Topic voor vragen die niet echt een topic nodig hebben.

Started by Joost S., March 13, 2013, 21:56:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joost S.

Ha,

Ik kom af en toe met van die kleine vragen te zitten, maar wat niet echt een topic nodig heeft. Of waar je snel even wat meningen over wilt weten. Of als je niet zeker bent over iets. Beginnelingen die iets zoeken maar de term niet weten.

Gewoon dergelijke kleine zaakjes mbt vliegvissen.

Op verschillende forums heb je zo een dergelijk topic. Kan voorkomen dat er dubbele topics komen, en het kan uiteraard ook handig zijn.

Vergeef me als er al een dergelijk topic is.

Joost S.

#1
Ok, nou, de eerste vraag dan maar. En dit is meteen zo iets van, kan heel dom zijn, maar wie weet ook wel logisch en is er iets voor.


Ik vis op voorn, en soms als je zo een heel klein voorntje vangt, die de vlieg heeft ingeslikt, dan krijg ik die vlieg amper uit zijn bek zonder de vis te beschadigen. Zelfs vorig jaar bij eentje helemaal mis gegaan helaas.


Ik heb toen van alles geprobeerd, schaartjes, tangetjes, hakenstekers.... Maar bij die kleine visjes past dat vaak niet eens in de bek.


Nu mijn vraag, bestaat hier een bepaald soort hakensteker voor? Of doe je dit met je vingers met een bepaalde techniek?

Heb al overal gezocht en kan het maar niet vinden. Maar wie weet halen jullie nu je wenkbrauwen op met van, waar heeft ie het over. ;-)

Voor zulke vragen is dit topic.

Beertje

TIP 1:vis weerhaakloos.Je vangt niet minder en onthaken is een fluitje van een....ja juist.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Joost S.

Uhmmmm..... Ok...

Nu je dit zo zegt, ik heb mijn vliegen allemaal gekocht. (Op de steenvliegen na ;-) )

Maar kan je ook vliegen zonder weerhaak bestellen, ik ben dat zelf nog niet tegen gekomen.


En wat je doe als ie toch heel diep vast zit? Je zou toch zeggen dat er een soort van hakensteker speciaal daarvoor zou moeten zijn?

Of is dit echt een nonprobleem bij weerhaakloos?

hilco

TIP2   als beginner herken je een aanbeet nog niet zo goed en krijgt de vis de kans om de boel flink door te slikken voordat jij door hebt dat je beet hebt.

zorg dus dat je altijd "contact hebt met de vlieg "   d.w.z. geen grote lussen in je  lijn of leader maar probeer de boel strak te houden .

ik vind dit trouwens niet zo maar een lullig vraagje hoor is best een topic waard !

hilco

tip 3.

knijp met een tangetje de weerhaken dicht  8)

harry

stukje ijzerdraad  puntje plat slaan en klein gleufje erin maken
kost niks en je krijgt je vliegjes er makkelijk uit

harry

gijsie20

En eventueel afknippen? Ik vis altijd weerhaakloos..maar lees weleens dat geslikte vliegen (weerhaakloos) vanzelf loskomen en worden uitgespuwt?
Wellicht beter dan een halve vis te slopen om dat vliegje eruit te krijgen?

Joost S.

Dat idee van harry lijkt me wel praktisch idd, dat is een goede. Zo kan je een heel dunne hakensteker maken idd.

Toch eigenlijk wel gek dat hier niet iets voor is, toch? Of moet ik gewoon grotere vissen vangen?  :)

Beertje

Jawel, hakenstekers zijn in iedere hengelsportzaak tekoop.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Henkie

Lijn doorknippen. Niet gaan zitten peuteren in een klein visje. Met een weerhaakloze haak in z'n strot heeft zo'n beestje wellicht nog een kans. Met dat gepeuter wellicht een stuk minder.

Plantje

Ik koop het liefste haken met een weerhaak om vervolgens voor het vissen de weerhaak met de onthaaktang plat te drukken. Dan zit er toch nog iets aan weerstand, maar je hoeft niets in de vis "stuk" te trekken bij het onthaken.

Maar ik vind het wel een goede vraag van je! Soms ontkom je er niet aan om dan maar een snel einde te maken aan het leven van zo'n vis. Maar tot die tijd: bij een iets grotere vis kun je inderdaad de lijn eventueel doorknippen. De haak zal dan weer los komen en de vis kan je vlieg weer uit spuwen.
Bij de te kleine visjes vind ik het vaak ook lastig hoor! Met een klein visje zit de haak al relatief "diep" als de hele haaksteel in de bek zit. Bij het onthaken moet je de haak nog iets verder naar binnen duwen en dan loop je het risico (als het beestje even spartelt o.i.d.) de haak nóg dieper weer te "zetten". En het probleem is nog groter geworden! Bij dergelijke visjes is de bek dermate klein, dat je ook niet met een onthaaktang naar binnen kunt om direct de haakbocht vast te pakken (dat zou de beste oplossing zijn).
Als iemand daar een gouden tip heeft hoor ik het graag! Tot die tijd denk ik dat het een kwestie van opletten is en af en toe beter een visje snel uit zijn leiden verlossen in plaats van koste wat kost de haak proberen te verwijderen.

Als er te veel klein grut rond zwemt en je gaat voor die wat grotere vis die er tussen zwemt heb ik wel eens een wat grotere nimf/vlieg aan de tippet geknoopt om dit probleem te voorkomen. Maar ja...die grote vis gaat vaak ook enkel voor de kleine vlieg! En dat is dan ook weer jammer om te missen!

gijsie20

Ik vind het nogal rigoreus om een klein visje maar gelijk uit zijn lijden te verlossen, zou dan de draad zo dicht mogelijk afknippen.

Plantje

Ik denk dat je dat per situatie moet bekijken. Soms zal het de beste oplossing zijn.

catchem


HappyFisherman

"Wie heeft de kleinste" gaat toch niet door dit jaar, groter spul vangen dus :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Joost S.

#16
Thanks voor alle replys. Nou, ben eens mijn oude visdoos ingedoken, en heb een oude, dunne hakensteker gevonden. Eigenlijk precies zoals harry zei. Dat wordt hem dan.

En idd, mocht ik in de gaten hebben dat het heel klein spul is, grotere vlieg erop.

En als het toch een keer mis gaat, dan maar de vlieg zo goed als het kan door knippen, en dan maar hopen dat de vis het overleefd. ( als het nog verantwoord is uiteraard, als de vis geen kans heeft, tsja..... Dan zal ik hem uit zijn lijden moeten verlossen)




Ok, nou, opgelost denk ik dan. Thanks.

Erwin

Ik ben het niet eens met het doorknippen van de lijn. Bij een kaal haakje kan dat wel maar met een vlieg die misschien wel de hele keel afsluit, krijgt het beestje wel een hele nare dood.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

Henkie

Hm, daar zit wat in, Erwin. Dan toch maar even peuteren of anders het beestje maar uit zijn lijden verlossen?  :-\

hendri

jongens doe toch niet zo moeilijk, visje onthaken en gewoon terug gooien, red hij het niet dan is het snoekvoer. simpel als dat, en de snoeken moeten ook eten. 8) (anders worden ze nooit groot en moddervet! :P :P)

catchem

Liever een kans op overleven dan bij voorbaat al afmaken.

Joost S.

Zo sta ik er ook een beetje in catchem. Maar ik zei erbij, het moet nog wel verantwoord zijn. Als ik zelf de kans nihil inschat, dan maak ik er een snel einde aan.

Zit ik wel 2 weken met een knoop in mijn maag, want heb helemaal niks met het afmaken van vis. Vind dat echt heel matig om te doen.

De gedachte dat als ik honderd meter naar rechts had gezeten dat die vis nog had geleefd, i know, beetje doorgeslagen, maar toch. Ik word er niet vrolijk van zeg maar, ;-).

Bekeerling

Heb ik ook een vraag.
Zijn trage hengels bij voorbaat gedoemd slap te zijn? Ik zou graag als ik een karpervliegenlat koop ook relaxed willen kunnen werpen zoals ik nu met mijn #3 en #5/6 heb.
Die werpen heel lekker en rustig maar ik heb het idee dat zulke hengels ook in zwaardere aftmas niet genoeg ruggengraat hebben voor goed werpen met eventueel wat wind en voor het drillen? Of zit ik er helemaal naast?

Groet,

Harmen.

Joost S.

Even een upje voor bekeerling middels een kort zonnenbrilvraagje.

Is het polariserende vermogen tussen goedkope en dure brillen even goed? Maw, glas is wel of niet polariserend?

Of heb je hier nivoverschil in? Zoja, wat is ongeveer de goedkoopste bril met maximaal polariserend vermogen, in euros?


Moet je dan bij serengeti zijn, of kan je bv ook een fox bril van enkele tientjes kopen?


(Gaat mij niet om degelijkheid, meekleurende glazen, model ect etc, puur om het polariserende vermogen)

obi-130

Moet je dan bij serengeti zijn ja  8) 8)
die heeft mee kleurende glas