Chocoladefestival als afsluiting seizoen 2012

Started by Herman, October 09, 2012, 11:33:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Herman

Vorige week ben ik als afsluiting van het seizoen 2012 met Gert en (zijn broer) Harry naar de Eiffel geweest.
Villa am Turm was vol, dus een uitwijkalternatief gevonden.
Op woensdag al aanreizen, want dan heb je de volle donderdag om te vissen. Vrijdag voor mij al weer de laatste dag, Harry en Gert bleven nog tot en met zaterdag.
Ik was mooi voor de bui uit, Gert en Harry hadden er ook maar twee onderweg. Van huis tot Maastricht en van Maastricht tot Birresborn...
Dat beloofde al niet te veel goeds.
Donderdagmorgen was t water nog redelijk helder. Maar tijdens het optuigen begon het al..... regen



Dat dat niet goed is voor de kleur van t water moge duidelijk zijn:



Wel lekker buiten geweest en zowaar werd t in de middag weer droog.
Verder verslag(je) volgt...
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Rossie69


Gert

#2
Oke, hier dan de rest van het verslag.

Het was inderdaad een barre heenreis. Vanaf Amstelveen tot voorbij Utrecht is het tegenwoordig goed te doen met die 86 banen, maar daarna wordt het persen. En dat duurde, met enige afwisseling, tot in Maastricht. Maar dan! Het werd nu echt noodweer, het was inmiddels donker en dat in combinatie met de Belgische wegen gaf soms het gevoel dat we al midden in de Kyll stonden.
Ruim een uur later dan gepland (viel nog mee, maar we hebben dan ook geen enkele keer gestopt, behalve in de files natuurlijk) kwamen we in Birresborn aan bij pension de (die, der das?) Schmetterling. En ja hoor, het eerste wat je te horen krijgt is: het is hier de hele dag droog geweest, het is pas net begonnen te regenen. Nou ja, dat gaf in ieder geval enige moed dat het met het bruine water misschien nog wel mee zou vallen. Herman was er dus al, die had het beter aangepakt, en na wat biertjes en bijpraten lekker dromen van wat komen gaat.

De volgende ochtend zag het water er inderdaad nog goed uit. Bij Hans Hermann de vergunningen opgehaald voor 2 stukjes Kyll. We zijn begonnen tussen het pension en Murlenbach, maar zoals Herman al schreef: tijdens het optuigen regende het al flink, en het water werd alsnog snel bruin.





Na de lunch bij Murlenbach zelf gevist, en het werd zowaar nog mooi weer. Maar voor het water was dat al te laat helaas: poepiebruin. Het resultaat van deze dag was dan ook nul komma nul vis. We hebben ze zelfs niet eens gezien, en hooguit 2 keer wat gehoord wat vis geweest zou kunnen zijn.

De volgende dag, vrijdag, hadden we na overleg met Hans Hermann maar besloten om in een nabij gelegen forellenvijver te gaan vissen. Dan zouden we 's middags altijd nog kunnen kijken hoe de rivier er inmiddels bij stond. Maar om Duitse – eh, duistere redenen was het voor ons niet mogelijk om te vliegvissen in die vijver. Terwijl Rolf Renell die vijver toch ook gebruikt voor het geven van vliegviscursussen, en Hans Hermann stuurt er wel vaker vliegvissers naartoe. Maar goed, graag of niet...
We zijn even bij de Oosbach wezen kijken, die bekend staat om zijn indianenvisserij. Herman zag het wel zitten, maar Harry absoluut niet, en voor mij hoefde het ook niet zo erg, ondanks dat het water wel helder was. Het is namelijk heel erg kruipdoor-sluipdoor, met totaal geen mogelijkheid om op een normale manier te werpen. Met als motto samen uit, samen thuis waren we dus weer aangewezen op der Braune Kyll.



En dus bleef ook deze dag – en daarmee ook Herman z'n hele vistrip – visloos.

Maar zoals Herman zelf ook al zei: lekker buiten geweest. En het ziet er best wel mooi uit allemaal in de herfst.



En deze deed me een beetje aan Wiske van Suske denken:





Vrijdag aan het eind van de dag zag het water er al een stuk beter uit, en ben ik nog even een half uurtje achter het pension wezen vissen. Op zich zitten er mooie stekken tussen, dus hadden Harry en ik besloten om daar zaterdag te gaan vissen. Het kon haast niet anders of de uitgehongerde vissen zouden de vliegen uit onze dozen komen grissen. Maar mooi niet! Na ruim 2 uur vissen nog helemaal niks gezien of gevoeld. Maar we hadden een vergunning voor een stuk van 8 kilometer, dus hop, in de auto richting Gerolstein. Bij de eerste stek waar we stopten zag het er nog niet echt veelbelovend uit en na enig twijfelen toch nog maar een kilometertje verder gereden. En dat loonde. Het was goed begaanbaar water, er was stijgende vis, en grote sedges in de lucht!
De eerste worp met een CDC & Elk leverde dan ook meteen vis op.



En daarna nog 3 snel achter elkaar.



Maar toen ging het verdomme weer regenen, en steeg er niks meer.
Uiteindelijk zag ik nog 1 vis stijgen op ca. 20 meter (of zo, wel ver in ieder geval). Maar ik had er inmiddels een Pink Harry aan geknoopt, dus die maar met al m'n kunsten tussen de bomen en struiken door precies op de goeie plek geworpen. M'n beetverklikker schoot meteen weg, en hangen! Dat was m'n eerste en tot nu toe enige op m'n eigen geknoopte Pink Harry, in combinatie met de juiste beetverklikker.



Zo had ik dus uiteindelijk 5 mooie beekforellen, en slechts 1 kleintje verspeeld.
Harry had er helaas maar 1, en nog wel een kleintje ook.



Maar die is zondag in de haven wezen vissen en had 5 baarzen, dus die was ook al weer blij toen (of dat?) hij weer thuis was.

O ja, en zaterdag werd het vrijwel meteen toen we in NL waren weer droog...
Dus met het weer hebben we het wel errug slecht getroffen deze keer.

Groet,
Gert

HappyFisherman

Het maakt aan de Kyll niet uit wie van het forum komt, regenen zal het!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gerrit72



  ::goodjob:: Jammer van de regen, maar wel geweldige foto's & leuk verslag!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Useless

Jammer dat jullie niet beter hebben gevangen maar ik neem aan dat je toch wel plezier hebt gehad. Gewoon even uit de dagelijkse beslommeringen zijn is ten slotte ook wat waard. En misschien heb je het geprobeerd en anders wellicht een tip voor de volgende keer: probeer bij bruin water eens een streamertje met fluorescerende dubbing er doorheen te sleuren. Ik heb het zelf nu verschillende keren meegemaakt dat ik, ondanks veel te hoog en totaal ondoorzichtig bruin water, toch goed gevangen heb door een kleine booby op haak 10 en 12 aan een zinkende leader te gebruiken. Knalgeel met een hoop glitter werkte bij mij het beste. En misschien was het wel geen toeval dat je met je pink nimf er toch eentje uit de chocoladepasta wist te vissen  :)

hendri

die ervaring heb ik ook useles, bruin water gewoon een dikke wooly bugger onder de bomen door laten  dansen.

jammer van het bruine water, maarja je moet maar zo denken, veel slechter kan het de volgende keer niet. ;)

wel mooie herfstkleuren daar! ::goodjob::

Gert

Quote from: Useless on October 10, 2012, 11:04:45
Probeer bij bruin water eens een streamertje met fluorescerende dubbing er doorheen te sleuren. Ik heb het zelf nu verschillende keren meegemaakt dat ik, ondanks veel te hoog en totaal ondoorzichtig bruin water, toch goed gevangen heb door een kleine booby op haak 10 en 12 aan een zinkende leader te gebruiken. Knalgeel met een hoop glitter werkte bij mij het beste. En misschien was het wel geen toeval dat je met je pink nimf er toch eentje uit de chocoladepasta wist te vissen  :)

Marco, bedankt voor de tip! Herman heeft het wel geprobeerd met een Rossie Killer (en misschien ook nog wel ander glitter- en glimspul), maar dat leverde ook niets op. En toen ik er zaterdagmiddag eentje ving met die roze nimf (waar we overigens ook veel mee gevist hebben in bruin water) was het water gewoon helder.

Zelf heb ik eigenlijk meer het idee dat er nauwelijks vis zat waar we donderdag, vrijdag en zaterdagochtend gevist hebben, want ook zaterdagochtend was daar niets te beleven, en een paar kilometer verderop wel.
Maar ik weet dat het ongeloofwaardig is als ik zeg dat er geen vis zit :-[

Groet,
Gert

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Sieger

Even kort via de mobiel (geen wifi hier)... Ik voel me een gezegend mensch... Lekker een weekje in Stadtkyll en een paar dagen vissen ingepland. De eerste paar dagen geen beginnen aan, maar na een dag of 3 toch beter water. Gisteren een dagje in Gerolstein gevist en lekker gevangen. Het meeste met de wolly bugger (roze en groen), maar ook droog (segde) en nat (peter ross). Opvallend; niets met de nymph...
Morgen nog een keer in Stadtkyll... Nog een beste bal met water, maar het wordt steeds beter. De rest volgt via de blog...


Sieger

Gerrit72




::goodjob:: Goed bezig Sieger! Ik ga het lezen op je blog ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

bonzoo

Zijn 1 t/m 4 oktober aan de Kyll in Birresborn geweest. Maandag laag en glashelder water, wat resulteerde in zero vis. Dinsdag in Pelm redelijke gevangen, wel last van blad in het water. Dat heb je als je in deze tijd van het jaar gaat. Woensdag nog niet geweldig. Hadden totaal geen interesse in welke nimf of streamer ook. Alle soorten droog geprobeerd, maar ze wilden alleen een bibio. Woensdagnacht begon het te regenen en het werd donderdagmiddag rond 16.00 pas droog. Hebben nog wel een poging gedaan, maar het water was koffiebruin en stroomde erg hard. Ik weet niet wie er op de foto midden in Kyll staat, maar onder deze omstandigheden kun je beter niet met je rug stroomopwaarts gaan staan. Zagen donderdagmiddag een boomstam van een meter of 6 met een noodgang langs donderen. Ik denk dat je in grote problemen komt als die je raakt. Dus kijk af en toe maar eens achterom !   

harlin

Quote from: HappyFisherman on October 10, 2012, 08:25:53
Het maakt aan de Kyll niet uit wie van het forum komt, regenen zal het!
Grote flauwekul,  :(
ben er vandaan gegaan om dat het me te warm was van de zomer.  :'(
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Bone F

Ik ben nu met 2 lotgenoten aan de Kyll in Kyllburg. Gisteren 2/5/0 vandaag 8/8/8/ bijna allemaal 30ers dus een mooie dag. Zondag bij aankomst was ie nog hoog en harstikke bruin maar hij knapte zienderoge op. Hij staat nog wel een beetje hoog maar redelijk helder. Zwart doet het goed maar bruin ook dus.....................zeg het maar. Nog 3 dagen te gaan, ik geef nog wel ff een een eind resultaat.

Frans

Gert

Quote from: Rob van H. on October 11, 2012, 21:53:34
Als je de foto goed bekijkt zie je dat hij stroom op kijkt en vist!! ;)

Ook dat, maar wij hebben het ook niet zo ervaren dat het nou zulk noodweer was geweest dat je hele bomen kon verwachten die zijn omgewaaid of van de kant zijn gespoeld, of dat het zo hard stroomde dat het gevaarlijk werd.
Aan de andere kant komt er ook bij prachtig weer wel van alles voorbijdrijven, tot dooie koeien aan toe.
Maar als het te hard stroomt zijn we sowieso weg, want het moet wel te doen zijn om jezelf staande te kunnen houden.

Neemt niet weg dat het goed is om erop te wijzen dat bijvoorbeeld zo'n voorbijdrijvende boomstam gevaarlijk kan zijn.

Groet,
Gert