Hoe te vissen op de randmeren?

Started by fairplay, July 02, 2013, 09:24:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fairplay

Een taktiek vraagje over het vissen op de randmeren.
De visstekken zoek ik zelf wel, maar zou graag van de geroutineerde randmeer jongens wat tips willen over het wanneer en waarom van hoe te vissen op de randmeren.
Ik zit bevoordeeld met de vraag of ik aan de lager wal dan wel de hoger wal de vis moet zoeken? Heeft de plek waar jullie vissen daarmee van doen? Omdat je helder water zoekt?
Ook, vissen jullie altijd naar het riet toe, of is dat afhankelijk of je vis ziet asen?
Afijn, laat ik met deze vragen beginnen. Dan stel ik afhankelijk van de antwoorden nog wat vervolg vragen ;)
Hopelijk willen jullie wat van jullie wijsheden delen. Ik hoop dat zolang we niet over stekken praten, iedereen wel zijn geheimen zou willen delen :)
Btw ik ben een klein water visser, polders.... en dat is zooooo anders.

devliegvisser

Dag fairplay,

De randmeren zijn inderdaad groot. Ik vis meestal op het Drontermeer. Je kan er prachtig vissen op snoek, maar dat laat ik tot nu toe over aan de experts. Ik vis meestal op ruisvoorn, blankvoorn, winde, baars en kleine (tot 30 cm ) roofblei. In het Drontermeer kan je prima waden. Ik gebruik zelden een bellyboot (Als je voor het eerst alleen gaat is het wel verstandig dit met de bellyboot te doen omdat de grond nogal modderig is en je vast kan komen te zitten). Meestal is het water niet dieper dan knie tot heup hoogte. Gewoon het water inwaden en richting rietkragen werpen. Het mooiste weer is zoals vandaag. Weinig wind (in ieder geval geen noord wester wind)  en een zonnetje. Meestal zie je dan wel leven in het water. Zoek de vis op. Blijf dus niet lang op een plek als je niets vangt. De meeste vis vang ik met de nymph visserij. Onderaan een goudkop nymphje en 50 cm erboven een onverzwaard nymphje. Redtag nymph of iets dergelijks (met goudkop en zonder goudkop) voldoet prima. Haakgrootte 14 of 16. Snel met korte rukjes inhalen soms wat langzamer. Gewoon proberen. Als je roofblei ziet jagen dan een Prince nymphje in rose of rood gebruiken (imiteerd het kleine speldaas) snel binnen halen. De roofblei is meestal niet groot maar wel mooie visserij. De leader die ik hiervoor gebruik is een 5x leader met een tippet van 0,14mm (gewoon of fluor. Ik merk het verschil niet zo maar dat kan natuurlijk aan mij liggen) Een #3 hengel met een wf #3 lijn voldoet als er weinig wind is. Bij wat meer wind gebruikt ik een #4 hengel, 9ft.

gr en succes,

devliegvisser

fairplay

Marten,
bedankt voor dat prachtige filmpje. Volgens mij met veel liefde gemaakt.
Wat mij opvalt, hoe ondiep jullie eigenlijk viste. Of gooide jullie hier naar dieper water?
Ook het doorzicht viel me op. Valt best wel tegen, als ik het vergelijk met het gooimeer, waar je 3 tot 4 meter doorzicht hebt. Of is dit inherent aan dat ondiepe zanderige water?
Vang je nu voornamelijk winde, of valt dat niet te zeggen. Ik zou ook graag grote ruisvoorn vangen. Zwemmen ze door elkaar?