nog eens over zelf leaders knopen

Started by sarca2, August 25, 2018, 15:04:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

sarca2

is een vervolg op een oeroud topic van hier: Zelf geknoopte leaders zijn het beste !

dat tabelletje van Waterhen Bloa voor forel (6 diktes aflopend van 45 naar 20/00) lijkt me wel wat. In plaats van TOFT zit ik dan te denken om gewoon nylon te kopen, dan kom je voor rollen van 300 m. ongeveer net zo duur uit als bij de rolletjes van 25 m. bij TOFT.

bijvoorbeeld: https://www.bdstore.com/mitchell-mx3-nylon-visdraad-300m-transparant-henge.html

dan heb ik voor 6 x 4 euro van iedere dikte 300 m.  voor 30 euro voor altijd klaar met leaders.

gaat dat goekomen of zit ik dan straks te klooien met nylon dat niet lekker werpt?
::new::
::new::


sarca2

en om het helemaal af te maken nu ik toch bezig ben, in de video zegt ie:

butt: maxima chameleon, 4 foot 30 lb/0,55 mm, 2 foot 20 lb/0,42 mm
mid: maxima ultragreen, 1 foot 15 lb/37/00, 1 foot 8lb/0,25 mm
tip: ultragreen , 1 foot 6 lb/0,22 mm, 18 inches 4 lb/0,17 mm
::new::

John

Als je het wat lijkt...gewoon proberen. Hoort er ook bij. 👍

Heb ik zelf ook gedaan echter vond het resultaat niet fijn. Teveel knoopjes ik de leader.
Ik gebruik nu zelf liever een getwijnde leader van Theo vd Poll of anders een getrokken nylon leader.

Beertje

Ik sluit me daar volledig bij aan John! :)
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

jo flyfishing

#5
Ik knoop ze met JMC Kamoufil.
Ik heb een eerste leader in dit nylon gekregen van mijn vliegvis peter, en doe nu zelf ook zo voort.
Ik weet dus niet beter  8).

qua kosten valt dit nog al mee. Ik vis nu een jaar of 5 en ben nog steeds bezig aan mijn eerste set spoelen met de verschillende diktes.
Zoveel leaders verslijt ik niet op een jaar. 2 of max 3 elk voor 2 types hengels (#4 en #6)

Qua type nylon zit er toch wel verschil in rek of stugheid wat bepalend kan zijn voor het overslaan, of schokbestendigheid bij aanslaan.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

sarca2

ok, goed om te horen dat die knoopjes misschien toch niet zo handig zijn.
interessant die theo vd poll (heb z'n webiste gezien) maar voor mij te ingewikkeld om zelf te maken.

hebben jullie ook ervaring met die getwijnde leaders/havo: bijvoorbeeld deze https://www.robbyfish.be of van A&M

misschien dat ik daar maar eens mee begin voordat ik zoveel ga knopen en een zooi spoelen koop.
::new::

wh82

Mijn ervaring is dat ze beter overslaan maar dat het enorme vuilmagneten zijn.. Daarnaast heb ik t idee dat schuwe vis elke knoop ziet dus gebruik ik bij schuwe vis erg lange tips waardoor het hele voordeel van beter overslaan weer pleitte is..
Voor droge vlieg vond ik gevlochten leaders met een flinke tip erg fijn, maar weer: bij schuwe vis alles vermijden wat ze kunnen zien, en knopen zien ze heel goed.

henkverhaar

Quote from: sarca2 on August 26, 2018, 21:52:42
ok, goed om te horen dat die knoopjes misschien toch niet zo handig zijn.
interessant die theo vd poll (heb z'n webiste gezien) maar voor mij te ingewikkeld om zelf te maken.

Weinig ingewikkelds aan. Een lange plank met wat houten klossen erin (je kunt met stukken bezemsteel beginnen). En iets om de draad in elkaar te draaien. Dat kun je zo ingewikkeld maken of eenvoudig houden als je zelf wilt. 30 jaar geleden (zo ongeveer dan) begon ik met twee stukken zeelood die ik met de hand spinde. Mijn huidige opstelling heeft wat professionelere (dubbele) twijntwisters, maar een accuschroefboormachine werkt ook prima (twee maal afzonderlijke streng, of eventueel uitvouwen, enkele streng spinnen, dan voorzichtig onder spanning terugvouwen en in elkaar laten twijnen). Echt, het principe is eenvoudig, en je kunt het met hele eenvoudige materialen en layout al prima doen.

sarca2

en zojuist een prachtige drijvende leader kado gekregen van Theo van de Poll, Theo bedankt! ziet er geweldig uit ik kan bijna niet wachten om hem uit te proberen.
::new::

henkverhaar

https://www.amazon.com/Orimupasu-string-japan-made/dp/B002KLS2KW

Is degelijker dan het er uit ziet, en werkt sneller dan

http://www.eclecticangler.com/personal-furling-machine-v4/

Met de hand althans. De personal furling machine kun je ook machinaal aandrijven. Dat gaat met die orimupasu niet lukken...

Th vd Poll

Quote from: sarca2 on August 30, 2018, 11:13:37
en zojuist een prachtige drijvende leader kado gekregen van Theo van de Poll, Theo bedankt! ziet er geweldig uit ik kan bijna niet wachten om hem uit te proberen.

:) Tight lines.

Beertje

Fijne leaders! Ik vis er altijd mee. :)
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

sarca2

die leader is echt super,
ik ben beginner dus nog wel eens werpfoutjes, met deze leader de boel veel minder in de knup en als het in de knup zat was het in 1/2 minuutje weer goed, wat een verbetering in vergelijking met die tapered leaders x
kan ze iedereen aanraden.
::new::

sarca2

Quote from: henkverhaar on August 30, 2018, 12:48:07
https://www.amazon.com/Orimupasu-string-japan-made/dp/B002KLS2KW

Is degelijker dan het er uit ziet, en werkt sneller dan

http://www.eclecticangler.com/personal-furling-machine-v4/

Met de hand althans. De personal furling machine kun je ook machinaal aandrijven. Dat gaat met die orimupasu niet lukken...

interessant maar ik heb t idee dat die leader lang meegaat, misschien wel een seizoen dan is zo'n apparaat wel een gedoe en kosten
::new::

Bone F

Ik maak al 35+jaren getwijnde leaders en ik durf te beweren dat ik ze misschien wel geintroduceerd heb in NL naar een idee dat ik onder uiterste geheimhouding kreeg van een belgische visser die dat uitgevonden had. Jaren later, op een vv weekend in Baggelhuizen, heb ik de belofte gebroken en het gedemonstreerd. De methode toen was twee strengen maken vanaf haakjes aan het plafond.Later is dit verder uitgewerkt tot de "plankmethode". Ik heb het met een plank geprobeerd maar de "plafondmethode" vind ik het minst ingewikkeld en heeft nog steeds mijn voorkeur. Ik heb er een beschrijving voor gemaakt en als er belangstelling voor is wil ik die hier wel  posten.

sarca2

een plafond heb ik al dus ik ben wel nieuwsgierig
::new::