Oude rommel? Hoe poets/smeer ik een oude reel?

Started by Gerrit72, October 31, 2013, 19:35:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72

Als ik visspullen heb gekocht, kijk ik altijd reikhalzend uit naar het moment dat de postbode het komt afleveren. Dat heb ik met nieuwe spullen, maar nog veel meer met 'oude' spullen. Vandaag kreeg ik van een vriendelijk dame, een lang verwacht pakket aangereikt. Snel uitpakken. De doos zat helemaal vol rode cadeautjes, de verkoper had ze wel zeer vakkundig ingepakt. Helemaal goed, want helaas maak je ook wel eens anders mee. Snel het rode pakpapier verwijderen, het leek wel Sinterklaasavond :).



Ik was zo blij als een kind met de inhoud. Voor de een is het misschien oude rommel, zelf vind ik oude spullen veel charme hebben. Ik lees graag oude vliegvisboeken en vis graag met oud materiaal. Het materiaal geeft me een mooi gevoel uit die 'goede oude tijd', die ik vast veel te veel geromantiseerd heb. Hoe dan ook, de spullen passen bij mijn beleving van het vliegvissen en dat is toch waar het om gaat. Naast drie boeken, had ik ook 3 reels gekocht. Ditmaal niet heel oud spul, alhoewel, van de zilverkleurige reel heb ik geen idee hoe oud die is;



Deze reel is technisch in een prima staat (kan ook niet veel aan stuk). De enige tekst die erop staat is 'L.ORY depose'. Waar ik benieuwd naar ben is wie kent deze reel/kan er wat over zeggen en hoe kan ik de aanslag van zo'n reel er het beste afpoetsen? Het materiaal lijkt aluminium (maar zeker weet ik het niet). Wat geinig is, is dat de spoel echt perfect in het huis past (daar kunnen sommige producenten van modern materiaal een voorbeeld aan nemen ;)). De reel heeft geen slip, maar een ratel (die ook uitgeschakeld kan worden). De ratel ratelt echt loeihard, helemaal leuk.

Omdat ik toch bezig ben, plaats ik de andere twee aankopen ook maar even;



Een Hardy Marquis 6#, flink gebruikt (maar daar is ie voor gemaakt). Ook deze moet maar eens helemaal gepoetst/gesmeerd worden.



Dit type reel heb ik nog nooit eerder gezien. Er staat op 'Libelle'. Het is een best groot huis, maar hij is superlicht. Wonderlijk, waarschijnlijk 'low budget' dingetje.

Mochten jullie er wat over kunnen zeggen, dan houd ik me aanbevolen.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

MarcelN

#1
Gaaf Gerrit, ik kan mij helemaal voorstellen hoe blij je bent als die doos op de mat staat, hup het plakband eraf en graaien maar ;)
Oude reels met pikkels op het alu, maak ik of clean ik met alu cleaner icm een dremel, lekker glimmen weer. Ik heb allemaal van die oude potjes van de motoren nog, komen ze goed van pas.
Verder kan ik mij wel vinden in je beleving met oude spullen, nog effe en je staat met splitcane ;D
Zelf vis ik graag nog met oude glashengels van Hardy en Schreiner(fairplay), of de 1e serie ongeslepen grafiet hengels van Orvis, mooi mooi.

Rene V.

Zoals Marcel zegt dacht ik ook,voorzichtig schoonmaken met een dremel.Vroeger had ik cleaner van Belgom.Werkte perfect op aluminium voor inderdaad motoren uit Engeland.Laat Hardy er nou ook vandaan komen ;DMoet lukken dus.

Groet Rene V.

Gerrit72


Bedankt voor de tips mannen, daar kan ik wat mee  :)

We zitten aardig op 1 lijn Marcel. Splitcane staat hoog op mn verlanglijst (maar voorlopig even geen 'splitcane centjes). 'Superfine' ongeslepen grafiet van Orvis uit de jaren 80 ben ik helemaal weg van (heb er inmiddels 3 en ben bezig met nr 4). Glasstokken van Hardy vind ik ook helemaal geweldig (heb er 2). Heerlijk materiaal, waar nog steeds heel lekker mee te vissen is.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

MarcelN

Wat Rene al zegt, Belgom gebruik ik inderdaad.
Ik heb een zgan Orvis HLS 10ft. #8 voor de snoek, fijne hengel behalve de lijn dan eraan, die's wel erg dik. Maar het komt wel ver, mits die meuk eruit is.

Gerrit72



Belgom dus...zal eens zoeken waar dat te halen is.

Van Orvis heb ik;

- Tight Loop 4#
- Allrounder 7#
- Advantage+ 7#
- 9by9        9#

Allen uit de jaren 80, ben nog bezig met een 8#
The only difference between men and boys is the price of their toys.

MarcelN

Motorzaken motoport ofzo, maar die zijn ook overpriced en aan het zuurstof, ff googlen dus....je hebt alu en chrome cleaners, opletten dus.
Mijn HLS is begin 80's, lekker grof grafiet vooral in de zon :P
Voor het smeren van je reels zou ik ze 'flushen' met wd40 en na droging van het juiste vet voorzien.

Gerrit72



Thanx, en die dremel, wat voor kopje zet je daar op?
The only difference between men and boys is the price of their toys.

MarcelN

Van die katoenachtige puntjes rondjes schijfjes.....

Gert

Mooi spul Gerrit!
Belgom ALU gebruik ik ook om aluminium te polijsten. Blauw flesje, is vast wel makkelijk te vinden in een motorzaak of zo.
Ik heb van de zomer zo'n Hardy Marquis verkocht aan iemand die 'm helemaal kaal gemaakt heeft en opnieuw gespoten. Eerst met verf in de juiste kleur en toen blanke lak eroverheen. Heeft hij nog een foto van gestuurd, maar denk dat ik die niet meer heb.
Was ook een forumlid, maar heeft z'n account opgeheven (of gewoon te lang inactief geweest). Misschien leest hij nog wel mee en wil hij reageren  ::goodjob::

Groet,
Gert

Gerrit72


Wederom bedankt voor de tips!

De Marquis is met poetsen niet meer netjes te krijgen, daarom heb ik ook gedacht aan verf verwijderen en opnieuw spuiten.
Ben benieuwd hoe ze de verf eraf hebben gekregen (bv bij de letters / teksten). Iemand suggesties?
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Jan Damman

Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Gerrit72

The only difference between men and boys is the price of their toys.

Jan Damman

Volgens mij niet maar als je het niet vertrouwd even testen op een stukje aluminium.
Ik heb geen afbijt meer staan anders had ik het even voor je getest.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Gert

Afbijt zonder methyleenchloride zou moeten kunnen op aluminium.


Gerrit72

The only difference between men and boys is the price of their toys.

Rene V.

Hallo Gerrit,

Probeer eens een koperborsteltje in een dremel.Ook zijn er lappenschijfjes waar schuurpasta op kan,wanneer je voorzichtig te werk gaat moet het lukken.Lukt dit moeilijk of niet zou ik waterproof schuurpapier,begin met korrel 320 en ga steeds hoger naarmate je de huid raakt,gebruik altijd ruim water om krassen te voorkomen.Koop wel goed schuurpapier zoals Norton of 3M.De rest is klerezooi.

Succes Rene V.

Gerrit72



Met zoveel goede tips moet het lukken!
Bedankt René
The only difference between men and boys is the price of their toys.