Voorbereiden op het nieuwe Roofblei-seizoen....

Started by Sieger, February 01, 2013, 15:19:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sieger

Rapfen, Jäger der Flüsse (Florian Läufer) Vorig jaar had ik het boek al op tafel liggen, maar deze week heb ik dan eindelijk het boek gelezen.... Een boek (in het Duits) dat wat mij betreft in geen enkele boekenkast mag ontbreken. Veel verschillende vistechnieken, kunstaas en verhalen. Ook een stuk over roofblei in Nederland (door Michel Dekker)... Mooie foto's.... Kortom een prachtig boek!

Ik heb een volledig verslag op mijn blog gezet... Veel lees plezier http://tight-loops.nl/?p=1846
Daar is ook te lezen waar je het eventueel kunt bestellen...


Sieger

Team

Mooi verslag, ga mij er ook eens in verdiepen, heb de Lek voor de deur, moeten grote jongens in zitten.
Hou jou nu in de gaten ;D ;D
Je hebt wel een verwachtingspatroon neer gezet nu. Maar je hebt gelijk, een mens moet zich doelen stellen
inhet (vliegvis) leven, en je optijd voorbereiden.
NUNC  AUT  NUNQUAM

Rene V.

Ziet er goed uit Sieger,zeker ook het idee,het vertalen van kunstaas vissen naar vliegvissen.Het nadenken en uitvoeren hiervan heeft altijd mijn belangstelling.

Groet Rene V.

aalbrecht

Quote from: Team on February 01, 2013, 15:53:57
Mooi verslag, ga mij er ook eens in verdiepen, heb de Lek voor de deur, moeten grote jongens in zitten.
Hou jou nu in de gaten ;D ;D
Je hebt wel een verwachtingspatroon neer gezet nu. Maar je hebt gelijk, een mens moet zich doelen stellen
inhet (vliegvis) leven, en je optijd voorbereiden.
ga ik wel een keer mee als het mag .moeten dat stuk bij de waterzuivering met die strekdam niet over slaan
vliegvissen is een passie

Team

Is alleen voor  Vianeesen ;D ;D  en dan mag jij ook dus dat doen we een keer.
NUNC  AUT  NUNQUAM

Hilco

en Utrechters?   (mijn dochter werkt in Vianen scheelt dat?)

Team

NUNC  AUT  NUNQUAM

Team

Quote from: speycast on February 01, 2013, 19:11:46
team  mooiste plek bij jou in de buurt is even brugie over andere   en dan bij de uitlaat vissen  super stekkie

Ik weet het mijn vriend ;D ;D  aan de overkant heb je de Put waar ik iedere dag met de honden wandel,
vandaar zie ik de uitloop van de pijp, heeft een behoorlijke stroming,

Helaas mag jij daar niet komen, want je komt niet uit Vianen ;D ;D ;D
NUNC  AUT  NUNQUAM

Team

Roofblei op de rivier.......  ik zet maar wat neer ter voorbereiding.... graag aanvullen...

Hengel    9.6 ft     #8
Glaslijn    roofblei is   schuw  ?????
Leader     0x      24/28    100ste  ????
Stalen onderlijn om eventuele snoeken die eropvliegen de baas te kunnen???
Streamers     5  cm   later in het jaar  10/15  cm  het liefst visimitaties  ????
Zie foto  ??
behoorlijk schepnet

[attachment deleted by admin]
NUNC  AUT  NUNQUAM

Sieger

Een 8 vind ik wat zwaar... Heb zelf een 6 en een 7 set (9'6" voet) wel snelle zoutwaterhengels ...
Als lijn.... 2 per set... drijvend en 1 met intermediate glastip .. ze zijn schuw....
Tippet.... dikte zegt me niet zoveel... trekkracht is het belangrijkst... Ik gebruik nu mono 28/00 met 11 1/2 kg trekkracht
Geen stalenonderlijn....

Streamers aanpassen aan het natuurlijke aanbod... Kleinere in het voorjaar etc...

En idd een schepnet waar het ook in past ... heb deze week een mooi Maclean net gekocht....


Sieger

Hilco

Het enige nadeel van deze manier van vissen vind ik die eeuwige pokke wind.  of je moet mazzel hebben dat je de goede kant op staat maar 9 van de 10 keer sta je tegen de wind is en dat ben ik altijd snel zat.

Sieger

Nou ga ik iets heel lulligs zeggen.... Je kunt ook leren tegen de wind in gooien....  ::) Is best lastig hoor en je komt ook niet zover... maar het gaat wel..

Maar bij windkracht 5/6 heb je niet veel te vertellen als je aan de verkeerde kant staat.... (maar dan pak ik mijn spinhengel...  :P)


Sieger

Hilco

Quote from: Sieger on February 01, 2013, 21:22:32
Nou ga ik iets heel lulligs zeggen.... Je kunt ook leren tegen de wind in gooien....  ::) Is best lastig hoor en je komt ook niet zover... maar het gaat wel..

Maar bij windkracht 5/6 heb je niet veel te vertellen als je aan de verkeerde kant staat.... (maar dan pak ik mijn spinhengel...  :P)

Niks lulligs aan , zo'n goede visser ben ik niet hoor.

Mijn remedie was:  diep op de knieën gaan zitten en zijwaarts kasten om als het ware onder de wind te blijven.  Maar het is soms echt niet te doen .
lanzaam zinkende sbirolino op de spinhengel  en toen kreeg ik het streamertje wel weggezet.  Maar heeft natuurlijk niets meer met vliegvissen te maken

Sieger

Op zich is dat niet verkeerd Hilco... je moet idd proberen "onder de wind" te blijven..... ik maak dan ook vaak zijwaartse worpen en dat gaat prima, als je de rest van de worp maar 'het zelfde" doet als normaal.... Dus lijn goed laten strekken, hengel en werk laten doen een een goede stop... dan kom je een heel eind...


Sieger

Sieger

Team: ik weet zo net nog niet of ik daar niet mag vissen... als ik in het boekje kijk dan zie ik toch een heleboel water waar je wel mag vissen...

Dit is allemaal wit:en alleen hier en daar een federatie beperking op:

"De Lek"
"-  Linkeroever: vanaf de grensscheiding tussen de gemeenten Maurik-Beusichem"
"(ca km 931.260) tot aan de grensscheiding Beusichem-Culemborg"
"(ca km 935.005) (Ministerie van EL&I)"
"-  Linkeroever: ter hoogte van de nieuwe Lekbrug te Vianen van km 948.250 tot km 958.100  (HSV De Reiger Vianen) Let op: Meeneemlimiet is maximaal 2 snoekbaarzen met een minimummaat van 50cm."
"-  Beide oevers: vanaf de grens tussen de gemeente Beusichem en Culemborg"
"tot de grens tussen de gemeente Everdingen en Hagestein. (Sportvisserij Zuidwest Nederland)"
"- strekkende aan de linkerzijde vanaf de provinciale duikersluis van de Kromme Rijn (kilometer 927.900, beneden Wijk bij Duurstede) tot aan de scheidings grens tussen de gemeente Maurik en Beusichem (kilometer 931.250)."
"(EATH Onder Ons te Tiel)"


En hier zit een beperking op:

"- De Lek, vanaf de grensscheiding van de gemeente Everdingen/Hagestein tot"
"die van de gemeente Hagestein/Vianen. (De eerste Culemborgse Hengelsport"
"Vereniging: ECHV)"

Ken de grenzen natuurlijk niet zo goed en kan ze op maps ook niet echt zien.... maar toch..  ???


Sieger

Hilco

Quote from: speycast on February 01, 2013, 22:03:51
je kan als je tegen wind gooi ook gebruik maken van de wind  je voorwaartse laag in zetten en dan schuin omhoog gooien dan klapt de boel niet in elkaar maar rolt op de wind uit

dat ga ik nog even 5 keer lezen .......

Hilco

ik denk dat ik het begrijp maar je moet het me binnenkort maar een keer in real life laten zien graag .


Team

Quote from: Sieger on February 01, 2013, 22:12:15
Team: ik weet zo net nog niet of ik daar niet mag vissen... als ik in het boekje kijk dan zie ik toch een heleboel water waar je wel mag vissen...

Dit is allemaal wit:en alleen hier en daar een federatie beperking op:

"De Lek"
"-  Linkeroever: vanaf de grensscheiding tussen de gemeenten Maurik-Beusichem"
"(ca km 931.260) tot aan de grensscheiding Beusichem-Culemborg"
"(ca km 935.005) (Ministerie van EL&I)"
"-  Linkeroever: ter hoogte van de nieuwe Lekbrug te Vianen van km 948.250 tot km 958.100  (HSV De Reiger Vianen) Let op: Meeneemlimiet is maximaal 2 snoekbaarzen met een minimummaat van 50cm."
"-  Beide oevers: vanaf de grens tussen de gemeente Beusichem en Culemborg"
"tot de grens tussen de gemeente Everdingen en Hagestein. (Sportvisserij Zuidwest Nederland)"
"- strekkende aan de linkerzijde vanaf de provinciale duikersluis van de Kromme Rijn (kilometer 927.900, beneden Wijk bij Duurstede) tot aan de scheidings grens tussen de gemeente Maurik en Beusichem (kilometer 931.250)."
"(EATH Onder Ons te Tiel)"


En hier zit een beperking op:

"- De Lek, vanaf de grensscheiding van de gemeente Everdingen/Hagestein tot"
"die van de gemeente Hagestein/Vianen. (De eerste Culemborgse Hengelsport"
"Vereniging: ECHV)"

Ken de grenzen natuurlijk niet zo goed en kan ze op maps ook niet echt zien.... maar toch..  ???

Dat was een geintje tegen speycast, had niet gedacht dat jij daar zou intrappen.

In het voorjaar kom je maar een dag over  lunch bij mij. Of bij Boer Bertus aan de Lek
NUNC  AUT  NUNQUAM

Gerrit72

Quote from: Team on February 01, 2013, 19:08:54
Je dochter kan altijd langskomen

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D


Weer mooie plannen mannen!

Lijkt me een geweldige vis zo'n roofblei, zaten die hoor ook maar, dan wist ik het wel!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Hilco

goed filmpje ik snap het al wat meer. ::goodjob::

Lowlander69

oke, ben daar ook wel heel benieuwd naar dan ivm de IJssel bij ons, ook vaak tegenwind daar.


Hilco

ik doe ff pm

want er zit vast geen roofblei in de eemhof.

Sieger

Quote from: Team on February 01, 2013, 22:29:25


Dat was een geintje tegen speycast, had niet gedacht dat jij daar zou intrappen.

In het voorjaar kom je maar een dag over  lunch bij mij. Of bij Boer Bertus aan de Lek

;D Doen we Ton... had het idd niet door....  ::)


Sieger