Peute natte vlieg hackle knippen?

Started by MartinT, February 24, 2017, 21:45:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MartinT

Zie op internet diverse filmpjes waarbij de hackle wordt afgeknipt tot de haaklengte, ook filmpjes waar de hackle langer is gelaten.
Hoe heurt het eigenlijk?



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Menno_siemensma

Voor mij hoe die het beste vis in het net brengt. Zal mij een worst zijn als er wat afgeknipte punten voor nodig zijn. Het is aan de binder om te bepalen wat werkt of wat je mooi vindt.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Mike

#2
Volgens mij bepaalt de vis wat ie mooi vind en sowieso wat werkt  ;D
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

MartinT

Ik zal laten weten wat ze er van vonden [emoji12]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

JB

Gewoon het juiste maat veertje gebruiken, scheelt knippen.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

goswit


Klein veertje gebruiken en bijknippen zo groot als je hebben wilt.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Beertje

De Peut wordt doorgaans geknipt.Misschien heeft dat wel een functie. Bijvoorbeeld (ik zou het me kunnen voorstellen) dat de fibers door dat ze korter zijn, beter blijven uit staan en dus meer reuring in het water geven.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

MartinT

#7
Bedankt voor de reacties, heb de Peutjes zoals Beertje aangeeft geknipt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Troutbuster

Knippen??? NOOOOOOOOOOOIIIIITTTT....

Misschien "heurt" het wel bij d Peute, maar "the looks" van de vlieg wordt er niet mooier op!! (bij geen enkele vlieg met geknipte hackles trouwens!)

En over de eventuele "reuring" zet ik mijn twijfels, de veer wordt door knippen korter en dus stugger, en juist de souplesse van de volle veer geeft de juiste actie! (dè reden dat natte vliegen met Hen ipv Haan gebonden worden!)

De suggesties welke reeds werden gegeven om een passende veer qua fiberlengte te gebruiken zou ik dringend ter harte nemen!!

Groet en succes

Jan
"Petri Heil"


Floor

Ik sluit me volledig aan bij het bericht van Jan!
Zo heb ik begrepen dat bv een spider, wanneer hij langzaam gestript wordt een soort druppelvorm aan neemt en zo op een prooidiertje lijkt. Om dit te bereiken zijn fijne hackle puntjes nodig.
Ik denk dat dit bij de deze vlieg ook de bedoeling is. Hier moet ik wel bij vermelden dat in mijn ervaring dit soort vliegen het ook prima doen in 'dead drift'.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

goswit

Niet afknippen  , BIJ   knippen ;D
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

p.forel

Peute gewoon knippen het is het model toch

Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Ben Tabak

Helder: een Peute zonder afgeknipte hackle is geen Peute. Toch?

Troutbuster

Alleen met geknipte hackle is het een Peute??

Kan best, maar mijn persoonlijke mening, "wat een gedrocht"  :P

Maar verder prima hoor, ieder zijn "Peute" 8)

Gr

Jan
"Petri Heil"


MartinT

Quotesouplesse van de volle veer geeft de juiste actie!
Wees gerust Troutbuster, ik heb nog een aantal Peacock&Partridge en zwarte hennen hackle natte vliegen gebonden waarbij ik de Hackle lengte heb gekozen die past bij de haaklengte en uiteraard niet heb geknipt.
Heb de Peute vliegen wel geknipt omdat dit volgens mij bij dit vliegje hoort.

JB

https://vimeo.com/21084004

Hoop dat het het doet, maar zie toch echt geen schaar verschijnen  om de lengte bij te werken bij deze La Peute van Henri   ;)
Lijkt dus gewoon eigen smaak  ;D
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Floor

Ach, typ even de naam van het beestje in en je krijgt werkelijk 1000en1 variaties geknipt of niet.
Ik denk dat dit weer een duidelijk geval is van; "hier komen we nooit uit"
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Troutbuster

Zo ist! ::goodjob::

Het is wellicht een persoonlijke smaak, en ik vind geknipt niet echt "geknipt"!  ::)

Gr

Jan
"Petri Heil"


Stefan Schout

Quote from: Beertje on February 27, 2017, 15:07:28
https://www.youtube.com/watch?v=bGJ-rukWnKw

Weet iemand wat voor materiaal die knakker in het filmpje gebruikt voor de body? Ik gebruik Goose biots maar die zijn over het algemeen maar kort. Dit materiaal lijkt lang genoeg om een body tot wel haakmaat 10 te maken!

p.forel


Beertje

#21
OP haakje #14 voldoet ganzen biots. Wil je groter, dan kun je kalkoen biots gebruiken, die zijn langer.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

goswit

Dus de geknipte Peut is niet geknipt om in te lijsten :'(

Ik ken een vliegvisser die uitermate geknipt is om natte vliegen te binden . ;D
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Stefan Schout


Stefan Schout

Weet je waar ik overigens strontziek van wordt? Stel je een vraag komt er voor de zoveelste keer weer iemand die leuk denkt te zijn met zijn "Condor sub biots". - daar heb je toch niks aan. Ga leuk doen tegen je familie joh. Daar is een forum toch niet voor man. Het is geen chatbox.