Modern Flytying – An unsinkable sedge

Started by Gerrit72, June 08, 2013, 20:59:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72

Via internet, het forum en de filmpjes van you-tube kun je makkelijk mooie bindpatroontjes vinden. Ik bind vaak met de lap-top erbij, zodat je direct na kan binden wat je ziet (vliegviskennis opdoen is nu zo veel makkelijker als vroeger).

Toch vind ik ook de technieken die beschreven staan in oude boekjes erg interessant. Ik koop regelmatig wat via Marktplaats.
Laatst zag ik het boekje 'Modern Flytying' van John  Veniard staan. Gezien die naam, wist ik direct dat ik dit 'modern', met een korreltje zout kon nemen.
Het boekje bleek geschreven in 1973 en was toen dus heel modern ;D. Een leuk boekje met tekeningen van Donald Downs. Ik had het boekje al snel doorgelezen en kwam enkele leuke vliegen/technieken tegen, die ik in de hedendaagse binderij niet meer zie. Een grappige, die ik jullie niet wilde onthouden, vind ik de 'unsinkable sedge', een vlieg die goed drijft, omdat er een plakje kurk in verwerkt zit (toen hadden ze nog geen closed-cel foam).
Foam werkt makkelijker, maar ik ga dat kurk toch eens proberen, gewoon voor de gein.







Omdat ik die oude schrijvers (pioniers) ook interessant vind, heb ik direct maar even verder gezocht op hun naam;
John Veniard schreef in 1952 al een 'Fly Dressers Guide' en daarna volgden meerdere boeken. Hij had een tijd een vaste column in het magazine Trout & Salmon, wat hij Fly-Tyers Forum noemde. Hij heeft zelfs HRH Prince Charles het vliegbinden bijgebracht.
Samen met Donald Downs maakte Veniard  boeken, waarin Downs mooie tekeningen maakte naast het verhaal, zodat er duidelijke step-by-step's ontstonden.
De vliegbind- benodigdheden handel E. Veniard Ltd werd opgericht door de vader en oudere broer van John, die beide Ernest genaamd waren.
John was de eerste president van de Fly Dressers Guild, die in 1975 werd opgericht en Donald Downs werd de tweede.

En zo vermaak ik me weer prima en steek altijd weer wat op, uit die boekjes van pioniers uit vroegere tijden (respect voor die mannen).

The only difference between men and boys is the price of their toys.