Flyfishing the Caribbean; het beloofde verslag

Started by Willem, February 28, 2013, 15:22:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Willem



Zondag 17 februari was het eindelijk zover... we konden gaan vliegen, op naar de Cariben. Ik kon echt niet wachten op de warmte, de zon, de zee, maar vooral... het vliegvissen. Helaas moesten we toch nog even wachten, op het vliegveld. We kregen te horen dat we op standby stonden, dus we hadden geen plaatsen in het vliegtuig. Gelukkig gingen we als eerste door de gate, en hadden we alsnog 4 plekjes. Dat was het lange wachten wel waard.

Om 7 uur locale tijd landde het vliegtuig op de bestemming, en kregen we een warm onthaal van mijn zus die daar voor 4 maanden stage loopt, en mijn oom, tante, neefje en nichtje die daar wonen. Achterin de pickup met een biertje in de hand reden we naar het vakantiehuisje waar we deze week zouden verblijven.


De volgende ochtend werd ik om 4 uur wakker, buiten nog donker. Ik sliep nog even door tot 6 uur, en toen het licht begon te worden pakte ik de spullen bij elkaar. Buiten in een heerlijke 27 graden Celsius maakte ik wat foto´s van de parkieten, suikerdiefjes en andere prachtige vogels. Toen het helemaal licht was konden mijn zusje en ik richting het strand gaan. Mijn zusje wilde gewoon mee om lekker uit te waaien, ik om te vissen natuurlijk.
Lang duurde het niet, want na 5 minuutjes vissen hing de eerste vis, en meteen de meest idiote vis aan de haak. Een fraaie platvis, een pauwbot gaf leuke sport, en mocht even op de foto.


Wat er toen gebeurde was heel raar. Ik zag wat visjes springen, en klom van de rotsen naar het strand naar beneden, om te werpen. Maar de vis was verdwenen. Wel ving ik vrij snel achter elkaar twee Coneys. Prachtige visjes, maar die kleintjes geven weinig sport.


Toen ik even niet oplette en wegkeek voelde ik opeens een vis aan de lijn trekken. Ik sloeg maar met de hengel aan, de vis was onder de top en ik keek net weg. Tot mijn grote verbazing bleek het een bonefish te zijn die wat zag in de grote, zware garnaal. Helaas schoot ie na een paar tellen los.
Vijf minuutjes later zag ik de bone weer zwemmen, voor m´n voeten. Ik liet de garnaal zakken en meteen was het raak. Stripstrike was helaas weer niet echt mogelijk, de vis was onder de top.  Maar hij hing wel, en speerde er vandoor. Toen de vis alle lijn uit m´n handen had en ik op de reel kon gaan drillen schoot ie los helaas. Ik baalde als een stekker. Maar met de gedachte dat de bones helemaal niet zo lastig zijn viste ik door.
Plotseling word de garnaal boven het rifje hard onderschept, en de vis nam meteen lijn. Na een erg leuke dril, waarbij de vis meerdere malen lijn nam kon ik mijn eerste Jack landen. Een kleine Barjack, erg mooie vissen.


Na wat gemiste aanbeten van wat houndfish, een soort geep maar dan met grotere tandjes ving ik een Lizzardfish. Erg leuke beesten. Na de Lizzardfish hing ik voor de gein een poppertje aan de leader. Na 3 keer poppen werd deze meteen ruw onderschept, en kon ik weer genieten van een leuke Barjack.


Toen was het tijd voor een goed ontbijt, en gingen we met het gezin wat touren. We kwamen bij een mooie flat aan met een aantal windsurfers. Tussen het zeewier, waar je niet mag vissen, zag ik 2 grote bones azen. Niet tailen, maar gewoon de hele rug boven water, zo ondiep was het.
De volgende ochtend vroeg stapte ik uit m´n bed, en om 7 uur stond ik weer aan het strand. De coney´s waren goed los, ik ving er een aantal, en ook twee Houndfish mochten even op de foto. Het vissen op die Houndfish is erg leuk. Als ze je vlieg zien komen ze echt van tien meter afstand aanspringen om je vlieg te halen. De aanbeten zijn ook erg hard, ze trokken de lijn zelfs uit m´n hand. De coney´s springen soms ook, als je heel snel over het rifje heen stript komen ze vanuit de diepte de vlieg halen, en vliegen compleet het water uit.






De volgende ochtend ging ik met mijn vader en oom weer naar de flats. Helaas stond het water nu hoog, en was de wind goed aangenomen waardoor ik niks kon spotten. De rest van de week bleef de wind zo hard, windkracht 6 stond er altijd wel op de flats, wat het erg lastig maakte.
Deze ochtend wist ik wel een beste snook, rond de 80cm te verleiden in de buurt van wat mangroven. Helaas loste deze ook toen ik hem op de reel had... balen. Ik ving wel nog een Lizzardfish en wat Houndfish.


Overdag werd er niet veel gevist. Vooral touren en andere activiteiten met de familie vulden de dag.
De ochtend daarna gingen we naar een andere flat, maar al snel bleek dat we niet goed zaten. Je zakte er echt een heel stuk weg in de modder, er viel niet te waden en bones zagen we ook niet.

We besloten naar een stuk te gaan waar je ze zou kunnen vangen l blindcasting. Daar kwamen we een local tegen, die ons vertelde dat de wind veel te hard was deze week voor de bonefish. Volgende week zou die weer wat afnemen, en kon er weer op gevist worden. Maar nu was die echt te hard. Wel kwam er plotseling een zeeschildpad tevoorschijn voor m´n voeten. Prachtig dier. Mijn zus, die hier al anderhalve maand verbleef had ze nog niet gezien, en die konden we mooi jaloers maken. Hehe.

De dag daarna zouden we weer naar de surfers gaan. Ondanks de harde wind ben ik maar gaan waden op de flats, en spotte ik een bone. En ja hoor, hij pakte de garnaal, en de dril kon beginnen. Het was geen hele grote, en liet me niet eens de backing zien. Na 5 minuten en een leuke dril op de #7 kon ik mijn eerste bone landen. Wat was ik blij! Een man die stond te kijken wilde wel even een paar foto´s maken.


Later miste ik nog een bone. Maar dat maakte me niet veel uit. Mijn missie was geslaagd. Een bone en een grouper(Coney) op de vlieg waren mijn doel, en dat was gelukt.
Al wadend kwam ik nog een mooie Permit tegen, die aan het tailen was boven het witte zand. Maar toen ik een krabbetje had aangeknoopt was hij alweer in het diepere water verdwenen. Ik ben maar wat gaan blindcasten naar het diepere wierbed met het krabbetje. Er kwam direct een grote koffervis achteraan, maar die pakte de vlieg niet. Geinige vissen.

Toen brak de laatste visdag aan. Met een speedboat gingen we naar een ander strand varen, waar ook nauwelijks hengeldruk is. Ik ben er eerst gaan snorkelen, en kwam wat Palometa's tegen, en wat andere jacksoorten. Die Palometa's moest ik vangen! Het was ook de eerste worp raak. Strippen als een idioot, wat een snelle visjes zijn het. Ook erg sterk!


Ik ving twee Palometa's, een paar Horse-eye Jacks(mini) en een Barjack. Wat een prachtige visserij was dat! Snelle vissen, snel strippen, helder water. Je ziet echt alles! Helaas werd de wind steeds harder en kon ik nauwelijks meer werpen. Ik vond het wel mooi geweest toen.




De volgende dag zijn we met z'n allen naar een groot natuurpark gegaan, waar we een boel Wara Wara's zagen. In het nederlands de Kuifcaracara. Mooie roofvogels, die wel iets van een gier weghebben. Bij een karkas van een geit zagen we er een stuk of 20, die snel wegvlogen toen we aankwamen.


Ook het snorkelen daar was prachtig, de grootste papagaaivissen zagen we, je hoorde ze gewoon op het koraal knagen, prachtig. Zoveel vissen, koralen en ander leven daar onder water, super om te mogen zien.
De laatste dag gingen we weer terugvliegen, maar in de ochtend kon ik nog even een uurtje vissen. Ik ving nog 2 soorten snappertjes en een klein koffervisje. Man man man, wat heb ik daar genoten. En wat is die Nederlandse kou weer wennen.

Hier nog wat foto's die ik niet in het verslagje heb kunnen plaatsen:
























Ik hoop dat jullie het een leuk verslag vonden, en dat ik het niet voor niets heb geschreven, haha. Hier nog als afsluiter een compilatie van al het beeldmateriaal dat ik gemaakt heb.

http://www.youtube.com/watch?v=uOb4E0mkYY4

Willem

Gerrit72



Willem;

::goodjob::

Hallo! wat een verslag! Mooie vissen Willem en wat een omgeving :)
Leuk dat je je doelen behaald hebt en de bijvangst is ook niet verkeerd ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

HappyFisherman

Leuk stuk Willem. Volgende kerstvakantie die warmte maar eens opzoeken (misschien... :) ).
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Jan Damman

Goed verslag Willem en mooie foto's, ik krijg zo wel een beetje heimwee.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Bert J.

Heel mooi verslag Willem! Super om je eerste bonefish te vangen!
Filmpje is ook gaaf. Doe ik je niet na.  ::goodjob::
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

catchem


Koen


MartinT

WOW, super verslag en foto's Willem.
Fijn reeltje hé die Loop Xact 8)

wouter veuger

gaaf willem!, cool verslag en mooi fotowerk,maar dat zijn we gewend van je :) ::goodjob::

Gert


Marksman

Mooi gedaan Willem, leuk om te lezen en te bekijken.

Canadian_Streamdance

Maga Gaaf Willem! wat een mooi verslag en filmpje :D
moet echt een super ervaring zijn! kwijl kwijl! 8)

FSCHAMP

Prachtige natuur, prachtige vissen, prachtige vakant en mooi in beeld gebracht  :P :P

Ik droom ook van zo'n uitstap. Heb me al een zeewater bestendige hengel gekocht en ben nu op zoek naar een geschikte reel.  Wat was het budget voor deze reis als ik indiscreet mag zijn? En waar ben je juist geweest?

Grts,

Gino V.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Herman

Gaaf Willem,
kan niet wachten tot oktober.... mag ik ook weer die kant  op  8)
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Troutbuster

Mooi verslag Willem!! ::goodjob::

Super trip!!

Bedankt voor het delen!

Gr

Jan
"Petri Heil"


jelle

mooi verslag van ook een mooie omgeving ::goodjob::
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

harlin

Mooi filmpje Willem,
zag de lengte en dacht: dat wordt stukjes overslaan want zoiets moet niet langer duren als 5 minuten.
Heb zonder  te verspringen alles bekeken,  ::top::
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Henkie

Wat een super reis, Willem! Mooie foto's en je filmpje is weer als vanouds.  ::goodjob::

johannes

Prachtig verslag echt heerlijk om te lezen filmpje bekijk ik later

Vind die groeper(tjes) wel heel gaaf !!!!!

hendri

gaaf verslag man, wat een avontuur!! helemaal top.

hendri

oja, ook een donderse stoere film man! doe je knap.

Kampo

Mooi verslag en super foto,s eind van de maand naar cuba verslag volgt,
Kampo scholte

Joost S.

Schitterende fotos en leuk verslag willem. Bedankt voor het plaatsen.

Zoveel verschillende vissen in zo korte tijd. Lijkt wel een vliegvisparadijs daar.

R.S.N Flyfisher

Super verslag Willem!  :D
Video is ook zeer zeker geslaagd!  ::goodjob::

Patrick(WF)

Gaaf hoor. Mooi verslag en mooie foto's.

Thanx for sharing.  ::goodjob::
Groet Patrick