Canadavistrip september 2012 deel 2

Started by sjoerd, November 27, 2012, 20:00:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjoerd

Zoals beloofd hierbij deel 2 van onze trip naar BC. Deze week stond in het teken van de zalmen.
Nadat we op dag één al even hadden mogen snuffelen aan de vangst van enkele zalmen, waren we
eerst een week op de forel geweest en zou er nu in theorie meer zalm in de rivieren moeten zijn, Nou dat klopte.
Elke dag zag je weer nieuwe vis optrekken, hun aanwezigheid kenbaar makend met grote plonsen, sprongen
uit het water, head en tailrises of half boven water ploeterend door de ondiepe stroomversnellingen.
Ook de tweede week hadden we volop zonneschijn en moest de anti-zonnebrandcreme echt wel gebruikt worden.
Onderstaande plaatjes geven een kleine indruk van de vangstmogelijkheden die daar zijn met als extra het  vissen in een
schitterend decor van bergen en bossen en heldere rivieren. Het wildlife  dat we zagen was  een bonus, zoals de beren, de ijsvogels,
bald eagles, coyote, bevers, kraanvogels, nerts, zeehonden, bighornschapen etc.
Ik zou zeggen geniet van de plaatjes.

Sjoerd



Ton met één van de vele gevangen chums, oftewel dogsalmon dan wel Ketazalm uit de Harrisonriver



Menno drilt  een van de sterke chumzalmen  in de Stave river.



en hier mag die nog even poseren



Het barst langs de Harrisonriver van de bald eagles. Hier kon ik eentje fotograferen
met een  zalm in zijn klauw.



maar ook de eksters pikten  graag een graantje ,uhh oogje,mee



Bighorns zagen we ook.



Wat bedoeld wordt met een dagje "steuren sleuren" door Tom en Menno
laat dit plaatje wel duidelijk zien!!.
Hier is Tom in actie en met succes.........

een mooie witte steur uit de Fraser river.
Beiden wisten enkele vissen te haken , te landen en soms helaas ook te verspelen.
Maar ook het zien van een joekel van een steur die dichtbij de boot even het water
uitsprong maakte veel indruk.


terwijl beide mannen zich bezighielden met het steuren sleuren (er konden maar twee vissers
mee aan boord) heb ik mij die dag vermaakt met het vangen van dit soort jongens.
Kapot was ik aan het eind van de dag na het vangen van maar liefst zeventien zalmen!!! en daarnaast ook nog vier stuks vals gehaakt. maar wat
was het gaaf. Dit monsterachtige "visje" van bijna een meter was bijna niet te tillen zo zwaar!. Ik was blij dat ik die dag ,tussendoor
nog even een lekke band van onze huurauto moest laten vervangen bij een garage!!!



close op van een male chum ,die geweldige kaken en tanden krijgen.
tijdens hun reis stroomopwaarts. Ik heb gezien hoe ze agressief naar elkaar
bijten bij het vechten om een goede nestplaats. Let maar  eens op de bijtsporen (krassen)bovenop zijn kop



Het is niet altijd te voorkomen dat je zo nu en dan eentje vals haakt.
Wat eenextra power hebben ze dan. Zoals hier op de foto te zien zit je dan binnen no time, een heel  stuk in de backing
ondanks de zo strak mogelijk afgestelde slip! En je moet hem wel binnenvissen .pfff, lamme armen krijg je ervan.



Een fraai drilplaatje. Deze was goed gehaakt en dat merk je meestal direct aan het kopschudden. Je kunt ze
dan beter sturen en drillen



maar ze blijven doorgaan zelfs als je ze gebeached hebt. Daar gaat het nog wel eens mis met
een onervaren visser. Je denkt de vis uitgedrild te hebben, loopt er naartoe en dan met één slag
van zijn staart is hij weer in het water en ineens weer tien meter of meer weg'Tsja als dan je lijn
een slag om de top zit.of je de hengel neergelegd hebt op de stenen....:S
Chumzalmen worden dan ook niet voor niks " tacklebusters" genoemd.



Maar Tom en Menno waren snelle "leerlingen"en haakten en vingen
de nodige zalmen alsof ze nooit anders gedaan hadden. Prachtig om je vismaatjes
te zien vangen en te zien genieten. Dat geeft een voldaan gevoel want je hebt ze
natuurlijk vooraf wel lekker gemaakt met foto's en verhalen maar het moet natuurlijk
wel even gebeuren. En alle factoren heb je nu eenmaal niet in de hand.



het prachtige helder water leende zich goed voor onderwaterplaatjes



de laatste dag bevisten we ook nog de Vedder river. Vanwege de lage waterstand en
het feit dat het er  het hutje mutje stond met locale vissers, hadden we deze river gemeden.
Toch kon je met wat moeite wel een rustige plek vinden.



op de plek van de vorige foto, stonden de nodige vissen. Onder andere Kingzalmen en
zoals op deze onderwateropname, een aantal coho oftewel zilverzalmen waarvan ik er eentje
wist te haken maar die schoot helaas los na enkele acrobatische sprongen.
hoeveel zalmen zie je?



Hier nog even een plaatje van een vrouwtjechum. Die zien er wat "normaler"uit, zonder die monsterlijke
kaken en tanden.



tenslotte voor de vogelliefhebbers nog even een plaatje van een bald eagle in de vlucht.

We hebben een schitterende trip gehad,uiteindelijk  toch zat zalmen gevangen, veel mooie natuurmomenten beleefd.
Veel lol gehad, Kortom geslaagd!!

Sjoerd







maurice

 ::wtf:: ::ban::



ter..g, geweldi wat een vissen.
geweldig die bakbeesten
::bbq:: ::proost:: ::proost::

harlin

Had het verslag al gelezen op het prikbord, maar hier leest het toch leuker.

Was zelf al begonnen om je verhaal te kopiëren met de bedoeling het hier te plakken.
::denken:: later waarom zou ik het ook doen?
Sjoerd, PRACHTIG!!!!!  mooi dat je het hebt gedaan, denk dat er wel meer zijn die dit kunnen waarderen.  ::houdoe::

Is wel iets wat je lang zal bijblijven lijkt me.  ::zucht::

M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

gijsie20

Haha..ik dacht al...die foto's heb ik al gezien  ;D

Wat een mooie trip zeg! Geweldig!

johannes

prachtig sjoerd genieten

had het nog niet gelezen maar hier ben ik effe goed voor gaan zitten

dit soort dingen lees/kijk ik liever dan al die "ammateurfilmpjes" van soortgelijke trips.


Ron

In één woord geweldig . ::goodjob::

BV

poewee!
Mooi

Vissen jullie met enkelhandige hengels?


Gert

Echt heel prachtig Sjoerd! Dank (ook aan Bert blijkbaar) dat je het alsnog hier hebt geplaatst.
::top::

Groet,
Gert

Bert J.

Geweldig mooi! Wat een natuur, wat een vissen, wat een foto's!!
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

HappyFisherman

Heel mooi! Weer iets extra's voor op m'n to do lijstje ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

wouter veuger

had het verslag al gelezen,maar heb het nog maar eens gedaan ::agree::

dit moet toch zo ongeveer de ultieme (vis)trip zijn....

nou ja een van de ultieme vistrips dan 8)

Marksman


Useless

Het moet haast wel (weer) een geweldige ervaring zijn geweest, Sjoerd. Vissen in een geweldige natuur en met enorme vissen als bonus.
Maar toch nog even 2 vragen:
Ik heb foto's gezocht van verse Chums en daarbij viel het mij op dat deze vrijwel zilverkleurig zijn. Betekent dit dat de vis die jullie vingen al een behoorlijke tijd op de rivier zaten of kleuren die vissen 'gewoon' heel snel?
En ik las dat je op 1 dag 17 zalmen ving waarvan 4 vals gehaakt. Vis je dan op de uiteindelijke paaigrond waar de vis letterlijk gestapeld ligt en niet op optrekkende vis? Want 4x vals haken lijkt bijna, zij het ongewild, op het ouderwetse tjoekelen. Soms denk ik er wel eens over om ook iets dergelijks te ondernemen; een soort once in a lifetime trip. Maar ik zou dan toch iets meer uitdaging willen qua vangsten en daarmee bedoel ik, het mag me best een hoop moeite kosten om de vis tot aanbijten te verleiden.
Hou me ten goede, ik heb totaal geen ervaring met het vissen op pacific-zalmen en weet dus ook niet wat je kunt of moet verwachten.

sjoerd

Useless,
al de vijf soorten Pacifische zalmen zijn zilverkleurig zolang ze in de zee zwemmen. Zodra ze op paaitrek gaan  veranderen ze behoorlijk van kleur en vorm.
Hoe langer ze op de rivier zijn hoe meer ze aftakelen. Bijna afgepaaide en reeds afgepaaide vis zit dan onder de witte schimmelvlekken en sterven langzaam af.
De afgebeelde chumzalmen zijn versopgetrokken en gevangen op nog geen 100 kilometer vanaf zee. Als je op de paaiplekken zou vissen dan ligt het er dicht van de vis. Meestal zijn die niet actief. We vingen het beste als met hoog water er weer een portie verse vis de rivier optrok.
Vanaf een brug kun je ze prachtig mooi zien aankomen , meestal in kleine groepjes. Aangezien je de vlieg op diepte moet aanbieden en ze in groepen langszwemmen, is vals haken niet altijd te voorkomen. Ik heb zelfs één keer twee zalmen tegelijk gedrild en bijna geland. Eén vis zat goed gehaakt en de tweede zet met zijn kaken verward in de leader!!
Die dag met 17 zalmen goed gehaakt met daarnaast ook nog eens 4 vals gehaakt kun je een topdag noemen. Echter een dag later ving ik er maar twee. Geen dag is hetzelfde. Maar je wilt niet weten hoeveel vissen de rivieren daar optrekken. Je praat niet over honderden maar over duizenden tot miljoenen zalmen!!! Dit is afhankelijk van de soort en de cyclus. Dus niet te vergelijken met de optrek van de Atlantische zalm.

Zoals bekend eet zalm niet(in ieder geval niet veel maar ik las een omnderzoek dat aantonde dat 30 & van de Cohozalmen, zalmeitjes in de maag hadden) en zijn de aanbeten agressiebeten al kun je dus vissend met imitatiezalmeitjes, zoals we op de forellen deden , ook de nodige zalmen haken.
Het blijft in ieder geval een schitterende ervaring om daar te zijn temidden van het wildlife en de mooie natuur.

Sjoerd

A{b}r{a}xa{s}

Sjoerd, wat een prachtige beelden, zo'n trip staat op mijn lijstje om ooit eens te maken...moet welhaast de ultieme ervaring zijn, schitterend !

sjoerd

Quote from: BV on November 27, 2012, 21:34:37
poewee!
Mooi

Vissen jullie met enkelhandige hengels?

Ja, enkelhandig is OK hoor maar dit jaar heb ik ook een hengel voorzien van een los in te schuiven butt. Je krijgt dan een beetje het idee van
een switchrod. Je kunt dan  tweehandig werpen en dat werpt wel makkelijker. De verlengde hengel is ook nog eens makkelijker tijdens de dril omdat je het eind tegen je lichaam kunt houden en toch voldoende ruimte hebt voor het bedienen van de reelhandel .
gr Sjoerd