leader vraagjes voor de streamer

Started by Kip, December 21, 2013, 22:01:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kip

Hallo allemaal

Ik heb een leuk aftma 8 hengeltje gekocht om de snoek met de streamer te kunnen belagen. Nu heb ik deze manier van vissen nog niet eerder uitgeprobeerd en heb dus enkele vragen over de juiste montage van de streamer aan de vliegenlijn,
Ik heb vernomen dat er eerst een leader aan de vliegenlijn gemaakt moet worden van ongeveer 1 meter, en vervolgens een soepel staaldraadje.
Ik weet niet zeker of dit juist is en ben ook erg benieuwd welke knopen ik daar het best voor kan gebruiken.
Wie heeft hier ervaring mee?

wouter veuger

Hoi,ik gebruik zelf een leader van ongeveer 1.5 meter,dit mag best van een flinke diameter zijn ivm het overslaan van de streamer,zelf maak ik de leader van 40/00 nylon.

Daaraan een staaldraadje of spinstangetje,ik gebruik meestal een onderlijn van zo ongeveer 35 cm gecoat staaldraad,deze maak ik zelf.

Wat betreft knopen,leader met perfection loop of chirurgen lusknoop aan de vliegenlijn,de onderlijn knoop ik met een bloedknoop of een albright knoop aan de leader.

Succes en veel plezier!

Sieger

 ::goodjob:: Wouter... ik doe precies het zelfde.... Alleen dan met FluoCarbon.... dat zakt wat sneller door het water (en omdat ik het toevallig redelijk goedkoop heb kunnen aanschaffen...)


Sieger

Kip

Kijk dat zijn tips waar je wat aan hebt! Ik ga gelijk aan de slag. even een paar knoopjes leggen  :D

HappyFisherman

Leader van 30/00 tot 35/00 is dik genoeg als je maar een goeie onderlijn gebruikt. Mijn grootste zorg is dat mijn leader niet sterker is dan mijn vliegenlijn...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Kip


Hilco de Visser

Inderdaad goede tip Bram , heb je een boom of een autowrak o.i.d. te pakken en wil het zaakje niet meer los, heb ik liever dat de leader breekt dan de vliegenlijn . ::agree::

BV

Ja ,
ook voor mij is Fluo 33/100 dik genoeg voor de snoek , maar na 4hr vissen moet ik wel mijn hele leader vervangen.
Want het hele voorste stuk is verzwakt.

Heeft het met de bomen of met de zware streamer te maken?! en dat heb je niet met Nylon 60/100e

Plantje

Verzwakt? Puur door werpen? Hoe kom je er dan achter dat het verzwakt is?

Hilco de Visser

ik vis soms 4 dagen met de zelfde meter 30/100 op snoek , mits er een stalen onderlijntje onder hangt ;D

Beertje

Ik vis met een paar meter gevlochtenlijn van 10 pond. bevalt goed..
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

FSCHAMP

Mijn leader Is gewoon 1,5 m nylon van 30/00, die ik met een Trileneknoop (dubbeldoorgehaalde kunstaasknoop) zowel aan de vliegenlijn als aan stalen onderlijn bevestig.  Ik maak mijn stalen onderlijnen zelf.  Hiervoor gebruik ik Pikewire  met slives waarbij ik aan het ene einde een anti-twist of tonwartel zet terwijl ik aan de andere zijde een crosslock of een stuk van een spinstangetje plaats (een ingekorte spinstang).
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

jelle

Quote from: FSCHAMP on January 01, 2014, 11:29:09
Hiervoor gebruik ik Pikewire  met slives waarbij ik aan het ene einde een anti-twist of tonwartel zet terwijl ik aan de andere zijde een crosslock of een stuk van een spinstangetje plaats (een ingekorte spinstang).
heb je dan niet dat de stalen onderlijn erg verzwakt op de sleves.
daar braken bij mij nl elke keer na een paar uren vissen de onderlijnen spontaan af
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

FSCHAMP

Heb ik nog nooit problemen meegehad. Ik gebruik wel de sleeves, die ze voor deze Pikewire verkopen.
Zelfs niet na het vangen van meerdere grote snoeken. 
Het enige waar ik problemen mee heb is als je in een boom blijft hangen of zo, dat de wire niet meer recht is en deze is niet meer recht te krijgen. Je kan dan spijtig genoeg je streamer niet meer in een rechte lijn vissen.
Bij verder gebruik krijg je dan wel rare bewegingen in het water, wat soms ook aanbeten oplevert, die je anders niet zou gehad hebben.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

BV

@Rudi en Hilco:   Toen ik de eerste keer na 4 uur werpen een beet krijg en de vis weg zwom met de streamer dacht ik dat er wel een knoopje in de leader zat.
Maar de volgende keren er op gaan letten , en  mijn leader van 33/100 seagard Fluo (das dure) is na een paar uur werpen verzwakt en als ik dan wat kracht op zet met mijn handjes trek ik de leader over in de laatste 5cm voor de vlieg.

Ik ga nu zondag van donker tot donker vissen en hang er dan 60/100 nylon aan   of vervang mijn leader preventief 3x op een dag..

W3stland

Ik heb gewoon 30 honderste goedkoop nylon en een dun soepel staaldraadje aan mijn lijn en die gebruik ik al weken.. Niet kapot te krijgen..
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

eddy

ik gebruik 35/00 fluo carbon met een titanium onderlijn, nog nooit problemen gehad met verzwakkingen. zelfs niet na meerdere weken vissen en vangen.

Gerrit59

@BV

De leader verzwakt na een paar uur werpen is uiterst merkwaardig..........
Ik vis regelmatig met meerdelige streamers van zonkers, ijsbeerbont, foxytails, etc.  Die zijn eenmaal nat toch niet bepaald licht van gewicht.  Er komt derhalve ook wel wat op de onderlijn aan. Ik gebruik al jaren 1 of 1,5 meter (afhankelijk van de waterdiepte) 30 of 35/00 van een doorsnee merk nylon met daaraan een zelfgemaakte gecoate stalen onderlijn. Tot op heden daarmee geen problemen ondervonden. Uiteraard controleer ik het geheel - zeker het nylon - regelmatig op beschadigingen etc.

Plantje

Misschien de ogen eens nakijken? Ik vind het ook heel bijzonder!

Gerrit59

Als de ogen van de hengel de oorzaak zijn, zal er in ieder geval ook sprake zijn van een beschadigde vliegenlijn.
In mijn optiek komt de leader/onderlijn tijdens het vissen toch hooguit tot het topoog?
Ik vis meestal in polders en ik strip binnen tot de onderlijn het topoog nadert.
Ik loop liever niet het risico van een aanbeet van een forse snoek op het moment dat de verbinding vliegenlijn/onderlijn tussen de ogen van de hengel zit.....

Heintje Davids

Quote from: BV on January 01, 2014, 22:18:28
@Rudi en Hilco:   Toen ik de eerste keer na 4 uur werpen een beet krijg en de vis weg zwom met de streamer dacht ik dat er wel een knoopje in de leader zat.
Maar de volgende keren er op gaan letten , en  mijn leader van 33/100 seagard Fluo (das dure) is na een paar uur werpen verzwakt en als ik dan wat kracht op zet met mijn handjes trek ik de leader over in de laatste 5cm voor de vlieg.

De laatste 5 cm voor de vlieg? Begrijp ik hier nu uit dat je geen spinstang oid gebruikt want dan verbaast het mij niet dat de leader regelmatig afbreekt. Vuil hoopt zich dan altijd op vlak voor je streamer en beschadigt de lijn en dan wil ik het nog niet eens hebben over de snoekentandjes. En als je wel een spinstang of iets anders gebruikt zou ik een overstappen op ander leadermateriaal want verzwakken van je leader binnen 1 dag is vrijwel onmogelijk of je moet heel vaak met je haak om de leader gedraaid zitten. Ik vis toch heel regelmatig op snoek (minimaal 1x per week en vervang mijn leader (0,33 fluorocarbon) alleen maar wanneer deze te kort is geworden en dat kan weken duren.

En ik weet niet zeker of ik het juiste gezicht bij de naam heb (Bart?) maar dan verbaast het mij ook niet dat jij in staat bent om met wat kracht je leader met de hand te breken  :)

BV

Ja Heintje,  wij hebben ooit samen een broodje bal geëten in Apeldoorn  ;) maar mijn malse wangen garanderen geen popey-armen..
Daarentegen zijn al jullie reacties (waarvoor dank) unaniem dus ik ga dat rolletje Seagard fluo maar de vuilbak in helpen..

Het is wel zo dat ik steeds een 7strand-staaldraadje gebruik en dat de breuk zich van de knoop aan de wartel tot 5cm hoger kan voordoen..

Hilco de Visser

fijn dat ik nu ook eindelijk gezichten bij zowel BV als Heintje Davids kan plaatsen  ::goodjob::

JB

Quote from: BV on January 02, 2014, 16:51:58
Het is wel zo dat ik steeds een 7strand-staaldraadje gebruik en dat de breuk zich van de knoop aan de wartel tot 5cm hoger kan voordoen..

Kan het zijn dat het uiteinde van je staaldraad, aan de wartelzijde, niet goed is afgewerkt en tijdens het werpen langs je "leader" schuurt (stukje krimpkous over de sleve en uiteinde staaldraad kan dan al de oplossing zijn en hoef je het rolletje FC niet weg te gooien)
Ik zelf laat deze wartel verbinding achterwege en zet de leader dmv een albright knoop rechtstreeks aan de stalen onderlijn wat bij mij ook regelmatig het breekpunt is als ik ergens aan vast zit ( m.u.v. vis)
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

MarcelN

Heb jij die rubberboot nog Hilco? ;)