Sava Bohinjka… mijn eerste keer Slovenië…

Started by Sieger, May 12, 2014, 20:56:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sieger

Zoooo.... het staat in schrift.... De tekst en kleine foto's zoals gebruikelijk ook hier. De grotere foto zijn op mijn blog te bekijken:

http://tight-loops.nl/?p=3755&preview=true


Begin mei... eindelijk is het dan zover. Mijn visreis naar Slovenië gaat beginnen. Al een paar maanden ben ik met mijn vismaten van de Vliegvisclub Apeldoorn aan het fantaseren over het vissen, het landschap, het lekkere eten en nog veel meer.

Al dagen ben ik mijn spullen aan het verzamelen, controleren, verzamelen en weer aan het controleren. Je zou toch maar eens dat ene vliegje of die ene lijn niet bij je hebben... :-) Mijn tas(sen) zijn vol gepakt en mijn liggen hengels klaar.... Om 6 uur 's morgens word ik afgehaald. Snel spul erin en op weg.

Tsjonge... 12 uur onder weg is toch best een heel eind. Gelukkig verloopt het allemaal prima en na een tussenstop bij Rudi Heger in Siegsdorf, komen we zo rond 18 uur aan op de plek van bestemming. Tussendoor al snel even wat potentiele stekken gespot en het ziet er veel belovend uit... Snel eten en slapen. Morgenochtend gelijk vissen....


Het Sava-systeem

Het water

Het water ligt er (voor mij) als een plaatje bij. Glashelder stroomt de rivier langs mijn voeten. Het water is toch best breed, ik schat tot zo'n 30 meter op sommige plaatsen. Ik zie ook al vis liggen, mooi dat heldere water. Nadeel is dat de vis jou ook snel door heeft. Voorzichtig benaderen dus en niet teveel zwiepen en zwaaien. Meestal krijg je maar 1 kans.

We hebben deze week verschillende stukken van de Sava Bohinjka bevist. De rivier wordt goed beheerd en er wordt ook stevig vis uitgezet. Op Facebook zag ik dat er de week voor wij aankwamen ook nog een vrachtwagen vol is geplaatst. Dat was op sommige stukken ook goed te merken, want daar werd toch behoorlijk veel kleine vis gevangen.


Het water is echt 'ginclear'

Het water is zoals gezegd 'Ginclear' en soms is dat erg verraderlijk. Door de helderheid lijkt het allemaal erg goed te bewaden, maar het is er al snel erg diep en voor je het weet sta je tot aan je middel in het hard stromende water. Hard stromend... Volgens de kenners staat het water hoger dan normaal en ik voel de druk dan ook behoorlijk in mijn benen. Misschien was een waadstok toch wel handig geweest. Tsja...

Koud is het water ook. Regelmatig moet ik even het water uit om mijn voeten en benen even op te warmen. En dat het water koud is zie je ook aan de vis. Veel vis ligt nog 'vast op de bodem' en zit onder de bloedzuigers. Vooral de grote vis, laat zich nog maar moeilijk zien en vangen.


Lekker pielen in de pools.... (Sava Dolinka)

Dat de lente hier nog maar net begint bleek ook op de dag dat we de Sava Dolinka wilden bevissen. Door de grote hoeveelheid smeltwater (de bergen liggen nog vol sneeuw) buldert het water door de greppel en is er eigenlijk niet te vissen. Op een paar kleine visjes na is er deze dag geen enkele vis gevangen. 1 Stuk van de Dolinka is wel erg mooi... De rivier wordt onderbroken door een dam die elektriciteit opwekt. Het water wordt daarvoor door een manshoge pijp geleid en wordt vervolgens een paar kilometer afwaarts weer de rivier in gespuid. Het stuk direct na de dam tot aan de uitloop is echt buitengewoon mooi maar er wordt geen beheer op gepleegd. Dus: er wordt ook geen vis op uitgezet. Alle aanwezige vis is dus natuurlijk. Mooi, maar ook erg lastig. Echt pocketwater, lekker pielen en af en toe een aanbeet. Op 1 plek kom ik aan een heel diepe pool en tot mijn grote verrassing (en schrik) sta ik oog in oog met 2 reusachtige vissen. Voor het eerst zie ik de beruchte Huchen 'live'.... Wat een machtige beesten. Ik gooi er toch maar eens een vliegje bij, maar met een berustende zwaai van zijn staart, draait de vis weg en zoekt een nieuwe plek. Bewonderend kijk ik hem na.



Het vissen

Het water bruist van de vis. Letterlijk want overal zie ik vis stijgen en de aankomende vliegjes en emergers van het wateroppervlakte pakken. Zoals gezegd is het water koud en dat vraagt eigenlijk om het vissen met zware nymphen in diepe pools. Laat ik dat nou juist de minst leuke manier van vissen vinden.... Ik heb die zware dingen dus ook niet bij me en de zwaardere die ik wel bij me heb komen in de tijd die ze ervoor krijgen niet op de diepte die nodig is. Ik gooi de nymph bovenaan de pool in het water en voor deze überhaupt weg kan zakken is hij de pool al weer uit. De vis kijkt er lachend naar.


Diepe pools in de kloof met zeer grote vis.... Dat vraagt om zware nymphen

Dus gewoon lekker mijn eigen ding doen (zo heet dat toch?) en de hele week met droge vliegen en spiders aan de slag. Met de droge vlieg vangen is voor mij de mooiste manier, maar niet altijd de meest effectieve manier. Als je het stadium van visjes vangen nog niet helemaal voorbij bent, dan is het denk ik ok de meest frustrerende manier. Het is echt nauwelijks te zien welke vliegjes nu gepakt worden, dus eindeloos proberen en kijken wat het doet.... Klein, echt heel klein dus. Zo klein dat ik de vlieg op het water niet meer zie en op het zicht van de beet en met de nodige intuitie moet ik de vis weten te vangen. Gelukkig is mijn gevoel nog niet zo slecht, want ik vang de hele week goed en ook mijn grootste vang ik aan een droge zwarte vlieg. Heerlijk....

Spider, Soft Hackles, North Country Flies.... Ik snap niet dat er niet veel meer mensen met deze vliegen vissen. Op de stukken met wat minder uitgesproken hot-spots vis ik het liefst met deze vlieg. Upstream, Down and Across... Ik vind het een heerlijk manier van het water afspeuren en peuteren op de vierkante meter. Wadend door het water, de vlieg zijn werk laten doen en telkens weer verrast worden door de snoei harde aanbeten.... Ook de kleinere vissen knallen erop en door de manier van lijnvoeren hangt 90% van de vis ook gelijk vast.


De spider mag niet ontbreken (waterhen bloa)

Op 1 van de vlakkere stukken, waar ik in eerste instantie weinig vertrouwen in heb, loop ik naar een mooie uitnodigende hoek... In mijn ooghoeken zie ik hier en daar wat stijgingen. Toch maar even proberen.

Spider eraan en swingen..... Een goede 3 uur later ben in nog maar een paar honderd meter verder en heb ik al meet dan 60 vissen gevangen. In werkelijk elk gaatje en achter/voor elke steen ligt wel een vis. Veel mooie vlagzalmen (25-30 cm) en regenboog forellen (ook 40-gers...) weet ik te verschalken. Wat een feest....

Ik heb een beetje een persoonlijke score bijgehouden en ik heb deze week ongeveer 160 vissen gevangen in 6 visdagen (waarvan 1 dag geblanked)... Zoals gezegd door het koude water niet altijd heel grote vis, maar met gemiddelde maten van zo'n 25-30 cm heel leuke sport.


Met de spider op het 'ondiepe'..

Het land

Ik ben een liefhebber van bergen en Slovenië kom ik goed aan mijn trekken. De landschappen zijn werkelijk prachtig en langs de rivier kun je volop genieten van al het natuurschoon.

De mensen zijn vriendelijk en je kunt merken dat veel van de inkomsten hier uit het toerisme moeten komen. Veel dorpen zijn helemaal gericht op de buitenlandse bezoekers en ik denk dat het hier in de winter ook erg goed vertoeven is voor de wintersportliefhebbers.


Gewoon genieten...

Ons hotel (Hotel Tripič) is goed ingericht op de bezoekende vliegvissers. Goede stevige kost waarop je een hele dag langs het water goed doorkomt, een prima drooghok met afsluitbare hokken voor de waadschoenen en waadpakken en ruime comfortabele slaapkamers. En dat alles tegen heel redelijke prijzen.

Al met al was het een heerlijke week in een prachtig land. Ik zou graag nog eens terug gaan om ook de andere en minder bekende rivieren eens te verkennen en bevissen. Ik zie op het 'wereldwijdeweb' nog zoveel mooie plekken waar ik nu niet ben geweest, dat ik graag nog eens terug ga.....



De enige bruine forel van de week... ong. 35 cm


Mooi gekleurde 'native' regenboog


Een mooie regenboog op de droge vlieg (Sweetgrass #5 splitcane op de achtergrond)


Wat moet ik nog meer zeggen....


Sieger

Bone F

Ja super Sieger mooie foto's. Vorig jaar ben ik ook geweest. Ik heb ook gevist in de Sava Dolinka bij de brug in de onverharde weg naar Breg. 10 mooie forellen in 1 uur. Daar liggen echt knoeperts maar die vang je niet zo makkelijk (meer). Daarna moest ik bijna rennend het water uit omdat dat als super snel ging stijgen, dat was ff een benauwd moment! Schijnt dat ze de stuw openzetten voor de rafters.
Hopelijk krijgen we nog wat posts van je.

grtn Frans

Jan Damman

#2
Prachtig Sieger,

Ik kan mij voorstellen dat je genoten hebt in zo'n mooie omgeving met prachtig viswater en dito vissen.

Dank voor het delen. ::goodjob::
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Gerrit72


Sieger, weer een geweldig avontuur!
Waanzinnig mooie omgeving zeg,

::goodjob::
The only difference between men and boys is the price of their toys.

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

#5
Dank je mannen.

@Frank: is idd een heel mooi stuk. Dacht aan de uitgesleten wanden al te zien dat het behoorlijk tekeer kan gaan. Heb ik gelukkig gemist.

@Marten: ik maak steeds minder foto's van gevangen vis. Heb wel vlagzalm gevangen. Tot zo'n 35 cm. Door de anderen ook tot aan 52 cm toe.... Mooi vechters zijn het dan. Groot was zoals gezegd toch lastig deze week. Volgende keer zou ik een maandje later gaan...

Dit waren zo'n beetje de gemiddelde vissen:



[attachment deleted by admin]


Sieger

Bert J.

Prachtige week Sieger! Mooie vissen en een adembenemende natuur.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Wiel Slovenië

Jullie zijn hier net op tijd vertrokken, bekijk de waterstand van de Sava Bohinjska nu maar eens  :(
Nu gaan waden staat gelijk aan zelfmoord............

Sieger

Ik hoorde het vanavond... We hebben echt super veel geluk gehad. De week daarvoor ook matig weer en nu niet te bevissen....
Dat maakt het misschien wel des te mooier....  :)

Wel sneu voor de mensen die er nu zitten...


Sieger

Twan

Mooi om te lezen Sieger. Wij gaan de laatste week van Juni naar de Sava Bohinjka. Eerste keer slovenië, dus ik ben benieuwd.

Mike

Ik ben daar begin maart ook een week geweest.
Er lag nog sneeuw en een aantal rivieren waren vanaf die dag net weer open.
De 1ste helft van de week hadden we een gids gehuurd en deze heeft ons meteen een hoop kennis gebracht vwb vliegen en stekken.
Wat daar erg goed werkt is wat ze daar een prince nymph noemen.
Er staan een paar ingewikkelde patroontjes op youtube maar dat is niet nodig.
Gewoon een haak, beetje dubbing, tungsten kraal en een flinke cdc hackle, werkt top. Beetje varieren met verschillende kleur dubbing, kraal en hackle en klaar is Kees (of Twan)
Ik had een filmpje gemaakt maar dat had ik volgens mij al eerder gepost..
In elk geval veel plezier.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Steelhead

Ik heb er 2x gevist en uiteraard beide keren met veel plezier!
Jij dus nu ook, top!
Bedankt voor je verslag, altijd leuk om zoiets te lezen!
my best memories are not that old!

Twan

Quote from: Mike on May 13, 2016, 10:53:43
Ik ben daar begin maart ook een week geweest.
Er lag nog sneeuw en een aantal rivieren waren vanaf die dag net weer open.
De 1ste helft van de week hadden we een gids gehuurd en deze heeft ons meteen een hoop kennis gebracht vwb vliegen en stekken.
Wat daar erg goed werkt is wat ze daar een prince nymph noemen.
Er staan een paar ingewikkelde patroontjes op youtube maar dat is niet nodig.
Gewoon een haak, beetje dubbing, tungsten kraal en een flinke cdc hackle, werkt top. Beetje varieren met verschillende kleur dubbing, kraal en hackle en klaar is Kees (of Twan)
Ik had een filmpje gemaakt maar dat had ik volgens mij al eerder gepost..
In elk geval veel plezier.

thnx Mike. De prince nymph stond al op het lijstje mee te nemen vliegen :-)

Ik ben heel benieuwd hoe het daar zal bevallen. Het filmpje heb ik gezien destijds, top! ::goodjob::

Alle andere tips zijn overigens ook welkom  ;D

Twan

Ik heb gelezen dat op de Bled zones verzwaringen aan de lijn zoals split shot en tungsten putty etc. verboden is. Weet iemand of dit op de bohinj zone en de State´s fisheries institute zone ook het geval is?

Vrijdag gaan we. Het komt kortbij  ;D ;D

MarcelN

Vraag het de lokale winkel eens daar Fauna Fly Fishing Bled.... http://www.fly-fishing-slovenia.si
Er is een hoop water gevallen, succes  :-\
Ik ben er over een maandje, eerst de Sava, daarna de Idrijca :)

Twan

Hey marcel. Ja we gaan ook naar Matej in bled en erna ook even naar flyfishers friend in bohinjska bistrica. Daar zullen we het sowieso wel horen haha. Ja klopt veel water gevallen. Nu en de aankomende dagen het het niet best. Het wordt wel droger maar de voorspellingen zijn nog wisselwallig. Hopen dat het meevalt. Ik heb er iig zin in!

MarcelN

#16
Is dat die bolle in dat winkeltje in Bohinj? Maffe gast haha ;D leuk winkeltje dat dan weer wel. Bind wat witte plukjes yarn op een haak en zet je maat op dat bruggetje naast die spoorlijn net buiten Bohinj richting Bled....beetje brood laten vallen.... ::)
Ik heb daar in dat hele grote hotel gezeten in Bohinjska Bistrica, dat moet je dus niet doen ::) grote flatscreen voor je bed  :o en als de chinezen er zijn is al het eten geplunderd >:(
met hun stomme stofkapjes, alsof de lucht daar vies is ;D
Je wordt daar helemaal gek de gehele dag met controles, vaak dezelfde controleur, aardige vent, streamers moet je gebruiken zegt tie dan :)
Pas op in de schemer, ik heb er meerdere vleermuizen aan gehad :o

Twan

#17
Geen idee hoe die man eruit ziet. Het wordt de eerste keer slovenie. Ik heb niet zoveel met hotels. We hebben gelukkig een eigen huis voor 8 personen met zijn 2en in de bergen vlakbij. Ik weet wel welke brug je bedoeld. Als ik er aan denkkunnen we dat proberen  :)

Die gasten zijn gehersenspoeld denk ik die denken dat witte wolken giftig zijn ofzo. Vaag volk.

Controles lijkt me geen probleem. Ben iig blij dat er gecontroleerd wordt.


MarcelN

#18
Oooo de 1e keer, dan ga je wat beleven! Je wordt verliefd pas maar op en de andere kant moet je ook zeker bezoeken de Soca en omgeving.
Hoe lang gaan jullie? Ik ga 2 weken 2 verschillende huizen en kijken wat er mogelijk is er te kopen ::) beetje verbouwen, leuk voor forumdagen  ;D
Jammer dat Wiel van de posting even hierboven niet meer onder ons is  :'( die had mij mooi kunnen helpen met info.

Twan

Haha laten we het hopen. We hebben maar 1 week. Dus soca zal misschien max 1 keer bezocht worden maar ik denk het niet.

Huizen kijken. Dat klinkt als een avontuur. Ga je verhuizen of 2de huis? Wij zitten volgende week ook in een totaal renoveerde oude boerderij die nu omgetoverd is tot luxe cottage met grote veranda. Heerlijk!

MarcelN

Gaaf zo'n boerderij, pm me eens de link ;)
Voorlopig evt als 2e huis, maar ben het redelijk zat hier. In bergachtig gebied kun je in de winter ook inkomsten genereren daar, ik ben erg handig qua bouwen, dus kan er wel wat van maken.
Electronisch ook geen NoNo, dus high-tech is ook altijd leuk met goed internet, als je ziet hoe ze het nu onderling doen met antennetjes ??? da's geen doen.
Vrouw ziet het wel zitten als B&B ;)

henkverhaar

Quote from: Mike on May 13, 2016, 10:53:43
Wat daar erg goed werkt is wat ze daar een prince nymph noemen.
Er staan een paar ingewikkelde patroontjes op youtube maar dat is niet nodig.
Gewoon een haak, beetje dubbing, tungsten kraal en een flinke cdc hackle, werkt top.

Maar dat is geen Prince nymph. Een Prince nymph heeft vleugels en staarten van (goose) biots (hoewel turkey biots beter werken bij het binden). Het (originele) patroontje is genoemd naar de bedenker Doug Prince. EN hoewel hij tegenwoordig vrijwel altijd met een beadhead gebonden wordt heeft het originele patroon ook dat niet.

Twan

#22
Quote from: MarcelN on June 17, 2016, 23:48:38
Gaaf zo'n boerderij, pm me eens de link ;)
Voorlopig evt als 2e huis, maar ben het redelijk zat hier. In bergachtig gebied kun je in de winter ook inkomsten genereren daar, ik ben erg handig qua bouwen, dus kan er wel wat van maken.
Electronisch ook geen NoNo, dus high-tech is ook altijd leuk met goed internet, als je ziet hoe ze het nu onderling doen met antennetjes ??? da's geen doen.
Vrouw ziet het wel zitten als B&B ;)



https://www.homeaway.co.uk/p1682247

http://www.sloveniapd.com/rental-properties/crocus-cottage/

Link 2 is de renovatie.

Bone F

#23
Hier heb ik een keer gevist (Sava Dolinka). 10 knoeperts binnen een uur in een diepe pocket direct stroomafwaarts van de brug. Ik ging daarheen vanaf de camping in Radovljica. Daar kon je ook een vergunning kopen voor € 25,-. 's Zomer zetten ze daar wel elke dag de sluis open tbv. de rafters wat mij een keer hachelijk avontuur opleverde. Maar vis.........................

Mike

Quote from: henkverhaar on June 18, 2016, 07:42:14
Maar dat is geen Prince nymph. Een Prince nymph heeft vleugels en staarten van (goose) biots (hoewel turkey biots beter werken bij het binden). Het (originele) patroontje is genoemd naar de bedenker Doug Prince. EN hoewel hij tegenwoordig vrijwel altijd met een beadhead gebonden wordt heeft het originele patroon ook dat niet.

Hoi Henk,

Ja ik weet dat de echte prince nymph er anders uit ziet maar de gids had het elke keer over een prince nymph als ie er zo een pakte dus lul ik lekker mee  ;D
Dat van de orginele bedenker wist ik niet, weer wat geleerd  :)
De echte prince nymph is net ff wat lastiger om te binden en de cdc hackle nymph is in 3 min klaar. De nymphen moeten bij mij lekker simpel zijn want ik verspeel er heel veel aan de bodem.
Ik geloof ook niet dat die gedetailleerde nymphen met bv biots enzo beter vangen, kost volgens mij alleen maar meer bindtijd. Heeft zo'n nymph met cdc hackle eigenlijk een eigen naam ?
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER