droge vliegen alsof het lente is.

Gerrit59

Ik overweeg morgen nog even de polder in te gaan. Met de streamerhengel ja.... Echter buiten spelen de muggen in de zon, loopt de sleedoorn uit en heb ik 2e kerstdag het gazon zelfs moeten maaien..... Eigenlijk is het weer voor ee#3 tje....

Gerrit

Caslambalk

Vandaag weer even 1 uurtje gewappert.
Eerst leek het me te zonnig maar uit ervaring maakt dat niet veel uit.
Toen ik me streamer op rustig tempo aan het binnenstrippen was kwam er vlak voor de kant een grote kolk achter, mis >:( .
De worp daarna klapte hij der weer op en bleef hij hangen( mede dankzij de stinger.
Ik had hem gevangen op een tubefly met een stinger der achter, en hij was 59cm lang.
Verder was het niet veel meer.
als ze me missen ben ik vissen ;)

Beertje

Vandaag nog een paar uurtjes in het Ortanje kanaal bij Emmen gevist.Nog even een een twintig tal voorns gevangen.  :)
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

gijsie20

Quote from: MarcelN on December 27, 2015, 23:03:08
Ja van die poses word ik ook een beetje flauw :(
Ik heb hier nog ergens een foto van een baars van 44cm in het net, daar zie je niets van, maar als Pieter-Bas er 1 van 40cm poseert.... ::)

Wel mooi ja..de snoek lijkt in ene 1,5m lang  ;D

Beest

Vanmiddag even een paar uurtjes gevist
Na eerst twee voor tijdig gelost te hebben kon ik even later toch nog eentje vast houden van 87 cm
Ik vis alleen maar met haken zonder weerhaak maar heb toch heel veel dat ze me er voor de tijd al los zijn voordat ik ze in de kieuwgreep kan nemen of schepnet
Straks ALS het kouder word wel makkelijk hoef ik ook geen natte handen maar straks is het net die vis die ik liever niet kwijt wilt
Maar het was toch nog wel een geslaagde dag

Caslambalk

Quote from: Beest on December 29, 2015, 21:41:49
Vanmiddag even een paar uurtjes gevist
Na eerst twee voor tijdig gelost te hebben kon ik even later toch nog eentje vast houden van 87 cm
Ik vis alleen maar met haken zonder weerhaak maar heb toch heel veel dat ze me er voor de tijd al los zijn voordat ik ze in de kieuwgreep kan nemen of schepnet
Straks ALS het kouder word wel makkelijk hoef ik ook geen natte handen maar straks is het net die vis die ik liever niet kwijt wilt
Maar het was toch nog wel een geslaagde dag

Ik vis daarom met een tubefly met een stinger.
Natuurlijk wel zonder weerhaak want anders is het onthaken een ramp.
als ze me missen ben ik vissen ;)

Peter68

Hoi Sjoerd glitter is zeker van de Hema haha gebruik ik ook vaak .
Niet alleen goed voor in de kerstboom maar de snoek houd er ook wel van. ;D

sjoerd

Quote from: Peter68 on December 30, 2015, 18:32:44
Hoi Sjoerd glitter is zeker van de Hema haha gebruik ik ook vaak .
Niet alleen goed voor in de kerstboom maar de snoek houd er ook wel van. ;D

Nee niet van de Hema maar uit een tuincentrum,intratuin.
Op zich aardig spul maar ik heb het liever nog wat dunner zodat je een mooier tapse body krijgt.

Bone F

Quote from: sjoerd on December 30, 2015, 19:40:34
Nee niet van de Hema maar uit een tuincentrum,intratuin.
Op zich aardig spul maar ik heb het liever nog wat dunner zodat je een mooier tapse body krijgt.
Het breekt wel snel. Ik raakte p.o een lantaarnpaal en de tube was bijna leeg :(

Plantje

Ik neem aan dat je "per ongeluk" bedoelt...de Van Dale denkt anders over je afkorting :)

1 p.o. (afkorting) 1afkorting van: per omgaande direct
2 p.o. (de; v) 1afkorting van: periodieke onthouding
3 p.o. (het; o) 1primair onderwijs

Bone F

Quote from: Plantje on December 30, 2015, 20:28:28
Ik neem aan dat je "per ongeluk" bedoelt...de Van Dale denkt anders over je afkorting :)

1 p.o. (afkorting) 1afkorting van: per omgaande direct
2 p.o. (de; v) 1afkorting van: periodieke onthouding
3 p.o. (het; o) 1primair onderwijs
Scherp hoor een goed verstaander.........als jij het begrepen hebt zullen de meesten het ook wel begrepen hebben ;D

Plantje

Ik vond vooral "periodieke onthouding" mooi. En "per omgaande" nog redelijk toepasselijk ook.

Open je ook weer een topic voor 2016? Wat mij betreft aan jou die eer!

Beste wensen allemaal! Ik hoop zelf toe te komen aan meer vissen en vooral ook wat meer vangen! :)

Beest

Quote from: Caslambalk on December 30, 2015, 17:17:31
Ik vis daarom met een tubefly met een stinger.
Natuurlijk wel zonder weerhaak want anders is het onthaken een ramp.

ik had vanmorgen 2 snoeken waar waar 1 van de kieuwbogen kapot had er lagen twee bogen gewoon buiten de vis  :'(
er word veel met kunstaas daar gevist daar 
en dus ook door genen die niet kundig genoeg zijn om het kunstaas netjes te verwijderen of te beroerd zijn om de haken kapot te knippen  >:(
ik vind dat er zo ie zo zonder weerhaken moet worden gevist


wh82

#1292
Ik vind dat gedoe over dreggen bij snoek wel behoorlijk overdreven. Ik heb mijn complete jeugd (Vanaf een jaar of 6 tot rond de 22) met kunstaas op snoek gevist. Ik heb 1 keer een klein snoekje (30 cm) uit zijn lijden moeten verlossen omdat ie de spinner in zijn geheel had ingeslikt (minispinnertje op baars, tijdens afzinken). Verder nooit een snoek beschadigd en het zijn er toch echt veel geweest. Wat ik wel bijzonder vind is dat iedereen tegenwoordig denkt dat je kunstaas van 25-30 cm nodig hebt. Wij gebruikten max 10 cm en vingen bij de vleet. Dat grote kunstaas gecombineerd met achterlijk zware hengels houd in dat je totaal niet meer voelt wat je aan t doen bent. Met streamers kan ik me nog voorstellen dat je iets groter gaat omdat die dingen relatief weinig waterverplaatsing hebben. Tegelijkertijd hebben mepps cyclops lepeltjes dat ook helemaal niet zoveel en daarmee (maatje 8cm) trokken wij er metersnoeken uit. Mijn vermoeden is dat kapotte kiewbogen vooral komen door mensen die de kieuwgreep verkeerd toepassen. In veel gevallen denk ik dat een goed landingsnet een hoop ellende kan voorkomen (of zelfs in t water onthaken maar ik heb t niet zo op opengeraspte handen)..
Zware hengels en groot kunstaas hebben zeker zijn plek maar wat mij betreft vooral op zout water. In Costa Rica vingen we met kleiner kunstaas dan tegenwoordig op snoek gebruikt wordt Mahi Mahi (Dorado/Goudmakreel) en Tonijn..

maurice

Zie hier vooral jeugd zonder begeleiding rukken aan blinker, lepel of plug.
En dan maakt de dreg in samen met de onervaren visser veel kapot.
Regelmatig trof men dode snoek of karper aan op de UT Twente.
(Karper weer een ander verhaal maar ook daar werd met dreg op gevist)
Gevolg is vis verbod op de ohhzooo mooie vijvers vol vis.

Onkunde, geen ervaring en het ontbreken van het juiste gereedschap is de oorzaak van veel vis leed.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Beest

Maar een enkele dreg is geen probleem
maar gewoon kunstaas hebben er twee
Ik ben fanatiek troller op snoek en het is eerder een uitzondering dat een snoek aan  1 dreg zit
als de vis aan alle twee zit word het aardig vervelend
Ik heb vissen gevangen  die het kunstaas helemaal hadden gepakt zo dat ze de bek niet eens open konden krijgen
ik moest elke haakpunt kapot knippen tussen de kieuwen door maar de vissen zijn weer ongeschonden terug gegaan
helaas doet niet iedereen dat en dan trek je de boel kapot

Bone F

Quote from: Plantje on December 30, 2015, 20:45:31
Ik vond vooral "periodieke onthouding" mooi. En "per omgaande" nog redelijk toepasselijk ook.

Open je ook weer een topic voor 2016? Wat mij betreft aan jou die eer!

Beste wensen allemaal! Ik hoop zelf toe te komen aan meer vissen en vooral ook wat meer vangen! :)
Ik zie dat "de eer" weliswaar onder een andere titel,  al overgenomen is door Maurice  ;D

maurice

Quote from: Bone F on January 01, 2016, 15:50:44
Ik zie dat "de eer" weliswaar onder een andere titel,  al overgenomen is door Maurice  ;D

Sorry, had dat van plantje niet gelezen.
Maar zag op FB al veel vissen voorbij komen en dacht hummm snel ff 2016 openen op het forum.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Caslambalk

Quote from: Beest on December 31, 2015, 15:44:26
ik had vanmorgen 2 snoeken waar waar 1 van de kieuwbogen kapot had er lagen twee bogen gewoon buiten de vis  :'(
er word veel met kunstaas daar gevist daar 
en dus ook door genen die niet kundig genoeg zijn om het kunstaas netjes te verwijderen of te beroerd zijn om de haken kapot te knippen  >:(
ik vind dat er zo ie zo zonder weerhaken moet worden gevist



Ik bedoelde een stinger met een enkele haak.
als ze me missen ben ik vissen ;)

sjoerd

Quote from: Caslambalk on January 01, 2016, 16:42:33
Ik bedoelde een stinger met een enkele haak.


IK snap dat gebruik van een extra haak op de streamer niet. Als ze de streamer willen hebben dan wordt die echt wel helemaal naar binnen gezogen. Zelfs kleinere snoek heeft geen probleem met een grote streamer. Vanmiddag nog een snoekje die de 30 cm streamer vol in de bek nam. OK natuurlijk wordt er wel eens een snoek gemist. Niet elke aanval van een jager is raak, ook niet van een snoek. Ik denk zelf dat wanneer een snoek mist, de oorzaak is dat we net op dat moment de streamer weer even met een rukje binnenvissen en dus de snoek soms mishapt. Vaak, niet altijd, grijpt een snoek daarna weer naar de streamer. Altijd een plek waar je een vis mistte, nog even goed uitvissen, kan nooit kwaad.
Ik zag van de week een filmpje voorbijkomen op FB waar ook met een stinger werd gevist. Die meterplussnoek bloedde als een rund!
Het was niet goed te zien maar ik denk dat die stingerhaak een kieuwboog heeft gepakt. Of die vis het overleefd heeft??? We zullen het niet weten. Voor mij is daarom één haak wel genoeg. En een stingerhaak bvestaande uit een dreg is helemaal uit den boze.

Ben Tabak

Daar ben ik het dus zeer mee eens Sjoerd!

Snoek pakt een prooivis (of probeert dat in ieder geval!) bij de kop. Da's makkelijker draaien en slikken!
Ik vis altijd met streamers met vrij korte haken met wijde bocht en die haak zit dus dicht bij wat de kop van een prooivis moet voorstellen. Ben er van overtuigd dat dat de gunstigste plek is. En zelfs dan haak ik ze helaas regelmatig vrij ver achter in de bek.
Staartbijters zijn dus in feite gemiste "aanvallen".

Grt. Ben