Weekje fietsvakantie OVM en Maasvlakte

Started by Menno_siemensma, June 08, 2016, 00:17:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Menno_siemensma

Lekker zes dagen weg naar een gebied dat 2 kanten kent, mooie natuur maar wel vlakbij een van de grootste industriegebieden in Nederland, de Europoort. Doel was om nieuwe vissoorten te vangen te weten:
Fint
bot
zeebaars
en een ovm forel(niet echt een nieuwe soort maar wel lastig te vangen, zoals bleek)


Dag 1 Met koud en guur weer aangekomen, even gekeken op de landtong voor fint maar het was al te hoog water en te harde wind om echt wat te doen. Gelijk maar door naar de camping, de Gorshoeve en mijn tentje opzetten en een bak koffie zetten. Onderweg een mooi stroompje gezien, met opkomend tij gelijk maar even proberen morgen, savonds eerst even naar Oostvoornsemeer (OVM).

eerste bot!

Verstoppertje met kokmeeuwtje.

Dat de botten wel jagen is te merken, bij de eerste worp gelijk al een op het streamertje te pakken, niet veel later een 2de! Nummer 1 van de checklist is binnen! Twee aanbeten van een forel gemist, toen begon het te hozen en vond ik het tijd om te stoppen.


Mijn eerste zeebaars gelijk een van 51cm op de vlieg!

Dag 2 begon met een stuk beter weer, droog in ieder geval en zoals gezegd naar de maasvlakte. Na een uurtje met een zeebaars streamertje te hebben gegooid, opeens een ram op de vlieg, hangen! Wat is het, YES zeebaars, nummer 2 van de checklist, de eerste op de vlieg en wat een een power hebben die vissen, bij het meten later, tel ik 'maar' 51cm pure krachtpatser. Ondertussen zag ik een 'zeebrasem' voorbij zwemmen, al leek die niet zo blij, die hoorde in het brielse meer bij zijn soortgenoten. Na die ene zeebaars was het tijd om te gaan ivm hoog water, weinig actie gehad daarna.
Nog een forum lid René V gesproken die mij tips en zelfs een sinktip gaf, want ik kwam met mijn setup nergens zo.


Dag 3 weer naar ovm om toch die forel te pakken te krijgen. helaas geen forel gehaakt.

Smiddags nog even terug gegaan naar de maasvlakte maar dat gaf alleen wat ruimte in mijn vliegendoos. Alleen een paar speldaasjes 'gevangen'.

'Savonds naar een slootje waar karper zou zitten, 2x een karper die mijn yarneitje miste! Toen zag ik wat anders liggen, zou het... een Roofblei? Snel een streamertje eraan, meter ervoor, 2x strippen en bam, roofblei weg, maar de vlieg ook! hangen! prachtige vis van 53cm, de eerste van het jaar is gevangen!

zelfs in een slootje behoorlijk sterk!

52cm explosieve kracht.
Dag 4
Voor de derde keer naar OVM gegaan overdag, een grondeltje gevangen op een streamer zo groot als hijzelf, een bot die de streamer op half water kwam halen maar niet bleef hangen en een forelletje die miste, daarmee bleef verder resultaat uit.  Wel een nachtegaal zien vliegen, puttertjes, kiekendief, groene en bonte spechten gespot.
Hoewel  het leuke plaatjes oplevert, was die donderbui 'savonds bij de maasvlakte helaas het enige wat wat actie gaf.



Laat op de avond nog even tegen de schemer op het OVM geprobeerd, wellicht dan nog wat meer actie.

Wel wat gevangen maar dat waren de haringen, die trekken dus naar de ondiepten en daarmee vast ook de grotere forel die weer op ze aast.

Wel mooi licht op de heenweg.



Dag 5 een andere stek bij de zee zelf geprobeerd, OVM maar voor wat het was gelaten en wat een goede keuze! Wild water, harde wind maar wel 5 mooie zeebaarsjes waarvan een toch een leuke 40tiger. Toen kwam er een enorme dreun op de lijn, en gelijk slap, wat ik al vreesde was gebeurd. Dwars door de toch een beetje kapot geschuurde sinktip heen geknald. Balen. Even later nog een geep vangen maakt dan wel weer veel goed!
De zeehonden maakten ook nog hun opwachting.

mooie gave zeebaarsjes!

Troostprijs een geep!

Dag 6 was de laatste dag, en nog mooi even kunnen afspreken met local Marcel Neerhout om toch wat te vissen ivm de tijd die de terugreis kost. Doel was Zeebaars en/of Fint en alle andere mogelijke soorten die zouden kunnen bijten. Eerst op zeebaars geprobeerd maar die was niet thuis. Dan maar op fint want er joeg genoeg vis. Wat een lol hebben we gehad, wolken speldaas waar bij vlagen zo enthousiast door Finten op werd gejaagd dat ze het water helemaal uit kwamen.

MarcelN in actie!

Zijn toch prachtige vissen zeg! En ook best leuk qua sport!
Na een tijdje stond de teller bescheiden op 4 per persoon maar beide ook voor het eerst Fint gevangen op de vlieg dus nummer 3 op de valreep nog kunnen vangen! Na alles weer op de fiets geladen te hebben gedag gezegd en via Brielle naar huis getogen terugkijkend naar wat voor een mooie week dit was geweest... Zes nieuwe soorten op de vlieg!

https://www.youtube.com/watch?v=7yj_USGHvRY
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Bert J.

Mooi verslag en mooie foto's Menno! Het is een bijzondere wereld daar aan het zoute.
Gefeliciteerd met je eerste zeebaarzen. (én bot, én finten, én geep)::duim::
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Plantje

Inderdaad een mooi verslag! Genoten, zo te zien!

Scaramouche

Nice!  :D Ziet er uit als een zeer geslaagde week!
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Jan Damman

Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Bone F

Van wie zou die 't hebben........Mooi weekie hoor.

Menno_siemensma

Zeker mooi weekje geweest en ook geslaagd, al blijft de OVM forel nog steeds op de lijst staan... Maarja moet ook wat overhouden om voor terug te gaan natuurlijk... ;D
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

sjoerd

Quote from: Bone F on June 08, 2016, 08:39:23
Van wie zou die 't hebben........Mooi weekie hoor.

Haha Frans,
ik moet mijn eerste fint en geep op de vlieg nog vangen ........
Maar je ziet, uren maken en op de juiste tijden en juiste omstandigheden  er zijn dan lukt het wel.
mooie foto's en verslagje Menno.

Marco B

Quote from: sjoerd on June 08, 2016, 09:40:37
mooie foto's en verslagje Menno.

Sprak hij onbevooroordeeld  :), maar ben het er wel mee eens.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Corsican Dave

If people don't occasionally walk away from you shaking their heads, you're probably doing something wrong - John Geirach

oldman

Top verslag , thanx voor het delen! Groet Pieter

Gerrit59

Mooi verslag Menno!
Dank voor het plaatsen.

Gerrit

zeeforel


Menno_siemensma

#14
Dank allen, het had allemaal behoorlijk minder goed geweest zonder de tips hier, dus dat heeft zeker geholpen! De ervaring zelf is vele malen leuker als het verhaal hier uiteraard. :)

EDIT:Nadere informatie over de welwillende vliegvisser geeft te kennen dat dit Rene V was hier bekend op het forum, bij dezen nogmaals dank voor de sinktip en de vis tips :)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Menno_siemensma

Nog even een klein filmpje erbij gevoegd waar het speldaas en de jagende finten op te zien zijn.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.