Veel vliegvissers!

Started by Plantje, April 22, 2011, 23:07:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Plantje

Vandaag fietste ik naar de stad (door de tunnels bij het station in Zwolle) en kwam een jonge gast tegen met een vliegenhengel. (Brian, was jij dat?)
Vervolgens zag ik bij de Forelkolk ook nog twee vliegvissers staan. Daar even gestopt en een praatje gemaakt. De één was voor de eerste keer aan het vliegvissen en de ander was blij eindelijk een vliegvismaat gevonden te hebben :)
De beginner ving al snel een visje (voorntje meen ik) op de droge vlieg. Zijn eerste vis ooit op de vliegenhengel! En dat midden op de dag. Er stegen echt genoeg vissen! (Ik zag ergens anders iemand noemen dat overdag een slecht moment is....is in de regel ook zo, maar ik vond het nu wel meevallen.)
De andere vliegvisser zei nog binnenkort naar de Kyll in Kyllburg te gaan.

Erg leuk allemaal! Van Vliegvissers.nl hadden ze nog nooit gehoord, dus daar heb ik ze maar naar doorverwezen :)

Bert J.

Verhoudingsgewijs komen er wel heel veel vliegvissers uit Zwolle, als je de ledenlijst zo bekijkt.
Mijn collega, die die 89-er zeeforel ving, kwam op Funen ook twee vliegvissers uit Zwolle tegen.
Geen idee wie dat geweest zijn... Hij wist de namen niet meer.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

A{b}r{a}xa{s}

Goeie actie om ze door te verwijzen Plantje ! :)

In Brabant lijken veel minder vliegvissers te zijn dan bv. in de regio Zwolle - Kampen.
Ik ben er althans nog niet heel veel tegen gekomen.
Heb hier al eens geïnformeerd bij de visvereniging of zij vliegvissers kenden, maar helaas...

Plantje

Telt het dat ik oorspronkelijk uit Limburg kom? ;)
Maar het gaat dus goed met de vliegvissers!

A{b}r{a}xa{s}

Er komen vlgs mij wel steeds meer vliegvissers,
al heb je vaak nog veel bekijks als mensen ze zien zwiepen

vliegvisgek

ja op forel putten zien we ze ook steeds meer en als je hier rond rijd in apeldoorn met de snorscooter zie je ze ook wel bij de vijvers zwiepen ;)

Rossie69

tis net karper vissen dat vliegvissen :)


A{b}r{a}xa{s}

wij zeulen ook altijd te veel mee naar de waterkant...of bedoelde je dat niet ? ;)

brian

Quote from: Plantje on April 22, 2011, 23:07:41
Vandaag fietste ik naar de stad (door de tunnels bij het station in Zwolle) en kwam een jonge gast tegen met een vliegenhengel. (Brian, was jij dat?)

dat kan maar zo, ik heb gisteren wel gevliegvist en ben ook door die tunnel heen gegaan. ik heb jou toch niet gesproken??


buiten om dit, kreeg ik de laatste dagen erg veel vragen, van wat kun je daar nou mee vangen? waarmee vis je dan? (maden? vroeg er ook één :lol: )hoe doe je dat dan? enz. enz.

A{b}r{a}xa{s}

mooi weer,
meer mensen buiten,
meer vragen en meer toekijkers :)

HappyFisherman

Wat ben jij toch in godsnaam aant doen? Vliegt die vis nu door dat touw door de lucht? Zal wel een domme vraag zijn, maar hoe vang je in godsnaam zo vis? (da's wel de meest gehoorde)!
Wat je ook hier op't forum ziet is veel meer aanmelders nu het mooier weer wordt. Mooi, hoe meer volk hoe beter toch?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

brian

Quote from: HappyFisherman on April 23, 2011, 22:38:50
Mooi, hoe meer volk hoe beter toch?

nou, soms.. ze kunnen ook je stekken inpikken

HappyFisherman

En dan geef je ze je tips hoe en waarmee jij de avond er voor vis hebt kunnen vangen! Als een ander een visje vangt en daardoor fanatiek wordt weet je waarom je het gedaan hebt en waarom jij ook weer ooit bent begonnen met vissen...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

brian

ja dat is waar.. maar de stekken met bijv. mega ruisers heb ik toch nog niet gevonden,

HappyFisherman

Volgens mij ben je pas begonnen met vliegvissen, nadat je allerlei andere methoden van vissen hebt uitgeprobeerd (tenminste, dat hebben de meeste vliegvisser volgens mij wel) en weet je dus het water wel te "lezen". Je weet waar je vis kunt verwachten, je weet hoe je ze op een andere wijze kunt vangen, MAAR... Nu wil je zo ook op de vlieg vangen... Een andere visser weet ook wel waar hij/zij de visjes kan vangen, maar heeft niet het voordeel dat jij wel hebt. Je kunt ff een stekkie uitproberen of bekijken en weer verkassen naar een andere stek als het niet wil, wanneer er andere vissers zitten of de vis niet wil bijten.
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Plantje

Quote from: brian on April 23, 2011, 20:48:26
dat kan maar zo, ik heb gisteren wel gevliegvist en ben ook door die tunnel heen gegaan. ik heb jou toch niet gesproken??
Nee, ik had teveel haast :)

Quote from: HappyFisherman on April 23, 2011, 23:10:11
En dan geef je ze je tips hoe en waarmee jij de avond er voor vis hebt kunnen vangen! Als een ander een visje vangt en daardoor fanatiek wordt weet je waarom je het gedaan hebt en waarom jij ook weer ooit bent begonnen met vissen...
Precies. Dat is ook een punt dat ik waardeer in veel vliegvissers: beginners op sleeptouw nemen.

Quote from: HappyFisherman on April 23, 2011, 23:23:34
Volgens mij ben je pas begonnen met vliegvissen, nadat je allerlei andere methoden van vissen hebt uitgeprobeerd (tenminste, dat hebben de meeste vliegvisser volgens mij wel) en weet je dus het water wel te "lezen". Je weet waar je vis kunt verwachten, je weet hoe je ze op een andere wijze kunt vangen, MAAR... Nu wil je zo ook op de vlieg vangen... Een andere visser weet ook wel waar hij/zij de visjes kan vangen, maar heeft niet het voordeel dat jij wel hebt. Je kunt ff een stekkie uitproberen of bekijken en weer verkassen naar een andere stek als het niet wil, wanneer er andere vissers zitten of de vis niet wil bijten.
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Het water lezen is echt iets wat ik nog echt zal moeten leren. Ik heb als klein kind een paar jaar met de vaste stok gevist en ben daarna redelijk snel overgestapt op vliegvissen in Duitsland. Dat is wel wat anders als je het vergelijkt met vliegvissen in Nederland! Maar ja: al doende leert men!

hendri

als je naast het fietspad in het park gaat vissen met een vlieghengel, tja dan komen er wel mensen bij je (in de weg) staan en praten (meestal te veel) tegen je.
zelf probeer ik meestal de bewandelde paden te vermijden en zoek mn heil lekker afgelegen. over prikkeldraad stappen is ook een goeie om weinig bezoekers te ontvangen. ;)

brian

@happy, jaja dat is waar ik vliegvis nog niet zolang en vis nog steeds met allerlei andere methoden (en dat blijf ik ook wel doen).

@plantje ohoke ;)

ik was trouwens weer aant vliegvissen op het ketelmeer(dacht ik) maar was wéér iemand die vroeg wat kan je daarnou mee vangen/waar vis je op?

dartmayor

Als ik in het park om de hoek vis krijg ik de hele tijd vragen over het vliegvissen.
Zoals:
- Waar vis je op.
- Is vliegvissen niet alleen voor zalm
- Is vliegvissen niet voor op stromend water
- Waar vis je mee
- Zit hier wel vis
- Heb je wel eens wat hier gevangen met de vlieghengel.
- Hier zwemt toch helemaal geen zalm of forel.
en ga zo maar door.

Ach het went vanzelf en er zijn ook echt mensen daadwerkelijk zeer geintresseerd in vliegvissen.

Maar misschien is het leuk om eens een keertje met een groep(je) Zwolse vliegvissers ergens in Zwolle te gaan vliegvissen.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Plantje

Quote from: dartmayor on April 27, 2011, 13:57:31
Maar misschien is het leuk om eens een keertje met een groep(je) Zwolse vliegvissers ergens in Zwolle te gaan vliegvissen.
Lijkt me een goed idee!
Misschien kan Brian zijn favoriete stekjes prijsgeven!  :P

Ik heb bij ons achter het huis afgelopen weekend een dikke graskarper zien zwemmen! Ik heb hem een paar stukjes brood gegeven en ben verder gegaan aan de tuin. Hij had dit keer mazzel :)

christianvt

Quote from: dartmayor on April 27, 2011, 13:57:31
Als ik in het park om de hoek vis krijg ik de hele tijd vragen over het vliegvissen.
Zoals:
- Waar vis je op.
- Is vliegvissen niet alleen voor zalm
- Is vliegvissen niet voor op stromend water
- Waar vis je mee
- Zit hier wel vis
- Heb je wel eens wat hier gevangen met de vlieghengel.
- Hier zwemt toch helemaal geen zalm of forel.
en ga zo maar door.

Ach het went vanzelf en er zijn ook echt mensen daadwerkelijk zeer geintresseerd in vliegvissen.

Maar misschien is het leuk om eens een keertje met een groep(je) Zwolse vliegvissers ergens in Zwolle te gaan vliegvissen.


haha Hier is de meest gestelde vraag aan mij: ''Kan ik de pan al aanzetten??''

Pfff.... Soms word ik wel eens moe van dat soort mensen. haha maar toch maar blijven glimlachen ::)

brian

Quote from: Plantje on April 27, 2011, 14:02:47
Lijkt me een goed idee!
Misschien kan Brian zijn favoriete stekjes prijsgeven!  :P
umgrhh..

ook vaak vragen van:
zwemt hier forel?
of
zwemt hier wel vis/zit hier nog een beetje vis?
(sommige mensen die vergissen zich er zo in he! soms is het ook wel erg grappig) soms beweren mensen zelfs dat er helemaal geen vis zit!
(geen enkele mogelijkheid)

en heel af en toe zijn sommige nog wel een beetje geinteresseerd.   maar meestal maar paar vraagjes want ze zullen wel denken die jongen weet toch niet zoveel van vissen af.. dat zie je soms echt aan mensen die blik zegt genoeg, maar meestal heb ik toch mijn bril op 8)

maar ach boeie, zolang ik het zelf maar weet..

Rossie69

owja alleen weer blauwvingers nou bedankt hoor  :'(

zal nog es een pr regelen voor jullie.



A{b}r{a}xa{s}

#23
'Breng de zalm maar langs hoor...'...is ook een veel gehoorde...*zucht*

mooiste vindt ik als ze stoppen op een bruggetje, en uitgebreid willen gaan staan kijken.
dan van een leuke afstand richtig de brug een paar valse worpen doen, vervolgens onder de brug gooien,
en daarna niets meer...maar terug gaan staan kijken...want iemand die op een bruggetje stopt is toch echt wel bekijkenswaard ! :)

(vreemd dat veel mensen zich dan geen houding weten te geven....)

christianvt

@Bas hahaha ik zie het al helemaal voor me!  ::lol::