Goed nieuws!

Started by Inderk, September 23, 2014, 21:44:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Inderk

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


markpiet

Dat is zeker goed nieuws.

Hier in Zuid Holland ligt de Oude Rijn. Deze loopt al door tot de Noordzee Nu zou alleen de spuisluis nog twee kanten op moeten werken zodat er ook weer vis naar binnen kan. Helaas zal het gebied waarschijnlijk nooit meer zo een mooi natuurlijk uiterlijk hebben zoals langs de Hunze.

groeten van Mark
><((((0>

Beertje

Zeeforel dat zou mooi zijn Henk. Maar de winde is ook fantastich. bij de weg: wat ik mij afvraag; nu de Runde en ruiten A ook klaar zijn zou daar dan ook winde en wellicht zeeforel op kunnen trekken? kun jij daar iets van zeggen?
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Inderk

De Runde dat oorspronkelijk zijn oorsprong heeft in de omgeving van het Bargerveen, en die vanaf ongeveer vanaf Ter Apel Ruiten Aa heet, is tezamen met de Pekeler Aa, Page diep, Mussel Aa een riviertje in de bovenloop van de Westerwoldse Aa.
De naam van Ruiten Aa veranderd vanaf Wedde in Westerwoldse Aa, terwijl de Pekeler Aa er later bij komt.
De Westerwoldse Aa komt vervolgens uiteindelijk bij Nieuw Statenzijl in de Eems uit. In de bovenloop hiervan wordt er sporadisch al melding gemaakt van vangsten van zeeforel.

Dus ook dat zou tot een mogelijkheid kunnen gaan horen.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Arie de Vries

Het wordt een interessant vliegvisgebied, dat Noord oost Nederland   ;D ::rij::
Groet, Arie

Hans-oet-remunj

optrekken is 1 ding, maar is er ook geschikt paaigebied ?  grint dat voldoende wordt schoongehouden door de stroming ?

Joost S.

Mooi hoor.

Ik denk zelf als straks de emigratierivier tussen waddenzee en ijsselmeer open gaat, en dan een jaar of 10 af wachten. Dat dan bijna heel Nederland profiteert van die opening.

Ik hoop echt dat bij die rivier ook plaats is voor visserij. Maar ik denk eerlijk gezegd van niet. Zal wel helemaal afgesloten worden.

Maar goed, dat wordt wel tof hoor, wat daar allemaal door heen gaat zwemmen.


Joost S.

Paling, zeeforel, zeebaars, haring, zeekarper, verschillende haaien, fint, bot, schol, tong, zalm, een hele berg lagere dieren, flora, wieren, garnalen, kreeft- en krabachtigen, roggen.

Om enkele soorten te noemen.

Dit gaat heel grote gevolgen hebben. Super positief.

Hans-oet-remunj

ik neem aan dat er tav die zeeforel wens in kaart is gebracht hoeveel ha geschikt paai en opgroeigebied voorhanden zijn ? hoeveel jonge vis er kan opgroeien en hoeveel er aan volwassen terugkeer te verwachten is ?  maw een gedegen plan van een aantal (?) VBC's /svn


Joost S.

#9
Dat wordt brak water, niet helemaal zoet. De bedoeling is dat het alleen met eb open gaat, of andersom. Zodat niet het hele ijsselmeer zout wordt. Omdat het zoete water het zoute grotendeels tegen houdt. (Zo ongeveer zit het, nu even niet paraat hoe het precies gaat)

Je kan eens op zoeken wat er zoal in de havens van rotterdam gevangen wordt. En nog verder land inwaarts.

Al die soorten zullen er zijn. En nog veel meer. Ook zoetwatervissen zoals bv snoekbaars en karper zullen af en toe het zoute/brakke op zoeken.

Dat wordt een uitwisseling waar een compleet nieuwe flora en fauna ontstaat, hopelijk vergelijkbaar met de oude Zuiderzee.

Inderk

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Troutbuster

#11
Jutland, zowel oost als west, Funen, maar ook Noord Duitsland heeft succes, dus...........
Waarom ook niet Noord Nederland?
De biotopen van deze rivieren ontlopen elkaar weinig.
Vorig jaar zomer was ik in Noord Duitsland en de beekjes en riviertjes die daar al bewezen paairijpe zeeforellen hebben gehad, lijken enorm op de Noord Nederlandse, en zeker op die van Jutland DK.!!
Ik geef het een grote kans van slagen, ook al is deze gedachte gebaseerd op "wishfull thinking"

Gr

Jan
"Petri Heil"


Joost S.

#12
Er staat niet 1 exoot op mijn 'lijst'.


Dit wordt 1 groot feest voor de natuurliefhebber, inclusief de sportvissers.

sjoerd

#13
Quote from: Joost S. on September 26, 2014, 17:40:57
Mooi hoor.

Ik denk zelf als straks de emigratierivier tussen waddenzee en ijsselmeer open gaat, en dan een jaar of 10 af wachten. Dat dan bijna heel Nederland profiteert van die opening.



Als het een emigratierivier wordt gaan dus alle vissen emigreren, dus jammer genoeg Nederland verlaten!! :) :) :) :) :) :)
Sjoerd

Joost S.

Haha, ;-).

Zo houden we niks meer over.