Reel loopt stroef

Started by RonM, May 23, 2013, 19:15:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RonM

Ik heb een Sage 1680 reel. Al jaren gebruik ik deze. Het afrollen van de lijn gaat echter steeds stroever. Zelfs op de meest lichte stand moet ik redelijk kracht zetten om de lijn eraf te krijgen. Ik heb de reel opgemaakt en kon niets bijzonders vinden. Lijkt er goed uit te zien. Heeft iemand een tip wat de oorzaak van dit probleem kan zijn en wat ik er aan kan doen?
vliegvissen: een
eindeloze puzzel

MarcelN

Ziet dat ding wel eens zout OVM bijvoorbeeld? Kieper eens wat molenvet op zijn as of lager, ik had dat met Orvis, muurvast op het verkeerde moment >:(

RonM

Ik denk dat het niet het lager is. Want het opwinden van de lijn loopt bijzonder soepel. De reel komt sporadisch in zout, maar dan spoel ik altijd af. Daar is de reel ook op gemaakt qua materiaal.
vliegvissen: een
eindeloze puzzel

Jan Damman

Reel uit elkaar halen, alle onderdelen met name die van de slip verwijderen en daarna goed schoonmaken, de onderdelen die en beetje vet mogen hebben invetten en de boel monteren.
Volgens mij zou het dan weer in orde moeten zijn.

Suc6.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Plantje

En anders mee terug gaan. Of heeft Sage niet zo'n goede garantie regeling op hun reels?

Heintje Davids

Klinkt toch heel erg als een slip die niet waterdicht is en nu vastzit agv oxidatie. Als je het niet zelf kunt zou ik er maar mee terug gaan als ik jou was. En zoutwaterbestendig zijn maar heel weinig reels. De meesten beloven het wel maar de echt zoutwaterbestendige reels zitten toch in een hele andere prijsklasse. En voor het geval je dit nog niet deed: hou in ieder geval voor gewoonte om je slip helemaal open te draaien voordat je je reels opbergt!

MarcelN

Quote from: RonM on May 23, 2013, 19:51:52
Ik denk dat het niet het lager is. Want het opwinden van de lijn loopt bijzonder soepel. De reel komt sporadisch in zout, maar dan spoel ik altijd af. Daar is de reel ook op gemaakt qua materiaal.
Ja dat dacht ik ook, zoals ze hier al zeggen uit elkaar halen, desnoods ff 'flushen' met wd40 en voor gebruik even goed in het vet zetten de bewegende delen, 100% zoutbestendig zijn er maar weinig idd en zelfs ook die moet je naspoelen.

Jan Damman

Geen WD 40 gebruiken zeker niet op de slip onderdelen ( een rem of koppelingsplaten smeer je ook niet!! )alleen goed schoonmaken en monteren.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

RonM

Ik hem hem uit elkaar gehad en het 'slip'-gedeelte is vettig en een klein beetje vochtig. Ik zie geen roest. Het beste lijkt me om hem eerst maar eens schoon te maken. Maar de vraag waar ik mee blijf zitten is: er zat kennelijk vet in: waar zit dat vet eigenlijk op.
Montagevolgorde is: rond plaatje, dan zwarte driehoek-schijf met gat, dan metalen driehoekschijf, dan de driehoekige afsluitplaat.
vliegvissen: een
eindeloze puzzel

MarcelN

Quote from: Jan Damman on May 23, 2013, 21:28:25
Geen WD 40 gebruiken zeker niet op de slip onderdelen ( een rem of koppelingsplaten smeer je ook niet!! )alleen goed schoonmaken en monteren.
Maar dat maakt wél goed schoon en is nodig ook :o dan heb jij zeker een droge koppeling ala Ducati Jan?
Een slip hoeft niet naar '0' he, het is geen schijfrem in de zin van noodrem, het moet 'soepel' vertragen.
Maar goed, is ook afhankelijk of het een kurken, teflon of 'kanten'slip is :P

Jan Damman

Ik persoonlijk maak dit soort dingen liever schoon met wasbenzine, als het metaal op metaal is dan is smeren wel noodzakelijk daar heb je gelijk in en een kanten slipje smeert zich vanzelf wel als het goed is. ;D
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

MarcelN

Jah, gewoon een natte dot erin en volblaffen.....maar wasbenzine is veilig inderdaad ::goodjob::
Weet je de volgorde nog Ron? Oud beestje hoor 1680 pfieuw, is van de indianen geweest denk ik.

RonM

De reel is 5 jaar oud. Ik heb geen indiaan gezien hoor  :). Bedankt voor de tips. Ik zal wel laten weten wat het resultaat is. Wasbenzine spreekt me wel aan.
vliegvissen: een
eindeloze puzzel

Jan Damman

Ron,

Het vet zit op beide zijde van het ronde plaatje.
Goed schoonmaken is wel belangrijk, is dat zwarte allemaal oud vet of is het op de reel ook ingevreten al hoewel dat is niet zo belangrijk het ronde plaatje draait toch alleen maar over de drie punten op het reel huis.
Bij het monteren niet vergeten om de rand van het driehoekige afsluit plaatje en de boutjes een beetje in te vetten.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

RiverHunter

Dat vet ziet er niet goed uit zo te zien erg zwart.

RonM

Ik heb inmiddels de reel met wasbenzine schoongemaakt. En hij werkt weer als een tierelier.
Wat blijkt: het smerige goedje wat je op de foto ziet is schraapsel van de 'koppelingplaten': de 3 zwarte rondjes en het zwarte driekhoekje. Onder de 3 zwarte rondjes bleek ook heel veel schraapsel gemengd met een klein beetje aluminium roestafval te zitten. Hierdoor kwamen de 3 zwarte rondjes omhoog (ze vallen in een gat, er zit nog een rubbertje onder). Hierdoor stond de reel in feite altijd op slip, zelfs in de laagste stand.
Alles goed schoon gemaakt en vooral afgekrabt. Ik heb er geen vet tussen gedaan zoals Jan adviseert. Dat kan ik altijd nog doen. Ik heb de indruk dat dit niet nodig is. Ik kan de slip nu weer goed instellen. Want waarom zou er vet op moeten? Bij koppelingplaten doe je dat toch ook niet zoals al eerder gemeld.
vliegvissen: een
eindeloze puzzel

Jan Damman

Ron,

::top:: weer als nieuw, kan je er weer 5 jaar mee verder.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.