Nieuw seizoen OVM 2017-2018 (Oostvoornse Meer)

Started by Franky Boy, December 03, 2017, 08:40:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Franky Boy


MarcelN

Leuk Henk om je hier tegen te komen. een echte onderdaan van de nestor ;)
Afgelopen vrijdag stond er iemand alleen te vissen tussen de 1e en 2e van de 3 palen en leek wel vastgeroest op 1 plek te werpen uren lang,
maar hij pakte wél een mooie bruine, althans ik zag zoveel gespetter dat doen de regenbogen niet. Dus die kwam even voorbij,
ja dan is het bingo natuurlijk. De regenbogen zijn idd een stuk lastiger, maar ik vang ze gelukkig ook nog op het ondiepe.
Ze komen weer langs de kant en ik verwacht volgend jaar weer wat mooiere afmetingen.
Geef maar een keer een seintje, misschien kunnen we wat leren van elkaar...

jo flyfishing

Naast 6 botten in de binnen bak, deze nog op een droog vliegje in de buitenbak.



https://youtu.be/rSYgv3jEnGM

Deze is van verleden week.



"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

MartinT


guidogast

Leuk op de droge vlieg! Gisteravond vijf vissers gesproken, werd veel bot gevangen. Eén visser had een mooi formaat beekforel gevangen, een ander een kleintje. Zelf had ik in een kleine twee uur ook twee botten waarvan één echt flink en sterk, een derde bot schoot los. Verder wat tikjes, paar kolkjes maar geen forel kunnen vangen. Heel veel garnaaltjes en kleine visjes in het ondiepe. Vanmorgen van 5:30-7:00 gevist: op dezelfde plekken geen enkel teken van leven. Ook geen enkel garnaaltje of klein visje. Ik dacht, dit wordt niks, wegwezen...Water is vrij troebel voor OVM begrippen en wieroverlast begint al weer...
::agree::

zeeforel

Beetje off-topic, maar is er een kans dat de vangstregistratie leiden tot gepubliceerd materiaal? Lijkt me leuk om op een of andere manier van te leren...

HenkM

Ik heb de laatste pakweg 5 a 6 jaar niet of nauwelijks op het OVM gevist. In de jaren dat ik er heel veel viste werd er geen bot gevangen. Hoe doen jullie dat ? Ik gok op een garnaaltje of klein steamertje gevist langs de bodem ?

Ik lees ook over wieroverlast. Wordt er dan draadalg bedoeld ?

guidogast

Ja volgens mij is het draadalg. Bot komt ook omhoog, pakt ook zagerimitaties en ik denk alles wel wat actief gevist wordt net onder het oppervlak soms. Ik las op de blog van Daniël van der Post, kayakvisser, dat hij botten haakt op als ik me goed herinner, wel 4 of 5 meter boven de bodem op plugjes....
::agree::

jo flyfishing

Botten die ik gisteren gevangen heb was allemaal op een headstand vlieg met een zonkerstripje die ik eigenlijk gebonden had om op karper uit te proberen.

http://www.flycarpin.com/2012/12/mctages-mcluvin-carp-fly.html

Deze bleef redelijk wier vrij, ondanks dicht of op de bodem gevist.

Quote from: HenkM on May 07, 2018, 09:57:29
Ik heb de laatste pakweg 5 a 6 jaar niet of nauwelijks op het OVM gevist. In de jaren dat ik er heel veel viste werd er geen bot gevangen. Hoe doen jullie dat ? Ik gok op een garnaaltje of klein steamertje gevist langs de bodem ?

Ik lees ook over wieroverlast. Wordt er dan draadalg bedoeld ?
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Scaramouche

geinig patroontje! is denk ik ook heel goed voor snoekbaars
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Franky Boy

Mooie regenboogforel.
Qua tekening zou je zeggen 'type steelhead' (weinig of geen stipjes beneden de zijlijn).
Wat de opmerking van 'Zeeforel' betreft: Die is niet 'off-topic'...
Het is de bedoeling om de resultaten van de vangstformulieren te publiceren.
Zeker wat betreft soorten en aantallen alsmede aassoorten en de tijd waarin ze gevangen werden.
Ook of ze wadend (staand) of vanuit een (belly)boot werden gevangen.
Ik ben bezig om de populatieopbouw van de beekforellen en regenboogforellen te berekenen op basis van de uitzetgegevens.
Het is interessant om die met de vangstgegevens te vergelijken.
De botten krijgen we gratis voor niks en ik wil wel een poging maken om de omvang van de bottenpopulatie te berekenen, maar moet een paar slagen om de arm houden aangezien veel mensen het niet de moeite waard vinden om de vangst van botten te melden.
Dat is jammer...
Eigenlijk zou het ook gemeld moeten worden als je een dag(deel) helemaal niet(s) vangt. Want dat geeft een juist beeld van de 'visserij-inspanning'.

zeeforel

Goed om te horen Franklin! Ben benieuwd naar de info uit de data.

sjoerd

Quote from: HenkM on May 07, 2018, 09:57:29
Ik heb de laatste pakweg 5 a 6 jaar niet of nauwelijks op het OVM gevist. In de jaren dat ik er heel veel viste werd er geen bot gevangen. Hoe doen jullie dat ? Ik gok op een garnaaltje of klein steamertje gevist langs de bodem ?

Ik lees ook over wieroverlast. Wordt er dan draadalg bedoeld ?


Botten zijn iets van de laatste jaren nadat er zout water ingelaten wordt.  Je kunt botten zowel diep als zeer ondiep vangen.  Ik ben bezig met een artikel voor vnvblad over het op zicht belagen van botten . Ik denk voor het herfstnummer. Even geduld...?.

MarcelN

Het 'op zicht' belagen van botten is een heel leuke bezigheid ter vervanging van de regenbogen die voorheen langs het riet cruisden.
En was het voorheen een trofee om een bruine forel te vangen, nu komen ze je de neus uit met dat stomme geschud en gespetter, wat missen we nu de runs van de regenbogen.
Maar terugkomend op die botten...dat is zoals ik al zei heel leuk, ze pakken zo goed als alles langs de bodem wat je ze voorschotelt mits je ze maar kan zien, want ook zij spelen een spel met jou!
Ze blijven je aas heel lang volgen en diverse tricks zoals even stoppen en een paar tikjes kunnen de bot tot happen of eigenlijk meer opzuigen verleiden, want hij zuigt het net als
een snoek vacuüm naar binnen, mooi gezicht is dat 8) Dus...ga voortaan maar eens vaker op het ondiepe op een meter of 20 vanaf het riet heel langzaam waden of blijf eens een 10min staan,
je ziet ze zo voorbij schuiven en hebben ze jou nog niet gezien dan is de vangkans erg groot, maar pas op, ook zij kennen het beeld van de lijnen en tippets ;)
Misschien moeten we er maar eens een clinic voor geven Sjoerd ::)

HenkM


Koen

lekker geblankt vandaag, 3 forelen zien draaien/zwemmen. Uiteraard bot zien wegschieten. Wel veel garnalen gezien.

[attachment id=1 msg=174892]

Oh en mochten jullie de dammetjes op gaan, pas ff op de nesten die er liggen!

[attachment id=2 msg=174892]

MarcelN

#141
Quote from: Koen on May 11, 2018, 23:36:14
3 forelen zien draaien/zwemmen.
Het worden steeds meer vissoorten die daar rondzwemmen, maar kan ze niet vinden met google ???
Nee was taai Koen, op die ene bot in het begin na dan, man mijn kop is verbrand ondanks de buff, had beter in de tuin kunnen liggen.
We hadden heel even de goede wind uit het riet een 10minuten en zat gelijk vol kleine bibio's en 1 grote kolk voor ons, dat was het.
Leuk ook om al die stokjes te zien, ze komen niks tekort daar.

Koen

ja, nek verbrand en zelfs mijn handen :P

achjah, twas een lekker dagje uit :)

Koen

Net nog ff geweest, het waaide hard, maar toch nog 2 botten gevangen, forel gezien en een schooltje haring voorbij zien zwemmen :D

wh82

Quote from: Koen on May 11, 2018, 23:36:14
Oh en mochten jullie de dammetjes op gaan, pas ff op de nesten die er liggen!

[attachment id=2 msg=174892]

Vorig jaar deze tijd van het jaar werd ik door de scholeksters van de 2e dam NW gejaagd toen ik wilde oversteken vanaf de 1e dam. De 2e dam lag helemaal vol met nesten.

HenkM

Net terug van een midweek OVM.
Vismaat die maandagavond kwam buurten haakte een regenboog die zich springend van de haak ontdeed.
Dinsdagavond stond de teller op 4 botten. Daarna ben ik overgeschakeld op de vogels kijken/wandelen modus. Deels vanwege de zeer hinderlijke en koude Noordenwind die met de dag krachtiger werd. Wanneer hebben we weer eens een voorjaar met veel Zuidwestenwind ?

Totaal 35 km gewandeld in Voorne's Duin. Werd het een toch nog een mooie week.


Joost S.

Staat al een paar dagen een heel vies windje inderdaad. Als het goed is, gaat dat vanaf morgen veranderen.

Koen

een (zuid)wester windje niet te hard zou fijn zijn, dan waaien de bibios en andere insekten het water op :)

Franky Boy

#148
Gisteren bij de Loswal wezen kijken. De parkeerplaats stond behoorlijk vol met auto's, busjes en trailers. Bleek dat een Belgische kano-club een evenement had georganiseerd.
Keek zo terloops naar de kunstaasjes van enkele belgen, maar dat was allemaal dik in orde: enkele haak en weerhaakloos...
::goodjob::
De vangsten waren matig: Enkele bruine forellen en regenbogen gevangen, enkele botten gevangen en enkele forellen verspeeld.
De meesten zullen er vandaag ook weer zijn, want ze verbleven op een camping in Oostvoorne.

zeeforel

Maandag weer een uur of 4 gevist. Resultaat: 3 botten waarvan 1 tegen de 45 cm. Twee maal een forel op de beetverklikker (wat zegt dat?) en 1 maal een "meezwemmer" die voor mijn voeten rechtsomkeert maakte.

Geen enkele activiteit van forellen aan oppervlakte bespeurd.

Netjes vangstregistratie ingevuld.