Beginners vragen: Hengels

Started by Koen, September 16, 2011, 20:39:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Koen

Dus ja. Hengels. Ik heb nu een goedkoop crystal river #4/5 setje die ik al 15 jaar heb gekocht en 6 maanden geleden weer eens van zolder gehaald heb, maar omdat ik dit toch vaker wil gaan doen weet ik zeker dat dit vervangen (moet) gaan worden door iets beters. Nu staat er veel op google en verschillende websites van verkopers. Hengels varieren van 30 euro tot 1500 euro!! Je hebt verschillende aktie van de hengel, top, medium en soft. En je hebt duizend en een fabrikanten van hengels. Wat ik tot nu toe verzameld heb aan info is het volgende:

- Als beginner wordt een hengel met tip aktie aangeraden om dat dit makkelijker werpt en je ook wat verder kan werpen.
- Hengel #4 is wat meestal gebruikt wordt voor forel formaat vissen
- Hengel #7 of #8 meestal voor snoek/baars.

Mijn plan is om in de komende tijd een #4 te kopen (forel) een daarna een #7 of een 8 voor grote baars en snoek. (ik weet dat lichtere hengels ook kunnen, maar om een snoek helemaal uit te putten voordat ik hem aan land krijg vind ik niet zo'n goed idee)

Mijn vragen aan jullie:
- Klopt de info die ik bij elkaar gesprokkeld heb?
- Welke merk hengels raden jullie aan en welke af?
- Hoe zit het met verschil in de samenstelling van hengels (materiaal, carbon, glasvezel etc)?
- Maakt het uit of je hengel uit 2 of 7 delen bestaat (heb nu een 7 delige)?
- Welke prijs range moet ik gaan kijken, of in ieder geval, vanaf welke prijs range?
- Mis ik nog informatie die ik wel zou moeten weten?

Ik weet dat ik ook een vliegvis winkel binnen kan stappen met de zelfde vragen, maar hier krijg je vaak een neutraler en eerlijker antwoord :) Sorry voor alle n00bie vragen en dat op een vrijdag avond :P

HappyFisherman

Quote from: Koen on September 16, 2011, 20:39:17
Ik weet dat ik ook een vliegvis winkel binnen kan stappen met de zelfde vragen, maar hier krijg je vaak een neutraler en eerlijker antwoord :) Sorry voor alle n00bie vragen en dat op een vrijdag avond :P

Hier krijg je alleen 5 verschillende neutrale antwoorden en weet je nog niet wat je moet  ::duim::
Het gebruik van een hengel is nogal persoonlijk en in een winkel kun je spulletjes uitproberen. Een goede winkelier verkoopt je geen onzin, want dat is slechte reclame die hij niet kan gebruiken!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

Helemaal eens met de vorige sprekers....

Probeer eerst eens een paar hengels van mensen die je kent (of probeer iets te regelen op het forum).... Voelen en kijken wat bij jou past en let vooral niet op merk of prijs...

En probeer dan vooral ook een goede combi van lijn en hengel te vinden... Een goede hengel met niet passende lijn (of andersom) werpt alsnog bagger...


Sieger

Koen

Kijk, dit is de informatie waar ik op zit te wachten :) Als ik thuis ben ook maar eens wat lessen regelen. Dat komt mijn keuze wel ten goede denk ik.

bij

heb je ook al nagedacht over de lijn?  Hier zit veel kwaliteit verschil in.
De aanschaf van een reel is minder spannend? Het is slechts bedoelt als opslag.

A{b}r{a}xa{s}

#5
'Tip actie' hengel zijn vlgs mij minder 'vergevingsgezind' en daardoor 'lastiger' voor een beginner.
Maar als je verschillende merken naast elkaar bekijkt blijkt dat medium fast hengels van het ene merk bij een ander merk als fast aangemerkt worden, en omgekeerd.... om de verwarring nog iets groter te maken :)

Voor forel, maar ook de witvis een een #4 een mooie keuze, maar ook hier geldt dat er uitzonderingen zijn want verwacht je grote forel (bv. OVM) dan zou ik geen #4 hengel pakken. Voor de baars is een #4 ook voldoende.

Niet onbelangrijk, de lengte van de hengel ! 9feet is denk wel doorsnee, maar... (weer een maar :) ) korter of langer kan in bepaalde gevallen een stukkie handiger zijn.

Ik ben zelf gecharmeerd van de Snowbee Diamond serie en de LOOP Evotec hengels (zit wel een flink onderling prijsverschil in !) Beide medium fast.

Vanaf €125 euro heb je denk al leuke hengels, de Snowbee Diamond ligt rond de €160-180 en de LOOP Evotec net boven de €300.

Waar woon je ergens, misschien zit er een gerenommeerde vliegviszaak in je buurt en dan zou ik daar zeker een bezoekje aan brengen.
Op probeer van mede vliegvissers eens een hengel uit als je de kans hebt, dat scheelt in je keuze maken.
Mocht je bij Roosendaal in de buurt komen dan kun je gerust een seintje geven, spreken we wat af en kun je wat hengels uitproberen.

Useless

Als ik jou was zou ik toch gewoon maar eens een gespecialiceerde hengelsportzaak instappen waar je over het algemeen een goed advies zal krijgen en ook de mogelijkheid hebt om een aantal hengels uit te proberen.
Slechte merken bestaan niet, wel minder goede hengels en die heeft ieder merk wel in z'n assortiment zitten. Ook de gerenomeerde merken waar vrijwel iedereen mee dweept.
Qua adviezen heb ik niets meer toe te voegen aan hetgeen hier al is gemeld. Het is overwegen waard om ook eens tweedehands te kijken want er worden veel goede hengels aangeboden.
Qua lengte is de plek waar je de hengel gaat inzetten mede bepalend voor de keuze. In polders met hoge rietkragen is een 9 voeter of langer vaak handig, in zwaar begroeide beekjes zijn korte hengels vaak weer handiger. Net als bij je zoektocht naar een vest bestaat er helaas geen universele hengel die de hele lading dekt.
Misschien is een hengel van 8,6 voet een aardig compromis.
Gewoon allerlei stokken uitproberen en kijken wat jou het beste ligt en vooral rekening houden met Sieger zijn advies dat een hengel nog zo goed kan zijn; zonder een goed passnde lijn blijft het waardeloos werpen.

Enne.....laat je niet foppen door iemand die roept dat de reel niet belangrijk is omdat ie alleen dient als opslag. Dit wordt alleen geroepen door mensen die nog nooit vis van een beetje formaat hebben gevangen  :)

A{b}r{a}xa{s}

Quote from: Rob van H. on September 17, 2011, 12:55:46
Hoi Koen

ik zag op je profiel dat je uit Rotterdam komt, in Overschie zit Martin Hengelsport (niet de goedkoopste, maar zeker een goede toko) waar je je zeker kan orienteren.

Verder zitten er genoeg verenigingen in en rond Rotterdam, bv. de vliegvisafdeling van Groot Rotterdam, VVV Voorne putten in Hellevoetsluis, en een hele gezellige (met gezien het aantal leden een flinke brok kennis en ervaring) FFC Tight Lines aan het Oostvoornse Meer (stiekum een beetje reclame ;) )
waar ze je zeker verder kunnen helpen op het gebied van het werpen met hengels van verschillende merken, binden van vliegen e.d.
zeker weten dat die laatst genoemde de leukste en gezelligste is :)

Dick

Ga eens naar Fly & Spin in Zwolle, daar geven ze in iedergeval een eerlijk advies, en kun je gewoon een hengel proberen, hebben een castingbaan achter de zaak

Koen

Quote from: Rob van H. on September 17, 2011, 12:55:46
Hoi Koen

ik zag op je profiel dat je uit Rotterdam komt, in Overschie zit Martin Hengelsport (niet de goedkoopste, maar zeker een goede toko) waar je je zeker kan orienteren.

Verder zitten er genoeg verenigingen in en rond Rotterdam, bv. de vliegvisafdeling van Groot Rotterdam, VVV Voorne putten in Hellevoetsluis, en een hele gezellige (met gezien het aantal leden een flinke brok kennis en ervaring) FFC Tight Lines aan het Oostvoornse Meer (stiekum een beetje reclame ;) )
waar ze je zeker verder kunnen helpen op het gebied van het werpen met hengels van verschillende merken, binden van vliegen e.d.

Hey Rob, Martin hengelsport ken ik ja, daar ben ik al vaak naar binnen gelopen.  spulletjes halen :P. Ik hoop nog eind deze maand op hun stukje Kyll te gaan vissen :)

A{b}r{a}xa{s}

lol, viel me gisteren ook weer op, nu weer, ...lijkt wel of jullie die streckes uit je koppie kennen.
daar ben ik dus echt slecht in...maar 't leuke is dat je dan elke keer opnieuw alles moet ontdekken. ;)

A{b}r{a}xa{s}

dit jaar overgeslagen, volgend jaar maar goed maken dan ;p

Koen

vanaf wanneer tot wanneer kun je daar eignelijk terecht? ik zit nog tot eind volgende week ik texas en wil eigenlijk het weekend daarna of het weekend daar weer na.

Koen

ok cool :) ga ik zeker doen.  ... nu heb ik helemaal geen zin meer om hier in texas te zijn :P enige wat je hier kan vangen zijn ratelslangen. gister bijna over 1 heen gelopen.

A{b}r{a}xa{s}

btw.. in het Marktplaats deel staat (nog) een mooie LOOP hengel :) :) :)

lord4163

Ik raad je een AFTMA 6 aan, je kan daar heel veel mee vissen. Ik zelf heb een Guideline Kispiox Trout set en ben er erg blij mee koste iets van 181 euro. Een hengel met meer delen is makkelijker in transport, en dat is wel handig al ga je de bossen  ;) Tussen de €111 en 311 euro heb je echt wel een leuke set.  ;)

vliegvisgek

koen gewoon bas effe mailen voor de loop hengel heb je een mooie hengel aan en aftma 5 of 6 is gewoon weg het meest gebruikt en ook ik begon met een 5# en dat ging prima en loop maakt mooie hengels hoor voor goede prijs  :)

Koen

Ik heb de duurste hengels ook gevonden, Hardy's bijna 1800 voor een hengel.  :o en 7000 voor een zoutwaterreel  :o Neusje van de zalm spul zeker?

A{b}r{a}xa{s}

en wel gelijk een reserve setje nemen dan he :) :) :)

Koen

Hahaha, ja uiteraard. Wel mooi spul. Ik zie dat er een winkel vlak bij Groningen zit (Paterswolde) die ze verkoopt. Als ik weer es bij mijn ouders ben ga ik daar zeker even langs :) Het andere merk wat ze verkopen is Greys. (hengelsportwereld.eu)

Koen

Quote from: Rob van H. on September 18, 2011, 17:26:37
Laat je niet gek maken hoor Koen door dat geteisem hier!! ;) ;)

gewoon een avondje uittrekken om het 1 en ander uit te proberen, leer je Bas en mij ook nog eens kennen (of dat nu meerwaarde voor wat betreft je keuze heeft ....denk het niet!!! ;))

Dat ga ik zeker doen Rob. Ik vlieg de 25ste terug van Texas, paar daagjes Jetlag weg slapen en ik moet nog mijn achterband van mijn motor nog vervangen (spijker) maar daarna ga ik zeker ff bij jullie langs. Ik zag al dat jullie ook vliegjes binden en dat lijkt me ook wel leuk om es te doen :)

A{b}r{a}xa{s}

Rob heeft ons zelfs 'huiswerk' opgegeven om te binden :)
Of dat gaat lukken ??? want ik ben niet zo'n binder.
Maarre gezellig, gewoon aan komen waaien !!

Koen

Hmm interresant, ben even op de Snowbee website aan het rond kijken naar de Diamond serie die 2 van jullie al aangeraden heeft. Nu hebben ze een combi set aanbieding die 20% korting geeft op de hengel+reel+lijn. Niet verkeerd. TFO valt ook binnen mijn budget. Loop zit er toch wel boven. Rond de 250 euro Hengel+Reel. Moet ergens een budget op zetten en gezien jullie adviezen moet dit reeel zijn :)

http://www.snowbee.co.uk/fly-fishing/fly-rods/ (onderaan staan de combies, Diamond, Prestige en Classic) Wellicht interresant voor een van jullie :)

Niet dat ik het direct ga bestellen hoor, ben nog ff aan het rond neusen en eerst ff proberen :)

ander dingetje, ik zie op, bijvoorbeeld, marktplaats veel #6jes te koop. Niet echt een geliefd formaatje?

Plantje

Ik weet niet of dat een niet-geliefd formaat is. Ik zou je namelijk ook een aftma #5 of #6 aanraden om mee te beginnen. Je kunt daarmee heel veel vis met goed fatsoen binnenhalen (daarmee bedoel ik, dat ie voor de meeste roofvis ook niet dermate slap is, dat je een urenlange drill nodig hebt).

De tip om een niet te korte hengel te nemen is wel een goede! 9 Voet is wel een mooie lengte. Toen ik begon had ik een hengel van 6 voet-nogwat. Dat was mooi voor een 12 jarige, maar toen ik vorig jaar de boel weer oppakte en weer met die hengel van start ging schrok ik toch wel! Ik was me helemaal suf aan het werpen en kon nog niet echt ver komen. Bovendien zat ik telkens vast in het riet!

vliegvisgek

aftma 6# is mijn favo heb diverse andere aftma,s maar vis het meest met een 6# (forel)
vis wel eens lichter maar dan op de forel putten 4 of 5
voorntjes en ander grut vis ik met een 2,3,4 licht aan het weer en de wind

snoek vis ik ook met 6# en de hele grote streamers met een 7# :)