6# de ondergrens voor snoekvissen met streamer...

Started by Gerrit72, September 25, 2012, 20:25:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72

Vandaag de A&M Travel (7delig, 6 aftma) eindelijk eens echt kunnen testen. Na wat snoekjes van formaat makreel dook er eindelijk eens een snoek van formaat op mijn buizerdstreamer. Ondanks de harde wind, viel er prima te werpen met de hengel (word er zelf inmiddels ook meer bedreven in ;)).
De hengel beviel me in het gebruik al prima, mijn enige wens was er nog eens een dikke vis mee te drillen. Vandaag brak dat moment aan. Achter een stuw, stonden wat lelies, waar de stroming wat door werd gebroken. Toen ik de streamer achter dit veldje langs viste, zag ik een beste kolk, gevolgd door een mooie beuk op de hengel. De hengel boog geweldig, maar gezien de aanwezige waterplanten moest ik alle zeilen bijzetten (zweet op de rug). Ondanks dat ging de lijn meerdere keren achter waterplanten langs en werd het, gezien de weerhaakloze streamer die ik voor in de bek zag zitten, wel erg spannend. Gelukkig kreeg ik de lijn telkens weer vrij.



In het achterhoofd had ik nog de recent op dit forum gevoerde discussie over de te gebruiken aftma bij het vissen op snoek. De dril nu was er e e n van;  'als dit goed gaat, gaat er meer goed'. Met mn andere 6/7 streamer hengel heb ik ook al ervaren dat het bij een wat grotere snoek soms echt alle zeilen bijzetten is. Daarbij durf ik de hengel echt best zwaar te belasten, goed gebruik makend van de lifting-power. Op open water is 6/7# geen probleem, maar met obstakels in de buurt wordt het mij soms echt te spannend.



Kortom de mannen die zeggen dat 5 tot 6 aftma zwaar genoeg is, kan ik niet meer gelijk geven (water met alleen snoekjes van formaat makreel uitgezonderd). Voor mij zal 6# dus de ondergrens zijn, indien ik op snoek ga vissen. Ik wil geen vastgezwommen snoek in de planten, of een dril die zo lang duurt dat de vis er te veel onder zou gaan lijden. Ga straks mn 7/8 en 8/9# maar eens optuigen, ook al werpt dat weer minder lekker als mn 6 en 6/7 :'(.

Ben benieuwd naar jullie bevindingen op dit gebied. Ik neem aan dat voor velen de streamertijd ook weer is aangebroken (wat een lekker herfstweer inmiddels zeg...)



Speciaal voor lucht-freak Harlin, de Drentsche hemel (per ongeluk geschoten tijdens het pakken van mn toestel :))
The only difference between men and boys is the price of their toys.

A{b}r{a}xa{s}

De laatste keer dat ik een snoek van enig formaat (lees : 80+ cm) heb gedrild stamt nog uit de tijd dat ik mn karper penhengel gebruikte om te snoeken,
maar ook toen al had ik niet zo veel met snoek...ging mee omdat mn ouwe heer snoek zo mooi vond.
Een echt heftige dril heb ik aan een snoek destijds nooit meegemaakt, doorgaans was de vis na 1 of 2 korte runs wel helemaal mak.
Misschien heb ik de 'verkeerde snoeken' gevangen, of misschien is het aan een vlieghengel toch heftiger..... ??
Wie weet toch maar eens een keer 'op zoek gaan naar andere (heftiger) ervaringen, want het moet als ik de verhalen lees toch mooi kunnen zijn.
Lol, kan ik weer opnieuw beginnen snoekstreamers te verzamelen...*zucht*...

vliegvisgek

gerrit wat sommige zeggen 5 of 6 op snoek kan wel maar ligt er natuurlijk wel aan wat voor
hengel je hebt zo heb ik een 7 die zachter is als een 5 en ga zo maar door ooit met een
bertus rozemijer aftma 4 gegooid nou mijn 8 is niet zo strak haha

maar wel mooie vis hoor niks mis mee ik zelf vis met een tcr aftma 6 op snoek (is ook net een hark)  ;) ;)

Gert

Nog ff wachten, Gerrit, dan zijn er nauwelijks planten meer ;)

Groet,
Gert

Jaspero

Mooie vissen Gerrit. De meningen zijn verdeeld over de lijn klasse voor snoek. Ik vis zoals je weet met een #10. Ik vind het lekker vissen. Ik zou denk ik wel lager kunnen, maar zou dan wel een soortgelijke hengel willen wat betreft de actie. Daarbij zou ik denk ik niet lager willen gaan dan een #8.

Inderk

Achter een stuw bij wat lelies............... hmmmmm dicht bij mij in de buurt?

Mooie vangst overigens!
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


harlin

Quote from: Gerrit72 on September 25, 2012, 20:25:45
Speciaal voor lucht-freak Harlin, de Drentsche hemel (per ongeluk geschoten tijdens het pakken van mn toestel :))
Niet alleen luchten hoor,


het is maar net waar je verblijft
of wat je oog trekt op dat moment  ::denken::

M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Gerrit72


Mannen, bedankt voor de reacties. Ervaringen mbt # en snoek vissen zijn nog steeds welkom. Uiteindelijk wil ik de voor mij ideale streamerhengel kopen, maar eerst veel uitproberen en meningen van anderen afwegen.

Quote: Achter een stuw bij wat lelies............... hmmmmm dicht bij mij in de buurt?
Heel scherp Inderk, inderdaad op jouw grondgebied ;D. Daar waar jij die snoekbaars haakte, alleen nu dus aan de lage kant.

Harlin jij bent van alle markten thuis ;D (en een goede fotograaf).
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Gert

Gerrit,
Ik deel overigens wel je mening dat een #6 wel de ondergrens is voor het streameren op snoek (vis zelf met een #7), maar dat is dan puur voor het wegzetten van de streamer. Die keren dat ik een snoek heb gehaakt stelde de drill weinig voor, en van planten nog geen last gehad.

En ja, Harlin zijn goede fotografen  ::goodjob:: (zowel Harry als Lin namelijk).

Groet,
Gert

catchem

Ik reageer even (sorry) als visser met een spinhengel. De mening dat er een ondergrens is deel ik. Mijn vismaat en ik vissen regelmatig met lichte spinhengeltjes hij met een 6 gram en ik met een 8 gram (maximaal werpgewicht). Met deze hengeltjes kunnen wij snoeken goed drillen. We hebben ook wel eens met een 3 gram hengel een snoek gevangen, maar het sturen van de snoek wordt dan wel erg lastig. Hengeltje vonden we ook net te kort, dus die ligt ondertussen bij de verzameling 'leuk om te hebben, maar niet om te gebruiken'.
Een #5 hengel is ook (ongeveer) een 8 grams hengel, en gaat de vergelijking volgens mij goed op. Ik denk wel dat het heel veel uitmaakt of je een stugge (tip flex) of soepele hengel (full flex) hebt, maar een snoek vangen met een #5 moet volgens mij goed te doen zijn. Het is meer de vraag welke voorkeur je hebt bij het drillen van de vis en hoeveel buiging je van je hengel durft te vragen.

Gerrit72


Heb net een Vision Intro, 10 foot, 7# gekocht van Tom. Ben benieuwd of dat meer stuur geeft.
Kent iemand die hengel?

Ook ik heb veel met de spinhengel op snoek gevist (ook ultralight). Mijn 6# voelt qua blank wel ongeveer hetzelfde aan als de gemiddelde spinhengel die ik gebruikte, maar qua drillen leek het meer op een zware karper aan een 1 ponds penhengel.

De vis ploegde op zn gewicht mooi door de planten en hoe krom ik de hengel ook zette, de vis ging mooi door. De hengel stond zo krom als een hoepel, ik had niet het idee dat ik daar meer kracht uit kon halen. Geeft niks, mn 6# vist heerlijk, ik ga hem alleen niet meer nabij obstakels gebruiken. Nu maar eens testen wat zo'n 10 foot, 7# doet ;D.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

dartmayor

Ik heb de andere Vision Intro gekocht.

Die ga ik gebruiken voor snoek, roofblei en snoekbaars op de rivieren.
Ik had een 8/9 maar die vind ik gewoon te zwaar werpen.
Ik hoop dat die vision wat lichter werp.
Kan ik het ook wat langer volhouden met mijn rug.

Voor in de polder en in de slootjes blijf ik gewoon mijn #5 gebruiken.
Ik heb nog wel een #4 waar ik snoek ook wel mee moet kunnen binnen halen.
Maar ik vind de risico net te groot dat de dril te lang gaat duren.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Gerrit72


Dartmayor ben erg benieuwd naar de Visionhengel (misschien open ik wel een nieuw topic over wie kent die hengel?). In oude topics wordt niet veel meer gelezen. Ik ben altijd benieuwd naar ervaringen van anderen.

Zag jouw naam ook bij de snoektour staan. Ik weet nog niet zeker of ik kan, maar ga er alles aan doen. Lijkt me leuk jullie allemaal (en sommigen wederom) te ontmoeten.

Hopelijk kunnen we dan de 1e ervaringen uitwisselen!  ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Gerrit72

Heb de eerste ervaringen opgedaan met de Vision, 10 foot, 7#.
Beetje wennen, maar werpt (ondanks # hoger) nog heerlijk en drilt ook goed.
De 10 foot is een voordeel op mijn stekken met riet en hoge kanten (meer stuur).
Denk dat 7# voor de snoek voor mij DE # is ;D

Dartmayor jij al getest?
The only difference between men and boys is the price of their toys.

dartmayor

Nee, helaas nog niet getest.

Eerst nog ff een #7 lijn kopen.  ;D
Binnenkort maar even bij een sponsor bestellen.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Gerrit72


Dartmayor, de lijn al binnen?

Ben benieuwd naar jouw test (of ga je dat tijdens de snoektour doen? ;))

Heb gisteren weer met de hengel icm een glaslijn gegooid, ging super.
Binnenkort ook maar eens met mn andere lijnen oefenen.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

dartmayor

Helaas nog geen lijn gekocht.

Denk wel dat het met de snoektour gaat gebeuren.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Gerrit72


Leuk man, kunnen we evt ervaringen delen, heb echt ONTZETTEND veel zin in de tour ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.