Ierland trip 2010

Started by dryfly, December 23, 2010, 22:19:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dryfly

Vorige week ben ik voor het eerst in Ierland gaan vissen samen met Mike, Emiel en Jean. De bestemming was Foxford co. Mayo gelegen aan de beroemde zalmrivier "The River Moy" vlak bij Ballina ook wel bekend van de Ridge Pool.


The River Moy

De planning was om 1 dag op een meer te vissen en 2 dagen op de rivier, maar daar werd door moeder natuur een stokje voor gestoken. Ook daar heeft koning winter iets te lang geregeerd, en liet de lente wat lang op zich wachten. Voorbeeld hiervan waren de enorme sneeuwbuien afgelopen woensdag op weg van Dublin naar Foxford. Daar 's-avonds laat aangekomen werden we opgewacht door onze gids paddy Mc Donnel, hij vertelde ons dat door het slechte weer de rivieren stegen, en dat de rivier geen optie was voor de komende twee dagen. Misschien de laatste (derde) dag wanneer het water wat zou zakken. Vlug hebben we wat gegeten en nog een biertje gedronken in de Pub om daarna snel naar bed te gaan want de dag erop moest het gaan gebeuren.


Dropper

Donderdag ochtend een heftig Iers ontbijtje naar binnen gefrommeld en weg waren we naar Lough Callow. Er stond een stevig windje maar wel redelijk zonnig. Onze hengels werden opgetuigd door onze gids Paddy die ons liet zien hoe hij een dropper lijn maakte met daaraan 2 natte vliegen, een Black Pennel aan de dropper en een Peter Ross aan de punt van de leader. Nadat alles gereed was stapten Emiel en ik in de ene boot en Mike, Jean en Paddy in de andere boot. Paddy liet ons zien waar en hoe we moesten vissen. We moesten de ondiepere stukken afvissen driftend op de wind, waarbij we een meter of tien uit de boot moesten casten vijf snelle lange halen naar binnen strippen de hengel omhoog halen en een beetje wiebelen (dibbelen) 1 valse cast naar achteren en meteen weer naar voren de lijn op het water brengen en snel weer binnenstrippen. Hierbij moesten we door 1 keer naar links,1 keer in het midden en 1 keer rechts te casten het water afspeuren naar jagende forellen. Emiel wist voor de middag 2 forellen te vangen maar bij mij bleef het aardig stil, 1 misser was het resultaat. In de andere boot hadden Mike en Jean er ieder 3. 's-Middags stonden Mike en Jean er ook alleen voor, Paddy moest een groep Duitsers gidsen bij het zalmvissen. 's-Middags werd het nog stiller niemand wist nog een vis te landen, ik had weer een misser gehad (k..zooi). het zou me toch niet gebeuren dat ik helemaal naar Ierland was gegaan om niks te vangen. Aan het eind van de dag gebeurde het dan toch, een aanbeet op de puntvlieg. Je kunt je misschien wel voorstellen hoe blij ik was, de dag was gered.


Lough Callow

Vrijdag ochtend weer op pad naar hetzelfde meer. Mooi was het weer niet, erg harde wind met veel regen. Paddy noemde dit uitstekend weer voor de natte vlieg. Nu ging Paddy 's-morgens met Emiel en mij de boot in. Wel handig iemand die met die harde wind de boot goed op koers hield en ons veel vistips gaf, zodat wij alleen op het vissen konden concentreren. Die morgen had ik een aantal missers en wist ik er 2 te vangen. 's-Middags stopte het met regenen, nam de wind gelukkig af en kwam het zonnetje zelf af en toe. Mocht ook wel want we waren bijna bevroren. Ook moesten we het weer met zijn vieren klaren want Paddy moest weer zalm gaan vangen. Die middag wist ik er nog 2 bij te vangen, emiel had die dag helaas veel pech en bleef op 0 staan. Mike en Jean hadden er allebei 3 die dag. Ik was blij dat er in ieder geval progressie in zat voor mij.



Zaterdag, de laatste dag alweer. Vandaag was het erg mooi weer, wind en een zonnetje. Paddy gaat vandaag de hele dag met ons mee. Hij had 's-morgens de rivieren al geïnspecteerd maar die stegen allemaal door de hevige regenval van gisteren. Wel heeft hij ons nog een rondleiding gegeven in de regio naar de verschillend rivieren, wat een prachtig land is dat Ierland toch. Die dag was voor mij helemaal top, er was in vergelijking tot de dagen ervoor veel activiteit aan de oppervlakte. Op een groep jagende forellen afdriften, aanwerpen en vangen. Die dag had ik er 7. Ik had zelfs een double hook-up (2 forellen in 1 keer), alleen viel de forel aan de dropper eraf terwijl ik zijn grotere broer naar boven probeerde te halen. Emiel had er die dag 1 en Mike en Jean hadden er beide 4.



We hadden erg pech met het feit dat de lente 4 weken te laat begonnen was daar. Paddy vertelden ons dat wanneer de lente op tijd was geweest, het seizoen nu ideaal zou zijn en dat we dan op Lough Callow ongeveer 40 vissen per man per dag hadden gevangen. Maar ja, hierom noemen ze het ook daar vissen, en niet vangen. Maar niet alleen het aantal vissen maken het tot een geslaagde trip. Voor mij is de omgeving, het verblijf, de prettige Ieren en heel de entourage eromheen net zo belangrijk. Ik kan het iedereen aanraden zeker met een gids als Paddy Mc Donnel (http://www.moyflyfishing.com) die je op weg helpt, daar leer je echt veel van. Voor mij is er ook een wereld open gegaan op het gebied van natte vliegen, hier ga ik ook veel in Nederland mee experimenteren, zeker op forellenvijvers, ze doen daar niet anders op de meren.

Maar goed het is nu wel een heel lang verhaal geworden, maar ben je een keer in de gelegenheid om te gaan, zeg ik DOEN!

Ne pas pipi contre le vent

dryfly

Hier gaan we met pasen naar toe Sieger, hopen dat het weer beter is dan vorig jaar. Maar dat moet goed komen nu we een maand later gaan.
Ne pas pipi contre le vent

Sieger

Kwijl, kwijl... Heb er zo ongelooflijk veel zin in... Nog wel ff genieten van de tussenliggende tijd, maar mag van mij wel een beetje opschieten... :D


Sieger