het kriebelt weer..............

Started by Bone F, December 07, 2012, 18:15:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bone F

Het reisvirus kriebelt weer en dit keer wordt het m.i.v. 11/01/13, 2 maanden Z.O Azie t.w. Thailand/Cambodja/Vietnam/Laos. Niet om te blitzen maar ja je leeft maar 1s! :-[ De hengel(s) gaan natuurlijk mee en het zal niet storm lopen met reply's maar heeft iemand daar wel eens gevist? Ik zal proberen om zo nu en dan iets over viservaringen te posten. Vissen is niet het hoofddoel natuurlijk maar het bloed kruipt....................................... Ik zit me nog wel ff suf te piekeren wat ik als vliegen mee zal nemen. Iets garnalerigs en streamerigs denk ik. :-\


grtn Frans

Rene V.

Hallo Bone F.,

Nooit gevist in Azie maar het lijkt mij wel dat je met clousers en decievers nooit een buil kan vallen,er wordt wereldwijd vis mee gevangen.Garnalen lijken mij ook niet slecht aangezien deze ook wereldwijd voorkomen en gegeten worden.Voor de zekerheid zou ik iets van knoopbaar staaldraad meenemen voor de vele tanden die overal wonen.Roofvis pakt overal wel de zelfde dingen,als je op specifieke vliegen sites kijkt bv saltwaterflies zie bij een soort vlieg vaak een hele rits van te vangen soorten.

Prettige vakantie Rene V.

Jasper

En je hebt er milkfish vijvers en kwekerijen waar je volgens mij heel wat lol kan beleven

harlin

Quote from: Bone F on December 07, 2012, 18:15:11
Het reisvirus kriebelt weer en dit keer wordt het m.i.v. 11/01/13, 2 maanden Z.O Azie t.w. Thailand/Cambodja/Vietnam/Laos.

M'n jongste dochter zit daar ook voor een maand of 8.
Als ik de foto's voorbij zie komen moet er genoeg water zijn om te vissen.

Misschien kan zij je wat verder helpen met een paar mooie plekken.  ;)
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Bone F

Waar we heen gaan ligt op ongeveer dezelfde breedtegraad als Belize. Het zou natuurlijk mooi zijn als daar een verdwaalde bone zwemt ::dance::
Zoutwater vissen lijkt me mooier dan zoet. Ik heb al iets gezien van wat ze daar zoet vangen mwa.............niet echt om opgewonden van te raken.
"Vliegvissen" kennen ze wel in Vietnam. Daar zijn filmpjes van. Een bamboe stok en een "reel" in de vorm van een eenvoudige vliegerlijn spoel.

DocSalmo

Hoi Frans

Ik heb mijn lieve Thaise vrouw in België leren kennen.  Ondertussen zijn we al een paar keer naar Thailand geweest en daar is heel veel te beleven voor (vlieg-)vissers.  Zowel zoet- als zout water.

Zoet water
  - Giant snakehead vind je overal.  Een beetje zoals snoekvissen bij ons.
  - Thai mahseer (zie het artikel van Peter Luitze in De Nederlandse Vliegvisser)
  - Voorts zijn er tal van reservoirs waar grote vissen (pacu, arapaima, etc) worden uitgezet (zoals wij hier doen met regenboogforellen)

Zout water
  - Er zit bonefish, maar die wordt enkel toevallig gevangen, heel sporadisch tijdens de diepzeevissen.
  - Er zijn plekken waar je een soort flats hebt waar je kan vissen op groupers, snappers en grote gepen.
  - Ga eens met echte Thais mee op een longtail boot en vis op queenfish, barracuda, mahi-mahi (dorado), king mackerel, grote gepen, sailfish, etc
  - Er zijn veel mangrove gebieden waar je indo-pacific tarpon kan vangen (niet zo groot als zijn broertje)

Ik heb het geluk dat mijn schoonbroers daar beroepsvissers zijn.  Hieronder zien jullie een filmpje van ons laatste bezoek in maart 2012.  Op de boot viste ik met gewone hengels.  Vanaf het strand en op de "flat" viste ik met de vliegenlijn.  Voor op zee ga ik investeren in "zwaar materiaal" :)

http://www.youtube.com/watch?v=ZZsRZkloYGE&hd=1

Waarschuwing: alle grote vis is "cacth & kill".  Deze werd later verkocht op de lokale markt.  Mensen die moeten leven van 5 euro per dag hebben niet direct een boodschap aan onze ideeën over catch & release.  Misschien dat deze mentaliteit kan veranderen als ze zien dat toeristen bereid zijn om daarvoor goed te betalen.  Maar het feit dat we eigenlijk alleen de grote exemplaren vangen, bewijst dat we met een gezonde vispopulatie te maken hebben.

Welke periode ga jij Frans? En waar zitten jullie dan ergens?

DocSalmo

#6
Vliegen voor zout water:
  - clousers (groot en klein)
  - crazy charlies (ik ving me te pletter op mijn ene witte exemplaar totdat die letterlijk uit mekaar viel)
  - EP streamers voor bijvoorbeeld de gepen
  - garnalen zou ik zeker ook meenemen, Frans

Vliegen voor zoet water:
  - Die snakeheads worden dikwijls op poppers gevangen.  Zet ook maar een staalkabeltje!

Met de boot op zee kon ik nog niet veel met de vlieg vangen.  Mijn reis van dit jaar was eigenlijk een verkenningstocht op dat gebied.  Volgend jaar ga ik 2 manieren proberen:

(1) Ik merkte dat de queenfish vooral gevangen werd op diepte terwijl en nadat de mahi-mahi's bezig waren met een jacht.  Volgens mij doen de queenfish zich dan te goed met verminkte prooivissen die als gevolg van de jacht naar de bodem zakken.  Volgend jaar ga ik ze "pollak-style" proberen vangen.  Dus met een snelzinkende zware lijn met een grote blinkende vlieg (type zware clousers of kerstversiering-streamer).

(2) Mahi-mahi, sailfish en barracuda vingen we vooral tijdens het trollen wanneer we 's avonds terug naar de haven keerden.  Trollen en vliegvissen is eigenlijk not done en wordt door IGFA zeker niet erkend.  Stationair dus.  En je hebt slechts enkele kansen per dag.  Zorg er dan voor dat je hengel standby ligt op de boot.  Intermediate billfish lijn.  Deftige streamer of popper. 

Mijn "flat" ga ik verder verkennen en er gaat zeker silkekrogen mee voor die grote gepen.  Het is schitterend om ze te zien jagen en ze nemen gretig het aas als je dat in hun buurt kan krijgen.  Helaas is het super-moeilijk om de haak te zetten.  Hopelijk heb ik meer succes met die silkekrogen.

Helaas was er door "omstandigheden" absoluut geen tijd om op meren en rivieren te gaan vissen, maar dat zal ik volgende keer zeker inhalen.

Volgende keer = 28 maart tot 16 april !


HappyFisherman

Heel gaaf! Ik ben benieuwd hoe het jullie beiden af gaat!!!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Useless

Schit-te-ren-de filmpjes overigens. Niet alleen die over Thailand maar ook de andere. Als Scandinavie liefhebber met veel plezier je film over Noorwegen bekeken.

Bone F

DocSalmo

Bedankt voor je uitgebreide reactie en de film is erg leuk. Heeft ze nog een leuke zuster... grapje! Ik ben wel benieuwd in welk gebied jij vertoeft. Op flats met weinig golfslag kun je plezieriger vissen dan met. In Belize ligt op 1,5 km. afstand een groot rif voor de kust die de golfslag reduceerd en dat vist een stuk prettiger want anders ligt je lijn sneller voor je voeten dan je kunt strippen. Het gaat mij nooit om echt grote vis te vangen zo'n Tarpon als je liet zien vind ik al prima, lekker in een mooie warme omgeving een visje vangen wat kan een mens zich meer wensen? Die mangrove bushes zagen er ook uitnodigend uit. Daar moet volgens mij Snook en Tarpon zitten en misschien nog wel meer leuks. Wij gaan dus zoals gezegd van 11/01/12 t/m 09/03/12 naar ZO Azie te beginnen in Bangkok. Dan naar Cambodja, Z/N Vietnam, Laos en terug naar Bangkok. Voor de kust van Vietnam zijn ook nogal wat eilandjes misschien met flats daarom heen.

Groeten,

Frans

PS. Kan ik ze (familie) daar de groeten overbrengen ;D

DocSalmo

Hoi Frans

Verwacht geen snook of tarpon zoals jij die kent hé  ;)  Het is een andere oceaan dus ook voor een groot deel andere vissen.
  - Snook zit er niet, ook niet in de mangroves.
  - Er zit wel barramundi.  Een soort zeebaars, lijkt een beetje op snook.  Wordt ook best groot.  Daar heb ik er in maart 2 stuks van gevangen.
  - Die indo-pacific tarpon is klein.  Veel kleiner dan zijn broertje in de Atlantische Oceaan.
  - Voor de rest is er in die mangroves genoeg vis te vangen.  Zelfs een aantal trevally-soorten.

Wij zitten ergens tussen Phuket en Kaolak.  Helemaal in het zuiden, op het schiereiland met Maleisië.  In het westen heb je dan de Andaman Sea (waar ik vis) en in het oosten heb je de Gulf of Thailand.

Informeer goed waar je mag vissen en waar niet.  Op vele "vruchtbare" stekken mag je niet vissen.  Die zijn beschermd en hier vind je vooral duikers en snorkelaars.  Er zijn meer toeristen die duiken dan vissen.  Vandaar...

Gerrit72




::goodjob:: Doc salmo, mooie film man!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Bone F

Docsalmo

Bedankt voor je info. Baramundi lijkt me leuk, ff terug denkend aan de afleveringen van Rex Hunt. Zal nog wel ff lastig worden om uit te vinden waar je wel en niet mag vissen in Vietnam maar daar kom ik wel uit. Ik zal bij gelegenheid en als er iets te melden is er op terug komen op dit forum.