Gezocht,#8 of #9 hengel voor het karperen.

Started by Bekeerling, March 12, 2013, 13:45:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bekeerling

Ben druk doende een leuke hengel/set voor het vliegvissen op karper te zoeken.
Heb al van alles gezien van Vision tot Loop etc maar ik zie door de hengels het water niet meer.
Heeft één van jullie wellicht nog een hengel/set liggen waar je niks meer mee doet en waarvan je weet dat ie goed is voor karper?
Liefst in aftma 8 of 9. Ik hoor het graag en de prijs liefst maximaal 200 euro voor een set.
Groeten,

Harmen.

hilco

Nou als ik zie dat ik een snoek van 85 cm probleemloos binnen haal op een 6# met reel beiden van A&M  en dat setje kost nieuw 150 euro ...........dan wist ik het wel ....

Bekeerling

Karpers vechten toch heel anders dan snoeken daar heb je echt veel body voor nodig in je hengel.
Denk dat zo'n 6je dat niet gaat trekken, a&m boys zeiden ook dat zo'n 6je het wel gaat redden maar ik vermoed toch dat een zwaardere lat beter is, zeker ivm groter water en 20 ponds plus vissen.

Gert

Ja, ben ik met je eens Bekeerling.
Het is sowieso niet te vergelijken met een snoek. Die neemt even een spurt van een paar meter en daarna is het alleen nog maar wat schudden en bijna dood gewicht wat je binnen moet slepen.
Ik vis alleen op karper (en snoek) in polderslootjes, met karpers van hooguit 15 pond, en dat is wel goed te doen met een #6. Maar voor groot water en dikke karpers lijkt me een #6 wat aan de lichte kant.
Dat ik voor snoek een #7 of #8 gebruik heeft dan ook alleen maar te maken met het weg kunnen zetten van de streamers.

Groet,
Gert

Rick

Ik weet niet of er een beetje rek in je budget zit maar ik heb wel de perfecte reel voor je te koop...
Check mijn advertentie hier boven de jouwe...

Bekeerling

Inderdaad Gert, ik zou ook het liefst wat zwaarder gaan. Guideline heeft ook leuke hengels oa de exp4 wat me alleen niet aanstaat is dat daar geen slangenogen op zitten. De Loop Booster is ook mooi alleen weer 248 euro voor alleen de hengel.

Bekeerling

Mooie reel inderdaad maar helaas wat te prijzig

weerwolf

dit dan?


http://www.muddler.nl/index.php?item=bfc-discovery-pike-fly-rod&action=article&group_id=96&aid=1069&lang=NL


van onze (helaas) ex sponsor. Ik heb geen ervaring met deze hengels maar wel positieve verhalen over gehoord.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

hilco

Quote from: Bekeerling on March 12, 2013, 15:12:47
Karpers vechten toch heel anders dan snoeken daar heb je echt veel body voor nodig in je hengel.
Denk dat zo'n 6je dat niet gaat trekken, a&m boys zeiden ook dat zo'n 6je het wel gaat redden maar ik vermoed toch dat een zwaardere lat beter is, zeker ivm groter water en 20 ponds plus vissen.

dan neem je hem wat zwaarder   :P

Bekeerling

Weerwolf, die ziet er idd wel goed uit  ::goodjob:: Leuk bedrag ook, dan kan er ook nog wel een goeie reel bij. Enige spijtige is dat het geen slangenogen zijn maar dat is ook geen must have.

weerwolf

Hannus heeft verder ook nog wel leuke dingen, wedden dat wanneer je hem belt ook eerst nog mag proberen!
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.


sjoerd

Ik vang mijn karpers aan mijn TFO 9fts #7. Daarmee kan ik behoorlijke vissen goed mee drillen en landen.
8/9 is wel wat aan de zware kant voor de karper.

Voor de kleinere karper of poldersloten is zoals hierboven ook al aangehaald door Gert is een 6 of zelfs een 5 hengel vaak ook al uitstekend.
Om meer druk op een karper te kunnen zetten, kun je de hengel laag houden waardoor je de vis meer op de lijn dan op de hengel drilt!!
Dat dan  wel maar een karper zal niet stotend drillen dus d eleaderpunt kan meer hebben dan bij een felvechtende vis maar ga niet te licht met je leaderpunt. 27/00 vind ik zelf het minimum en op groot water met planten ga ik liever nog wat zwaarder.


Ook dit visje "sneuvelde" aan mijn 7 hengel.

Sjoerd

FSCHAMP

Misschien kan je deze aanschaffen, heb je meteen ook een hengel om op het zilte te vissen.

http://www.tacklebargains.co.uk/acatalog/Airflo-Bluetooth-XT-4pc-Fly-Rod---Save-40-.html

Ik heb me van de winter zo'n exemplaar aangeschaft om de snoek met zeer grote streamers te belagen en ik ga hem van de zomer uit testen op de zeebaars.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Gerrit72




Jeemig Sjoerd! Wat een bak!

Leuk topic dit, mooi al die tips, ga het volgen.

Karper op de vlieg een echte uitdaging.
(hem daarna nog binnen krijgen ook)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

tukkerrutger

Haha, ik heb al wat spons vliegen en hatseflats gebonden :) ::agree::

Bekeerling

Super tips jongens bedankt! En wat een reus Sjoerd, kicken!

Bekeerling

Wellicht dat dit topic verplaatst kan worden zodat het een gewoon karpervliegvis topic kan worden?

Joost S.


Bekeerling

Idd kicken, groot water ook nog eens! ::goodjob::

Bekeerling



Zou dit niet wat kunnen zijn voor vliegvissen op Cyprinus?
Zijn de zogenoemde zig bugs van Kevin Nash, worden gebruikt om op half water te vissen op karper met vastlood montage dus beschikken over een hoog en naar ik verwacht constant drijfvermogen. Wordt erg goed mee gevangen door de Nashboys  :)

Gerrit72




Die zag ik ook regelmatig voorbij komen in een karperblad.
Vliegvissen, maar wel vanaf je stretcher  :)
Ben benieuwd of er forummers zijn die er ervaring mee hebben.
(en uiteraard niet met je afstandpook, maar met de vliegenlat)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Raymond

Mijn maag draait me er van om van die Nash (was een heel tijdje door z'n praktijken niet zo populair binnen het karperwereldje). En die karperboys verzinnen de meest gekke dingen... Of deze vliegen goed vangen, tja, het zal wel...  :-\

Quote from: speycast on March 13, 2013, 17:07:36
3 vliegen 6 pond is best een goed prijsje   wat zou die thai er voor krijgen
Inderdaad Bert, kinderarbeid zou me zelfs niet verbazen...
::wtf::

Bekeerling

Velen m'n waarde Bert  ;D
Veel karperaars zullen ook zo denken over het bindmateriaal van veel vliegvissers  ;)
Ik hoop beide werelden een beetje te kunnen combineren maar de overhand zal het vliegvissen toch houden  :)

hilco

het zijn ook geen aparte werelden , overal raakvlakken en overlappen .........