Ultragoedkope reel uit China, eerste indruk.

Started by Boardron, September 21, 2013, 10:05:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Boardron

Beste allemaal,

Ik koop af en toe wat electronische spulletjes op dx.com. Laatst struikelde ik daar over een advertentie voor een vliegvis reel:

http://dx.com/p/aluminum-alloy-fly-fishing-reel-silver-0-30mm-200m-125939

De genoemde prijs is overigens inclusief verzendkosten.

Aangezien ik mijn zoon ook kennis wil laten maken met het vliegvissen, maar hij nog niet zo zuinig op zijn materiaal is leek me dit (gezien de prijs) de moeite waard om uit te proberen. En aldus geschiedde. Bestelling geplaatst en zoals gewend was het artikel een dikke week later in huis. (Let op: zoek wel even uit wat het maximum bedrag is wat je mag bestellen voordat de douane zich er mee gaat bemoeien!)

Hierbij even een eerste indruk van wat ik aantrof.

Verpakking
Tja, simpel wit doosje met daarin een plastic zakje waar de reel in zit.
Handleiding? Nee dus, maar ja, hoe moeilijk kan het zijn?





Uiterlijk
De reel is gemaakt volgens het die-cast procédé. Aan de ene kant staan wat chinese tekens, aan de andere kant het opschrift LH70. Nader onderzoek laat zien dat deze ook wel verkocht wordt onder de merknaam 'Enlight'. Het handgreepje om aan te draaien ziet er anders uit dan op de website, en is van kunststof, maar voelt stevige genoeg aan.  De reel is van het formaat #3/4, maar met een#4 lijn is er denk ik nul ruimte voor backing. De afwerking is wat slordig. (Zie allerlaatste foto.) In de uitsparingen van de binnenkant van de spoel zitten nog wat stukje metaal. Die heb ik later met een klein vijltje weggehaald.





Werking
Allereerst heb ik de reel omgezet naar linkshandig gebruik. Dat was vrij eenvoudig:
- Aan de binnenkant van de spoel zit een metalen clipje/ringetje die alles op zijn plaats houdt.
- Verwijder dit clipje, haal de eerstvolgende ring eruit.
- Haal deze ring eruit, draai hem om en zet hem terug.
- plaats het clipje weer terug.

De reel draait geruisloos de lijn binnen, en dat draait heel erg soepel.
Het afnemen van lijn gaat met een ratel gepaard.
De slip voelt wat fragiel aan, maar is goed af te stellen. Wel is het zo dat de slip niet helemaal lekker gelijkmatig loopt. Ik verwacht daar geen problemen van bij het gebruik.
De as heeft een beetje speling: hij 'wiebelt' een beetje. Wederom, verwacht niet dat ik dit überhaupt zou merken bij het vissen.






(Voorlopige) conclusie
De conclusie die ik op dit moment kan trekken is: je krijgt waar je voor betaalt! Het is allemaal niet supernetjes afgewerkt en de werking is niet ultiem soepel, maar ik denk dat dit voor bij het vissen allemaal geen issue gaat zijn. En de prijs is er dan ook naar! Hier ga je prima mee kunnen werpen en je voorns mee kunnen vangen.

Ik heb inmiddels een #4 lijntje besteld, zal deze erop zetten en hem in de praktijk eens testen!

Wellicht dus: wordt vervolgd!

Heintje Davids

Vooropgesteld dat er geen scherpe kantjes aan het lijnvenster zitten die je vliegenlijn tot op de kern open raust, is 90% van de reels geschikt voor de visserij in Nederland, dus deze ook. Zolang je geen slip nodig hebt om je vis te drillen is uiteindelijk alles bruikbaar. De prijs van die dingen maakt eigenlijk alles goed. Als je goed zoekt op E-bay kan je zelfs deze reel misschien nog een paar dubbeltjes goedkoper vinden. Chinese reeltjes kan iedereen daar bestellen, zolang je er maar voldoende afneemt. Je kunt zelf een reel samenstellen uit losse onderdelen en er iedere naam opzetten die je wilt. Zo kun je bijvoorbeeld de in Nederland verkrijgbare Zwaanreel ook kopen als Buse en Pelican, A.Jensen, Argos, Larsson enz. Er zullen er vast nog wel meer in omloop zijn. En vergis je niet, ook hele bekende reel fabrikanten laten tegenwoordig veel van hun reels in landen als China en Korea fabriceren. Je krijgt waar je voor betaalt al betaal je over het algemeen nog steeds veel te veel.
Voor hengels geldt overigens precies hetzelfde.

Boardron

Ja, het 're-branding' was mij ook al op gevallen. Ik vind een aantal "eigen merk" reels van de sponsoren ook al aardig veel op elkaar lijken...  ;)

Heintje Davids

Klopt helemaal, ze hebben waarschijnlijk ook allemaal zo'n beetje dezelfde oorsprong. Maar eerlijk is eerlijk, ze voorzien in een behoefte en maken het voor veel (vlieg)vissers toegankelijk. En soms zitten er ook hele aardige reels tussen. Ik ben ze wel tegengekomen met een hele goede slip, dus het kan wel maar alles heeft zijn prijs. En hoewel internetbedrijven zoals A&M en M&S best goedkoop zijn, zie je soortgelijke reels op Ebay en sommige Amerikaanse/Engelse bedrijven voor nog veel minder geld te koop aangeboden worden. Kan je nagaan wat de kostprijs van die dingen wel niet moet zijn en hoe weinig de werknemers van die fabrieken blijkbaar verdienen.

catchem

Ik heb ook twee china reels gehad. Prima reels voor het jaartje waarfin ik hem gebruikt heb. Goede slip en redelijk netjes afgewerkt, alleen op het handvatje waren membraampjes te zien maar op de spoel en lijvenster geen. Wat bij mij wel gebeurde is dat na een keer laten vallen gelijk de as schuin stond, bij grote vissen zal dan hier ook wel het verschil in kwaliteit te merken zijn.