Weet iemand hoe dit insect heet.

Started by Evert, April 25, 2011, 16:58:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Evert

 .

kiez

Volgens mij een gaasvlieg Evert.

Gr Andre

maurice

dacht eerst aan een gaasvlieg maar die is groen.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

BV

#3
Dit is een chloroperla torrentium, een steenvliegje dat op de meeste rivieren in het middengebergte (ardennen en eifel) voorkomt van Mei tot Juni met de lengte 9mm  of de iets grotere Isoperla Grammatica van +-13mm  en is te benaderen met een  Yellow Sally  op maatje 16-18-20.
Maar als groepspatroon is de YS gebruikbaar tot eind november.


Ben ik nu geslaagd professor?   ;D

Hoezo ? Overgeschreven uit het boek van ene L. Janssen?  AllĂ© dan ,  maar ik moet toch punten krijgen dat ik het in het boek wist staan :-[

B


Ben deze week ook op de Kyll geweest en een mooie Claret Dun gefotografeerd met mijn mobieltje , maar dat is qua opnamekwaliteit niks vrees ik.
Mooie foto !


Zeenimf

#5
 De gaasvlieg lijkt enigszins op een mug, maar de vleugels zijn veel groter, ronder en duidelijk fijn geaderd.

Dat heeft die van evert niet .!!!!!!

Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

sebastiaan

Vanaf zo'n fototje is het moeilijk met zekerheid te zeggen wat het voor insect is.

Het wordt een stuk makkelijker als de vindplaats, type water, de datum en (als mogelijk) iets van het gedrag te weten.

Ik vis zelf veel op stromend water (Ambleve, Belgie). Ik bestudeer daar (vaak samen met Leon Janssen) het insectenleven. Vaak herkennen we insecten niet alleen aan hun uiterlijk maar aan een combinatie van plaats, tijd en gedrag. We hoeven een insect dus niet te vangen om te weten welk insect uitkomt.

Een voorbeeld: Het gebeurt wel eens dat forel 's zomers in de namiddag, onregelmatig en spaarzaam, maar met veel 'kabaal en gespetter' insecten van het oppervlak pakt. Niet zelden is de kleine bruine silverhorn sedge (Athripsodes spp.) hier de oorzaak van. Deze sedge is makkelijk te herkennen tijdens het vissen, als je weet waar je op moet letten. Het zijn heel kleine slanke sedges, die in grote aantallen (zwermen) een paar centimeter boven het wateroppervlak, in het midden van de rivier, vliegt. Zo'n zwerm is vaak maar een meter breed en soms wel meters lang. Iemand die dit verschijnsel niet kent ziet die kokerjuffertjes gewoon niet (het lijken ook net mugjes).
Zwarte silverhorns (Mystacides azurea) vliegen in soortgelijke zwermen enkele centimeters boven het oppervlak, alleen dan in de oeverzone.

Leuk toch, entomologie.

Groeten,
Bas

Jan Muisers


Evert, is is deze misschien ? http://www.troutnut.com/specimen/516

Helaas zijn de vleugels niet helemaal ontvouwen, maar je krijgt wel een idee van wat het zou moeten zijn.   

EN...die van jouw heeft niet die duidelijke tekening op z'n kop, maar er is wel iets van een figuurtje te zien.   

Jan.

                     

Rossie69

ha mooi ja

bij mij kwam ook gelijk de yellow sally naar boven kruipen.

vraag me niet naar latijns gezeur,ben een nederlander hollander en half mof :)


Rossie69


BV

http://www.musicarenje.org/forum/index.php?topic=1644.0

Voor wat het waard is en wat we der van kunnen verstaan ,  maar  ook een mooie foto (die tweede dan)

hendri

was dat het insekt wat volop uit kwam en dus gegeten werd dan evert?

bij

Volgens mij is het geen gaasvlieg. Bij een gaasvlieg vlieg zijn de vleugels veel meer beadert waardoor het op gaas lijkt. Wat het wel is ja dat blijft voor mij even de vraag.


mrproper


cojac

Met welke camera gemaakt? Prachtige opname.
veel strakke lijnen en krakende hengels gewenst  gr. cojac

harlin

M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN


Inderk

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit