Vlieg aan leader bevestigen, hoe weer los?

Started by de_visser, April 06, 2013, 22:03:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

de_visser

Sinds vandaag mag ik me ook vliegvisser noemen. Ik heb een leuke beginnersset en een hoop is me wel duidelijk.
Waar ik wel een beetje mee zit is de vlieg aan de leader. Ik begreep dat de vlieg met een kunstaasknoopje direct aan de leader wordt geknoopt. Als ik de vlieg nu weer van de lijn wil halen, dan kan ik niet anders bedenken dan dat ik de lijn af snij. Zit ik dan niet na drie sessies door mijn leader heen? Althans, door het dunne deel, of kan ik gewoon doorgaan tot deze nog maar 20cm lang is?

Erwin

Er zit inderdaad niets anders op dan de vlieg eraf te knippen waardoor je leader inderdaad steeds korter wordt. Daarom knopen de meesten aan de leader nog een stuk tippetmateriaal. Hierdoor wordt je leader wel langer maar gaat veel langer mee omdat je alleen je extra stuk tippet verslijt waarna je gewoon weer een nieuw stuk aanknoopt.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

vliegvisgek

gewoon nieuw stuk nylon aanknuppen van hengel lengte voor beginner
;)

Erwin

Zelfs dat was voor mij al te lang. Maarja ik kan niet werpen haha.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

Dick

ik gebruik al jaren van die kleine conectortjes, bevallen me goed

de_visser

Quote from: Erwin on April 06, 2013, 22:08:04
Er zit inderdaad niets anders op dan de vlieg eraf te knippen waardoor je leader inderdaad steeds korter wordt. Daarom knopen de meesten aan de leader nog een stuk tippetmateriaal. Hierdoor wordt je leader wel langer maar gaat veel langer mee omdat je alleen je extra stuk tippet verslijt waarna je gewoon weer een nieuw stuk aanknoopt.
Ja dat is wel heel logisch natuurlijk. Kan ik ook gewoon een stukje anders drijvende lijn aan de leader knopen? Heb nog een rolletje 0,18mm lijn liggen namelijk.

Beertje

Een andere oplossing is:"bevestig een klein ringetje aan de leader en daaraan een stuk tip".(zijn tekoop)


Als je een getwijnde Leader van Theo van de Pol koopt,dan zit er zo'n klein ringetje al aan.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Sieger

Quote from: de_visser on April 06, 2013, 22:19:56
Ja dat is wel heel logisch natuurlijk. Kan ik ook gewoon een stukje anders drijvende lijn aan de leader knopen? Heb nog een rolletje 0,18mm lijn liggen namelijk.

Op zich kan dat prima (met de chirurgenknoop) EN het nylon wat je eraan knoopt mag niet dikker zijn dan de punt van de leader...
Anders slaat de leader niet meer over! Het liefst nog iets dunner zelfs....

Dus 16/00 leadertip, Nylon wat je er aan knoopt (dit heet TIPPET) max. 16/00 of liever 14-15/00

Zo'n tippet ringetje waar Beertje het over heeft werkt ook prima trouwens....


Sieger

Beertje

Nog iets anders,als je met een nimf vist,is een tapse leader niet nodig.Je kunt gewoon een stuk tip materiaal van een lengte naar keuze direct aan de vliegenlijn knopen (lus in lus).
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

maurice

nou vliegvisser de_visser, je hebt nog veel te leren dus.

maar zoals velen al melden plaats eerst een TIPPET aan je leader en daar de vlieg aan.
maar wie is de_visser?
::bbq:: ::proost:: ::proost::

de_visser

Quote from: maurice on April 06, 2013, 22:36:50
nou vliegvisser de_visser, je hebt nog veel te leren dus.

maar zoals velen al melden plaats eerst een TIPPET aan je leader en daar de vlieg aan.
maar wie is de_visser?
Ik heb inderdaad nog veel te leren. Een hoop is duidelijk. Een hoop ook niet  ;D

Ik zal even zoeken naar het voorstelhoekje.

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

fly only

Ik  gebruikte ten eerste een klein tippet ringetje om de leader te verlengen met circa 60cm. Ons ben zunig :-) Heden ten dagen gebruik ik een blood knoop om te verlengen. In den beginne wel lastig, maar door te oefenen komt deze steeds beter uit mijn handen. Hoe puurder, hoe beter tegenwoordig. Hiermee bedoel ik vissen zonder hulpmiddelen als een swivel of een tippet ring, etc. Alleen hengel en lijn. Voor je droppers voldoet een waterknoop. 2x of 3x.  succes
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

de_visser

Quote from: maurice on April 06, 2013, 22:49:39
Tour de OV5!

hier een dag om veel te leren ;)

Dat is een best eind uit de buurt, maar ik ben lid van hengelsportvereniging Binnenmaas en die heeft een redelijk fanatieke vliegvisafdeling dus ik ga daar heel snel weer even buurten. Volgende week gaat het bootje ook weer te water dus dan ben ik daar sowieso weer veel te vinden.

Joost S.

#14
Ik heb ook een ringetje aan het einde van mijn leader. Daar de tippet aan vast. En aan de tippet zit een soort connectortje waar je snel een vlieg kan verwisselen zonder knoop.

Het is wel handig, maar dat is alleen voor ruisers en dergelijke.

Edit

Heb het even opgezocht en het gaat om deze dingen.

http://www.1000vliegen.nl/accessoires/quick-link-fly-snap.html


Erwin

Ik heb mijn strikdiploma dus ik hou het bij knopen ;)
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

fly only

Dat is een goeie Erwin. Je hebt ook van die schoenen met allerlei materiaal aan de schoen om ze vast te krijgen. (draaiknoppen, ritzen, klitteband. Werkt ook voor geen meter.  8) :P. Uiteindelijk eindig je met instappers of gewoon lekker knopen! / strikken.  ;)

fijne zondag
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

Joost S.

Haha, ik zit nog in mijn sandaalperiode Erwin, ;-).

Maar het is handig omdat ik me nu volledig op het leren werpen kan richten en toch vrij snel wat verschillende vliegen kan uit proberen.

Team

Ik gebruik ook quick links, voor wat grotere vliegen, slechte ogen koude klauwen, dan is het toch makkelijk.

Let wel er is verschil tussen quick links ze zijn niet allemaal goed, en ik gebruik ze niet altijd, maar heb ze wel

altijd bij me.  en je zet snel een beetverklikker op de lijn met de quick link.
NUNC  AUT  NUNQUAM

Beertje

  Als er bergsporters onder jullie zijn,dan kennen jullie de "prusiksteek"wel.Zou je deze knoop ook kunnen gebruiken om een dropper op de lijn te zetten?                                                             
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Sieger

Mmmm weet ik eigenlijk niet Beertje.... volgens mij kenmerkt die zich doordat deze los op de hoofdlijn zit en pas vast komt te zitten als er spanning op komt.
Nylon is toch wat stugger dan 'touw' en m.i. blijft de prusikknoop dan 'open' staan.... gewoon eens proberen .... ???


Sieger

Beertje

@ Sieger,ja ik had ook al dat gevoel.Inderdaad hij klemt alleen als er druk op staat.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Rena

#22
Ik zou zeggen; houd je bij de bewezen knopen.
Knopen voor het klimmen enz, zijn knopen die fungeren met "gewoon" touw.
Vislijn heeft heel andere eigenschappen en dus zijn andere knopen nodig.

- link naar site met duidelijke knopen http://www.stroft.de/knotenbuch_fliegenfischer/knotenbuch_fliegenfischer.html

TL, Peter


Plantje

Voor het bevestigen van tippet aan leaderpunt gebruik ik ook gewoon een lus-in-lus verbinding. Werkt prima!

de_visser

Ik heb inmiddels zo'n klein ringetje aan mijn leader gezet met daaraan een stuk nylon lijn waar ik de vlieg aan knoop. Het knopen is he probleem niet zo, en nu ik de vlieg weer losknip is ook dat probleem opgelost.