ideale en multi inzetbare #7 ?

Started by fly only, August 09, 2012, 20:54:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fly only

Besten mensen,
Ik heb een TFO bvk #7 (of tiCrx) in gedachten om aan te schaffen en de volgende lading te dekken;
Vissen op OVM, RDB en op vakantie in/aan het fjord op zeeforel en forel.
Ik heb geen zin meer in een kast vol hengels en schaf liever één goede hengel aan dan 2 van mindere kwaliteit.
Wat denken de ervaren vissers hiervan?; dekt zo'n hengel (kort door de bocht) de lading?

mvg, ad.
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

Jasper

Sage XP7101
Sage ONE 7100

Ultiem voor zeeeeer veel visserijen. Kun je weinig mee fout doen

vliegvisgek

de bovenste heb ik is echt een top hengel de one mee gegooit van forummer gooit ook top
maar doe mij maar de xp serie

marc

niet iedereen wil
meteen de hoofdprijs uitgeven aan een hengel,die tfo is niks verkeerd mee.
gouden raad van een oude rat;gooi er eens mee ,weet je zo of dit jou ding is.
heb zelf verschillende hengels,is steeds aanpassen.
grt marc

Sieger

#4
Helemaal eens met Marc.... Zelf mee gooien en voelen (met de juiste lijn) of het jou past....

TFO maakt prima hengels voor een heel schappelijke prijs. Ik heb er verschillende gehad en heb ze allemaal met plezier gevist.... Ik hoor ook erg goede dingen van de BVK ook van mensen "in het vak"... en het verschil in prijs tussen de andere hier genoemde hengels is best wel groot...  (of dat altijd gerechtvaardigd is....  ??? )

En de ideale #7...? Dat is weer zo'n persoonlijk ding... Ik heb "hem" ook nog niet gevonden... Ga komende week een aantal hengels uitproberen en vergelijken met die ik al heb.... Ben benieuwd... (de Loop Opti Coast en de T&T TNT )


Sieger

Sieger

Ik vond op het duitse forum een test van de BVK mischien helpt dit je verder?

http://www.fliegenfischer-forum.de/tfobvk.html


Sieger

fly only

Bedankt voor de link sieger. En iedereen bedankt voor de response tot zover.
Ik heb inmiddels de bvk 7 ter hande genomen. (Ik ben geen pro-caster maar kan best een lijntje gooien).
En mijn mening is; veel kwaliteit voor een relatief lage prijs. Alleen de kurk is iets minder en de reel houder wat fijntjes. De lijn gooi je gemakkelijk geheel van de reel af! Je voelt de lijn goed opladen en er zit gevoel in de tip tbv kortere afstanden. Voor beetregistratie zou ik het niet weten. Ik stond op een grasveld. Nee........ geen honden gehaakt  ::)

De sage one wil ik graag nog proberen. Alleen die prijzen hebben altijd van Sage af gehouden. Zou ik deze ooit aanschaffen, blijf ik het raar vinden om voor die prijs 3 (goeie!)bvk's te kunnen kopen. Ik heb dan ook hoge verwachtingen van sage. Dit zou mijn eerste worden. Ik ben benieuwd met proefgooien.


Het vliegvissen, wil ik niet missen.

Sieger

Ben erg benieuwd hoe je die naast de BVK gaat vinden....

Heb vanmiddag 4 verschillende 7-hengels uitgeprobeerd ("droog" op het gras....) allemaal dezelfde lijn en reel...

De hengel die mij het meest bevalt in deze "oefening" is de Loop Opti Coast... Een snelle hengel, maar met veel gevoel en het werpen gaat als "vanzelf"...
Ik heb hier ook de nieuwe Thomas & Thomas TNT in 7, maar dat is en totaal andere hengel... Werpt ook een prima lijn en je voelt dat hij veel power heeft, maar ik moest er meer mee "werken".... had veel meer druk onderin de hengel, waardoor het gooien zwaarder aanvoelde...
De afbouw is van beide hengels zeer goed (misschien dat de componenten van de T&T duurder zijn) ... en de T&T wordt handgemaakt in de VS... Ik zelf zie eigenlijk het grote prijsverschil tussen deze 2 hengels niet....
Mij gaat het om het vissen.... en dat gaat deze week gebeuren...  ;D


Sieger

pberkenbosch

Geinig Sieger.. die ervaring met de TNT had ik dus ook.. nu een 9'6" Cross S1 #7... YIHAA.. wat een hengel... de Coast was ook goed.. heb ik een dag mee gevist.. maar relatief zwaar ten opzichte van de Cross S1..

Keuze's keuze's keuze's :D

Sieger

Ja inderdaad keuzes....

de S1 scheelt 40 gramm, maar ook bijna het dubbele in Euro's (in elk geval de demo die ik nu thuis heb...  ;) ).... Dan overleef ik die 40 gram denk ik wel....  ;D


Sieger

pberkenbosch

is het maar 40 gram? Voelt zwaarder... wel top hengel voor nette prijs idd...

heb je een nieuwe TnT, of dat prototype geprobeerd? Ik kon er niet aan wennen iig.

Sieger

Ja is echt maar 40 gram... De blank is wat dikker en het handvat wat zwaarder denk ik.... Maar gooien doet'ie geweldig...

Heb die nieuwe TNT nu thuis, dus niet het prototype.... Net of ff vastgehouden, maar ben er zelf denk ik wel uit....


Sieger

fly only

Beste mannen. Verder orienterend kwam ik op de sage vpx. Wat is verschil en mischien voordelen, behalve het prijsverschil en iets aan gewicht? Is de vpx als vanouds sage en one vernieuwend? Jullie hebben zo te horen meerdere hengels uit het top segment. Vandaar de vraag. Als laatste vraag; hoe staan jullie tegenover een zes voor zeeforel? Of is een #zes een mooi weer hengel zonder power in windige omstandigheden.? Ik vraag naar de bekende weg, maar hoor graag jullie mening ook!)

Groet. Ad.
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

Sieger

Ik ben totaal niet op de hoogte met Sage, maar er zijn hier veel echt die-hard Sage fans... Hier kun je in elk geval het verschil in de acties van de types vinden http://www.rudiheger.eu/Fliegenruten-Rohlinge/SAGE:::405_406.html

Zeeforel... daar ben ik ook wel benieuwd naar...


Sieger

pberkenbosch

Mijn eerste zeeforel trip heb met een #6 staan gooien.. de Loop AEG.. ging prima.. ook met harde wind.. fijne schietkop is wel prettig..

(Zijn zelfs gasten die met een 10ft #3 staan te vissen.. maar dat is een ander verhaal )

Useless

Het ligt er ook een beetje aan wat je al hebt. Als je bijv al een vijf hebt zou ik zeker geen zes nemen want het zit  relatief dicht bij elkaar en is voor bijv drb aan de lichte kant. Wat mij betreft een zeven. Is een mooi gemiddelde en goed bruikbaar voor drb maar ook voor zeeforel visserij. Kijk ook eens naar de ticrx van tfo. Kost evennveel als de bvk en wordt door velen tot tevredenheid gebruikt.

fly only

Dat heb ik nog niet eerder gehoord of gelezen. Mijn principe is zo licht mogelijk te vissen als convertabel is. Bij mij moet het vliegvissen zijn en blijven. Dus jij, dhr berkenbosch, gooit zonder je hengel  te overbelasten streamers en garnaal patronen weg? Mag ik weten welk merk dat is, of deze voor het zoute ontwikkeld is en welke lijn je hierop vist?

Groeten.
Ad.
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

Sieger

Peter viste met een Loop AEG ... volgens mij deze... http://www.pro-flyshop.com/products/loop-aeg-696-4 wordt niet meer gemaakt, maar ik heb zelf een Winston B2MX in aftma 6 waar ik met een gerust hart mee op Zeeforel zou gaan.. Gooi daar heel makkelijk streamers (10 cm.) mee weg.. ook met een sinktip... Wel EP geen zonker o.i.d.

Denk dat het heel erg aan de power van de hengel ligt, want ik heb ook 7-ens in de handen gehad waar ik bij wijze van, nog geen streamer mee zou willen/kunnen werpen...

Maar ik heb nog nooit op zeeforel gevist, dus de omstandigheden kan ik niets over zeggen...


Sieger

fly only

Beste useless,
Ik vis met een streamdance 5. Die is redelijk snel maar lifting power, zoals ze dat populair noemen valt mee. Een strakke 6 waar biv een rio grand lijn op kan scheelt dan 1,5 aftma. Globaal gezien. Een nieuwe euwe 6 wel genoeg body hebben. Maar ik ga er van uit dat je meer ervaring hebt dan ik en neem ik aan dat een 7 de beste optie is. Tenzij je hier nog wat aan toe te voegen hebt? Ik kan het verkeerd zien.
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

pberkenbosch

Ja.. die hengel kan heerlijk streamers (niet formaat halve kip hoor) en garnalen gooien.. zou nu wel met m'n #7 gaan vissen mocht ik dat weer eens doen :)

Overigens op de ronde bleek ook prima te gebruiken :P

fly only

Van de week maar is proefgooien met wat 7 hengels. Leuke spanning op je hengel (foto). Betere tijden. Of zit je vast  ::) :P
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

Cornico

Mijn ervaring  na verschillende merken gehad en geprobeerd te hebben is dat een Sage z'n geld dubbel en dwars waard is.
Na Orvis, Sage, Loop en Scierra was ik 2 jaar geleden weer eens op zoek naar een nieuwe hengel.
Op de Fly fair vanalles uitgeprobeerd en veel info gevraagd, bleef uiteindelijk de Xi3 ruim bovenaan het lijstje staan.
Maar die prijs hé?
Gelukkig had Rudi Heger op dat moment de Xi2 in de uitverkoop voor nog geen €400.
Met een aantal mensen tegelijk de hengels gekocht leverde nog iets meer korting op.
Iedereen is hardstikke tevreden, zelfs degene die altijd beweerde dat hij netzogoed en netzolekker wierp als iedereen met "dure" hengels.
Ik vis met de #6 op zeeforel en zalm, bevalt prima maar voor zalm gebruik ik toch liever de #7 met een iets zware lijn (geen valse worpen nodig).
Mijn meer dan 30 jaar lange kritische ervaring heeft me geleerd dat alle waar naar z'n geld is, dat goedkoop vaak duurkoop was en dat de mensen die dat flauwe kul vinden, zich toch vaak (als ze stoppen teveel andere onzin voor het vliegvissen te kopen) na lange gewenning "bekeren" tot kwaliteit.
Natuurlijk weet ik dat iedereen tevreden is met wat z'n budget toelaat, maar je vroeg naar "ervaring".

fly only

Mmm. Cornico komt eerlijk voor zijn mening uit. Dank voor de raad. Ik begin wellicht te bekeren. Ook al blijf ik bij mijn mening over tfo. Alleen de afwerking is minder. Wat mij is opgevallen is dat het assortiment hengels datmeen dealer in huis heeft mij een beetje tegenvalt. Bijv. Alleen een 6 in huis om te proberen maar geen vier of zeven. Ik begrijp dat voorraad kosten met zich mee brengt, maar als ik van de week een sage one wil proberen zou ik dit graag doen met een 5 en daarna met een zeven. De vijf voor een eerste indruk en vergelijking van eigenschappen met mijn andere hengels.
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

Useless

Quote from: fly only on August 12, 2012, 21:43:56
Beste useless,
Ik vis met een streamdance 5. Die is redelijk snel maar lifting power, zoals ze dat populair noemen valt mee. Een strakke 6 waar biv een rio grand lijn op kan scheelt dan 1,5 aftma. Globaal gezien. Een nieuwe euwe 6 wel genoeg body hebben. Maar ik ga er van uit dat je meer ervaring hebt dan ik en neem ik aan dat een 7 de beste optie is. Tenzij je hier nog wat aan toe te voegen hebt? Ik kan het verkeerd zien.

Wanneer je op zoek was naar een allround-hengel dan zou een #6 voor mij de eerste keuze zijn. Daar kun je, zij het met wat beperkingen, eigenlijk vrijwel alle soorten visserij mee uitvoeren. Maar omdat jij aangeeft dat het gaat om fjordvisserij en zeeforel én Ronde Bleek vind ik een #7 meer op zijn plaats. Over het algemeen voldoende power om nog fatsoenlijk tegen de wind in te gooien, meestal voldoende om ook wat zwaardere zoutwatervliegen en streamers comfortabel mee te werpen maar ook voldoende ruggegraat om zware vissen, zoals die op de Ronde Bleek te kunnen drillen. En zeker wanneer je al een #5 hebt die best iets aan overbelasting aankan.

vliegvisgek

de one is denk ik wel een topper  hoor gooide met maatje hier van forum met zijn 5 met rio goldlijn erop super combi
en bij de kool van bekende met een 7 totaal anders dan 5je op die 7 zat een airflo wf distence lijn nou dat gooide
als de brandweer en ving gelijk dikke forel de actie was dan ook geweldig mocht ik ooit nog wat nieuws kopen een one aftma 6#
zou dan mijn keus zijn maar goed heb er zat dus word hem niet  ;D ;D ;D ;Dja of mijn 7 inruilen bij fly and spin :P