Verslag Noorwegen

Started by Jan Bruins, September 26, 2011, 23:37:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jan Bruins

Zondag 4 september.......om 04:00 gaat de wekker.
Wakker was ik toch al , onrustig geslapen , bang dat ik de wekker zou missen.
Het vliegtuig vertrekt om 09:20 vanaf Schiphol en dat betekent voor mij:
-   twee en haf uur rijden vanuit Drente naar Schiphol
-   auto parkeren en naar de vertrekhal, ook een half uurtje
-   07:20 bagage drop off
-   nog twee uurtjes  wachten en dan Take Off.
Ik had met Cor afgesproken die vorig jaar ook van de partij was.  Samen gaan we de reis verder voortzetten.
De vlucht verliep voorspoedig en ook  het halen van de huurauto was snel  geregeld, op naar Koppang.
Na een rit van zo'n drie uurtjes kwamen we aan op  Koppang  Camping waar we onze intrek konden nemen in een luxe vierpersoons hut.





Na kennismaking met twee andere deelnemers met wie we de hut de komende week moesten delen hebben we onze spullen uitgepakt en even bijgepraat.
Voor zover ze er nog niet waren,  druppelden ook de laatste deelnemers  binnen.
Om zes uur werd tijdens het gezamelijke diner de aftrap gegeven........... de komende vijf dagen alleen maar met je hobby bezig zijn en een hoop lol maken. 
Wel serieus vissen natuurlijk.
Ik had hem echt zitten zondagavond;  slecht geslapen, vroeg opstaan, de reis, de indrukken enz.           Voor mij werd het vroeg op bed dus, even bijtanken.
De gehele week hebben we ontbeten, lunchpakketjes gemaakt en gedineerd in het dorpshotel,  waar de verzorging en het diner (net als vorig jaar) weer dik in orde was.





Maandag:   Wij hadden het geluk (omdat we tweede jaars waren) met onze Noorse gids Tore mee te mogen naar een visstek een heel stuk noordelijker. 
Volgens Tore zou daar geen regen vallen en was het een prima stek.  Hij heeft helemaal gelijk gekregen, er werd goed gevangen en het bleef droog.
Eén deelnemer wist het niet droog te houden door iets te enthousiast in het water te stappen (was dieper dan hij dacht) en het gevolg was, ook water aan de verkeerde kant van zijn  waadpak.









Dinsdag:   's-Morgens binden o.l.v. Erik de Noorman, en dat betekent  "no nonsens"  vliegen binden die vangen.  Deze morgen vloog om en ik had er weer een stel prima vangers bij.






Rond de middag zijn we met Erik naar een stek aan de Glomma gegaan en hebben daar de hele middag gevist.
Om op de stek te komen moesten we een stuk waden door een stevige stroming en dat is NIET mijn hobby, gewoon bang dat ik onderuit ga zeg maar.
Maar met de juiste aanwijzingen van Erik is het toch gelukt.



Als je met Erik op pad gaat dan word er steevast ook een vuurtje aangelegd en koffie gezet. Gezellig even een bakkie doen langs de waterkant en je lunchpakket wegwerken.






De vangsten waren hier wat minder dan die van maandag, maar het water stond hier erg hoog en dat heeft toch z'n  invloed op de vangsten.
Toch hebben de meesten wel weer hun visje weten te vangen.






Woensdag:   Vanwege de nog steeds stijgende waterstand werd besloten om het vandaag wat hogerop te zoeken, dus de bergen in.   
Onze spullen in de Land Rover van Tore en op weg. Halverwege een stek aangedaan en daar de hele morgen gevist, de vangsten waren matig en dus werd er besloten om nog hoger te gaan.









Na een hobbelige rit kwamen we bij een adembenemend mooie visstek.







We zagen diverse vissen stijgen........en ja,  dan wil je zo snel mogelijk zwiepen.



Onrustig en zenuwachtig werden de hengels opgetuigd en snel naar de waterkant. Iedereen heeft hier een paar leuke forelletje weten te scoren, mooie donkere forel. 



Later kregen we van Tore te horen dat hij had staan lachen toen we daar aankwamen.
Jullie beginnen  te "jagen"  zei  Tore, helemaal dol als jullie een vis zien stijgen. KLOPT   
Zijn advies:  eerst kijken waar ze op azen en dan bedenken hoe je ze aan gaat werpen, op deze manier vang  je met de eerste worpen de meeste vis.



Halverwege de middag had Tore voor ons een paar vlagzalmen gerookt en serveerde deze op een soort toast met room en citroenpeper, je at je vingers er zowat bij op.......HEERLIJK !   
Ook zijn grillworstjes gerold in een soort pannekoek (lompe) met ketchup smaakten lekker.







De avonden:   elke avond zaten we in de Kantine/Kiosk van de camping.  Laptops en iPad's kwamen op tafel en zaken werden bijgewerkt.   
Hier werden allerlei zaken  besproken  veelal  onder het genot van een borrel.
Regelmatig kwam het tot zeer "zinnige" gesprekken en werd het (te) laat, maar leuk was het wel.  Kortom, we hebben heel wat afgelachen.






Donderdag:   deze ochtend kregen we werplessen van Bas.
Hier werden de puntjes weer op de " i " gezet.     Ondanks dat je denkt een redelijk lijntje te kunnen strekken weet Bas je toch weer in no time het  nodige bij te brengen. 
We hebben op het gras en in het water staan oefenen en ik heb het als zeer nuttig ervaren. Op het gras is toch heel anders als in een snel stromende Glomma.




Deze middag zijn we met Bas gaan vissen in de Glomma,  vlak bij de brug in Atna. 
In tegenstelling tot vorig jaar bleven de vangsten hier uit, dus werd er besloten om te verkassen.





We reden terug naar Koppang en daar opnieuw geprobeerd.  Binnen twee minuten werd de eerste vis geland en heeft iedereen hier zijn visje toch nog kunnen vangen.







Vrijdag:      Bindsessie met Piet Weeda, dus binden met CDC.  Door zijn concurrent  echter FDC genoemd (Flauwecul De Canard). 
Flauwecul of niet, ik mag graag met dit materiaal binden en van Piet kan ik nog heel wat leren. 
Hij weet de dingen goed uit te leggen en steekt je graag de helpende hand toe.





We hebben een paar hele mooie vangers gebonden . Binnenkort mag ik op de club een bindavond verzorgen, ik weet nu al een paar mooie vliegen.......die van Piet!



Vrijdagmiddag zijn weer met Erik en Tore de bergen in geweest en hebben op de zelfde stek gevist als woensdagmiddag.
Aangezien de groep nu wat groter was zijn Cor, Edward en ik wat verder stroomopwaarts gelopen. Man wat is het daar mooi!! 







Ik heb er (maar) twee kunnen vangen, niet heel groot, maar wel heel mooi.  Bleek een stam wilde forel te zijn, heel mooi donker van kleur. 
Voor dat ik er erg in had kwam Edward langs en zegt dat het half vijf is, opbreken dus. 
Beseffend dat deze week er al weer opzit pak ik met tegenzin mijn spullen bij elkaar en lopen we terug naar de auto's.



Ondanks de moeilijke omstandigheden (hoog water) toch  veel geleerd, weinig gevangen en GENOTEN !!!
Leuke groep, ongedwongen sfeer en een prachtige omgeving...............ik zal niet teveel vertellen want dan gaan jullie allemaal volgend jaar en dan kan het wel eens (te) druk worden ☺

Zaterdag:    We vliegen pas laat in de middag terug dus kunnen rustig inpakken, hut schoonmaken en terugrijden naar Gardermoen.

Maandag:  ik lees op de site van Erik dat de mensen de nog een paar dagen zijn gebleven op zondag 70 stuks!! hebben gevangen............het water was inmiddels weer iets gezakt.
Het is de mannen natuurlijk van harte gegund, maar wat was ik er graag bij geweest.













Groeten,  Jan


De foto's die in dit verslag zijn gebruikt zijn afkomstig van verschillende leden uit de groep.
I don't drink water, fish f*ck in it...

Koen


harlin

Quote from: Jan Bruins on September 26, 2011, 23:37:02
....ik zal niet teveel vertellen want dan gaan jullie allemaal volgend jaar en dan kan het wel eens (te) druk worden ☺
Van mij zal je geen last hebben, ben meer weg van de fjorden.
Is wel mooi om er een dagje te vissen=uitzakken van het rijden daar. ;)
Mooi verslag Jan, mooie foto´s staan er tussen.
Alleen die vlagzalm met die snor op zijn rug, :o
die zal wel door een ander zijn gemaakt, maar dat is toch geen porum.  ;D  ::klappen::

M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

forel


peterf

Jan, mooi verslag.
Ik heb deze reis weer opnieuw beleefd met jou beschrijving.
Denk dat ik voor volgend jaar weer met de workshop mee wil doen.
Complimenten voor de camping, het eten en de hele goede begeleiding van Bas - Piet - Erik en Tore en de hele fijne sfeer onder de deelnemers.
Peterf

Rossie69

Mooi Jan

een heel mooi land.

wil dr zekers een keer heen maar dan voor 3 weken ofzo :)

wie ?

;D

mooie foto,s en super verslag.


Johan


johannes

Quotewil dr zekers een keer heen maar dan voor 3 weken ofzo

wie ?


;D ;D

mooi verslag jan

maurice

geweldig wat een land, super Jan.
bedankt voor het delen.





@Rossie69  IK
::bbq:: ::proost:: ::proost::

John

Mooi verslag Jan,

Zie je komende herfst/winter op de bindavonden wel weer. Kun je ons laten zwoegen op die CDC vliegen.


Jan Bruins

Ik lees net dat deze schitterende workshop wederom wordt gegeven.  (9 - 15 september 2012)

Mocht je ook eens mee willen doen, wacht dan niet te lang.

Er is maar plaats voor 16 deelnemers.

Ik heb 2 x mee gedaan en vindt het leuk, gezellig en erg leerzaam.  En dan heb je de omgeving nog......schitterend !!!

Zie ook:    http://www.vliegvisworkshopnoorwegen.eu.

Groet,   Jan
I don't drink water, fish f*ck in it...

Marksman

Geweldige trip hebben jullie gemaakt+super verslag, erg mooi.

bij

mooi verslag en wat is en blijft het toch een mooi land.



DMeijer

Hey Jan,
schitterend verslag.
Het blijkt dat ik de laatste persoon ben die zich heeft ingeschreven voor de workshop 2012.
Jouw verslag maakt dat ik meer en meer zin krijg. Met het maken van de noorwegen-vliegjes zullen de verwachtingen alleen groter worden.


peterf

Dick, ik heb ook deelgenomen aan de workshop in 2011, en kan je zeggen dat je geen spijt krijgt van je inschrijving.
Zeer leerzaam, prachtige natuur en hele goede accomodatie.
Als er geen hoogwater is en je kan de poelen wadend bereiken, liggen de vlagzalmen op loopafstand van de camping op je te wachten.
Rest moet je zelf doen.
Peterf

Gretl

Hey dick,

lekker hoor...... wilde me vanmiddag net aanmelden voor de workshop in september, je was inderdaad de laatste!
Heb leuk gesprek met Edward gehad en me zelf (en hem  ;) beloofd dit jaar naar Koppang te gaan.

Dus.... binnenkort maar 's een inventarisatie rondje doen of er meer zijn die in zijn voor een (lang) weekend Noorwegen.

Veel plezier met de voorbereidingen in elk geval,
gr.
Toro

ps bedenk dat whisky daar erg duur is, dus indrinken vooraf in NL is zeker aan te raden, haha.

DMeijer

Jammer voor jou, Toro. Volgende keer beter
Zit best kans in dat ik nog een week langer blijf.
Ja, dat van de whisky had ik al meegekregen. Ik ga zeker van te voren indrinken en zien wat je maximaal aan gedestileerd mag meenemen.
Bij mijn reis in Schotland mocht ik 10 liter uitvoeren. En dat was mij ook gelukt :D . Geen controle gehad hierover. Alleen de buren keken raar op toen ik met zoveel flessen onder de arm liep.  ::) 

Gretl

Quote from: DMeijer on January 23, 2012, 21:26:19
Alleen de buren keken raar op toen ik met zoveel flessen onder de arm liep.  ::)

Waren ze vol of leeg ? :P

DMeijer

Quote from: Gretl on January 24, 2012, 09:08:53
Waren ze vol of leeg ? :P
Toen ik weer terugkwam en de flessen uit de auto haalde waren ze al in verschillende mate van volheid. ::)
Op een na zijn ze nu zeker leeg. Die ene heeft een nu marktwaarde van 300 €.

.Tom.

Dat moet prachtig zijn ,midden in zoveel ongerepte natuur , en dan nog een vis pakken .
Subliem!