Oostvoornse Meer 2018 - 2019

Started by Franky Boy, November 30, 2018, 19:18:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Franky Boy

Klopt!
De regel dat in de gesloten tijd de gebruikte kunstvliegen kleiner dan 2,5 cm moeten zijn, geldt niet voor/in het Oostvoornse Meer.
Alle kunstaas is hier in de gesloten tijd toegestaan, mits voorzien van één enkele haak die bovendien weerhaakloos moet zijn.

Wilco

Marcel,

Leuke productie.  ::bravoo::

Martijn

Oow oke, en ik iedere keer maar netjes met kleinere vliegen vissen  ::wtf::
Net even in de voorwaarden wezen spitten... en inderdaad.... bedankt, leermomentje, ik ga nu even een paar enorme streamers binden om mee te vissen  :P

Franky Boy

Om de echt grote forellen te vangen, moet je GROOT vissen...
Wanneer er haringen in de buurt zijn waarop de (bruine) forellen bijna altijd actief jagen, zijn zilverkleurige streamers van 10 tot 15 cm nooit te groot!  :o ::)

Franky Boy

Natuurlijk is het lulverhaal, Marcel! ???
Ga jij maar door met het vissen met ittie-bittie vliegjes en ik voorspel je dat JIJ nooit iets in de buurt van een 90-plus forel zult vangen... ;D
(Mocht je toch ooit zo'n reus - bewijsbaar en aangemeld - op een klein vliegje vangen, dan nodig ik je uit voor een dinertje bij de Lotus in Brielle - https://www.lotusbrielle.nl)

Martijn

Ehhh we kunnen ook het ander proberen als het één niet werkt  8)

Franky Boy

Natuurlijk worden grote forellen ook aan kleine aasjes gevangen, Marcel.
Dat weet ik ook wel.
Op sommige grote meren azen de meerforellen in het voorjaar ook op meivliegen, maar de rest van het jaar worden ze aan grote streamers en lepels gevangen, want dat is het formaat vis dat zij eten.
Een kunstaasvisser meldde mij dat hij een enorme school haringen op de sonar had gezien, maar ook grote vissen daar omheen.
Waarom hij die niet ving en waarom hij die nooit gevangen had?
"Als jij doorgaat met het vissen met uitsluitend lepeltjes en shadjes van 3 tot 4 cm, zul jij die grote vissen nooit vangen", was mijn antwoord...

Mike

#207
Ik vermoed dat de hele grote bruine forellen in ovm zich net zo gedragen als de zogenaamde Ferox Trout.
Dit zijn bruine forellen in de engelse reservoirs die op een bepaalde leeftijd naar diepe water afzakken. Zij blijven daar en voeden zich alleen nog maar met vis.
Deze worden in de reservoirs ook uitsluitend gevangen op levend aas en niet meer op kunstaas.
Deze jongens fop je niet meer met een vlieg of kunstaas.
Bovendien komen deze vissen ook niet of nauwelijks meer naar de ondiepe stukken dus zul je echt het wijd op moeten om uberhaupt kans te maken.
Een jaar of 5 a 6 geleden zwommen de grote regenboog forellen van tussen de 70 en 80 cm gewoon over je voeten als je rechts van de loswal bij t wierbed ging staan. Dat is om een of andere reden lang verleden tijd. Die grote bruine gedragen zich sowieso weer heel anders. Deze zal je niet op de ondiepe stukken op bibio's of ander klein spul zien jagen.
Als je echt gericht op de grote bruine wilt vissen zal je denk ik de taluten bij de diepe gaten moeten afvissen. De haringen opzoeken.
Ik denk dat je ook snachts daarvoor het meeste kans maakt.
Met een zware zinklijn en grote ep streamers maak je misschien wel een kansje.
Helaas mag je daar in de nachtelijke uren niet vissen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ferox_trout
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Franky Boy

Die grote forellen vang je onder die omstandigheden wel aan groot kunstaas, weet ik uit eigen ervaring Marcel. 8)
Als je tussen een school haringen met klein kunstaas of kleine vliegen blijft vissen... vang je alleen haringen! :o
Dat ik de laatste jaren niet meer veel op het OVM vis, is niet zo belangrijk.
Jij en enkele andere vissers zijn voor mij nu een belangrijke bron van informatie... ;)
Ik heb bijna 50 jaar ervaring met de kweek, uitzet en het observeren van salmoniden...
Net als jij heb ik ook de gewoonte om niet alleen te vissen, maar vooral te observeren.
Had ik het niet bij het juiste end dat het 'kleine spul' waarop jij de forellen zag azen, best muggen(larven) konden zijn? ::)
Maar we gaan dit jaar nog zeker een (paar) keer samen in het OVM vissen; die uitnodiging sla ik niet af! :)

wh82

De grootste vis die ik op OVM gevangen heb in de afgelopen jaren was een bruine van iets over de 70 op een 5cm wit streamertje. Echt groter dan 80 heb ik geen recent bewijs van gezien. Half jaren 90 ving ik zelf wel grote vissen op groene witte en rode Mepps Cyclops lepeltjes van 7-8cm (regenboog bij de hoogspanning). Toen ging er een verhaal over een 100+ vis, nooit bewijs van gezien.

@MarcelDie van Sepp van 92 op droog zal ook wel even geleden zijn? Toen ik op de bibio ving vorige week zaten er inderdaad alleen kevertjes, geen bibio maar een kevertje pakten ze niet.

@Mike, ik vermoed iets meer dan 5 jaar terug? Ik heb in de afgelopen 5 jaar niet vaak vis onder de loswal zien zwemmen zoals vroeger, en zeker niet van 80. Taluds afvissen met een snelle zinklijn doe ik vaak zat, niet met hele grote streamers maar vang dan prima. Overigens werkt dat alleen in het koude gedeelte van het jaar want in de haringtijd vang je dan alleen maar wier en algen. Als ik dan iets hoger vis vang ik idd weleens haring.

Mike

#210
[quote author=wh82 link=topic=11784.msg178826#msg178826

@Mike, ik vermoed iets meer dan 5 jaar terug? Ik heb in de afgelopen 5 jaar niet vaak vis onder de loswal zien zwemmen zoals vroeger, en zeker niet van 80. Taluds afvissen met een snelle zinklijn doe ik vaak zat, niet met hele grote streamers maar vang dan prima. Overigens werkt dat alleen in het koude gedeelte van het jaar want in de haringtijd vang je dan alleen maar wier en algen. Als ik dan iets hoger vis vang ik idd weleens haring.

[/quote]

Ja, ik weet niet meer precies in welke jaren dat was. Kan ook zomaar bijna 10 jaar geleden zijn. Tijd gaat zo snel  :'(
Ik kan t me nog herinneren als de dag van gister. Dat grote wierbed wat helemaal rechts bij de palen in die kom lag zat tjokvol met monsterlijke regenboogforellen. Dikke 70 + vissen zag je continu dezelfde rondjes maken, langs en over t wierbed. Ze zwommen echt letterlijk over de neuzen van mn waadschoenen. Deze vingen we overigens juist wel met kleine priegel-vliegjes zoals bv het befaamde stokje.

Je zal in de diepe stukken ongetwijfeld in de winter t beste vangen. De "gewone" forellen zullen in de wat warmere tijden meer richting de dammetjes gaan maar als er echt ferox achtige vis in t ovm zit, denk ik dat deze ook in de zomer in de gaten achter blijft. En om deze te vangen kan je je stokjes, damseltjes, streamertjes en ander klein spul wel thuis laten.
Ik denk dat je echt moet gaan denken aan grote ep streamers van 20 tot 30 cm.
Maar goed, als ze er al zitten moet je wel heel veel doorzettingsvermogen hebben want dat wordt echt de vis van 100.000 worpen. Dat samen met wier en nachtvisverbod, weerhaakloos ed maken je kansen wel heel erg klein.

Ik haakte tijdens een korte sessie op ovm vorige wk trouwens 2 vissen. 1 ervan was heel groot. Deze pakte mn garnaaltje en draaide om. De lijn kwam denk ik in zn bek want er stond amper spanning op en de leader was ineens doormidden. Dit was gewoon met de tanden doorgesneden. Ik vermoed dat het ook een grote bruine forel was richting de 70 cm.

Iemand anders ving datzelfde weekend bij de loswal een hele mooie grote regenboog op een bibio. Echt zo een waar er vroeger veel van zaten. Puntgaaf en kerngezond..
Ik ga ff het linkje opzoeken..


Deze...    https://www.instagram.com/p/Bwqv96gjUDrU7QJ7q0dbWGd9vIDsgb3ht5OT1Y0/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=9rf11c2nvrxy
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

wh82

Misschien binnenkort eens kijken of ik met een lichte downrigger setup aan de slag kan vanuit een kano. Zou jullie theorie moeten kunnen bevestigen. Met een vliegenhengel lijkt t me vrij kansloos.

Franky Boy

Dat is inderdaad een mooie regenboogforel!
Ziet er uit als een van de 'Denen' die in November 2018 zijn uitgezet.
Hoe de meerforellen zich gaan gedragen, wordt interessant. Deze komen oorspronkelijk uit Beierse Alpenmeren.
Daar zijn ze in de koelere jaargetijden ook vanaf de oever te vangen aan streamers en spinnertjes.
Maar het Oostvoornse Meer is een bijzonder - en zout - water, dus ik laat mij graag door de meerforellen verrassen... ::)
Mijn verwachting is dat zij zich in de zomer naar dieper water laten afzakken en zich op de talrijke haringen en grondelingen zullen storten.
Volgens onze leverancier worden ze - als ze overleven - minimaal 70 centimeter groot, maar vissen van 1 meter lang behoren zeker tot de mogelijkheden! :o
Dat de regenboogforellen die grote afmetingen tegenwoordig niet meer halen, heeft te maken met de toegenomen voedselconcurrentie met de botten en de grondelingen.
De groei was 20 jaar geleden zo'n 3 cm per maand!
Tegenwoordig zijn we al blij met 1 cm per maand...
Regenboogforellen in de gebruikelijke uitzetmaten ( 25 tot 35 cm) doen er dus tegenwoordig langer over om tot zo'n 45 cm uit te groeien en dan op een 'visdieet' om te schakelen.
Door de uitzet van grotere maten regenboogforellen hopen wij dat die grote regenbogen uit het verleden weer terug zullen keren omdat die grotere regenboogforellen sneller (en zelfs meteen) op vis als voedsel kunnen omschakelen.

wh82

Mooie vis, van de winter waren die goed te vangen op ondiep water, sterke vissen ook!

Franky Boy

Opvallend stil op dit forum over dit item.
Is het "Als de katjes muizen, mauwen ze niet"?
Of wordt er niet in het OVM gevist of gevangen?

wh82

T was er gisteren relatief druk voor een vrijdag. Zal nog wel een vangstmelding doen.

Franky Boy

De afgelopen weken werden er soms veel regenboogforellen op de droge vlieg gevangen.
En zelfs botten bleken insecten van de oppervlakte te slurpen!
Erg bijzonder... :o ???

Menno_siemensma

Quote from: Franky Boy on May 18, 2019, 10:13:03
De afgelopen weken werden er soms veel regenboogforellen op de droge vlieg gevangen.
En zelfs botten bleken insecten van de oppervlakte te slurpen!
Erg bijzonder... :o ???
Ik zal het eens bekijken komende week :)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

paul de bruijn01

Quote from: Franky Boy on May 18, 2019, 10:13:03
De afgelopen weken werden er soms veel regenboogforellen op de droge vlieg gevangen.
En zelfs botten bleken insecten van de oppervlakte te slurpen!
Erg bijzonder... :o ???
Klopt

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk


Menno_siemensma

Ik neem de bak met droge meuk zeker mee, ben benieuwd of het weer een beetje meezit en vissen met de droge vlieg toelaat. Lijkt wisselvallig weer te worden.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

wh82

#220
Afgelopen zaterdag had ik bij de stormvogel botten op een zwarte marabou natte vlieg (max 2cm, haak 12 of 14). Was elke paar worpen raak. Voordeel ten opzichte van een grotere vlieg is dat je veel minder missers hebt, die botten hebben een veel kleinere bek. Forellen lusten m ook prima maar daar had ik zaterdag geen geluk mee, heb ook maar heel kort gevist.


Menno_siemensma

Gisteravond ging goed qua botten met 20 stuks in 2 uurtjes. Maar de forel is niet thuis lijkt het. Die koude harde wind helpt niet echt bepaald mee om de droge vlieg te laten dobberen.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

sjoerd

Nou dat heb je later wel goedgemaakt haha maar dat moet je zelf maar vertellen, al  zijn 20 botten op de vlieg in 2 uurtjes vissen ook al gaaf toch.

Menno_siemensma

#223
 Stond er wel maar na negen uur geen forel meer gezien, wel weer haring bij de vleet op de binnenbak. Gisteren de ovm grand slam gemaakt. Bot, bruine forel, regenboog en haring op 1 dag  ;D
Vandaag 10tal botten en na een paar forellen gemist te hebben toch een mooie regenboog van 53cm op de droge vlieg kunnen vangen. De alsmaar draaiende wind maakte het ondanks de lage windkracht wel lastig.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Menno_siemensma

 Leek mij een normale bruine forel. Al met al zijn dat toch een en dezelfde soort, de een komt alleen van een andere stam af in de Alpen.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.