Haaksteker gebruiken

Started by Plantje, June 28, 2013, 21:54:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Plantje

Ik dacht eigenlijk altijd wel te weten hoe een haaksteker te gebruiken. Normaal gezien: op de lijn zetten en de lijn volgen tot de haaksteel. Even duwen en de haak is los. Waarschijnlijk is het de bedoeling, dat je de haaksteker over de haak heen zet, maar bij vliegen lukt dat niet altijd.

Nu had ik laatst een voorntje die redelijk diep geslikt had. En waar ik wel vaker bang voor ben gebeurde: de haak kwam los en haakte iets dieper in de vis gewoon weer in de vis. Ik heb uiteindelijk het snoer af geknipt en hoop dat de vis deze weerhaakloze haak nog een beetje snel kwijt krijgt.
Vandaag had ik weer zo'n voorntje die diep geslikt had. Maar dit keer besloot ik de haaksteker rechtstreeks op de haakbocht te zetten om te voorkomen dat de haak dieper in de vis vast zou haken. En dat werkte!

Misschien een open deur, misschien heb je er wat aan. Maar ik denk ik deel het hier. Baat het niet dan schaadt het niet.

wouter veuger

ik heb hetzelfde probleem gehad,vooral bij goudkopnimfjes in combinatie met kleine voorntjes is het soms lastig met een hakensteker.

ik heb zelf inmiddels een heeeel klein puntbektangetje gekocht bij de doe het zelf zaak voor een  paar euro,dat werkt helemaal perfect.

Plantje

Dat is ook wel een idee, want de andere tangen die ik heb zijn echt te groot voor die kleine voorntjes. Ik baal dan ook echt als ik zo'n klein ding heb die geslikt heeft en het zo'n gevil wordt! Echt sneu voor zo'n beestje!

sietzedevisser

Mag ik vragen wat je voor hakensteker gebruikt? Alle hakenstekers die ik heb liggen van mijn witviscompetitie periode en het forelvijvervissen zijn of zeer vlieg onvriendelijk of gaan nieteens over de haaksteel heen. Ik gebruik nu een dun arterietangetje.

Marksman

Ik gebruik een smal hakenstekertje met een v- vorm, deze zet ik in de haakbocht en hou de lijn strak gespannen. Zo blijft de haak tegen de hakenstekersteker zitten en zakt deze niet dieper weg. Heb zo eigenlijk nooit problemen met onthaken en zo sloop ik mijn vlieg ook niet.

Plantje

Sietze, ik gebruik zoiets:

Ik begrijp dat Marksman zoiets gebruikt:

En op die manier gebruik ik mijn hakensteker nu ook. Dus niet door de hele gleuf over de haaksteel te duwen, want dan komt je vlieg vaak oncontroleerbaar los in de vis te zweven om het zo maar te zeggen. Maar door de punt op de haakbocht te zetten.

W3stland

Met die V punt heb je met kleine voorntjes en de beste kansen, die kan je goed vasthouden. Bij de grotere gebruik ik liever een tangetje dan heb ik meer grip als ze ook spartelen.
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

Marksman

Mijne heeft alleen dat v-vormpje plantje, was de goedkoopste.

Hilco

Arterietang 15 cm


sierradsentang 135 mm


als dat niet werkt; doodmaken en meenemen als snoekbbaarsvoer..........