einde verplicht kunnen tonen landelijke lijst van viswateren

Started by Hilco de Visser, November 23, 2014, 09:43:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hilco de Visser

vanaf januari 2015 is het niet meer verplicht om het boekje landelijke lijst van viswateren bij je te dragen.

Het volstaat om met je telefoon app of visplanner  terplekke aan te tonen dat je daar mag vissen


joepie!!!!

jammer dat ik geen internet op mijn telefoon heb  :-[

Floor

Als die ambtenaren en dergelijke nu zelf eens zo'n lijst in hun zak steken weten ze zelf ook waar ze over praten.

'Iedere Nederlander is geacht de wet te kennen' dat is mooi want daarom hoef je ook niet met 500 kilo aan wetboeken te sjouwen om aan een willekeurig ambtenaar te kunnen tonen dat je het ook weet. je hoeft ook geen app. of iets dergelijks te tonen.

Als je gaat vissen blijkt de bewijslast opeens omgekeerd te zijn; je krijgt een verbaal tenzij, je kan aantonen dat je hier WEL mag vissen of, je hebt het geluk dat de controleur in kwestie enigzins is geinteresseerd in zijn werk en zelf ook weet hoe de regeltjes zijn. (die zijn er gelukkig ook!)

Maarja, een zogenaamde  'app' is toch nog beter dan die hele map in je vest zien te krijgen.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Hilco de Visser

ik denk dat je voor bijna iedereen spreekt Floor  ::agree::

Arie de Vries

Dat iedereen geacht wordt de wet te kennen is slechts bedoeld om te voorkomen dat je je achter onwetendheid kunt verschuilen.
De rechter mag er van uitgaan dat je het weet.

Vissen heeft niets met omgekeerde bewijslast te maken. Wanneer je vist moet je in het bezit zijn van de vispas.
Feitelijk hetzelfde als het rijbewijs voor het besturen van een auto
Dus als je vist Is het niet zo dat je in overtreding bent en dan maar moet bewijzen dat je het niet bent door de vispas te tonen.
Pas als je vist zonder pas ben je in overtreding en kun je daarvoor worden bekeurd
Groet, Arie

Arno

en toch is een vispas alleen niet voldoende.
ik werd aan de IJssel gecontroleerd en ik had nog een oud boekje bij mij en kreeg bijna daarvoor een boete
tot ik de aanvullingen van dit jaar liet zien en daarbij de uitleg dat ik het verkeerde boekje bij me had gestoken gaf
en als je een vispas hebt en je staat bij niet ingebracht water te vissen krijg je ook een prent
dus de vispas alleen is tot nu toe niet voldoende.

en jij moet wel degelijk bewijzen dat jij in dat bepaalde water mag vissen met jouw vispas en aanverwante boekje(s) ect.ect.

Gr Arno

Hilco de Visser

je mag alleen vissen als jein het bezit bent van een vispas en als je kan aantonen dat je op deze plek ook mág vissen.
tot jan 2015 kon je dat alleen aantonen door recent boekje met eventueele aanvulling .

vanaf jan 2015 kan je dat ook aantonen middels app of visplanner op je telefoon.

de bewijslast dat je daar mag vissen ligt dus wel bij jou en niet bij de controleur


Gert

Je kunt het zelf zo moeilijk maken als je wilt in deze discussie, maar de voorwaarden en wettelijke regels  schrijven voor dat je EN de VISpas, EN dat boekje bij je moet hebben.....

Het gaat er ook niet alleen om waar je mag vissen, maar ook waar je je verder aan te houden hebt tijdens dat vissen.
Voor een rijbewijs heb je examen afgelegd, voor je VISpas niet.

Groet,
Gert

merijn1982

Heb 'm in principe altijd bij me. Maar heel soms vergeet ik 'm nog wel eens van de ene tas in de andere te stoppen. Dus als de app. Straks ook genoeg is heb ik het zeker altijd bij me. Toch makkelijker:-)
Tight lines!!

Hilco de Visser

Quote from: Gert on November 23, 2014, 17:32:43
Je kunt het zelf zo moeilijk maken als je wilt in deze discussie, maar de voorwaarden en wettelijke regels  schrijven voor dat je EN de VISpas, EN dat boekje bij je moet hebben.....

Het gaat er ook niet alleen om waar je mag vissen, maar ook waar je je verder aan te houden hebt tijdens dat vissen.
Voor een rijbewijs heb je examen afgelegd, voor je VISpas niet.

Groet,
Gert

maar vanaf jan 2015 vervalt de plicht van het boekje  en komt daarvoor app of visplanner in de plaats
een en ander naast de vispas dus

GJ

Er zit nog wel wat werk aan het de visplanner ap. Niet alle wateren zijn opgenomen. Ik woon aan een grote plas. De visplanner heeft geen gegevens over deze plas. En zo kom ik nog wel meer water tegen. Maar als dat goed werkt dan is het wel een uitkomst. Die boekjes snap ik niet :)

Gert

Quote from: Hilco de Visser on November 23, 2014, 19:30:57
maar vanaf jan 2015 vervalt de plicht van het boekje  en komt daarvoor app of visplanner in de plaats
een en ander naast de vispas dus

Ja Hilco, maar het is niet zo dat het boekje helemaal vervalt - je mag vanaf 1 januari kiezen: boekje, app of visplanner.
En je kunt nu (?, of in ieder geval binnenkort) al opgeven of je dat boekje vanaf 2016 niet meer wilt ontvangen. Huidig boekje is nog geldig t/m eind 2015.

Hilco de Visser

oh dat bedoel je , ja als je wilt kan je het boekje gewoon blijven gebruiken.

ik zal wel moeten want ik wil geen telefoon met internet .

dus ook in 2016 loop ik met het boekje rond

Scaramouche

Ben benieuwd of dat een beetje leesbaar is, vanaf een schermpje. Ik vind het boekje al lastig genoeg. "In Eemdalen: u mag vissen vanaf de eerste bocht in de Sodemieterse vaart tot aan de kromming van Westerwiekse poldersloot, ten zuiden van het Wippersbosje."

niet eens heel erg overdreven... Ik heb wel eens met een BOA die note bene lid was van de vereniging van het water waarin ik aan het visen was, en die gaf het ook op. "Ach, als je alles maar netjes terugzet vind ik het ook wel best." En bij controle door een agent hoefde ik alleen maar te zeggen "Ja hoor, kijk maar hier, op pagina 120 staat het." Die had er verder ook geen behoefte aan and wenste me goede vangst.

In 1 van bovenstaande gevallen stond ik trouwens ergens te vissen waar het niet mocht  ;D
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Rossie69

dus je het werkelijk internet nodig voor die app.
niet voor geinstalleerd dus.
nou boekje maar weer.
laat ik hem wel weer door snijden.

Hilco de Visser

ik heb ook slechts een klein gedeelte uit het boekje geknipt met het deel waar ik vis............

daarnaast heb ik nog een heel compleet boekje voor als ik over de provincie grens ga vissen

catchem

Je hebt geen internet nodig om de lijst op je telefoon te krijgen. Als je de app bv thuis download staat er ook een bestand met de lijst van wateren op je telefoon die offline is in te zien.

De vispas is de vergunning voor je hengels en het boekje (of de app) is de vergunning voor het water, vandaar dat je ze alletwee bij moet hebben.

Ik ben wel blij dat het boekwerk niet meer mee moet, maar dan mogen ze wel haast maken met al het water in de visplanner te zetten.

Joost S.

Eindelijk! Ik haat dat boekje!

En ik heb ook een hekel aan die befehl ist befehl mentaliteit onder veel controleurs.

Twee vissers controleren, een het boekje bij, en dan de ander een bekeuring geven omdat ie geen boekje bij heeft, alleen vispas.

Terwijl hij met het boekje van zijn maat kan laten zien dat je er mag vissen. Ook nog eens op een plek waar elke dag vissers staan, dus een beetje controleur weet al lang of dat je daar mag vissen.

Daar wordt ik altijd zo woest van.

Blij dat het weg gaat.

Scaramouche

Quote from: Joost S. on November 24, 2014, 14:00:56
Twee vissers controleren, een het boekje bij, en dan de ander een bekeuring geven omdat ie geen boekje bij heeft, alleen vispas.

Daar mogen ze je dan niet voor bekeuren, dat boekje staat niet op naam dus je mag gerust het boekje van een ander gebruiken om aan te tonen dat je ergens mag vissen. Mocht je toch de pineut zijn, altijd aanvechten, liefst door ter plekke een foto te maken van de combi pas + boekje met de BOA erbij, maar dat hoeft niet eens.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Joost S.

Is al een tijdje geleden.

Maar het is toch van  de zotte dat je een boekje moet laten zien op een plek waar elke dag vissers staan? Althans, dat vind ik.

Ik snap best dat een boa of politie niet alle slootjes zo weet, maar komop, waar je elke dag mensen ziet staan en controleerd, gewoon onzin.

Want dan gaat het er niet meer om of dat je ergens illegaal staat te vissen, maar gewoon dat papieren in ordnung zijn. En dat bevalt me niet, en schiet zijn doel voorbij.

Maar goed, we zijn er bijna van af. Nog even dat onhandige ding mee slepen.


Ik kan trouwens niet wachten op die app. Het is wel handig als je met je phone ergens staat, en het middels gps en de app gewoon info krijgt of je er wel of niet mag vissen. Want dat boekje, echt handig zoeken vonden ik het niet.

Straks kan je overal in Nederland, met even kijken in de app, weten of je er mag vissen. En of welke vergunning je eventueel nodig hebt.

Prima toch?

FlueFisker

Blij dat die in de toekomst thuis mag blijven, wel zorgen dat m'n mobiel dan altijd opgeladen is als ik ga vissen.
Ze proberen je hier in Ede echt te pakken heb ik het idee, eerst je vispas vragen zodra blijkt dat je die bij je hebt moeten ze het boekje hebben en als je die "helaas helaas" ook al bij je hebt moeten ze ook zo nodig nog je ID zien (echt standaard), tegenwoordig heb ik rijbewijs en vispas in het boekje gestoken en geef ze de hele bups in 1 keer, krijg vaak verraste reacties van de politie als ze dat zo braaf zien gebeuren.

Hebben jullie ook altijd dat ze je ID willen zien?
Quote from: merijn1982 on January 16, 2015, 11:08:17

Heb al een hoop ijsvogeltjes gepot afgelopen tijd. Erg mooi!!

Joost S.

Haha! Inderdaad! Dat doen sommige hier ook.

Gewoon aan het zoeken naar een probleem wat er niet is. Heel irritant.

Gert

Ik ben begin dit jaar 5 keer gecontroleerd, op verschillende plekken en door verschillende door BOA's.
Ik heb de VISpas en m'n rijbewijs in m'n portemonnee en laat ze altijd gelijktijdig zien. Boekje hebben ze nog nooit om gevraagd, maar als ik het toevallig eens niet bij me heb zeg ik dat altijd meteen uit mezelf.
En 1 keer was er een stagiaire bij, die het dus nog moest leren. Heb ik hem er op gewezen dat ie ook naar het boekje moest vragen, want z'n "leermeester" deed dat niet.
Maar ik heb nog nooit een vervelende BOA, politie of andere controleur gehad. Zou ook niet moeten vind ik, want zij moeten toch ook het visplezier promoten (mits je wel op z'n minst een vergunning hebt natuurlijk).

Joost S.


Hilco de Visser

ik ben dit jaar ook dievrse keren gecontroleerd en iedere controlewas gewoon een gezelligheids bezoek ................nooit geen problemen gehad.

altijd aardige lui

Nootjez

Toch opvallend...

Ik heb al 20 jaar een vergunning voor het Vlaamse gewest en ben nog niet één keer gecontroleerd  >:(