Vrijdag is het eindelijk zo ver... De Semois!!!

Started by Jorrit W, May 29, 2012, 10:36:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jorrit W

Vrijdag is het eindelijk zover en ga ik met m'n vader en zwager naar de Semois. We verblijven op camping Maka. Zal bij terugkomst het verslag en wie weet foto's op deze site plaatsen.

Iemand nog tips voor de Semois bij camping Maka?

Mr. Tinus

Geen tips wel heel veel suc6 gewenst !!!

Jorrit W

Dank je. Heb er ook super veel zin in.

Alle internetsites over Semois en over forel en vlagzalm in de ardennen heb ik al gelezen.  :D

Aan de foto's en plaatsjes op internet te zien is het een prachtige omgeving. Als het weer nou ook een beetje mee zit wordt het ongeacht de vangst een fantastisch weekend.

Inderk

#3
De omgeving is idd prachtig, verwacht geen monstervangsten.
Geniet er van!!
Hier een verslagje van mij vorig jaar.
Verslag Vakantie Ardennen
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Rossie69

is kijken als je terug bent,hoe je het hebt ervaren ;)

succes en geniet ervan.


Jan Bruins

Steek vanaf de camping de Semois over en loop 1 of 2 kilometer naar links.
Ga daar het water in en vis dit stuk weer af richting camping.
Pas op voor de wilde zwijnen  :)
Veel suk6 !!
I don't drink water, fish f*ck in it...

Jorrit W

Ga er zeker van genieten. Gaat helemaal goed komen.

Bedankt voor je tip Jan. Dit zal ik zeker uitproberen!

Jorrit W

Heeft iemand trouwens ervaring met het vissen in het beekje wat langs camping Maka stroomt?

Jorrit W

Trouwens... Vanwaar 1 a 2 km maar links Jan?

Thijs pols

Veel plezier op de camping De camping eigenaar is zelf ook een vliegvisser en kan je vaak goed vertellen welke vliegen het op dit moment goed doen  en heeft zelfs vliegen te koop in de receptie van de camping
Wij zijn er net 2 weken geweest en heb er erg goed gevangen op groote nimphen en meivliegen veel plezier

Jorrit W

Hey bedankt voor de info Thijs.

Heb je toevallig ook in de beek naast de camping gevist? En wat heb je gevangen? Forel? Vlagzalm? Kopvoorn?

Thijs pols

Heb er kopvoorn en forel gevangen in de twee weken dat wij er nu waren. Maar vlag zalmen heb ik er vorg jaar wel gezien en gevangen ook barbeel en snoek zou er te vangen moeten zijn. In de beek heb ik ook gevist maar echt werprn zit er daar niet in met een rol worpje kun je nog wel wat maar dan hout het op  maar ben dan alleen op het stukje net naast de camping geweest verder op zijn de bomen gerooid en moet wel makelijk te vissen zijn

Jorrit W

Het heeft even geduurd door werk en studie maar het verslag is bijna af!

Jorrit W

Vrijdag 1 juni was het dan zover.

Iets later dan de bedoeling was (i.v.m. werk) reden mijn zwager en ik richting Auby sur Semois. Onderweg nog even bij onze schoonouders in Vielsalm langs om wat bagage en onze mountainbikes achter te laten en toen rap naar Camping Maka. Rond 23:00 uur troffen we mijn vader aan op de camping (hij was in de ochtend al vertrokken) en stonden onze tenten al klaar. Tijd voor een borrel dus... 1 werd 2 en 2 werd 3... al met al lagen we er dus laat in.

Na een slechte nacht slapen voor mij waren we er aardig op tijd uit. Waadpak aan en de rivier in. Dit was dus ook de eerste keer dat ik de camping en de rivier met daglicht zag... Wat een plaatje! Een genot om hier te mogen zijn.

Ik had de golden olive er aangeknoopt en tot mijn verrassing duurde het niet eens zo lang voordat ik mijn eerste forel mocht landen. Mooi formaat, 25 a 30 cm. Even later net achter een stroomversnelling was het weer raak. Ik stond al vissend te kijken naar een andere vliegvisser... hij kwam het water in, liep richting de overkant en begon het kantje af te vissen... ik denk een worp of 3 en ik hoorde en zag een forel wild spetterend in het water die hij overigens verspilde... 2 a 3 worpen daarna had hij er al weer 1 aan zitten... en ineens voelde ik een klap op mijn eigen lijn... mijn 2de forel van de ochtend mocht ik landen. Aan het eind van de eerste 2 uur vissen stond ik op 3 mooie forellen en was het tijd voor een bakkie koffie en een broodje.

Ook de onbekende vliegvisser (later... De Amsterdammer) kwam het water uit en we vroegen hem waar hij mee viste aangezien er bij elke worp een redelijke plons van zijn vlieg te zien was. Het antwoord was een mooie streamer van een redelijk formaat met een aardige goudkop. Een soort van Cone Head Wooly Bugger Black. Dit moesten wij dus ook proberen aangezien hij toch aardig wat forellen ving.

Eerst even naar een dorpje om boodschappen te doen en uiteraard de viswinkel te bezoeken. Daar had de eigenaar een mooie collectie vliegen uitgestald en zagen we de streamers die De Amsterdammer had. Deze werden dus direct opgekocht en bij terugkomst op de camping er direct aangeknupt en... met resultaat! Aan het eind van de dag stond mijn teller op 14 mooie forellen en 1 kopvoorn. Verder zagen we deze avond voor het eerst de bever die elke avond om 19:00 uur langs kwam zwemmen. Geweldig. Wat een mooi beest.

Ook de zaterdagavond smaakte het bier, de wisky en de baco weer heerlijk. En ja... ik moet zeggen dat ik het dan op een camping het meeste naar mijn zin heb. Lekker buiten in de natuur. Vuurtje en wat drank erbij... Heerlijk!

De zondag werden we weer op tijd wakker maar wat ze de hele week al voorspelde klopte idd. Regen! Het zou vandaag de hele dag regenen! We hebben het wel ongeveer de hele dag geprobeerd... waadpak aan, regenjas er overheen en de hoed op maar de vangsten waren stukke minder dan de zaterdag. Aan het eind van de middag nog ff dorpje in geweest. Heerlijke pizza gegeten en mijn vader moest nog even naar de viswinkel om een cadeau voor mijn zwager te halen die de maandag jarig was.

Op de camping terug gekomen nog wel even gevist dit keer met een mooie grote gele meivlieg maar verder dan 1 mooie kopvoorn (van groot formaat) kwam ik niet. Mijn vader en zwager die ook met de meivliegen aan het gooien waren vingen overigens wel een paar forellen op deze avond dus. Ik zal wel op de verkeerde plaats hebben gestaan.  :) De teller van zondag stokte op 2 forellen en 1 kopvoorn.

Daarna hebben we een mooi kampvuur gemaakt en om 00:00 uur mijn zwager gefeliciteerd. Zo'n verjaardag is leuk maar moet daar zoveel drank bij???

Ook de maandag viel er helaas veel regen. Ook deze dag weer de hele dag in de rivier gestaan maar ook vandaag waren de vissen moeilijk te vangen. Aan het eind van de middag vlak voor we zouden gaan eten stond ik in de rivier en zag ik op een meter of 2 een witte schim in het water. Vis! En wat voor één! Eigenlijk was ik al iets te ver doorgelopen dus probeerde ik tegen de stroom in mijn vlieg telkens vlak langs de bek van de vis te laten drijven... Maar hij had geen interesse. Ik ben het water uitgelopen en een stukje terug gelopen om daar het water weer in te gaan en de vis van voor aan te werpen... lang geen resultaat maar toe ineens... een vis sprong met streamer en al het water uit... mijn hart ging te keer!!! Ik de vis binnen halen hmmm voelde toch lichter dan ik verwacht had... bleek het een "gewone" forel te zijn en niet die witte vis die ik daar gezien had. Later hoorde ik van de campingbaas dat het een albino barbeel was en dat vele mensen het geprobeerd hadden maar niemand die kon vangen. Naast de bever en 2 albino barbelen hebben ze op de camping nog een bijzondere bezoeker namelijk een wasbeer. Deze hebben we helaas niet kunnen zien.

Na het eten kregen we een tip van de campingeigenaar om een stuk stroomafwaards te bevissen. Daar aangekomen stonden we pas echt te genieten. Wat een plaatje! Zo'n fantastisch mooie natuur! Die avond hebben we daar een aardig stukje afgevist met z'n 3en maar niet zo heel erg veel gevangen.

Mijn vader was al teruggelopen naar de camping toen het gebeurde... Door de sterke stroming schoot mijn schepnet van mijn vest los... ik er achteraan maar voelde ineens dat het veel te diep werd... even een stapje terug, met de reel mijn schepnet gehaakt... weer een stapje terug en... dat was het verkeerde stapje. Mijn voeten gleden uit en ik lag tot mijn kin in het water. Kon geen bodem meer vinden en voelde langzaam mijn kleding in mijn waadpak nat worden. Ben als een gek met mijn hengel nog in mijn hand met de stroming mee gaan zwemmen en gelukkig heelhuids aan de overkant gekomen. Een angstige ervaring dus. Gelukkig konden we er al vrij snel om lachen maar dit hoef ik toch echt niet meer mee te maken. Ik had jaren geleden in de film "the river runs through it" gezien dat wanneer je wadend aan het vissen bent je je sigaretten altijd onder je hoed moest houden... ik kon er dus, om van de schrik te bekomen, gelukkig nog ff een opsteken.  :)

Dinsdag was onze laatste dag. Mijn vader zou vandaag helemaal niet meer vissen. Hij ging zijn tent afbreken en op tijd richting Nederland. Mijn zwager en ik hebben deze dag nog wel de hele dag in het water gestaan. Het was stralend weer en wij zouden pas rond 22:00 uur in Vielsalm zijn. We zijn deze dag 3 keer stroomopwaarts te water gegaan en al vissend langzaam terug wadend naar de camping gegaan. Ook vandaag deed de steamer het weer goed. De teller van dinsdag stokte op 8 forellen.

Helaas vloog de tijd voorbij en werd het ook voor ons tijd om te vertrekken. In totaal heb ik 32 mooie vissen mogen landen maar veel belangrijker... erg genoten! Wat een schitterende natuur en wat een vissen. Hier komen wij zeker nog een keer terug. Waarschijnlijk in september weer!

Gerrit72


Geweldig verhaal! Mooi dat jullie het zo naar je zin hebben gehad, klink goed, de visserij daar ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Jorrit W

#15
Foto's van het weekend.











[attachment deleted by system]

A{b}r{a}xa{s}


Thijs pols

Mooi daar he! Leuk dat jullie toch en aardig visje hebben kunnen vangen

Bert J.

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

harlin

mooi verslag uit een mooie omgeving,
je mag vaker zoiets posten.  ;D
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Jorrit W

In september gaan we weer die kant op dus... nog ff wachten op het volgende verslag.  :D

Rossie69

Das genieten of niet dan.

leuk verslag Jorrit.


Gerrit72


Geweldige stek & foto's ;D

Quote: Pas op voor de wilde zwijnen 

Waarom? geeft ook een spectaculaire dril (zeker bij vals gehaakt ;))
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Jorrit W

Kreeg gister te horen dat m'n ouders volgende week of over 2 weken een weekend die kant op gaan... Ik zeg... toch maar ff een weekendje meepakken. :D

Thijs pols

Quote from: Jorrit W on July 09, 2012, 08:24:41
In september gaan we weer die kant op dus... nog ff wachten op het volgende verslag.  :D

Weet je ook al waneer je daar bent?wij zijn er van 8 tot 16 september