Terug van funen

Started by forel, April 29, 2012, 13:27:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

forel

Gisteren terug gekomen van een week vissen op  Funen het was een mooie week maar de vangsten op zeeforel
viel tegen, ik heb er zelf maar 3 kleine zeeforel gevangen en 2 gulletjes en een knorhaantje.
s,avonds gingen de anderen met de spinhengel op gulletjes en die waren er zat.
we hadden met wat Deense vliegvissers gepraat en die zijden dat het al 10 dagen slecht was met het vissen.


Gerrit72


Toch wel genoten van de omgeving daar? Mooie kust en toch nog wat gevangen, lijkt mij niet verkeerd ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Cornico

Dan ben ik benieuwd waar jullie gevist hebben, want tot nu toe is mijn ervaring anders.
Vanaf woensdag zo'n 15 uur gevist en meer dan 20 forellen en forelletjes.
Slechts één van het formaat dat je laat zien en de rest was toch wel tussen de 38 en 51 cm.
Misschien is wel het verschil dat ik op plaatsen vis die niet als stek worden aangegeven.
Op het "open" water heb ik overigens nog geen actie gehad

forel

Quote from: Cornico on April 29, 2012, 17:05:27
Dan ben ik benieuwd waar jullie gevist hebben, want tot nu toe is mijn ervaring anders.
Vanaf woensdag zo'n 15 uur gevist en meer dan 20 forellen en forelletjes.
Slechts één van het formaat dat je laat zien en de rest was toch wel tussen de 38 en 51 cm.
Misschien is wel het verschil dat ik op plaatsen vis die niet als stek worden aangegeven.
Op het "open" water heb ik overigens nog geen actie gehad

Cornico

wij hebben gevist op toro ,strib bij de vuurtoren , kolding fjord plaatsje ,Rebaek , Skarre en sandager Naes ,Husby strand
Odense Fjord bij het plaatsje Bregnor Fiskerleje.
waar we de kleine zeeforelletje hebben gevangen was in de kolding fjord en bij het plaatsje ,Rebaek.

Cornico

Dat zijn heel wat auto km. die je gemaakt hebt.
Daar kan ik weer niet aan tippen. ;)
Ik richt me liever op een beperkt gebied, mijn verste stek ligt meestal niet meer dan 5 km. van m'n verblijfplaats.

Useless

Hmm, ik geloof dat ik, voordat ik over anderhalve week weer naar Funen vertrek, nog even contact met je moet opnemen Marten  ;)

forel

Quote from: Cornico on April 29, 2012, 19:59:03
Dat zijn heel wat auto km. die je gemaakt hebt.
Daar kan ik weer niet aan tippen. ;)
Ik richt me liever op een beperkt gebied, mijn verste stek ligt meestal niet meer dan 5 km. van m'n verblijfplaats.

Cornico

je moet  er wat voor over hebben om de zeeforel proberen te vangen .
toro die plek heb ik van Evert gekregen en dat is toch een goeie stek ,maar het wou niet

forel

Quote from: Useless on April 29, 2012, 20:06:09
Hmm, ik geloof dat ik, voordat ik over anderhalve week weer naar Funen vertrek, nog even contact met je moet opnemen Marten  ;)

ik zal het wel doen als ik jou was.

gerrit

en Ron volgen de keer maar weer na duitsland of
was het voor herhaling vatbaar
grrrrrrrrrrrrrr gerrit

Cornico

#9
Quote from: forel on April 29, 2012, 21:05:01
Cornico
je moet  er wat voor over hebben om de zeeforel proberen te vangen .
toro die plek heb ik van Evert gekregen en dat is toch een goeie stek ,maar het wou niet

Als ik er aan terugdenk hoe fijn wij zo'n 15-20 jaar geleden bijna als enigen op Torø visten en heel goed vingen dan word ik een beetje weemoedig.
Als ik het daar in een vrij rustige tijd nog eens probeer wordt je overlopen door Nederlanders en als ik bij de parkeerplaats aankom en zie nl of dld nummerborden ga ik meestal gelijk rechtsomkeert.
En zo gaat dat op vrijwel alle door je genoemde stekken.
Heb absoluut geen zin om een rondje te mogen maken achter al die andere vissers aan.
Zeeforelvissen moet je alleen doen of met 1 vismaat, maar wel met een flinke tussenruimte.

Het gebied tussen grofweg de vuurtoren van Helnaes en de Galsklint camping aan de Kl Belt hebben een paar maten en ik vrijwel meter voor meter afgevist in de afgelopen meer dan 20 jaar.
Dan blijven er genoeg stekken over waar behoudens af en toe een verdwaalde Deen, vrijwel niemand komt, waar je soms wel een eind voor moet lopen, maar waar je vaak dan ook ruimschoots voor beloond wordt.

Vergeet het stekkenboek na je eerste keer Denemarken, gebruik je gezond verstand en Google Earth.
Soms is het niks maar de voldoening is groot als het wel een topstek blijkt te zijn.

Houd vooral in het voorjaar rekening met de watertemperatuur, waarbij geldt dat onder de 10 graden altijd de plaats met de hoogste temperatuur de beste is.
Bij ca. 6,8 graden Celcius komen de zagers uit de slik voor hun paairitueel en vormen dan de eerste massale voedselbron voor de forellen, die daarna vaak nog een tijdje in die omgeving blijven hangen tot ze omstreeks 10 graden achter de enorme scholen zandspiering (Tobias) aangaan en daarbij concurrentie krijgen van de geep.
De grote forellen die op de haringen jagen verder weg blijven meestal buiten bereik van de vliegvissers, maar er zijn een paar plekken waar je daarvoor ook met de vlieg succesvol kan zijn.
Na al dit soort vreetorgies krijg je "normaal" gedrag: korenaarsvisje hier, garnaaltje daar etc.

Dit soort investering in kennis omtrent stekken en eetgedrag door het hele jaar is van meer belang dan veel km. maken.

forel

Quote from: gerrit on April 29, 2012, 21:11:28
en Ron volgen de keer maar weer na Duitsland of
was het voor herhaling vatbaar
grrrrrrrrrrrrrr gerrit

Gerrit
volgend jaar gaan we gewoon weer naar Funen toe maar dan gaan we in mei heen.
en naar Duitsland ga ik in Augustus weer heen.

forel

Quote from: Cornico on April 29, 2012, 21:56:44

Galsklint camping aan de Kl Belt hebben een paar maten en ik vrijwel meter voor meter afgevist in de afgelopen meer dan 20 jaar.


Cornico

Als ik het goed heb licht deze  Galsklint camping toch in Middelfart direct aan het water.

Useless

Ikheet dan wel geen cornico maar 95% van de campings opfunen liggen vrijwel direct aan het water dus ook deze.

willyzuid

mooie info van marten,precies zo als hij zegt.
de stekken uit het boekje zijn vaak zeer druk.

bij galsklint,de camping aflopen richting water,en dan een bloedeind linksaf richting slot.
dan doorlopen tot aan de veerboot steiger.
het kommetje bij strib is ook vaak zeer druk.

heeft iemand ervaring met noord denemarken?
dan bedoel ik de buurt van hanstholm,
volgend jaar willen we ook eens een kottertocht naar het gele rif maken,en dat in combinatie met een dag put and take.