Mickey Finn, vergeten streamertje of.......??

Started by Troutbuster, August 03, 2013, 16:50:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Troutbuster

Broeders!!

Tijdens het opruimen van mijn vliegen collectie vond ik een oud vliegendoosje dat ik bij nader inzien al een aantal jaar kwijt was.
De inhoud van het doosje zette me terug in de tijd.
Behoorlijk terug want de inhoud stamde uit de tijd dat ik nog vliegen kocht (binden ging me toen nog niet echt goed af) en uit de tijd dat ik mooie dagen beleefde aan het Veerse Meer!
Ook beelden van de Oosterschelde tijdens warme zwoele zomeravonden met aflandige wind en geep, makreel en zeebaars binnen werpafstand, draaiden als een film door mijn geheugen.

Op het Veerse meer, maar ook op de Oosterschelde was mijn favoriete streamer destijds steevast de "Mickey Finn" en naast een paar andere patronen was dit de streamer in het teruggevonden doosje wat me aan het denken zette.

Waarom vis ik eigenlijk nooit meer met dit prachtige en niet minder belangrijk, goed vangend streamertje??

De oude exemplaren in het doosje waren zoals jullie begrijpen finaal verroest door het zoute water, en dus achter de vice gekropen met inspiratie

Good Old "Mickey Finn" streamertjes





Het lijken vrij simpel te binden streamertjes, maar niets is minder waar Broeders!!

Daarentegen zijn het buitengewoon goede vis verleiders!!

Baars, Forel, Makreel, Geep, Fint, Snoek en Snoekbaars, Zeebaars, Grote Winde en Roofblei.....
Allemaal te vangen met de Good Old "Mickey Finn"

Materiaalpraat;

Haak; Kamasan B800 #10
Body; Mylar Tinsel Goud
Rib; Goud draad
Vleugel; Gele en Oranje BuckTail toefjes.
Binddraad; Uni 8/0 zwart

De Bucktail vleugel bestaat uit een toefje geel, daarop een toefje oranje, en afsluiten met wederom een toefje gele Bucktail.
Vleugellengte net ff langer dan de haak
Net kopje met het binddraad maken (kleur maak jij uit, bv. rood is ook erg attractief!) en meermaals lakken voor de duurzaamheid!

Een klassiek streamer patroontje dat ik jullie niet wilde onthouden!!

Succes en groet

Jan
"Petri Heil"


Heintje Davids

Inderdaad al een oud patroontje jan. is al in gebruik sinds de 30er jaren van de vorige eeuw. Naast de vissoorten die je al noemde vooral ook niet te vergeten de (zee)forel en zalm waar de vlieg oorspronkelijk voor werd ontwikkeld. Overigens heeft het originele patroon geel met rode ipv oranje vleugels en is werd er plat zilvertinsel gebruikt voor de body en ovaal zilvertinsel als rib. Denk niet dat de vis het heel erg vind wanneer je hiervan afwijkt :)

Rene V.

Altijd mooi die klassiekers.Ik vis er ook mee op het OVM en heb onlangs enkele gebonden in clouser style voor als ik zeeforel zie jagen.

Groet Rene V.

sietzedevisser

Mooi gebonden!  ::goodjob::

Ik weet niet hoe je de vleugel in gebonden hebt maar een tip die ik altijd zelf gebruik is eerst de bucktail naar voren wijzend in te binden en dan in de juiste houding terugklappen. Zo zit het haar veel steviger vast en valen de haren niet zo makkelijk uit bij een vangst.

@heintje davids. Ben jij toevallig vliegvishistoricus? Iedere keer als het over klassieke vliegen gaat kom jij op de proppen met wat interessante achtergrond van het desbetreffende patroon. Erg leuk steeds  :)

Troutbuster

Quote from: Heintje Davids on August 03, 2013, 17:33:40
Inderdaad al een oud patroontje jan. is al in gebruik sinds de 30er jaren van de vorige eeuw. Naast de vissoorten die je al noemde vooral ook niet te vergeten de (zee)forel en zalm waar de vlieg oorspronkelijk voor werd ontwikkeld. Overigens heeft het originele patroon geel met rode ipv oranje vleugels en is werd er plat zilvertinsel gebruikt voor de body en ovaal zilvertinsel als rib. Denk niet dat de vis het heel erg vind wanneer je hiervan afwijkt :)

Ik weet 't, de originele is met zilver, maar ik vind goud mooier bij  de gele en oranje kleur!!
En idd, ik denk ook niet dat de vis het stoort! ;)

Gr

Jan
"Petri Heil"


Troutbuster

Quote from: sietzedevisser on August 03, 2013, 18:13:21
Mooi gebonden!  ::goodjob::

Ik weet niet hoe je de vleugel in gebonden hebt maar een tip die ik altijd zelf gebruik is eerst de bucktail naar voren wijzend in te binden en dan in de juiste houding terugklappen. Zo zit het haar veel steviger vast en valen de haren niet zo makkelijk uit bij een vangst.

@heintje davids. Ben jij toevallig vliegvishistoricus? Iedere keer als het over klassieke vliegen gaat kom jij op de proppen met wat interessante achtergrond van het desbetreffende patroon. Erg leuk steeds  :)

Ik bind de fibers, "gewoon" conventioneel in zonder truukjes!
Ik wil het kopje niet te groot en dik laten worden, en ook het silhouet van de vlieg moet slank blijven!!
Door goede dunne lak te gebruiken en meermaals te lakken verlies ik geen fibers!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


golddigger

Gaaf zo'n "vergeten"vlieg
Werd mij ooit aangeraden voor de baars
Toen ik mijn eerste hengel kocht, een glasstok 9ft. #6 voor voorn en baars!!!!! :o
Net zo klassiek als de mickey finn
Bedankt voor het delen Jan
Het herinnert mij eraan dat ik al heeeel lang verslaafd ben ::hulp::
Perry

Heintje Davids

Quote from: sietzedevisser on August 03, 2013, 18:13:21

@heintje davids. Ben jij toevallig vliegvishistoricus? Iedere keer als het over klassieke vliegen gaat kom jij op de proppen met wat interessante achtergrond van het desbetreffende patroon. Erg leuk steeds  :)

Nee hoor, maar ben wel altijd reuze nieuwsgierig en wil van alles wat ik doe altijd graag het naadje van de kous weten. Ik vliegvis vanaf de 70er jaren en heb in de loop der tijd erg veel informatie verzameld. In die periode was men nog lang niet zo innovatief als tegenwoordig; ook al door het ontbreken van de vele kunststoffen die nu in gebruik zijn en dus werden er vooral heel veel vliegen gebruikt die nu als 'klassiek' bekend zijn.

jelle

Quote from: Heintje Davids on August 04, 2013, 14:03:53
Nee hoor, maar ben wel altijd reuze nieuwsgierig en wil van alles wat ik doe altijd graag het naadje van de kous weten. Ik vliegvis vanaf de 70er jaren en heb in de loop der tijd erg veel informatie verzameld. In die periode was men nog lang niet zo innovatief als tegenwoordig; ook al door het ontbreken van de vele kunststoffen die nu in gebruik zijn en dus werden er vooral heel veel vliegen gebruikt die nu als 'klassiek' bekend zijn.
ik las toevallig van de week in een boekje van kees ketting dat een indiaan het patroontje ontworpen heeft.
zelf heb ik het in zwart lichtblauw zwart gebonden voor de zeeforel maar niet gebruikt
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Rena

De MF is een must have voor zeeforel in mijn ogen.
Ook spaarzaam gebonden is het een "killer".

HappyFisherman

Ik vind 'die klassiekers' sowieso leuk om eens te proberen...
Vliegvissen is bevlogen vissen...