Ambleve 18 tot 25 Juli

Started by sietzedevisser, July 04, 2014, 16:00:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sietzedevisser

Heren,

Bovenstaande data ben ik Stavelot weer onveilig aan het maken. Toevallig nog mede forummers die daar zijn en zin hebben een dagje samen op te trekken? Heb zowel de vergunning van La Truite als Le Pecheurs Reunis.

Gr,
Sietze


sietzedevisser

Ben inmiddels weer terug, fantastische week gehad en deze 2 vissen wilde ik jullie niet onthouden.





Satch

Dat zijn mooie exemplaren! Met welke vlieg/nymph/streamer heb je ze weten te verleiden?
Ik was zelf van 17-20 juli op de Ourthe rond Houffalize, en daar was het (met 30 grdn en zeer laag water) hard werken voor een paar guppies, een enkele 20+ en 2x 30+ forel. En dat met 4 man sterk waarvan er twee al 30 jaar in dat gebied komen. Een simpel hertenhaar-grizzly/hen hackle was met 95% van alle aanbeten vlieg nr 1.


CDC F fly, meivliegen + zwarte wolly bugger deden de rest.

sietzedevisser

Toevallig zowel de Vlagzalm als de Beekforel met een maatje 14 hotspot fazantenstaart



Staartjes zijn een beetje lang. Zijn midden in mijn visweek met slecht licht en veel haast in elkaar geschroefd. Ik viste overigens buiten de avonduren(waarin ik met droog viste) met de tsjechische en franse nimf methodes.




appie78

Hallo Sietze,

Ik ben van plan om onderhand een dagje die kant op te gaan. Welk gedeelte bij Stavelot heb je gevist?

Vorig jaar ben ik daar voor het eerst geweest en heb bij camping l'Eau Rouge een dagvergunning van La Truite Stavelot gekocht. Er stond toen heel weinig water en was bloedheet, resultaat 1 forel van 30cm. Nog tips voor wat hotspots daar?

Thx.

sietzedevisser

Ik verbleef zelf op Domaine long pre en beviste het park en de Ambleve stroom op en stroom afwaarts van het park. Ik kom hier zelf al 10 jaar waarvan ik 5 jaar met de vlieg op de Ambleve vis. Hiervoor heb je de vergunning van Le Pecheurs Reunis nodig te krijgen bij de dierenwinkel in Stavelot.

Wanneer ga je als ik vragen mag? 

appie78

Hallo Sietze,

Weet nog niet wanneer. Komende weken ergens een dagje of misschien 2. Even het weer bekijken. Mn schoonvader gaat daar dan mountainbiken en ik vissen. Dag maakt dus niet zo veel uit. Ik ben vorig jaar volgens mij wel op dat park geweest. Ligt daar niet een brug over de rivier aan de linkerkant van het park?

Ik ben vorig jaar de rivier ingegaan waar de Eau Rouge in de Ambleve stroomt en dan stroomopwaards gelopen. Super mooie omgeving, echter wel aardig laag water en weinig pools. Als je op het punt waar de Eau Rouge in de Ambleve stroomt een stukje stroomafwaards (richting Stavelot) loopt wordt het wat breder en dieper.

Albert

sietzedevisser

Jep daar loopt inderdaad een voetbrug overheen. Als je nog een gids nodig hebt houd ik me aanbevolen  :P ::)

appie78

Ik vliegvis nu een aantal jaar en ben daar niet heel erg bekend dus alle info is welkom. Was overigens wel van plan om door de weeks te gaan. Voorkeur voor datum en tijd?

Volgens mij kan ik tegen 9:00 's morgens bij camping Eau Rouge vergunning (La Truite) kopen, Waalse algemene waadvergunning heb ik al. Ben in juni 4 dagen bij de Semois (Camping Maka) geweest.

appie78

Trouwens op Youtube een paar filmpjes van onlangs in de Ambleve bij Stavelot:

https://www.youtube.com/watch?v=VjrAfDmTj_E

https://www.youtube.com/watch?v=30t173ntTjE

Is wel met een plugje, maar geeft aan dat ze er zeker zitten. Afgelopen vrijdag is er weer 90 kg uitgezet.

Valt me trouwens ook heel erg mee dat onze Belgische vriend ze weer terug zet!

sietzedevisser

Moet niet veel gekker worden een waal die een maatse vis terugzet  :o

appie78

#11
Sietze, mijn post van 13:19 gelezen?

Edit: heb pb gelezen

sietzedevisser

Heb je een privebricht gestuurd daarover  ;)

Satch

Quote from: appie78 on July 30, 2014, 13:27:21
Trouwens op Youtube een paar filmpjes van onlangs in de Ambleve bij Stavelot:

Is wel met een plugje, maar geeft aan dat ze er zeker zitten. Afgelopen vrijdag is er weer 90 kg uitgezet.

Valt me trouwens ook heel erg mee dat onze Belgische vriend ze weer terug zet!

Ja hij zal zijn mandje waarschijnlijk al gevuld hebben. Ik zou graag mijn vooroordeel over Walen (en andere Franstalige vissers) willen bijstellen, maar hoe hij bij "warche,amblève 17 04 2014" vanaf 2min 30sec die drietand plug MET weerhaken probeert los te peuteren is tenenkrommend...  :-\   
Vervolgens verraad de lompe worp verder de kant op dat hij deze ook wilt houden maar de vis glipt er gelukkig vandoor!

appie78

Tja, zou idd goed kunnen. Ik heb een date naar Stavelot gepland met Sietze voor aanstaande dinsdag. Zullen wij eens kijken of ze er nog zitten.

Uiteraard worden de ervaringen gedeeld....

gijsie20

Er zit ook Bronforel blijkbaar?

sietzedevisser

#16
Bronforel zit er niet hoor. Hoewel een bronforel op een rivier vangen hoog op mijn lijstje staat zou ik deze niet willen vangen op een plek waar deze absoluut niet thuis hoort.

FSCHAMP

Quote from: Satch on July 31, 2014, 13:26:02
Ja hij zal zijn mandje waarschijnlijk al gevuld hebben. Ik zou graag mijn vooroordeel over Walen (en andere Franstalige vissers) willen bijstellen, maar hoe hij bij "warche,amblève 17 04 2014" vanaf 2min 30sec die drietand plug MET weerhaken probeert los te peuteren is tenenkrommend...  :-\   
Vervolgens verraad de lompe worp verder de kant op dat hij deze ook wilt houden maar de vis glipt er gelukkig vandoor!

::agree::     Hij had er waarschijnlijk al 5 in zijn tas zitten en deze trip zal onmiddellijk na de uitzetting plaats gehad hebben
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

gijsie20

Quote from: sietzedevisser on July 31, 2014, 18:43:31
Bronforel zit er niet hoor. Hoewel een bronforel op een rivier vangen hoog op mijn lijstje staat zou ik deze niet willen vangen op een plek waar deze absoluut niet thuis hoort.

1e filmpje op 8:40? Das geen bruine iig  ;)

appie78

Klopt, das volgens mij toch ook echt een bronforel

FSCHAMP

Dit is inderdaad een bronforel. 

Echt wel spijtig dat alle vissen langduring met droge handen vastgepakt worden, die betekend dat ze allen ten dode opgeschreven zijn omdat een deel van het slijm weg is dat de vis moet beschermen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

sietzedevisser

Hmm das inderdaad overduidelijk een bronforel. Overigens met de manier waarop de vissen behandeld worden ben ik het met Gino dat deze vissen het hoogstwaarschijnlijk niet gered hebben.  En dan doel ik niet alleen op de droge handen. 

Weet iemand hoe dat met die bronforel zit? Ben wel benieuwd namelijk. ..

FSCHAMP

Deze worden sporadisch uitgezet Sietze.  Ik heb er ooit eentje gevangen op de No kill van de Ourthe te Houffalize.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Satch

Quote from: sietzedevisser on August 01, 2014, 23:31:56
Hmm das inderdaad overduidelijk een bronforel. Overigens met de manier waarop de vissen behandeld worden ben ik het met Gino dat deze vissen het hoogstwaarschijnlijk niet gered hebben.  En dan doel ik niet alleen op de droge handen. 

Weet iemand hoe dat met die bronforel zit? Ben wel benieuwd namelijk. ..

Onderstaand passage las ik (vertaald) op een Franstalige wiki site. Koud water is zeker een probleem geweest het afgelopen jaar. Verder is de vis net als de regenboogforel een door de mens geïntroduceerde vis. Maar net als vlagzalm absoluut een erg leuke bijvangst ;)

Habitat
Veeleisend ten opzichte van de kwaliteit van het water, een bevolking van beek forel nodig, koel helder water (55-65 ° C ) en zuurstof. Het wordt zo vaak te vinden in zeer kleine stroompjes in de bergen (vandaar de naam forel) en het is vaak "Bronforel" hoewel jonge exemplaren van andere soorten dragen deze naam. De soorten zijn zeer gevoelig voor vervuiling van het water, waardoor het een uitstekende bio-indicator van de kwaliteit van de ecosystemen van de waterscheiding.

BRON http://fr.wikipedia.org/wiki/Omble_de_fontaine

goswit

Dat koel helder water  is dat niet iets te warm Satch   :-\
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff