Glasstokkie, hoe een hengel een verhaal wordt

Started by weerwolf, September 06, 2013, 09:52:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

weerwolf


Antiek? ,
Nee nou ja bijna. Een paar jaar geleden zag ik op marktplaats een hengel staan waarvan ik dacht dat het een splitcane was. Ik die mensen gebeld en die kant op gegaan. Kom ik in Emmen aan blijkt het geen splitcane te zijn maar een glashengel. Ik de hengel eens goed bekijken en staat er op de blank Hengelsporthuis Rigter en een jaartal '73. Nog eens goed kijken naar de hengel en blijkt dat de top ooit gebroken is en de ogen roesten. Toch de hengel maar meenemen voor een prikkie (dacht 15 euro). Thuisgekomen eens nadenken.........hee in het VNV blad daar stonden altijd verhalen van Ad Swier en die zit bij ons op de club the Kingfisher.
Na een paar weken komt Ad op een clubavond om te laten zien hoe hij spinstangetjes maakt voor het snoekvissen. Heeee Ad, ik heb nog iets wat je wel leuk vind, en geef de hengel aan Ad. Hij kijkt een beetje ongeintreseerd naar de hengel en ik zeg "kijk eens wat er op staat" "heeee maar die heb ik gemaakt!" roept hij ineens "dat dacht ik al" en hij constateerd net als ik deed dat de top gebroken is geweest. Ik vertel hem nog van de ogen en vraag of hij de hengel weer opnieuw wil afbouwen omdat ik het idee leuk vind dat de originele bouwer het doet.

Een paar weken geleden toch maar eens doorgepakt en de hengel naar Ad gebracht en gelijk een gezellige middag gehad. Via facebook hielden we een beetje contact en ik begreep al wel dat Ad er plezier in heeft, sterker nog hij wil weer bezig om een hengel te bouwen voor de zoon.
Vorige week gaf Ad via facebook aan dat de hengel klaar is. De wikkelingen zijn weer gelakt met de kwast en de hele blank is "gevingerverft" dat is zijn oude en beproefde techniek.

Ook al weer een tijd geleden heb ik van Gert die altijd op vliegvissers.nl een Mitchel 710 automatische reel overgenomen. Ik had gelijk in mijn achterhoofd dat dit wel een hele mooie reel kon zijn voor op mijn glasstokkie en idd kijk maar op de foto's een mooie "historische combinatie"

De reel had ik vanmiddag meegenomen en Ad kon niet wachten om hem erop te zetten en hebben we de hengel even getest bij hem in de tuin. Glas langzaam.............dacht het niet. Dit is een mooie combo met de Snowbee lijn. Ad zijn zoon kon het ook niet laten om er even mee te gooien en hij werd ook enthousiast en haalde een bijna soortgelijke stok op maar dan een #5.

Ad bedankt voor het opnieuw opbouwen, Gert bedankt voor de molen. Hier ga ik veel plezier mee beleven. En oh ja Harry Kelly bedankt voor het topoog, dat was nogal zoeken zoals ik begreep van Ad.
[/size][/size][/font][/color]
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

weerwolf

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

fairplay

Mooi......
ook hoe Ad nog met z'n vinger de hengel lakt. Zo deden we het vroeger allemaal. ;D

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gert

Graag gedaan en waarschijnlijk een mooi resultaat Roelof, maar ik heb geen Facebook en kan de foto's dus niet bekijken....

In ieder geval veel plezier ervan en ik hoop dat de reel (met name de veer) nog lang heel blijft.

Groet,
Gert

Gerrit72



Roelof, je bent weer goed bezig!
Veel plezier met deze bijzondere hengel.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Sieger



Sieger

Gerrit72

The only difference between men and boys is the price of their toys.

Marksman

Leuk zo'n hengel met een verhaal, vergeet je nooit weer.

Rossie69

werpt zekers ook nog is goed.

reel is zwaar maar compenseert,weer met de hengel.
dat het toch een goed geheel is.

werpen met een dt lijn,had ik niet verwacht,dat het dan toch nog zo makkelijk gaat.
leuk stokkie.