Weet u wat u eet?

Started by rena, November 17, 2012, 15:00:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rena

Weet u wat u eet als u een hap neemt van die heerlijke Noorse zalm?

johannes

vind het goed dat je je inzet voor wilde zalm en zeeforel.

toch mijn vraag: wat heb je liever dat mensen kweekvis eten of lekker alle wilde zalmen de kop in slaan en die eten?

de realiteit is dat mensen niet stoppen met het eten van zalm en het al heel moeilijk vinden om er minder van te eten.

Denk dat het beter is dat er strengere regels voor de kweekerijen moeten komen op het gebied van ontsnappen, zalmluis en de middelen die er tegen gebruikt mogen/moeten worden.




rena

Quote from: johannes on November 17, 2012, 16:10:38
vind het goed dat je je inzet voor wilde zalm en zeeforel.

toch mijn vraag: wat heb je liever dat mensen kweekvis eten of lekker alle wilde zalmen de kop in slaan en die eten?

de realiteit is dat mensen niet stoppen met het eten van zalm en het al heel moeilijk vinden om er minder van te eten.

Denk dat het beter is dat er strengere regels voor de kweekerijen moeten komen op het gebied van ontsnappen, zalmluis en de middelen die er tegen gebruikt mogen/moeten worden.

Dank je voor je reaktie Johannes :)

Als mensen die zalm niet eten is er geen markt en moeten de kwekers wel over op andere methodes.
Bijvoorbeeld kweken in basins op land, mogelijk, maar te duur, dat kost hen te veel geld.
Strengere regels komen er alleen als er genoeg wordt geprotesteert en aandacht wordt geschonken aan dit probleem.
Vanuit de kwekers zelf is er niets te verwachten die verdienen geld als water.
De Noorse regering doet niets omdat een groot aandeelhouder tevens minister van visserij is  ::wtf::

De zalm zelf wordt volgepompt met chemicalien omdat ze anders niet overleven in hun basins.

Verder kan ik je melden dat steeds meer zalmvissers de zalmen terugzetten, het merendeel eigenlijk (info lalksebørsen Støren , Gaula).
Er komt minder wildezalm omdat er teveel wordt gekweekt, dit heeft een negatief effect op de zalmen en zeeforel populatie.
De wildezalm wordt overigens steeds minder wild omdat ze kruisen met kweelzalm, zorgelijk maar waar.

P(geen kweekzalm)eter :)

Gerrit72



Rena, al enige tijd geleden toen ik de 1e verhalen hoorde over de negatieve gevolgen v zalmkweek,
ben ik gestopt met het kopen van zalm (voor wat het waard is :-\).
De mensheid kennende vrees ik dat het overgrote deel van de mensen het niets uitmaakt.


Maar,  ::goodjob:: voor de mensen die zich er wel druk om maken :)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Rossie69

nou komt weer het mooie weer ervoor aan.
om zalm koud te roken.

heb de eerste mootjes alweer in de vriezert liggen.
nog even wachten.

maakt mij niks uit wild of gekweekt.

maar beter een zwemmende wilde als een dooie wilde zalm.
ieder zijn ding,ik lust er wel pap van ;)


Fred

Koud roken kan je dit eenvoudig doen Henk, of heb je hier een hele installatie voor nodig. Ik heb het 1 keer gehad en dat was heel lekker!  ::agree::

johannes

Hei rena

QuoteAls mensen die zalm niet eten

dat is dus mijn vraagteken mensen eten die zalm en dat zal zo blijven ook zolang er zo veel promotie voor gemaakt wordt.
mijn vraag was dus wat je liever heb mensen die kweekzalm eten of die langs de rivier elke wilde zalm z'n kop inslaan.
QuoteStrengere regels komen er alleen als er genoeg wordt geprotesteert en aandacht wordt geschonken aan dit probleem.
Vanuit de kwekers zelf is er niets te verwachten die verdienen geld als water.

Eerste ben ik het mee eens
Tweede is niet waar de kwekers (die ik ken) hebben zelf verschillende keren toestemming gevraagt voor andere methode leppefisk, aanpassingen aan de netten, manieren van schoonmaken.
Vaak worden dit soort ideeen tegengehouden terweil het de kweekers meer geld zou kosten.

QuoteDe Noorse regering doet niets omdat een groot aandeelhouder tevens minister van visserij is 

Klopt is idioot maar omdat de noorse regering grootaandeelhouder is in bijna alle (grootte) noorse bedrijven is het mogelijk om te koncureren met het buitenland wat zonder de noorse regering (lees oliegeldkraan) onmogelijk was geweest.

QuoteDe zalm zelf wordt volgepompt met chemicalien omdat ze anders niet overleven in hun basins.

Inentingen bedoel je denk ik?
ach we halen allemaal een griepprik bij de dokter zonder te weten wat er eigelijk in zit
en trek een gemiddelde pot broodbeleg open en je had al een paar keer dood kunnen zijn van de e-nummers.

Het klopt dat er steeds meer zalmen worden teruggezet en dat zal meer worden als de oude generatie vissers uitgevist is.

QuoteEr komt minder wildezalm omdat er teveel wordt gekweekt, dit heeft een negatief effect op de zalmen en zeeforel populatie.

Denk dat er nog wel meer redenen aan te wijzen zijn dat er minder wilde zalm komt. overbevissing op zee, netten in de 3meter onder de oppervlakte gericht op de zalm en zeeforel, vervuiling/vernieling van de paaigronden, waterkrachtcentrale's enz

QuoteDe wildezalm wordt overigens steeds minder wild omdat ze kruisen met kweelzalm, zorgelijk maar waar.

Dit is zeker zorgelijk en mijns inzien de grootste bedreiging.

Zie dit niet als een verdediging voor de zalmkwekers maar ik kijk graag naar de andere kant van de zaak voor ik m'n mening vorm.
Daarom denk ik dat de mensheid niet stopt met het eten van wilde zalm en dat de oplossing meer licht in het voorkomen van problemen die komen van of veroorzaakt worden door de kweek van zalm.
Dit is te doen door andere regelgeving en daarom is het goed om de klok goed te luiden voor het kweekzalmprobleem.

Johannes
die wel af en toe kweekzalm eet net als af en toe zeeforel/zalm uit het fjord, tonijn, walvis, zeehond en kreeft. allemaal dieren waar het minder mee zou gaan.
maar ik zal me niet volschranzen met dit eten omdat ik weet dat het minder gaat.






rena

#7
Tweede is niet waar de kwekers (die ik ken) hebben zelf verschillende keren toestemming gevraagt voor andere methode leppefisk, aanpassingen aan de netten, manieren van schoonmaken.
Vaak worden dit soort ideeen tegengehouden terweil het de kweekers meer geld zou kosten.


Het gebruik van leppefisk is geen maatregel om milieu vriendelijker  te kunnen kweken,
de leppefisk is om te voorkomen dat de kweekvissen niet volledig aan de zeeluis ten onder gaan.
Dit is dus een maatregel uit eigen behoud (winst) en niet om het milieu of de wilde vis te beschermen.

Aanpassen van de netten gebeurt om ontsnappen te verhinderen... dus om te voorkomen dat hun winst aan het zwemmen gaat (500 000 stuks per bassin).

Wat de manier van schoonmaken invloed heeft op het aquatische milieu weet ik niet, daar kan ik niet over oordelen.

Ik dank je voor jouw zienswijze op de problematiek.

Groetjes, Peter



johannes

Mijn dank ook voor jouw zienswijze op de problematiek.

Vind het jammer dat je geen antwoord geeft op de vraag die je zelf stelt?

QuoteWeet u wat u eet als u een hap neemt van die heerlijke Noorse zalm?

Vind het ook jammer dat je geen antwoord geeft op mijn vraag?

Zou graag van je willen weten wat je onder milieuvriendelijk verstaat? want ik snap je redenering niet zo goed.

Cornico

#9
Quote from: rena on November 17, 2012, 21:06:00
Aanpassen van de netten gebeurt om ontsnappen te verhinderen... dus om te voorkomen dat hun winst aan het zwemmen gaat (500 000 stuks per bassin).

Daar heb ik wel andere informatie over, weliswaar uit de 2e hand.
De meeste ( zo niet alle) kwekerijen zijn daar zo goed tegen verzekerd dat bij een lage prijs op de markt wel eens moedwillig in een flinke storm de zaak wordt stukgetrokken met alle kwalijke gevolgen van dien voor de wilde zalmpopulatie.
Waar ik altijd vis mag daarom ook in de gesloten tijd doorgevist worden op kweekzalm, altans die hoeven niet te worden teruggezet.

Met jullie kritiek ben ik het overigens volledig eens.
De kwekerijen in niet afgesloten wateren zijn een enorme bedreiging en niet alleen voor de stand van de wilde zalm.
In die fylkes van Noorwegen waar veel zalmkwekerijen zijn is de zeeforelstand de laatste jaren volledig ingestort.
Iets wat je vóór die drastische teruggang al zag aankomen doordat bijna iedere zeeforel bij het verzamelen en optrekken stikvol met zeeluis zat, maar gelukkig nog wel in goede konditie om het te overleven.
Wat we toen nog niet konden zien waren de kleine naar zee trekkende zeeforelletjes die langs die laksfarms kwamen en een paar week later dood gingen door de enorme aantallen zeeluizen die hun besprongen.
Daarvan zien we pas de laatste 3-4 jaar de gevolgen.
We gaan Ierland van 15 jaar geleden rechtstreeks achterna in Noorwegen.
Dat de autoriteiten niet leren van het verleden is een schande.
Ziende blind door de enorme overvloed uit het verleden.
De sportvissers worden beperkt in hun mogelijkheden, een gotspe wanneer je de enorme stroperij en uitbreiding van de veroorzakers van die luizenplagen ziet.

Overigens ben ik het niet met Rena eens dat we met  kweekzalm verkeerde zaken zouden eten.
Daar is in Noorwegen en hier te strenge controle op, behalve wanneer een verwerker hier ( of in Griekenland) de fout in gaat.
Van mij mag dat gesleep met vlees door heel Europa en Noord Afrika het eerst worden aangepakt.
Het is toch belachelijk dat garnalen die een paar dagen na de vangst op de afslag van Louwersoog worden aangeboden per vrachtwagen naar Noord Afrika gaan, daar gepeld worden (al dan niet machinaal) en vervolgens ik weet niet hoeveel tijd later hier weer in de winkel liggen als Hollandse Garnalen (vol met e-nummers voor de houdbaarheid) en met de smaak van lysol.

rena

Vissen worden volgespoten met penicilline en andere medicamenten om de vele ziektes die de te grote concentraties vissen plagen tegen te gaan.
Ondanks vaccinering gaan er vele vissen dood, 11 miljoen vissen vorig jaar volgens de kwekers, dit getal is waarschijnlijk (veel) hoger.

De enige manier om milieu problemen tegen te gaan, is het kweken in bassins op land.
Hierdoor is de ontsnappingskans nul, de invloed van afval op het aquatische milieu nul en de concentratie zalmluis in estuaries verwaarloosbaar.
Dus 100 % controle, helaas is dit geen oplossing voor de hoge sterfte onder kweekvis als gevolg van ziektes.
Zalmluis in rivieren is een ander verhaal en ik zal hier nu niet over uitweiden.

Helaas is de invloed van waterkracht, vissen met netten enz, zoals je schrijft, ook niet onverwaarloosbaar.

Het is wel zo dat zalm een goede voedsel slachtgewicht ratio heeft, dus veel vlees met weinig middelen.
Helaas wordt het voedsel, krill, dat eigenlijk voedsel is voor o.a. walvissen etc, in enorme hoeveelheiden weggevangen in de noordelijke zeeen.

Ik heb niet alle antwoorden Johannes, maar wil niet dat de wilde zalm en forel ten ondergaat aan laksheid ;) en zeker niet van mijn kant.
Mijn keuze is dus om geen kweekzalm en forel te eten tenzij ik weet dat deze op een goede manier is gekweekt en ben bereid er voor te betalen.
Helaas is er (nog) geen keuze dus blijft het bij eigen gevangen vis (geen zalm).

Het enige wat ik wil is ruchtbaarheden geven aan de problematiek.
Wat anderen doen is aan hen, laat een ieder zijn eigen oordeel vellen over de problematiek en hier naar handelen.

Groetjes, Peter









johannes

sorry dat ik niet reageer maar heb het internet er al bijna een week uit liggen

zit nu op het werk te wachten op delen tot ik de boel kan repareren dus kan ik het internet van de baas effe misbruiken  :)

zal alles later eens goed door lezen


johannes

heb de boel eens door kunnen lezen omdat ik weer internet heb thuis.

goed verhaal jouw en cornico posts

laksheid  ::slaugh:: geweldige woordspeling.

groeten johannes